8 جوشانده گیاهی قوی برای دفع سنگ کلیه + دستور
دو شنبه 5 مهر 1400 ساعت 20:37 | بازدید : 378 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 برای دفع سنگ کلیه روش های زیادی وجود دارد و شما می توانید با مصرف داروهای خانگی و گیاهی سنگ کلیه را در عرض چند روز در سریع ترین حالت ممکن دفع کنید.

دفع سنگ کلیه با نوشیدن دلستر و آبلیمو

سنگ کلیه بیماری بسیار دردناکی است که در مردان بیش از زنان است و خود را با درد در ناحیه پهلو نشان می دهد و می تواند سبب کاهش یا توقف ادرار در افراد شود.

دفع سنگ کلیه

سنگ های کلیه از باقیمانده املاح و مواد شیمیایی که فرد به همراه مواد غذایی یا مایعات مصرف می کند در مثانه یا کلیه ایجاد می شود.

بی توجهی به بیماری سنگ کلیه می تواند سبب نارسایی کلیه، درد شدید، خونریزی از کلیه، خارج نشدن مواد سمی از بدن توسط ادرار و تجمع سم در بدن و حتی مرگ شود.

به همین دلیل باید فرد مبتلا به سنگ کلیه اقدامات درمانی لازم را انجام داده و تحت نظر متخصص قرار داشته باشد.

دفع سنگ کلیه

دفع سنگ کلیه بسیار دردناک است اما خوشبختانه می توان با خوردن مواد غذایی مناسب به دفع سنگ کلیه کمک کرد. در این بخش از نمناک به روش دفع سنگ کلیه با نوشیدن دلستر و آبلیمو و دیگر روش های طبیعی درمان می پردازیم.

انواع سنگ کلیه

سنگ های کلیه گونه های مختلفی دارند از جمله:

  • سنگ های اگزالات کلسیم
  • فسفات کلسیم
  • سنگ استرویت (struvite)
  • اسید اوریک و سیستین

انواع سنگ کلیه

مهم ترین دلایل تشکیل سنگ کلیه

  • رژیم غذایی سرشار از اگزالات و فاقد مواد مغذی
  • مصرف مکمل های کلسیم مصنوعی که بعضی اوقات نمی توانند به خوبی جذب شوند
  • کم آبی بدن
  • عوامل ژنتیکی
  • عدم تعادل pH بدن و اسیدی بودن آن
  • عدم تعادل الکترولیت ها
  • چاقی
  • برخی از داروها
  • کمبود مواد معدنی و مواد مغذی
  • عفونت ها
  • بی تحرکی
  • اختلالات تیروئید که سبب تولید مقدار زیادی هورمون پاراتیروئید و افزایش سطح کلسیم می شود.

چاقی و سنگ کلیه

درمان گیاهی سنگ کلیه

سنگ کلیه از بیماری های شایعی است که برای درمان و جلوگیری از این بیماری می توان از درمان های گیاهی استفاده کرد.

1. دفع سنگ کلیه با نوشیدن دلستر و آبلیمو

بسیاری از بیماران کلیوی می پندارند که نوشیدن آب به سلامت کلیه های آنها کمک می کند و شروع به نوشیدن آب زیاد می نمایند اما باید بدانید که میزان مصرف آب در افراد سالم در حد هشت لیوان کفایت می کند و نوشیدن آب زیاد در هنگامی که فرد دچار نارسایی کلیه باشد فشار مضاعفی را به کلیه های او وارد می کند و برای کلیه ها مضر است.

پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفتیم که درست است نوشیدن زیاد آب در جا به جایی سنگ کلیه به میزان اندک تاثیر دارد، اما هرگز نمی تواند هسته مرکزی سنگ را بشکند و سنگ را دفع کند.

برای دفع سنگ کلیه نوشیدن مایعات همراه آب لیمو به ویژه نوشیدن دلستر تلخ و آبلیمو بسیار موثر است زیرا مصرف آبلیمو سبب شکستن سنگ کلیه می شود و نوشیدن دلستر تلخ سبب می شود دفع بدنه شکسته شده سنگ و شن در کلیه ها می گردد.

درمان سنگ کلیه

2. دفع سنگ کلیه با عرق خارشتر

نوشیدن نصف لیوان عرق «خار شتر» در وعده های صبح و شب می تواند به از بین رفتن سنگ ایجاد شده کمک زیادی کند.

3. دفع سنگ کلیه با مصرف خربزه

مصرف خربزه کمک زیادی به از بین رفتن سنگ کلیه می کند. خربزه را به همراه دانه های آن در مخلوط کن بریزید و میکس کنید و به صورت مخلوط دو وعده در روز استفاده کنید.

4. دفع سنگ کلیه با مصرف روغن بادام

مصرف روغن بادام تاثیر بسزایی در دفع سنگ کلیه دارد. افراد می توانند با مصرف یک قاشق چای خوری روغن بادام به مدت 10 روز سنگ ایجاد شده را از بین ببرند.

روغن بادام

5. دفع سنگ کلیه با برگ توت فرنگی

برگ توت فرنگی به درمان سنگ کلیه کمک می کند. 40 گرم از برگ توت فرنگی را با یک لیتر آب به مدت 3 تا 4 دقیقه بجوشانند. سپس، این محلول را هر 5 ساعت یک بار بنوشید.

6. دفع سنگ کلیه با آب کرفس

نوشیدن نصف استکان آب کرفس ترکیب شده با عرق بهارنارنج قبل از هر غذا به دفع سنگ کلیه کمک می کند.

7. دفع سنگ کلیه با دانه خرمالو

یکی دیگر از درمان های سنگ کلیه استفاده از دانه بوداده خرمالو است ، اینگونه که دانه خرمالوی بو داده شده را آسیاب کنید و یک قاشق چای خوری از پودر آن در یک لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه دم کنید. خوردن این نوشیدنی به مدت 3 روز برای رفع سنگ کمک کننده است.

هسته خرمالو

8. دفع سنگ کلیه با پنیرک

افراد مبتلا به سنگ کلیه 100 گرم از برگ پنیرک را در یک و نیم لیتر آب بجوشانند و بعد از 2 تا 3 دقیقه جوشیدن، آن را صاف کنند و در یک لیوان بریزند و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به این نوشیدنی بیافزایند و آن را قبل از هر غذا بنوشند.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


داروهایی که دندان ها را خراب می کنند !
دو شنبه 5 مهر 1400 ساعت 20:32 | بازدید : 200 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 مصرف برخی از دارو های طی چندین مدت می تواند باعث پوسیدگی دندان ها و همچنین خشکی دهان شود که این اتفاق بسیار ناخوشایند است.

داروهایی که موجب پوسیدگی دندان و ضعیف شدن استخوان می شوند

50 درصد مردم دنیا یک یا چند مورد از این دارو ها را در طول یک ماه استفاده می کنند. داروهای مخصوص آسم، محرک های درمان کننده اختلال کمبود توجه و داروهای ضد افسردگی جزء رایج ترین آن ها هستند.

پوسیدگی دندان

در این قسمت از سلامت دهان و دندان نمناک داروهایی را به شما معرفی می کنیم که باعث خشکی دهان و پوسیدگی دندان می شود و به شما راهکارهای مختلفی را برای افزایش بهداشت دهانی در چنین شرایطی معرفی می کنیم تا بدن شما را سالم تر نگه دارند و عوارض جانبی و تاثیر منفی روی دهان و دندان تان نگذارند.

داروها در موارد نادری تاثیر مستقیم روی پوسیدگی دندان دارند. همه داروهایی که در بالا گفتیم، ممکن است عوارض جانبی مانند خشک کردن دهان را ایجاد کند. خشکی دهان می تواند بافت نرم داخل دهان شما را درگیر کند که عاملی برای التهاب و افزایش خطر ابتلا به عفونت می باشد. بزاق دهان نقش مهمی در محافظت از دندان ها در برابر باکتری ایفا می کند. بنابراین زمانی که دهان تان خشک است، خطر عفونت و پوسیدگی دندان افزایش پیدا می کند.

علت خشکی دهان

داروهایی که عامل خشکی دهان و پوسیدگی دندان می شود 

در این قسمت رایج ترین داروهایی را نام می بریم که می تواند عاملی برای خشکی دهان و پوسیدگی دندان باشد و سپس به شما خواهیم گفت که چه اقداماتی می توانید در این مورد انجام دهید.

داروهای ضد اسید

اسید و رفلاکس معده می تواند عاملی برای پوسیدگی دندان باشد . درمان این وضعیت ها با آنتی اسید ها ممکن است برای بهداشت دهان شما مضر باشد از آن جایی که ضد اسید ها احتمال آسیب دیدگی به دندان بر اثر اسید داخل دهان را کاهش می دهند اما می توانند باعث ضعیف شدن دندان و پوسیدگی آن شوند.

آنتی اسیدها همچنین حاوی قند هستند و شیرین کننده های مصنوعی دارند که عاملی برای تخریب دندان می باشد. ضد اسید های جویدنی مخصوصا برای دندان مضر می باشند و می توانند بین دندان تان گیر کنند و پوسیدگی آن را به وجود بیاورند.

داروهای مسکن

بیمارانی که درد مزمن را تجربه می کنند، اغلب از بیماری های دندانی و پوسیدگی دندان به دلیل خشکی دهان رنج می برند زیرا عوارض جانبی داروهای مسکن و اوپیوئیدها می توانند عاملی برای خشکی دهان و پوسیدگی دندان باشد.

آنتی هیستامین ها و داروهای ضد سرفه

آنتی هیستامین دریافت کننده های هیستامین را برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک مسدود می کند. اگرچه که اثرات جانبی یکسانی در نواحی دیگر بدن اتفاق می افتد که شامل دهان و دندان می شود.

آنتی هیستامین ها آزادسازی بزاق را مسدود می کنند که عاملی برای خشکی دهان است. داروهای ضدسرفه یکی دیگر از درمان های رایج برای آلرژی ها و سرماخوردگی ها می باشند.

داروهای ضد سرفه نیز عاملی برای خشکی دهان هستند. شربت سرفه می تواند سطح دیگری از آسیب را به دندان ها وارد کند زیرا میزان اسید بالایی دارد و مانند آنتی هیستامین ها می تواند موجب پوسیدگی و یا از بین رفتن رنگ دندان شود.

داروی فشار خون

بتا بلاکرها و بلاکر های کانال کلسیم ، داروهای ادرارآور، داروهای قلب و آنژیوتنسین ها باعث مسدود سازی آنزیم ها می گردند. در نتیجه برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند . این داروها همگی عوارض جانبی مثل خشکی دهان دارند و احتمال پوسیدگی دندان را بالا می برند.

 داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی اثرات منفی زیادی روی سلامت استخوان ها دارند که می تواند باعث افزایش احتمال پوسیدگی دندان، تنفس بدبو، بیماری های لثه، عفونت های مخمری دهانی و شکست درمان ایمپلنت شود. مهم تر از همه داروهای ضد افسردگی عاملی برای خشکی دهان هستند.

داروهای ضد افسردگی

آسپیرین

برخی داروهای پرمصرف مانند آسپیرین که برای رقیق شدن خون تجویز می شود، عوارض دندانی مانند خونریزی لثه به همراه دارد. اگر از قبل به التهاب لثه دچار باشید و به مدت طولانی برای بهبود ناراحتی های قلبی آسپیرین مصرف کنید، بیشتر دچار خونریزی از لثه که ناشی از مصرف آسپیرین باشد، می شوید. با قطع کردن این دارو خونریزی لثه درمان می شود اما این کار فوق العاده خطرناک است.

مکمل آهن

مصرف مکمل آهن به دلیل فقر آهن و کم خونی باعث سیاه شدن رنگ دندان می شود. با قطع مصرف دارو، سیاهی دندان از بین می رود . برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان ، برای مصرف مکمل آهن از قطره چکان استفاده کنید و بعد از مصرف آب بنوشید. اگر دندانتان سیاه شده، مصرف مکمل آهن را سرخودانه قطع نکنید و به دستور پزشک معالج عمل کنید.

دهانشویه

استفاده از برخی از دهانشویه ها حاوی کلرهگزیدین سبب قهوه ای شدن رنگ دندان ها یا پروتزهای دندانی می شود. تغییر رنگ دندان ها معمولا بعد از گذشت 15 روز از استفاده ظاهر می شود، پس بیش از 10 روز از آنها استفاده نکنید و در صورت تغییر رنگ دندان از دهانشویه استفاده نکنید.

فلوئور

اگر برای محافظت از دندان هایتان از فلوئور استفاده می کنید ، مصرف این ماده می تواند به دندان ها آسیب برساند. استفاده زیاد از فلوئور در کودکان (بیش از 1٫5 میلی گرم در روز برای کودکان و 0٫1 میلی گرم بر کیلوگرم در نوزادان) به مینای دندان آسیب می رساندو سبب ایجاد لک های سفید و متخلخل روی دندان می شودکه به این حالت فلوئوروز می گویند. فلوئوروز بازگشت ناپذیر است و به دندان های در حال شکل گیری کودکان آسیب رسانده و حتی اگر جنین در زندگی رحمی با فلوئور مواجه باشد ، او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

مینای دندان دوباره نمی تواند ترمیم شود و فقط به کمک روش های ترمیم زیبایی می توان لک های سفید روی دندان را از بین برد . آب و خمیر دندان ها خودشان حاوی فلوئور هستند پس لازم نیست به کودکان مکمل های خوراکی فلوئور دهیدو خمیر دندانی برای کودکان بخرید که میزان فلوئور آن کمتر یا حد بیشتر 50 میلی گرم فلوئور در 100 میلی گرم باشد. 

بیوفسفات ها

بیوفسفات ها که برای درمان پوکی استخوان و متاستاژ استخوانی در سرطان پستان، پروستات و ریه به کار می روند، روی دندان ها اثر مخرب دارندو باعث استئونکروز یا تخریب بافت استخوانی دندان که نقش محافظت کننده دارد، می شوند. استئونکروز بسیار دردناک است و موجب بروز عفونت می شود. ممکن است عوارض دندانی ناشی از مصرف بیوفسفات ها بازگشت پذیر یا دائمی باشد . قبل از آغاز درمان با مراجعه به دندان پزشک وضعیت دندان های خود را اصلاح کنیدو در زمان درمان با بیوفسفات ها خالی کردن دندان که سبب افزایش نکروز می شود، پرهیز کنید.

آنتی بیوتیک

در مطالب قبلی بخش سلامت نمناک هم اشاره داشتیم که مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها به خصوص تتراسایکلین و آموکسی سیلین ممکن است سبب زردی، قهوه ای شدن یا رنگ خاکستری دندان شود. مولکول های دارو در عاج و مینای دندان افراد به خصوص کودکان، زنان باردار فرو می رود. این نوع تغییر رنگ بازگشت ناپذیر است و برای برگشت رنگ طبیعی به آن می توان از روش سفید کردن دندان استفاده نمود.

چگونه آسیب این داروها را کاهش دهیم؟

این داروها را به طور منظم استفاده کنید . بهتر است که به شستشوی داخل دهان خود بیش از حد اهمیت دهید و راهکارهای زیر را در پیش بگیرید:

  •  میزان آب مصرفی خود را افزایش داده و آن را حداقل به 8 الی 10 لیوان در روز برسانید.
  •  دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید.
  •  چکاپ های دندانپزشکی و پاکسازی داشته باشید.
  •  از اسپری های مرطوب کننده دهان استفاده کنید.
  •  میان وعده های آبرسان مثل کرفس بخورید.
  •  آدامس های بدون قند بجوید یا از شکلات های بدون قند استفاده کنید.
  • محصولات حاوی تنباکو استفاده نکنید و نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه چای را کاهش دهید.
  •  الکل ننوشید.
  •  از شوینده های آبرسان دهانی استفاده کنید.

مسواک زدن

درمان گیاهی بوی بد دهان 

برای از بین بردن نفس بد بو که یکی از نشانه های خشکی دهان می باشد، می توانید گیاهان زیر را بجوید :

  •  رزماری
  •  جعفری
  •  رازیانه

زمانی که از ضد اسید ها برای درمان سوزش معده یا رفلاکس معده استفاده می کنید، حتماً از انواع بدون قند استفاده کنید.

همیشه دندان های خود را مسواک بزنید:

در صورت از استفاده از آنتی اسیدها دندان خود را مسواک بزنید تا میزان آسیب رسی کمتر شود.

رژیم غذایی رفلاکس معده 

برای به حداقل رساندن آسیب به رفلاکس معده، از غذاهایی که رفلاکس معده را افزایش می دهنداجتناب کنید.

از مواد غذایی زیر اجتناب کنید:

  •  غذاهای تند

  •  الکل
  •  فلفل سیاه
  •  سیر
  •  مونیکا
  •  پیاز خام
  •  شکلات
  •  مرکبات و آب میوه ها
  •  قهوه و نوشیدنی های کافئین دار
  •  گوجه فرنگی

مواد خوراکی زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا احتمال رفلاکس اسید و سوزش معده کاهش پیدا کند:

میوه

عوارض جانبی دیگر داروها بر روی دهان و دندان

 رشد بیش از حد بافت لثه

رشد بیش از حد بافت لثه بر اثر داروهای ضد سرع و دارو های مربوط به سیستم ایمنی اتفاق می افتد. مطالعات نشان می دهد که رشد بیش از حد بافت لثه را می توانید با بهداشت مناسب دهان کنترل کنید.

 واکنش بافت نرم داخل دهان

سوزش دهانی، التهاب و بی رنگ شدن بافت نرم داخل دهان می تواند بر اثر استفاده از داروهای فشار خون ، داروهای سیستم ایمنی و داروهای شیمی درمانی اتفاق بیفتد.

دندانپزشک برنامه بهداشت دهانی را برای جلوگیری از آسیب رسانی این داروها تنظیم می کند.

خونریزی غیر طبیعی

مشکلات انعقاد خون به دلیل مصرف داروهایی مثل آسپرین اتفاق می افتد. داروهایی که برای درمان سکته به ما تجویز می شوند، می توانند مشکلات خونریزی را مخصوصا جراحی های دندانی به وجود بیاورند .

 از بین رفتن رنگ دندان

مصرف محصولات تتراسایکلین عاملی برای لکه گیری دائمی دندان می باشد. جراحی های زیبایی مثل لمینت و روکش در بعضی از موارد این مشکلات را به وجود می آورد. 

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تقویت حافظه با روش های ساده اما موثر
دو شنبه 5 مهر 1400 ساعت 20:29 | بازدید : 199 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 روش تقویت حافظه با تغذیه - ورزش و توصیه های امامان در حقیقت در یک جمله تمام راه و روش های تقویت حافظه ی بلند مدت و کوتاه مدت را می توانید در این بخش از سلامت نمناک بیابید.

روش هایی بسیار موثر برای تقویت حافظه

آیا می دانید با بهبود قدرت حافظه، سرعت یادگیری شما افزایش یافته و در سنین بالا از ابتلا به بیماری آلزایمر در امان خواهید ماند؟ برای حفظ کردن و به خاطر سپردن اطلاعات باید حافظه طولانی مدت به درستی کار کند. تحقیقات نشان می دهند، از دست دادن حافظه با شروع 20 سالگی آغاز می شود و با افزایش سن بیشتر و بیشتر می شود. اما جای نگرانی نیست.

تقویت حافظه

اگر به دنبال تقویت حافظه خود هستید با چند راهکار بسیار ساده در طول روز می توانید همیشه هوشیار باشید. روشهای تقویت حافظه به طور کلی به سه دسته ی اصلی تقسیم می شود :تغذیه ی مناسب ، ورزش های مناسب و توصیه های پیشوایان اسلام. در این بخش از سلامت نمناک با روشهای تقویت ذهن آشنا می شوید.

روش تقویت حافظه

راه های تقویت حافظه در اسلام

حضرت محمد (ص) در وصیتشان به امیرالمومنین علی (ع) فرموده اند:ای علی؛ خوردن کدو بر تو لازم است پس آن را فراوان استفاده کن، چرا که موجب افزایش و تقویت حافظه می شود. همچنین پنج چیز، فراموشی و بلغم را از بین می برد و بر حافظه می افزاید :مسواک زدن، روزه گرفتن، قرائت قرآن، و خوردن عسل و کندر.

همچنین پیامبر (ص) فرموده اند:کسی که کدو را با عدس بخورد، دلی نرم تر و حضور قلبی بیشتر را سر نماز خواهد داشت و به نقل از حضرت علی (ع) ، پیامبر (ص) از میان خورش ها و غذاها، کدو را بیشتر می پسندیدند و به زبان امروزی کدو برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز و قدرت مغز توصیه می شده است.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند :هر کس ناشتا بر خوردن مویز مداومت کند، فهم و حافظه و ذهن، روزی او میشود و بلغم او کاهش می یابد.

امام کاظم (ع) برای تقویت حافظه می فرمایند :همانا خوردن کدو موجب افزایش عقل می گردد.

امام صادق (ع) در رابطه با تقویت حافظه می فرماید :کدو علاوه بر درمان درد قولنج برای تقویت حافظه بسیار مفید است. همچنین انار را با پیه آن بخورید؛ چرا که معده را پاک می کند و باعث افزایش ذهن می شود .یکند.

روشهای تقویت حافظه

برای تقویت حافظه چی بخوریم؟

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب نه تنها برای جسم مفید است، بلکه برای تقویت مغز و افزایش حافظه نیز ضروری است. بر طبق نظرات آکادمی عصب شناسی آمریکا، خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان ؛ مانند گوجه فرنگی، توت ها، اسفناج، مرکبات، هویج، کلم بروکلی و سیب زمینی شیرین می تواند تا 11 درصد احتمال سکته را پایین بیاورد.

پلی فنول ها و آنتی اکسیدان های موجود در ذغال اخته و انواع میوه های جنگلی و انگور می تواند توانایی ارتباط سلول های مغزی را با یکدیگر بالا برده و خطر آسیب رسیدن به آنها را پایین آورد.

به جز میوه و سبزیجات، مواد دیگری مانند ویتامین های B مثل نیاکتین و اسید فولیک و همچنین کارکامین برای تقویت و افزایش حافظه موثر هستند و خطر ابتلا به آلزایمر را پایین می آورند.

تغذیه مناسب

جینکو بیلوبا

نام گیاهی بسیار مشهور که ازسالیان دور به عنوان دارویی سنتی برای تقویت حافظه استفاده می شد. متداول ترین کاربرد این گیاه افزایش حافظه و پیشگیری از فراموشی و آلزایمر می باشد. این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و از آسیب رسیدن به رگ های خونی در مغز جلوگیری می کند. همچنین با افزایش جریان خون در مغز و حفظ قابلیت ارتجاعی رگ ها، می تواند اکسیژن و مواد مغذی را به سلول ها برساند.

ویتامین های B

ویتامین های B برای بسیاری از عملیات متابولیک بدن و سلامت آن بسیار ضروری هستند.

ویتامین B12 و اسید فولیک در رابطه با مغز و تقویت حافظه اهمیت بسیاری دارند . ویتامین B12 برای حفظ غلاف میلین ، ماده ی سفید چربی که غلاف برخی رگهای عصبی را می پوشاند و باعث عملکرد بهتر آنها می شود و اسید فولیک هم ماده ی بسیار موثری برای مغز است که باعث بهتر کار کردن انتقال دهنده های عصبی می شود. با کاهش میزان اسید فولیک در مغز ، احتمال از دست رفتن حافظه بیشتر می شود.

اسیدهای آمینه

اولین وظیفه آمینو اسیدها این است که به عنوان سدی برای پروتئین ها عمل کنند. اما انواع بخصوصی از آنها برای تقویت مغز هم کاربرد دارند. به طور مثال پیروگلوتامین L نیز برای متابولیسم سلول های عصبی کاربرد دارند ، تاورین L یک محافظ عصبی قوی است که از سلول های عصبی در مواجه به استرس و فشارها محافظت می کند و DMAE نیز باعث تقویت حافظه ی کوتاه مدت می شود.

قهوه

قهوه یکی از منابع سرشار از کافئین است. کافئین می تواند با بهبود عملکرد حافظه ی کوتاه مدت ، قدرت تمرکز و درنتیجه کارایی حافظه ی بلندمدت را افزایش دهد.

تخم مرغ و لبنیات ، انگور ، کشمش و عسل ، انجیر ،آب پرتقال ، انبه ، پیاز ، موز ، هندوانه ،مارچوبه ، روغنهای نارگیل و زیتون و شکلات تلخ از جمله مواد غذایی مناسبی هستند که موجب تقویت حافظه می شوند.

مصرف قهوه

ورزشهای مناسب برای تقویت حافظه

تمرینات استقامتی

در بخش تناسب اندام نمناک بارها اشاره کرده ایم که تمرینات دوره ای با شدت بالا یا تمرینات استقامتی به نحوی که با افزایش 80 تا 85 درصد ضربان قلب همراه باشد، سطح هورمون های وابسته به سلامت مغز را به بالاترین حد ممکن می رساند. انجام این تمرینات باید در 2جلسه 30 دقیقه ای باشد. در ورزش های گروهی مانند فوتبال علاوه بر ویژگی های ورزشی به دلیل ذات اجتماعی خود فواید بیشتری برای مغز خواهند داشت.

کار با وزنه

طبق نتایج تحقیقات دانشمندان برزیلی ثبت شده در ژورنال« علوم پزشکی و ورزش» ، تمرینات قدرتی به مدت 60 دقیقه و 3 بار در هفته به مدت 6 ماه باعث بهبود حافظه کوتاه و بلندمدت می شود. تحقیقات دانشمندان دانشگاه UCLA نیز مشخص کرده است برای بهبود حافظه نیاز به تمرکز بالا موقع کار با وزنه در حرکات مختلف است که باعث ایجاد یک چالش ادراکی در مغز می شود . دقیقا برعکس انجام یک حرکت تکراری و مداوم مثل دویدن.

ورزشهای هوازی

با 40 دقیقه ورزش هوازی به مدت 3 بار در هفته در یک سال ، سایز هیپوکامپوس یک فرد بالغ به اندازه 2 درصد افزایش پیدا می کند. بنابر نتیجه تحقیقات دانشگاه ایلینوی، انجام این مدل ورزش باعث بهبود چشمگیر حافظه می شود. دوچرخه سواری با شدت متوسط ، تند راه رفتن ،نرم دویدن و شنا نمونه هایی عالی از ورزش های هوازی هستند.

دویدن در مسافت های طولانی در تولید عصب های جدید در مغز موثر است. دویدن باعث آزاد شدن ماده ی خاصی در مغز و تولید نورون های جدید می شود و هرچه مسافت دویدن بیشتر باشد ، تعداد نورون های تولید شده بیشتر خواهد بود.

راه رفتن آرام در مدت زمان طولانی نیز موجب تولید این نورون ها در مغز می شود.

ورزش های هوازی

روشهای ساده دیگر برای تقویت حافظه

حفظ کردن شعر، داستان، فرمول، متن فیلم، لغات، یک ترانه، یادگیری یک ترفند و گوش دادن به موسیقی موسیقدانان بزرگ و… می توانند کمک شایانی به تقویت و فعالیت ذهن و حافظه شما کنند.

باغبانی یکی از روشهای ساده و موثر در تمرکز و تقویت حافظه است. برای شروع کار یک یا دو گلدان هم کافی است. به مرور زمان می توانید پرورش سبزیجات مختلف را به کار خود اضافه کنید.

حل جدول ، حل معما و طرح آن ، بازی با کلمات، حل جدول ، شبیه سازی و… به طور کل بازی های دسته جمعی شاد ذهن را به فعالیت وادار می کند.

دوری از مشروبات الکلی :از دست دادن موقت حافظه یکی از عوارض نوشیدن مشروبات الکلی می باشد. البته طبق نظر محققین ، این عوارض می تواند طولانی مدت نیز باشد و روی سلول های مغزی تاثیر بگذارد. تاثیر موقت این مشروبات با میزان نوشیدن آن ارتباط دارد. افزایش میزان مصرف برابر است با کندتر شدن حافظه.

خواندن مطالب مختلف ، نوشتن ، تغییر صدا و تقلی صداهای مختلف ، صحبت کردن به جای کاراکترهای فیلم و کتاب و نوشتن خاطرات روزانه و ... از جمله راه حلهای مناسب برای تقویت حافظه می باشند.

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اشتباهات رایج در استفاده از ضدعفونی کننده دست
دو شنبه 5 مهر 1400 ساعت 20:28 | بازدید : 187 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 استفاده از ضدعفونی کننده برای تمیز نگه داشتن دست ها یکی از بهترین روش ها برای محافظت در برابر کرونا می باشد، اما اغلب افراد در استفاده از این ضدعفونی ها دچار اشتباهاتی می شوند.

اشتباهات حین استفاده از ضدعفونی کننده های دست

در ماه های اخیر شاهد رواج استفاده از ضد عفونی کننده های دست بودیم زیرا یکی از بهترین راه ها برای ضد عفونی کردن و تمیز کردن دست برای زمان هایی است که آب و صابون در دسترس نیست. تمیز نگه داشتن دست ها یک راه کلیدی برای محافظت در برابر ابتلا به ویروس کرونا است و به همراه داشتن یک بطری ضدعفونی کننده دست حاوی الکل یک راه عالی خواهد بود.

ضدعفونی کننده دست

اگرچه همیشه اسپری کردن این ضدعفونی کننده ها روی دست کافی نیست. برای اینکه اثرپذیری ضدعفونی کننده ها را به بالاترین حد برسانید، بسیار مهم است که استانداردهای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها را رعایت کنید. مثلاً یکی از آن ها این است که این ضدعفونی کننده ها حداقل 60 درصد الکل داشته باشند و منقضی نشده باشند و همچنین باید مراقب باشید تا اشتباهات عنوان شده در این بخش از سلامت نمناک را مرتکب نشوید. 

ژل ضدعفونی کننده دست

اشتباهات استفاده از ضدعفونی کننده های دست 

1. کم استفاده کردن از ضدعفونی کننده دست

طبق اطلاعات موجود از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها مقدار مناسب استفاده از ضدعفونی کننده دست باید به قدری باشد که کل سطح دست را پوشش دهد. استفاده نکردن از این ماده به اندازه کافی روی کف دست یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که افراد مرتکب می شوند. استفاده از این محصولات باید به اندازه ای باشد که حتما دو طرف انگشتان دست، لابلای انگشتان و بیرونش را هم به این محصول آغشته کنید.

2. استفاده بیش از حد از ضد عفونی کننده دست

ضد عفونی کننده های دست نه تنها باکتری های بد را از بین می برند، بلکه ممکن است باکتری های خوب را نیز تخریب کنند و باعث حساسیت پوست و همچنین باعث خشکی پوست شوند. میزان خشک کنندگی آن ها بیشتر از آب و صابون است. پس نباید بیش از حد از آن استفاده کنید و بعد از استفاده حتما کرم مرطوب کننده بزنید.

استفاده از ضدعفونی کننده دست

3. منتظر نماندن برای خشک شدن ماده ضدعفونی کننده

زمانی که ضدعفونی کننده را روی دست می زنید، باید منتظر باشید تا خشک شود . قبل از خشک شدن هنوز باکتری ها روی دست شما غیر فعال نشدند و ویروس ها زنده هستند. باید دست هایتان را به مدت 20 ثانیه به یکدیگر بمالید تا احساس کنید این ماده کاملا خشک شده است. اگر این کار را انجام ندهید، ماده ضدعفونی کننده با لمس هر نقطه از سطوح از روی پوست دست برداشته می شود و نمی تواند موثر واقع شود.

4. فقط به ضد عفونی کننده دست اکتفا می کنید

همان طور که پیش تر هم گفتیم، ضدعفونی کننده دست یک جایگزین مناسب برای آب و صابون است. شستن دست ها قطعاً موثر ترین راه برای از بین بردن جرم ها و آلودگی هاست زیرا می تواند چربی و هرگونه آلودگی دست که بر اثر خوردن غذا، بازی کردن یا هر کار دیگری به وجود آمده است را از بین ببرد که ضدعفونی کننده ها قادر به انجامش نیستند. پس هرگز نباید ضدعفونی کننده ها را جایگزین آب و صابون و شوینده های دست کنید.

ضدعفونی کننده های دست

5. ضدعفونی کننده دست را به صورت کامل جایگزین شستشوی دستها کرده اید

شستن دست ها به مدت 20 ثانیه بهترین راه مبارزه با جرم ها و آلودگی هاست. استفاده نامناسب از ضدعفونی کننده دست، زمانی است که آن را جایگزین آب و صابون کنید. ضدعفونی کننده دست نباید بدون استفاده از آب و صابون به دست ها زده شود مگر اینکه آب در دسترس نباشد. هیچ چیز بهتر از آب و صابون دست های شما را تمیز نمی کند، پس آن را فراموش نکنید.

6. استفاده به روش غلط

یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد هنگام استفاده از ضدعفونی کننده دست انجام می دهند، این است که به طور کامل دست خود را به این ماده ضدعفونی کننده آغشته نمی کنند، بلکه فقط روی کف دست و پشت دست را آغشته می کنند. پس هرگز نباید بین انگشتان، زیر ناخن ها و قسمت های دیگر را فراموش کنید. دقیقا همان طوری که دست های خود را با آب و صابون می شویید.

اشتباهات ضدعفونی کردن دست

7. استفاده از ضدعفونی کننده با غلظت پایین

ضدعفونی کننده دست حداقل باید 60 درصد الکل داشته باشد. غلظت بیشتر الکل، تاثیرپذیری آن را افزایش می دهد. پس نباید از ضد عفونی ای استفاده کنید که غلظت خیلی کمی دارد.

8. دسترسی کودکان به این ماده

افرادی که از ضد عفونی کننده دست استفاده می کنند، مخصوصاً از انواع معطر، باید آن را دور از دسترس کودکان نگه دارند زیرا ممکن است کودکان آن را بنوشند و مسموم شوند.

ضدعفونی دست ها

9. لمس کردن بطری

بطری ضدعفونی کننده ممکن است توسط صدها نفر لمس شده باشد و بنابراین دیواره آن پر از میکروب و باکتری است. پس بهترین راه این است که از مشت دست خود استفاده کنید و به آرامی آن را فشار دهید تا از آن بیرون بزند. پس هرگز بدنه بطری را لمس نکنید.

10. تهیه ضدعفونی کننده دست توسط خودتان

از آن جایی که این روزها ماده ضدعفونی کننده خواهان زیادی دارد و ممکن است کمتر یافت شود، پس ممکن است به این فکر بیفتید که خودتان آن را درست کنید. متخصصان اصلاً با این مورد موافق نیستند زیرا ممکن است به راحتی در ساخت آن دچار اشتباه شوید و به اندازه کافی ماده را برای کشتن جرم ها و آلودگی ها قدرتمند نسازید. اشتباهات هنگام استفاده از این مواد ممکن است عاملی برای بیماری ها و حتی مرگ افراد نیز باشد.

ضدعفونی کننده دست

11. خریدن بیش از حد

گاهی اوقات افراد مقدار زیادی از یک محصول را می خرند زیرا احساس می کنند در روزهای آینده دیگر نمی توانند آن را تهیه کنند. در مورد ضدعفونی کننده نباید این کار را انجام دهید زیرا همه به آن نیاز دارند.

**پس ضدعفونی کننده ها زمانی می توانند موثر واقع شوند و از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند که تمام استانداردها را رعایت کنید.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نحوه و مقدار مصرف “بیزاکودیل”
دو شنبه 5 مهر 1400 ساعت 20:13 | بازدید : 216 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 “بیزاکودیل” با تاثیر مستقیم بر روی عضله های صاف باعث بیشتر شدن حرکات پریستالتیک روده می شود.

عوارض و تاثیرات بیزاکودیل

 
بیزاکودیل
رده درمانی:ملین .
اشکال دارویی:قرص، شیاف کودکان و بزرگسالان

بیزاکودیل چیست؟

بیزاکودیل (Bisacodyl) با نام تجاری دولکولاکس (Dulcolax) یک ملین است که باعث تحریک حرکات روده می شود.
بیزاکودیل برای درمان یبوست و یا برای خالی کردن روده (تخلیه رکتوم و کولون ) قبل از عمل جراحی یا کولونوسکوپی ، اشعه ایکس و دیگر روش های پزشکی روده استفاده می شود .

مکانیسم اثربیزاکودیل

این دارو احتمالا با اثر مستقیم بر روی عضلات صاف روده باعث افزایش حرکات پریستالتیک روده می شود.
 
فارماکوکینتیک بیزاکودیل
اثر این دارو پس از 8-6 ساعت شروع می گردد.
 
بیزاکودیل
بیزاکودیل چه عوارضی دارد؟
 
موارد منع مصرف بیزاکودیل
بیساکودیل در صورت وجود آپاندیسیت یا نشانه های آن یا خونریزی مقعد و نیز در انسداد روده با علت نامشخص نباید مصرف شود. این دارو در صورت کولوستومی یا ایلیوستومی نباید مصرف شود.
 
مقدار و نحوه مصرف:
 
قرص :
کودکان بین 3 تا 13 سال :روزانه تا10 میلی گرم
افراد بالای 12 سال :روزانه 5 تا 15 میلی گرم
بالغین تا 20 میلی گرم روزانه قابل مصرف است .
 
شیاف :
کودکان زیر 2 سال :نصف شیاف 5 میلی گرمی در صورتی که پزشک تجویز کرده باشد .
کودکان 2 تا 11 سال :روزانه 1 تا 2 شیاف 5 میلی گرمی
بالغین روزانه 1 شیاف تا 10 میلی گرمی
 
استفاده از شیاف بیزاکودیل در کودکان
در صورت وجود مدفوع سفت در شکم کودک، نرم کردن مدفوع با تنفیه داروهای تجویز شده توسط پزشک (پارافین، لاکتولوز،…) به طور موقت مشکل حاد کودک را رفع می کند. مصرف میوه ها و سبزیجات به مقدار کافی و مداوم (به ویژه میوه هایی نظیر آلو، انجیر، انگور، توت، کیوی، گلابی و خشکبارهای مشتق شده از آنها، سالاد و …) از بازگشت یبوست پیشگیری می کنند. مصرف بیش از حد موز و شیر گاو در کودکان می تواند باعث تشدید یبوست شود. کودک مبتلا به یبوست باید روزانه بعد از صبحانه و شام به مدت 10 دقیقه در توالت بنشیند که این کار به تدریج منجر به بروز خودبخودی عمل دفع در آن زمان می شود. توالت های ایرانی در کودکان مبتلا به یبوست مفیدتر از توالت های فرنگی است. داروهای مختلفی ممکن است توسط پزشک برای درمان یبوست تجویز شوند که برخی از آنها عبارتند از:پودر اتیلن گلیکول (پیدرولاکس)، شربت لاکتوز، هیدروکسید منیزیم، ترکیبات مشتق شده از انجیر، شربت پارافین و روغن کرچک (مصرف این دو دارو در سن زیر یکسال و به مدت طولانی ممنوع است). در حال حاضر داروهای انتخابی برای درمان یبوست کودکان، پودر پیدرولاکس است. مقدار مصرف این دارو براساس وزن کودک توسط پزشک تعیین می شود. یک بسته پودر 70 گرمی باید در یک لیتر آب یا آب میوه حل می شود. البته همه یک بسته دارو لازم نیست که یکباره حل شده و آماده شود، بلکه هر بار می توان مقدار تجویز شده را در حجم مناسب آب یا آب میوه حل کرد و به کودک خورانید. مصرف طولانی مدت این دارو عارضه ای به همراه ندارد و در چند ماه اول عمر نیز می توان مصرف کرد. مصرف برخی داروها در درمان یبوست نظیر ترکیبات سنا (سناگل و …)، قرص و شیاف بیزاکودیل باید با احتیاط و حتماً با نظر پزشک متخصص کودکان باشد وگرنه می توانند عوارض جدی به دنبال داشته باشند. ضمناً پس از قطع مصرف طولانی مدت این نوع داروها، احتمال عود یبوست شدید به دلیل ایجاد وابستگی به آنها زیاد است. استفاده طولانی مدت و خودسرانه شیاف ها برای درمان یبوست به دلیل تحریک مقعد و ایجاد شقاق و التهاب موضعی توصیه نمی شود. رعایت محدودیت های سنی در دارو درمانی یبوست مهم است. به عنوان مثال مصرف قرص یا شیاف بیزاکودیل، حداقل تا دو سالگی و مصرف پارافین یا روغن کرچک در کودکان زیر یکسال توصیه نمی شود.
 
ملاحظات پرستاری:
 
پیگیری آزمایشگاهی:
 
ـ خون و الکترولیت های ادراری در صورتی که مریض دارو را مصرف کرده باشد.
ـ نسبت I&O یا دفع مایعات را ارزیابی کنید.
 
مصرف در دوران بارداری و شیردهی
 
FDA رده بندی بارداری :گروه B
 
انتظار نمی رود که آیا این دارو برای جنین شما مضر باشد٬ اما اگر شما باردار هستید یا قصد بچه دار شدن پزشک خود را در رابطه با مصرف این دارو در جریان بگذارید.
هنوز معلوم نیست که این دارو میتواند به شیر مادر عبور کند و یا میتواند به کودک شما آسیب برساند٬ در هر صورت قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید .
 
عوارض جانبی
از عوارض احتمالی این دارو می توان به آروغ زدن، کرامپ، اسهال، تهوع و تحریک پوستی در اطراف مقعد اشاره نمود.
 
تداخل های دارویی
مصرف بیش از حد این دارو باعث دفع املاح پتاسیم شده و اثر داروهای مدر در کاهش غلظت سرمی پتاسیم را کاهش می دهد.
مصرف همزمان داروهای ضد اسید و شیر با قرص های بیزاکودیل ممکن است باعث حل شدن سریع روکش قرص ها و در نتیجه بروز تحریک معده یا دوازدهه شود.
 
هشدارها:
 
قرص :
1 تا 2 ساعت قبل از مصرف قرص بیزاکودیل از مصرف شیر ، آنتاسیدها و آنتاگونیست های گیرنده H2 اجتناب کنید.
قرص را هنگام درد شکمی ، تهوع و استفراغ استفاده نکنید.
برای اثر سریع تر ، قرص بیزاکودیل را با معده خالی مصرف کنید .
این قرص بلعیدنی می باشد از جویدن آن خودداری کنید .
 
شیاف :
خون ریزی از مقعد یا نارسائی در حرکات روده بعد از مصرف شیاف بیزاکودیل نشان دهنده حالت جدی و خطرناکی است بنابراین با مشاهده چنین علائمی مصرف دارو بایستی قطع شود .
 
آموزش به بیمار و خانواده:
 
ـ قرص را به طور کامل ببلعید، از جویدن آن امتناع کنید.
ـ به علت از دست رفتن تون روده ای، از مصرف طولانی مدت دارو خودداری کنید.
ـ حرکات طبیعی روده معمولاً در طول روز دیده نمی شوند، در صورت وجود درد شکمی، تهوع، استفراغ دارو را مصرف نکنید.
ـ در صورتی که علائم یبوست برطرف نشد و یا نشانه های عدم تعادل الکترولیت ها مثل کرامپ عضلانی، درد، ضعف و گیجی ایجاد شد، پزشک را مطلع کنید.
 
توصیه های دارویی بیزاکودیل
1. از جویدن یا خرد کردن قرص های بیساکودیل یا از مصرف آن با داروهای ضد اسید خودداری گردد.
2. در صورت وجود آپاندیسیت و تا دو ساعت بعد از مصرف سایر داروها از مصرف این داروها خودداری گردد.
3. مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است سبب وابسته شدن کار روده به آن گردد.
4. احتمال بروز بثورات جلدی و کرامپ به خصوص در صورت مصرف با معده خالی وجود دارد.

تاثیر بیزاکودیل در لاغری

ملین ها به دو دسته گیاهی و شیمیایی تقسیم می شوند. از ملین های گیاهی معروف می توان به آلوبخارا، روغن زیتون، روغن کرچک و اسفرزه اشاره کرد. نمونه ای از ملین های شیمیایی نیز داروی بیزاکودیل است. ملین ها روده را پاک کرده و به تخلیه مواد داخل آن کمک می کنند. گفته می شود استفاده از ملین ها سبب بهتر شدن رنگ پوست و شادابی موها می شود.
گرچه ملین ها در کاهش وزن موثرند اما فراموش نکنید که آنها نه تنها سموم و کالری را دفع می کنند بلکه آب و املاح مورد نیاز بدن را هم دفع می کنند و استفاده سرخود از آنها می تواند موجب بروز کم آبی در بدن شود. از سوی دیگر در صورت مصرف طولانی مدت از ملین ها، بدن به آنها عادت می کند و در نتیجه هر بار باید دوز آنها را بالا برد. از طرفی، این مواد برای کسانی که ناراحتی های رود ه ای یا سرطان دارند مناسب نیست.

عوارض استفاده از ملین برای لاغری

 
از دست دادن آب
 
برای دفع ضایعات بدن، روزی 2 بار قرص ملین مصرف می شود. ملین ها سموم را از بدن دفع می کند و با تاثیر بر روده ها گاز معده را تخلیه می کند. اما پزشکان سراسر دنیا معتقدند که این راه برای کاهش وزن خیلی موثر نیست. مصرف ملین ها برای مدت طولانی در متابولیزم کلی و روند هضم اختلال ایجاد می کند و باعث دفع آب زیاد از بدن می شود. در این شرایط انرژی بدن نیز کاهش می یابد. با دفع زیاد مایعات احتمال مرگ ناگهانی و آسیب دیدن اعضای حساس و مهم بدن و از کارافتادگی کبد نیز وجود دارد.
 
تاثیر کوتاه مدت و درازمدت ملین ها:
 
ملین ها می تواند تاثیرات کوتاه مدت و درازمدت بگذارد. این تاثیر از یک فرد به فرد دیگر و بر حسب شیوه زندگی و میزان تغذیه متفاوت است. عوارض کوتاه مدت مصرف ملین ها شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. درد شکم در زنان نیز به علت مصرف ملین است بنابراین برای پیش گیری از وخیم تر شدن علایم قاعدگی، از مصرف آن ها صرف نظر کنید. علایم شایع و درازمدت مصرف ملین ها نیز شامل اختلال در کار روده ها و کبد است. علاوه بر آن به علت کاهش میزان آب بدن، فرد دچار کک و مک، جوش و چروک می شود. همچنین به علت دفع الکترولیت های بدن روی پیام رسانی عصبی در بدن تاثیر منفی می گذارد.
 
جایگزین های طبیعی:
 
1 - آب:برای کاهش سریع وزن به میزان نیاز آب مصرف کنید. آب سرعت هضم را افزایش می دهد.
 
2 - آلو بخارا:منبع غنی ویتامین A و پتاسیم است. درمان عالی رفع یبوست است زیرا روند هضم را تنظیم می کند. آلو را ناشتا مصرف کنید تا مانع یبوست شود.
 
3 - آب نارگیل:در رفع یبوست موثر است.
 
4 - گیاهان بنشنی:این گیاهان غنی از فیبر را می توان به طور روزانه در وعده صبحانه مصرف کرد.
 
5 - چغندر قرمز و کلم برگ:به سالاد چغندر و کلم برگ و کرفس اضافه کنید زیرا برای تنظیم روند هضم مفید است. مصرف روزانه آب هر یک از این گیاهان در کاهش وزن نیز موثر است.
 
* ملین های گیاهی مانند ملین های شیمیایی می تواند برای سلامت مضر باشد.
 
بایدهای مصرف ملین:
 
* در صورت رعایت برنامه غذایی متعادل می توان برای کاهش وزن به مدت کوتاه (کمتر از 5 روز) از ملین استفاده کرد.
 
* ملین ها را تنها برای رفع یبوست و با تجویز پزشک می توان مصرف کرد.
 
* خواب و استراحت کافی برای حفظ انرژی بدن لازم است.
 
* در زمان مصرف ملین بدن را گرم نگه دارید تا جریان خون باعث تاثیرگذاری ملین در تمام بدن شود.
 
بیزاکودیل
دستور مصرف بیزاکودیل
 
نبایدهای مصرف ملین:
 
1 - مصرف منظم آن می تواند اعتیادآور باشد.
 
2 - مصرف ملین برای زنان باردار و افرادی که تخمدان های پلی کیستیک دارند، ممنوع است.
 
3 - مصرف ملین برای کودکان اکیدا ممنوع است. زیرا می تواند باعث حرکت بیش از حد روده و مرگ ناگهانی شود.
 
4 - هرگز نباید ملین ها را با داروهای دیگر مخلوط کرد.
 
5 - مصرف ملین برای کاهش وزن به هیچ وجه توصیه نمی شود.

دارو های هم گروه بیزاکودیل

  • Plantago ovata Foesk
  • Castor Oil
  • Docusates
  • Polyethylene Glycol
  • Sorbitol
  • Glycerin
  • Liquid Paraffin
  • Magnesium Hydroxide
  • Cassia Angustifolia
  • Magnesium

 

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اسکلروتراپی راه رهایی از رگهای عنکبوتی و واریسی
سه شنبه 9 شهريور 1400 ساعت 1:36 | بازدید : 270 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 

اسکلروتراپی

 

 

 اسکلروتراپی یکی از روش های درمان واریس یا رگ های عنکبوتی بد شکل می باشد که با تزریق دارو به رگ ها انجام می شود.

اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی روشی است که در آن پزشک دارو را به رگ های خونی و یا رگ های لنفاوی تزریق می کند که باعث کوچک شدن رگ ها می شود و عموما برای درمان واریس یا همان رگ های عنکبوتی به کار می رود.

اسکلروتراپی

این روش غیر جراحی تنها نیاز به تزریق دارد هم چنین می تواند برای درمان اختلالات رگ های خون و لنفاوی که باعث شکل گیری رگهای بدشکل می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

اسکلروتراپی مستقیما به رگ یا رگ لنفاوی تزریق و باعث ورم رگها می شود. این تورم جریان خون یا مایع لنفاوی را قطع می کند و منجر به کوچک شدن رگها می شود.شکل های مختلفی از اسکلروتراپی از قرن نوزدهم به وجود آمده اند اما در دهه های اخیر روش ها اصلاح شده اند.

اسکلروتراپی چه بیمارانی را درمان می کند ؟

واریس به عنوان نارسایی مزمن وریدی شناخته می شود و اسکلروتراپی اغلب برای درمان واریس بکار می رود . چنانچه بارها در مطالب مختلف در بخش سلامت نمناک گفته ایم واریس زمانی روی می دهد که رگ ها معمولا در پاها ورم کرده و برآمدگی دارند این به خاطر دیوارهای ضعیف رگ است که به نوبه خود رگ ها را تضعیف می کنند.

در نتیجه، خون در رگ ها جمع می شود و موجب تورم و ظاهر متفاوت آن می شود.واریس ممکن است دردآور باشد و موجب مشکلات پوستی از جمله خارش پوست شود. با کوچک شدن رگ ها، اسکلروتراپی اثرات آسیب رگ و درد را کاهش می دهد.

اسکلروتراپی همچنین برای درمان برخی بیماری های دیگر از جمله:

بد شکلی رگهای لنفاوی :اینها رگهایی هستند که مایع لنفاوی یا لنف را حمل و به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با عفونت ها مبارزه کند.

هموروئید :اسکلروتراپی ممکن است زمانی که درمان های دیگر جواب ندهد مورد استفاده قرار گیرد. هموروئید زمانی رخ می دهند که رگ های خونی، راست روده، متورم و منقبض می شوند و موجب درد و ایجاد ناراحتی در روده می شود.

ورم بیضه : ورم بیضه جریان ناسالم مایعات در حفره بدن است و در بیضه معمول هستند.

اسکلروتراپی

چه زمانی به اسکلروتراپ مراجعه کنید؟

هر فرد مبتلا به رگ های عنکبوتی یا بیماری دیگر نمی تواند با اسکلروتراپی درمان شود زیرا باید روندی را طی کند. افراد باید در مورد علایم و گزینه های درمان با پزشک خود صحبت کنند.

درمان های دیگر ممکن است مقرون به صرفه تر و کم خطرتر باشند. برای مثال، هموروئید اغلب با ملاحضاتی مانند تغییرات سبک زندگی مانند مصرف فیبر بیشتر و تقلا نکردن در هنگام حرکت روده درمان می شود.

افراد مبتلا به رگهای عنکبوتی در صورت دیدن برخی علائم باید به پزشک مراجعه کنند:

  • درد رگها
  • درد پاها و یا احساس سنگینی
  • تکه تکه و خشک شدن پوست پاها
  • جوش نزدیک رگها

از اسکلروتراپی چه انتظاری دارید؟

اسکلروتراپی نیازمند مشورت با پزشک برای ارزیابی مشکلات رگ خونی یا لنفاوی است و معمولا در مطب متخصص پوست و یا متخصص رگ انجام می شود.

این روش معمولا به بی هوشی و یا هرگونه آمادگی ویژه نیاز ندارد. افراد باید قبل از عمل جراحی دستورات پزشک را انجام دهند زیرا باید از استعمال روغن یا لوسیون قبل از اسکلروتراپی و اصلاح خود داری شود علاوه بر این تا زمان بعد از تزریق صبر کنید تا موضع مورد نظر بهبود یابد و در این مدت لباس گشاد و راحت بپوشید.

در طول درمان، فرد به پشت دراز می کشد و پاها را بالا می گیرد. پزشک ناحیه مورد را تمیز می کند و سپس یک سوزن کوچک را داخل رگ وارد می کند. پزشک محلول را به رگ تزریق می کند و فرد ممکن است احساس سوزش، خارش، یا هیچ چیز دیگر نداشته باشد.

وقتی تزریق کامل صورت گرفت، پزشک موضع را ماساژ می دهد تا از ورود مجدد خون به رگ جلوگیری کند. فرد باید پد و یا جوراب های فشرده شده بپوشد.

در اغلب موارد، فرد نیاز به درمان کامل دارد زیرا اگر چندین واریس وجود داشته باشد، ممکن است درمان های متعدد تنها راه درمان آن ها باشد.

بعد از درمان، افراد باید فعال بمانند تا از تشکیل لخته خون جلوگیری کنند. بیشتر آن ها همچنین باید قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنند زیرا می تواند باعث ایجاد لکه های تیره در موضع درمان شود.

برخی افراد در محل تزریق کبودی را تجربه می کنند، اما بهبود نسبتا آسان صورت می گیرد.

تزریق اسکلروتراپی

خطرات اسکلروتراپی :

برخی عوارض جانبی ممکن است در محل تزریق رخ دهند عبارتند از:

  • کبودی
  • بیشتر شدن قرمزی موضضع
  • زخم های پوستی کوچک
  • تیره شدن پوست به شکل خطوط یا لک
  • رگ های خونی کوچک

این عوارض جانبی معمولا ظرف چند روز تا چند هفته از بین می رود. برخی عوارض جانبی می تواند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا به طور کامل ناپدید شود.

عوارض جانبی که ممکن است به درمان نیاز داشته باشند:

عوارض دیگر کم تر رایج هستند اما ممکن است به درمان نیاز داشته باشند. این موارد عبارتند از:

التهاب :

این معمولا خفیف است و شاید باعث ورم، گرما و ناراحتی در اطراف محل تزریق شود. ممکن است پزشک استفاده از مسکن را پیشنهاد کند مانند آسپرین یا ایبوپروفن تا التهاب را کاهش دهد.

لخته خون:

یک تکه خون لخته شده ممکن است در رگ درمان شده شکل بگیرد که به تخلیه نیاز دارد. به ندرت، لخته خون به رگ های عمیق تر در پا (ترومبوز )حرکت می کند.

ترومبوز یک خطر انسداد جریان خون ریوی ( پیچیدگی بسیار نادراسکلروتراپی )دارد که موقعیت اضطراری است و در آن لخته از پا به ریه ها می رود و سرخرگ حیاتی را مسدود می کند. اگر در تنفس دچار مشکل می شوید و درد قفسه سینه و یا سرگیجه دارید و یا خون سرفه می کنید، به دنبال درمان فوری پزشکی باشید.

حباب های هوا :

حباب های کوچک ممکن است در جریان خون افزایش پیدا کند. اینها همیشه باعث بروز علائم نمی شوند، اما معمولا، علائم اختلالات بینایی، سردرد، غش و حالت تهوع را در بر دارند. این علائم به طور کلی از بین می روند، اگر مشکلاتی را در حرکت دست و پا بعد از عمل احساس کردید به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک :

این امکان وجود دارد که واکنش آلرژیک به محلول مورد استفاده برای درمان داشته باشید، اما چندان رایج نیست.

رگ های عنکبوتی پا

اقدامات قبل از اسکلروتراپی :

پزشک باید از سابقه بیماری فرد مطلع شود :

  • بیماری های اخیر یا بیماری موجود، مانند وضعیت قلبی یا سابقه لخته خون
  • داروها و مکمل های غذایی ، به خصوص آسپرین، ایبوپروفن ، ...)، ناپروکسن سدیم ، رقیق کننده خون، مکمل های آهن یا مکمل های گیاهی
  • آلرژی
  • درمان قبلی واریس و نتایج درمان

اگر آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم و یا رقیق کننده خون می خورید، پزشک می تواند به شما بگوید چگونه دارو را قبل از درمان مصرف کنید تا احتمال خونریزی را کاهش دهید.

فراصوت :

بسته به این که کدام رگ ها درگیر هستند، ممکن است پزشک تصویربرداری فراصوت رگ های پا را تجویز کند. فراصوت روشی بدون درد است که از امواج صوتی برای ایجاد تصویر ساختار در داخل بدن استفاده می شود.

بعد از اسکلروتراپی :

می توانید به زودی پس از اسکلروتراپی بلند شوید و راه بروید زیرا راه رفتن و حرکت دادن پاها برای جلوگیری از تشکیل لخته خونی مهم است.

معمولا پزشک از شما می خواهد جوراب های فشرده را تا حدود دو هفته استفاده کنید.

اکثر مردم در همان روز به فعالیت های معمول خود باز می گردند ولی پزشک توصیه می کند که از ورزش شدید به مدت دو هفته بعد از اسکلروتراپی خودداری کنید.

دیگر درمان های جایگزین اسکلروتراپی:

تغییرات در سبک زندگی می تواند مانع از بدتر شدن رگ ها و جلوگیری از رشد رگ های جدید واریس شود. سایر استراتژی های درمان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سرما درمانی و منجمد کردن رگها
  • لیزر درمانی و استفاده از نور برای از بین بردن رگها
  • قطع رگ با استفاده از حرارت روی رگهای بدشکل
  • بستن رگها با جراحی
  • و در موارد شدید جراحی برداشتن رگ

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خطرات جدی دوران قاعدگی یا پریود را می شناسید؟
سه شنبه 9 شهريور 1400 ساعت 1:35 | بازدید : 260 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 برخی از خانم ها در دوران قاعدگی و پریود دچار مشکلات و خطرات جدی می شوند که علل خاصی دارد و نشان دهنده یک اختلال در بدن می باشد.

عوارض و خطرات دوران قاعدگی یا همان پریود

دوران قاعدگی خانم ها ، برای برخی دروانی است پر از دردهای شکمی و خونریزی های زیاد. این دوران خطراتی را به همراه دارد که دانستن علت این مشکلات و دردهای دوران قاعدگی برای حفظ سلامت بدن ضروری است. سیکل قاعدگی اغلب باعث بروز علائم ناراحت کننده مختلفی میشود که در نهایت به قاعدگی (پریود) منتهی می شود.

خطرات دوران قاعدگی

سندردم پیش از قاعدگی (PMS)، باعث برخی از علائم میشود که شایع ترین آنها عبارتند از:گرفتگی خفیف و خستگی مکرر، اما این علائم معمولا زمانی از بین میروند، که دوره قاعدگی شروع میشود با این حال،مشکلات جدی دیگری نیز ممکن است در این دوره رخ دهد.

دوره قاعدگی و پریود که بسیار سنگین و یا بیش از حد سبک و سطحی باشد و یا به طور کل یک چرخه وجود نداشته باشد. نشان دهنده بسیاری از مشکلات دیگر است که نشان میدهد مسائل دیگری هم وجود دارند که این چرخه غیر طبیعی را بوجود آورده اند.

فراموش نکنید که یک چرخه قاعدگی نرمال و طبیعی به معنای چیزی متفاوت برای هر زن است. چرخه ای که برای شما مناسب و منظم است، ممکن است برای زن دیگری غیر طبیعی باشد.

بسیار مهم است که بدن خود را به خوبی بشناسید و در صورتی که متوجه تغییرات مهمی شدید،حتما به پزشک مراجعه کنید. چنانچه در این بخش مهم از سلامت نمناک برای زنان می خوانید چندین مشکل وجود دارد که ممکن است شما در این باره تجربه کنید.

خطرات دوران قاعدگی

خطرات دوران قاعدگی و پریودی که نمی دانید

1.سندرم پیش از قاعدگی (PMS):

این بیماری یک تا دو هفته قبل از شروع دوره رخ خواهد داد. برخی از زنان مبتلا به این سندروم، انواع علائم جسمی و عاطفی را تجربه میکنند.

سایر نشانه هایی که تجربه میکنند،عبارتند از؛

  • نفخ
  • تحریک پذیری (کج خلقی_زود رنجی)
  • کمر درد
  • سر درد
  • سینه دردناک
  • آکنه
  • هوس های مختلف غذایی
  • خستگی بیش از حد
  • افسردگی
  • اضطراب و نگرانی
  • کم خونی
  • ییوست
  • اسهال
  • گرفتگی خفیف شکم

همچنین ممکن است هر ماه علائم مختلفی داشته باشید و شدت و میزان آنها نیز تغییر کند و متفاوت باشد.سندروم پیش از قاعدگی، ناراحت کننده و گاهی دردناک است. اما به طور کلی جای نگرانی نیست،مگر اینکه در فعالیت های عادی زندگی شما اختلال ایجاد کند.

2. دوره ها و پریود های سنگین:

یکی دیگر از مشکلات رایج و معمول دوران قاعدگی ، داشتن یک دوره پریودی سنگین است که منوراژی نامیده میشود. که باعث خونریزی سنگین میشود. همچنین ممکن است یک دوره بیش تر و طولانی تر از 5 تا 7 روز داشته باشید. منوراژی عمدتا به دلیل عدم تعادل سطوح هورمونی، به خصوص پروژسترون و استروژن است.

سایر علل خونریزی سنگین و یا نا منظم بودن ،عبارتند از:

عوارض قاعدگی

خطرات سیکل قاعدگی یا پریود کدامند؟

3. از دست دادن دوره پریودی:

در برخی موارد،زنان ممکن است دوره پریودی خود را از دست بدهند و نشوند، که آمنوره نامیده میشود. آمنوره اولیه زمانی رخ میدهد که شما حدودا در سن 16 سالگی پریود نمیشوید.

این ممکن است، ناشی از مشکل در غده هیپوفیز ، نقش مادرزادس در سیستم تولید مثل و یا تاخیر در رسیدن به دوره بلوغ باشد. آمنوره ثانویه نیز زمانی رخ میدهد که به مدت 6 ماه یا حتی بیشتر دوران های پریودی منظم خود را از دست بدهید.

علل شایع آمنوره اولیه و ثانویه در نوجوانان عبارتند از:

اما زمانی که یک بزرگسال، پریود نمی شود، علل شایع آنها اغلب منفاوت خواهد بود، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نارسایی تخمدان
  • بیماری التهابی لگن (یک عفونت در باروری)
  • بارداری
  • شیر دادن
  • دوران یائسگی

یک دوره از دست رفته نیز میتواند به معنی باردار بودن باشد.اگر مشکوک به حاملگی هستید، حتما تست بارداری انجام دهید. بی بی چک های موجود در داروخانه، کم هزینه ترین روش می باشند.

4. پریود ها و دوره های خطرناک:

دوره علاوه بر سنگین و سبک بودن ، میتواند دردناک هم باشد. گرفتگی ها در طول سندردم پیش از قاعدگی طبیعی و نرمال هستند، و با شروع پریودی به پایان می رسد. با این حال پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفته شد که برخی از زنان در طول دوره هم درد و گرفتگی را تجربه میکنند، که دسیمنررهی نامیده میشود.

قاعدگی بسیار دردناک است و احتمالا به یک مشکل اساسی پزشکی مرتبط باشند، که عبارتند از:

  • فیبرو یدها
  • بیماری التهابی لگن
  • رشد غیر طبیعی بافت در رحم یا خارج از رحم

خطر پریود نشدن

عوارض جدی و خطرات دوران پریودی و قاعدگی

5. میگرن های قاعدگی:

میگرن های قاعدگی غیر معمول نیستند. حدود 20 درصد زنان از سر درد های قبل از پریودی رنج می برند. اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید، سعی کنید از کنترل تولد هورمونی استفاده کنید که میتواند باعث تسکین علائم شود یا با پزشک خود درباره دارو های موجود مشورت کنید.

6. عفونت های مخمری:

تغییرات سطح PH واژن در طول دوره قاعدگی شایع و معمول است. از آنجایی که این نوع از عدم تعادل میتواند باعث رشد مخمر شود، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به عفونت در دوران قاعدگی و پریودی قرار گیرد.

7. درد دهان:

درست قبل از دوران پریودی، بدن با افزایش پروژسترون روبرو است. این هورمون ها گاهی باعث زخم های دهلیزی و شرایط دهان مانند گینگیویت میشود، که با قرمزی، ورم و یا حتی خونریزی لثه در ارتباط است و این گونه مشخص میشود. مهم است که در تمام طول این دوران مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید.

مشکلات دوران قاعدگی

تشخیص مشکلات و خطرات دوره قاعدگی و پریود :

گام اول برای تشخیص این مشکلات، ملاقات با پزشکتان است. پزشکتان میخواهد در مورد نشانه های شما و آنچه که تجربه کرده اید، بدانید. یادداشت کردن چرخه قاعدگی و علائمی که تجربه کرده اید، میتواند به او کمک کند.

علاوه بر این؟ معاینه فیزیکی ( لگنی) هم میتواند بسیار موثر و تاثیر گذار باشد. این تست کمک میکند تا پزشکتان اندام های تناسلی و اینکه گردنه رحم یا واژن ملتهب است یا خیر را بررسی کنید.

همچنین تست پاپ اسمیر برای تشخیص احتمال سرطان و یا سایر شرایط اساسی است. آزمایش خون هم میتواند عدم تعادل هورمونی را که باعث مشکلات قاعدگی شده است، تشخیص دهد. اگر فکر میکنید باردار هستید، آزمایش خون میتواند مطمئن باشد.

سایر آزمایشاتی که ممکن است پزشکتان برای تشخیص، تجویز کند، عبارتند از:

  • بیوسپی اندومتریال ( برای استخراج نمونه ای از پوشش و بافت رحم که برای تجزیه و تحلیل بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد)
  • هیستروسکوپی ( یک دوربین کوچک وارد رحم میشود تا در تشخیص هرگونه ناهنجاری به پزشک کمک کند)

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


گیاهان دارویی عالی برای کاهش درد قاعدگی و پریود
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 22:39 | بازدید : 246 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 برای رفع دردهای قاعدگی از گرمی جاتی مانند رازیانه و چای و زنجبیل استفاده کنید که باعث کاهش درد و آرام شدنتان می شوند.

کاهش درد قاعدگی و پریود با روش هایی طبیعی و بدون دارو

درد در ناحیه شکم،ران و کمر در هنگام قاعدگی معمول است.در واقع حدودی نیمی از زنان یک یا سه روز در ماها از چنین دردها رنج میبرند. گرفتگی قاعدگی ،گرفتگی یا درد زیر شکم است.

کاهش درد قاعدگی

پوشش های عضلات رحم را از بین میبرد و این زمانی است که برخی از زنان درد بیشتری را تحمل میکنند و برای یرخی دیگر به اندازه ای شدید نیست که آنها را از انجام فعالیت های روزانه دور نگه دارند.

احتمالا شما هم جزء کسانی هستید که میخواهید این درد را از بین ببرید اما از طرفی هم نمیخواهید که قرص مصرف کنید. در این بخش از سلامت نمناک چند تکنیک وجود دارد تا بتوانید به طور طبیعی درد را کاهش دهید و احساس بهتری داشته باشید.

این روش های موثرهستند اما توجه داشته باشید که در صورت شدید بودن این گرفتگی و یا بهبود نیافتن علائم آن حتما با پزشک مشورت کنید.

پزشک میتواند هرگونه شرایط سلامتی که ممکن است باعث ناراحتی شدید شما شود، مانند فیبروئید ها یک بیماری انتقال یافته جنسی، اندومتریوزیزم، التهابات لگنی یا اختلالات جدی قاعدگی را درمان کند.

درد پریود

راه و روش های خانگی و طبیعی برای کاهش درد قاعدگی و پریود

خورد و خوراک تان را تغییر دهید 

در این شرایط خوردنتان را متفاوت کنید، سعی کنید مصرف چربی را کاهش و مصرف سبزیجات را افزایش دهید.یک رژیم غذایی کم چرب،التهاب را در کل بدن شما کاهش میدهد.علاوه بر این به طور کلی باعث سلامت شما میشود.

شما میتوانید با خوردن چربی های اشباع نشده و غیر اشباع سالم مانند روغن زیتون شروع کنید.منیزیم بیشتری دریافت کنید، زیرا باعث کاهش درد ناشی از گرفتگی قاعدگی میشود.منیزیم علاوه بر سایر عملکرد ها، به تنظیم عملکرد عضلات نیز کمک میکند.

منیزیم در مواد غذایی مانند بادام خشک و اسفناج پخته شده فراوان است.برای جلوگیری از کم آب شدن بدن آب زیادی بنوشید و از هرگونه نوشیدی دیگر اجتناب کنید.شکر کمتری مصرف کنید و هنگامی که نیاز به آن دارید از توت فرنگی یا تمشک استفاده کنید.

مصرف سبزیجات

چای بیشتری بخورید تا درد قاعدگی تان کاهش یابد:

چای برای کمک به درد قاعدگی بسیار موثر است.میتوانید هرگونه طعم چای را انتخاب کنید.چای با روغن نعنا میتواند بسیار تاثیر گذار باشد و چای بابونه هم سطح گیلیسین ادرار را افزایش میدهد و به گرفتگی عضلانی کمک میکند و به عنوان یک آرام بخش عمل میکند.

قبل از دریافت این مواد غذایی بویژه اگر در معرض خونریزی شدید هستید با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن چای در قاعدگی

از طب سوزنی برای کاهش درد قاعدگی استفاده کنید:

این درمان ،تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی را کاهش میدهد و علاوه بر آن برای درمان درد گرفتگی های قاعدگی نیز مفید است.طب سوزنی کمک میکند تا سیستم عصبی تان آرام شود، و جریان خون را در اندام های داخلی افزایش میدهد و قوی تر میکند و اثر ضد التهابی نیز خواهد داشت.

طب سوزنی

فعالیتتان را افزایش دهید:

در اثر ورزش کردن و هرگونه فعالیت اندروفین ها در بدن آزاد میشوند که در تقویت خلق و خوی و کاهش درد تاثیر گذار هستند. 

اعمال گرما یا حرارت برای کاهش درد قاعدگی:

کمپرس گرم میتواند به کاهش گرفتگی قاعدگی کمک کند. یکی از قدیمی ترین درمان های خانگی استفاده از گرما است که ماهیچه ها را آرام میکند و جریان فشار خون در بافت ها را افزایش میدهد.مبتوانید از کمپرس آب گرم زیر شکم تان استفاده کنید و یا یک دوش آب گرم بگیرید.

کمپرس گرم

کاهش درد قاعدگی با ماساژ با روغن ها:

با استفاده از روغن های معطر مخصوص و ماساژ میتوانید به درمان درد گرفتگی قاعدگی کمک کنید.با استفاده از روغن های مانند اسطوخودوس ، مریم گلی ، میتوانید طول مدت درد دوران قاعدگیی را کوتاه کنید. 

روغن ماهی یا ویتامین B1 دریافت کنید:

مقداری از مکمل های روغن ماهی، ویتامین B1 یا هر دوی آنها را به رژیم غذایتان بیافزایید که درد ناشی از گرفتگی قاعدگی را به شدت کاهش میدهد.

دردهای پریودی

به یک فیزیوتراپ مراجعه کنید:

شما میتوانید با دیدن یک فیزیو تراپ و دستکاری کردن ستون فقراتتان به کاهش درد قاعدگی کمک کنید،بویژه در ناحیه پایین کمر و رحم. 

آب بنوشید:

اگر شما آب زیادی مینوشید، میتوانید از درد قاعدگی و نفخ شکم جلوگیری کنید.هدف مصرف آب گرم می باشد.که برای بهتر شدن گرفتگی مفید است زیرا جریان خون در بدن را افزایش میدهد و گرفتگی های عضلانی را آرام میکند.

شما همچنین میتووانید مواد غذایی را که حاوی آب زیادی هستند در رژیم غذایی روتینتان بیافزایید مانند:کرفس، کاهو ، خیار و هندوانه.

نوشیدن آب

نسخه های طب سنتی برای کاهش درد قاعدگی با داروهای گیاهی 

برخی از داروهای گیاهی شامل خاصیت ضد التهابی هستند که ممکن است به کاهش انقباض غضلانی و تورم همراه با درد قاعدگی کمک کنند. گیاهانی مانند رازیانه، کرفس، دارچین، و زنجبیل.اما توجه داشته باشید که همیشه قبل از مصرف هرگونه گیاه همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف زنجبیل:

یک تکه زنجبیل کوچک را درون یک فنجان آب بریزید و به مدت 5 دقیقه بجوشانید.سپس مقدار کمی عسل و آب لیمو به آن اضافه کنید. این چای را سه بار در روز در طول دوره قاعدگی بنوشید.همچنین میتوانید زنجبیل را در غذا های خود اضافه کنید و یا آن را به تنهایی مصرف کنید.

خاصیت زنجبیل

کاهش درد قاعدگی با مصرف ریحان:

یک قاشق غذا خوری برگ ریحان را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. پوشش آن را محکم کنید و اجازه دهید تا خنک شود.آن را هر چند ساعت بخورید تا گرفتگی عضلانی را کاهش دهید.

و یا میتوانید آب مقداری برگ ریحان را بگیرید و 2 قاشق چای خوری ازآن را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و در طول دوران قاعدگی سه بار در روز بنوشید و یا میتوانید برگ های تازه ریحان را به مواد غذاییتان بیافزایید.

گیاه کاهش درد

کاهش درد قاعدگی با دارچین:

یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. پنج دقیقه صبر کنید و سپس مقدار کمی عسل به آن بیافزایید، در طول دوران قاعدگی روزانه 2 تا 3 فنجان چای دارچین بنوشید.

 رازیانه:

یک قاشق چای خوری دانه های رازیانه را به یک فنجان آب جوش بیفزایید ، مخلوط را مجددا به مدت 5 دقیقه حرارت دهید.اجازه دهید تا کمی خنک شود و سپس یک قاشق چای خوری عسل بیافزایید و به خوب هم بزنید.

این چای گیاهی را دو بار در روز ، سه روز قبل از تاریخ شروع قاعدگی خود مصرف کنید و آن را تا زمان از بین رفتن درد ادامه دهید.اگر این چای داغ مصرف شود، تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

رازیانه برای درد

چای بابونه برای کاهش درد قاعدگی:

یک فنجان آب را بجوشانید و سپس یک عدد چای کیسه ای حاوی بابونه را درون آن بیاندازید.از یک درپوش استفاده کید و به مدت 10 الی 15 دقیقه صبر کنید و سپس برای طعم دهی، از مقداری آبلیمو یا عسل استفاده کنید. حداقل 2 بار در روز، در دوران قاعدگی از این چای بنوشید.

 سبزی جعفری:

یک چهارم فنجان جعفری تازه را درون یک لیوان بریزید وسپس آب جوش را به آن بیفزایید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید و فورا بنوشید. از این درمان دوبار در روز در طول دوران قاعدگی استفاده کنید. 

کاهش درد قاعدگی با تخم کتان:

زمانی که از گرفتگی قاعدگی رنج میبرید روزانه یک تا دو قاشق غذا خوری تخم کتان استفاده کنید.همچنین میتوانید آن را روی سالاد ، غلات ، ماست و یا اسموتی های خود بپاشید و مصرف کنید. 

 

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تاثیرات فصل سرما بر پریود
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 22:37 | بازدید : 253 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 با تغییرات آب و هوا و سرد شدن هوا، تغییراتی در چرخه قاعدگی زنان ایجاد می شود. این تغییرات شامل چند مورد می شوند که در هر فردی متفاوت است.

تاثیر سرما بر پریود و وضعیت قاعدگی زنان

وقتی صحبت از سلامتی می شود، پای فصل زمستان و سرمای هوا نیز به میان می آید. روز ها کوتاه تر و شب ها طولانی و سرد می شود که مجبور هستیم مدت زمان بیشتری را در منزل بگذرانیم. علاوه بر این سرمای هوا فعالیت بدنی را محدود و سبک زندگی را کند می کند.

تاثیر سرما بر پریود

هوای سرد علاوه بر تغییرات شدید در سبک زندگی، باعث تغییرات جسمی و روحی زنان نیز می شود. به گفته متخصصان زنان، چرخه قاعدگی نیز تحت تاثیر سردی هوا قرار می گیرد و معمولا شرایط را برای بسیاری از زنان بدتر خواهد کرد.

آگاهی از تاثیرات سرما بر چرخه قاعدگی می تواند به شما کمک کند تا بهتر با این تغییرات کنار بیایید. در این قسمت از نمناک برخی از راه های تاثیر سرما بر چرخه قاعدگی و نکاتی برای مقابله با این تغییرات آورده شده است.

تاثیر سرما بر پریود

1- علائم قبل از قاعدگی

سندروم قبل از قاعدگی به علائم متعددی گفته می شود که چند روز قبل از پریود ظاهر می شود. این علائم شامل نوسانات خلقی، نفخ، تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی می شود. برخی از زنان در زمستان اوقات بیشتری را در خانه سپری می کنند و باعث می شود احساس تنهایی و انزوا کنند. عدم قرار گیری در معرض نور خورشید نیز ممکن است احساس مالیخولیا را افزایش دهد.

کمبود کلسیم و ویتامین D به دلیل نور آفتاب محدود می تواند عامل محرک سندروم پیش از قاعدگی باشد. اخیرا مطالعه ای نشان داده است زنانی که حدود 500 میلی گرم کلسیم مصرف کرده اند علام قبل از قاعدگی را با شدت کمتری تجربه کرده اند. غذا های سرشار از کلسیم و ورزش منظم نیز می توانند علائم قبل از قاعدگی را در زمستان بهبود بخشند.

اضطراب و افسردگی

2- عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی یکی دیگر از عواقب هوای سرد است. همانطور که در نمناک می خوانید کمبود نور خوشید بر سیستم غدد درون ریز تاثیر می گذارد و عملکرد تیروئید را آهسته می کند. کاهش عملکرد تیروئید نیز منجر به متابولیسمی کند و سپس دوره های قاعدگی طولانی می شود.

این اتفاق ادامه دارد تا زمانی که بدن با تغییرات شدید هوایی سازگار شود. اگر چرخه های قاعدگی شما بعد از یک تا دو ماه به حالت عادی برنگردد، باید در اسرع وقت با متخصص زنان و غدد مشورت کنید.

3- درد قاعدگی

رگ های خونی در زمستان فشرده می شوند که به معنای مسیر باریک تر برای جریان خون می باشد. به دلیل انقباض عروق، جریان خون در قاعدگی قطع شده و منجر به افزایش درد پریود در فصل زمستان می شود. کیسه آب گرم یا دستمالی گرم می تواند به شل شدن رگ ها کمک کرده و در نتیجه درد را کاهش دهد.

افزایش درد قاعدگی

4- چرخه قاعدگی

دوره های قاعدگی به شدت تحت تاثیر هوای سرد قرار می گیرند. این تغییرات به بسیاری از عوامل مرتبط با آب و هوا از جمله فشار جوی، دمای هوا و نور خورشید نسبت به داده شده است اما با این حال یک مطالعه اخیر خلاف آن را ثابت کرده است. این مطالعه نتیجه گیری کرده است که نور خورشید عامل اصلی موثر در چرخه قاعدگی است.

طبق این مطالعه تخمدان ها در تابستان بیش از زمستان فعال هستند. روال تخمک گذاری درزمستان ها از 97 درصد به 71 درصد کاهش میابد. ترشح هورمون محرک فولیکول نیز در مقایسه با تابستان کمتر و دوره قاعدگی طولانی تر است. چرخه قاعدگی طولانی و کاهش تخمک گذاری تجربه پریود را منزجرکننده می کند.

برای پیشگیری از تغییر در چرخه قاعدگی هنگام هوای سرد مهم است که در روز های آفتابی تا حد ممکن نور خورشید را دریافت کنید.

مصرف موادغذایی با ویتامین D همچنین می تواند کمبود نورخورشید را جبران و چرخه قاعدگی را منظم کند.

اگر دوره های نامنظم یا دردناکی را تجربه می کنید باید در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید.

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عوارض جدی دیر به دیر عوض کردن لباس زیر
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 22:32 | بازدید : 252 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 تعویض لباس زیر یکی از نکات بهداشتی روزانه بسیار ضروریست که اگر رعایت نشود و لباس زیر دیر به دیر عوض شود دچار بیماری ها و مشکلات جدی می شوید.

عوارض تعویض دیرهنگام لباس زیر

پوشیدن لباس زیر تمیز به صورت روزانه، یکی از اولین قانون های رعایت بهداشت است که باید آن را به کودکان هم یاد بدهیم. دقیقاً مانند مسواک زدن قبل از خواب و دست نزدن به اجسام کثیف.

تعویض لباس زیر

بنابراین به همین منظور مطالعاتی هم انجام شده است که عوارض دیر تعویض کردن لباس زیر را نشان می دهد. 45 درصد از افرادی که مورد مطالعه قرار گرفتند، اظهار کردند که هر روز لباس زیر خود را عوض نمی کنند که 13 درصد آن ها نیز بیش از یک هفته یا حتی بیشتر لباس زیر خود را عوض نمی کردند.

نکات تعویض لباس زیر

عوارض دیر عوض کردن لباس زیر

چنانچه در بخش بهداشت و سلامت نمناک میخوانید لباس زیر کثیف یا استفاده شده حاوی باکتری، مخمر و قارچ است. همچنین ممکن است اثراتی از مدفوع روی آن به جا مانده باشد. بوی نامطبوع حاصل از محیط دستشویی نیز در طول زمان روی لباس زیر می نشیند و اگر طولانی شود، مشام به این بو عادت می کند و دیگر آن را احساس نخواهند کرد.

جوش های قرمز رنگ یکی دیگر از عوارض دیر عوض کردن لباس زیر هستند زیرا لباس زیر عرق، آلودگی و باکتری ها را در خود به دام می اندازد و به پوست می چسبد و در نتیجه عرق یا چربی مدت زمان طولانی روی پوست می نشیند و عاملی برای ایجاد بوی بد، بسته شدن منافذ پوست و آکنه یا جوش های قرمز می شود.

همچنین خطر حساسیت های تناسلی و عفونت ها در چنین شرایطی افزایش پیدا می کند. قطعاً دیر عوض کردن لباس زیر شما را نمی کُشد اما هر چقدر دیر تر این کار را انجام دهید، خطرات و عوارض آن افزایش پیدا خواهد کرد.

عفونت اندام تناسلی

چند وقت یک بار لباس زیر را تعویض کنیم؟

عموماً پیشنهاد می شود که لباس زیر را روزانه عوض کنید تا از ایجاد آلودگی، عرق، باکتری و چربی جلوگیری شود. هر چه سریع تر این کار را انجام دهید، برایتان بهتر است.

حتماً بعد از انجام هر گونه فعالیت بدنی و ورزش که باعث ایجاد عرق می شود، لباس زیر خود را عوض کنید.

همچنین اگر لکه ای از ادرار، خون، ترشح یا مدفوع روی لباستان ریخته، حتما در اسرع وقت آن را تعویض کنید زیرا همه این لکه ها و آلودگی ها به سرعت به عفونت و زخم تبدیل می شوند.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نکات درگوشی با خانم ها در مورد سینه بند
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 22:30 | بازدید : 262 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 اهمیت لباس زیر در سلامت جنسی مسئله ای ثابت شده است پس توجه به این بخش از پوشش رابطه ی مستقیم با سلامت بدن دارد ، بهتر است خانم ها نکاتی را در مورد استفاده از سینه بند بدانند و رعایت کنند.

مواردی پیرامون بستن سینه بند که تا به حال نمی دانستید

اولین کاری که بعد از رسیدن به منزل می کنید چیست ؟ تمام لباس های خود را تعویض کرده و راحتی ها را می پوشید اما سینه بند  چطور؟ آیا اهمیت به این بخش مهم از لباس زیرتان می دهید یا برایتان فرقی ندارد ؟ از انجایی که بیشتر خانمها در طول روز زمان زیادی را تحت فشار لباس زیر هستند وقتی به منزل می رسند بهتر است لباس خود را باز کنند. در این بخش از نمناک نکاتی را در مورد استفاده ، خرید و نگهداری سوتین به شما خواهیم گفت که هر خانمی باید آنها را دانسته و رعایت کند.
سینه بند

حقیقت هایی در مورد لباس زیر به خصوص سینه بند

نکاتی مهم در مورد استفاده سینه بند که باید توسط خانم ها جدی تر رعایت شوند ، این نکات در واقعیت حقیقت هایی پیرامون استفاده صحیح از لباس زیر است که دانستن آن برای هر خانم بالغی ضروری است.

 

خطر ابتلا به سرطان سینه با استفاده از سوتین افزایش می یابد

استفاده از سوتین می تواند یکی از علل تشدیدکننده سرطان سینه باشد به همین دلیل بهتر است کل روز را از آن استفاده نکنید و ساعتی را در وضعیت بدون سینه بند باشید.

 

سینه بند

اگر از سوتین استفاده نکنید سینه ها شل و افتاده میشود

یکی از باورهای رایج این است که نپوشیدن سوتین موجب افتادگی و شلی سینه میشود ، اما برای شلی سینه ورزش هایی وجود دارد که تاثیرات مثبتی روی عضلات و بافت ها ی سینه می گذارد پس نباید به دلیل جلوگیری از افتادگی سینه این عضو مهم و حساس را در وضعیت نامناسب قرار دهید.

هنگام خواب لباس زیرتان را باز کنید

پوشیدن لباس راحت هنگام خواب تاثیر مثبتی در افزایش کیفیت خواب دارد پس بهتر است هنگام خواب لباس زیرتان را باز کنید و اگر نگران افتادگی پستان هستید با انجام حرکات دورانی سینه سینه ها را بالاتر ببرید ، اگر بخواهید سینه های برجسته تری داشته باشید از ورزش هایی که برای تقویت ماهیچه سینه هاست استفاده کنید.

سایز ثابت و خرید سینه بند

اگر برای خرید سوتین مراجعه کرده اید و انتظار دارید که با برندهای مختلف سایز یکسان باشد سخت در اشتباه هستید .بسیار مهم است که بدانید سایز سوتین ها بستگی به برند آنها دارد و اگر هر دفعه از برندهای مختلف خرید میکنید سایز هم مختلف است پس هنگام خرید باید سایز را امتحان کنید.

میتوانید سوتین ها را با ماشین لباسشویی بشویید

سوتین را حتی اگر بسیار ظریف هم باشد ، می توانید با ماشین لباسشویی بشویید. اما اگر می خواهید لباس زیرتان عمر طولانی تری داشته باشد بهتر است آن را با دست بشویید.

سینه بند

به نظرتان می توانید یک سینه بند را پی در پی و بدون تعویض استفاده کنید؟

باکتری ها معمولا در محیط های مرطوب و گرم بیشتر رشد می کنند. همیشه به طور منظم لباس زیرتان را بعد از هر بار استفاده ، با دست بشویید .پوشیدن لباس زیر بطور مداوم بدون شست و شو آسیب های جبران ناپذیری به سلامتی می زند .

کشیدگی پوست به دلیل استفاده از سوتین نیست

ممکن است وقتی کشیدگی پوست سینه اتان راببینید فکر کنید به دلیل استفاده ازسوتین است اما اینطور نیست کشیدگی پوست دلایل دیگری دارد و اصلا جای نگرانی نیست راه های طبیعی برای کاهش کشیدگی پوست وجود دارد.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اشتباه بد خانم ها در استفاده از لباس زیر
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 22:29 | بازدید : 238 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 استفاده از لباس زیر مناسب در سلامت خانم ها بسیار موثر است. برخی از زنان بدون اینکه بدانند عادات بدی در استفاده لباس زیر دارند که برایشان خطرناک است.

عادات رایج و اشتباه زنان در استفاده از لباس زیر

اکثر افراد بیشتر نگران لباس هایی هستند که روی لباس زیر می پوشند و نمای بیشتری دارد در صورتی که اهمیت لباس زیر به مراتب برای سلامت بدن بیشتر است.

اشتباهات لباس زیر

بسیاری از افراد لباس زیر خود را به موقع تعویض نمی کنند، در واقع عده ای اعتراف کرده اند که یک لباس زیر را به مدت دو روز یا بیشتر پوشیده اند اما به غیر از این، اشتباهات دیگری نیز وجود دارند که اکثر ما به طور ناخودآگاه در مورد لباس زیر خود انجام می دهیم.

اشتباهات خانمها در استفاده از لباس زیر

استفاده از یک لباس زیر نامناسب می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه داشته باشد. ما به ندرت در مورد عوارض جانبی انتخاب یک لباس زیر نامناسب فکر کرده ایم، اما پس از مطالعه این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک دیگر اهمیت انتخاب درست لباس زیر را دست کم نخواهیم گرفت.

1. استفاده از لباس زیر با الیاف مصنوعی

لباس زیر نخی شاید زیباترین نباشد اما سالم ترین است. پارچه های ابریشمی و مصنوعی قابل تنفس نیستند و موجب افزایش رطوبت و در نتیجه بروز عفونت قارچی یا باکتریایی می شوند. بیشتر مواقع از لباس زیر های پنبه ای استفاده کنید و لباس زیرهای ابریشمی را فقط در مواقع خاص استفاده کنید.

عفونت قارچی

2. پوشیدن مداوم لباس زیر توری

اگر چه گاهی شما لباس زیر توری را به لباس زیر نخی ترجیح می دهید، اما پوشیدن آن خطرات جدی برای سلامتی شما به همراه دارد. لباس توری با الیاف مصنوعی عرق را به راحتی جذب می کنند و زمینه مناسب برای تولید باکتری ایجاد می کنند.

این به نوبه خود می تواند باعث تحریک پوست و ایجاد عفونت شود. اگر لباس زیر پنبه ای دوست ندارید؛ حداقل لباس توری انتخاب کنید که فاق آن پنبه ای باشد زیرا این امر می تواند از بروز عفونت های قارچی جلوگیری کند.

3. لباس زیر تنگ

استفاده از لباس زیر تنگ بسیار کار اشتباهی است زیرا باعث ایجاد بریدگی و تحریک پوست می شود. پوشیدن لباس زیری که فضای کمی برای جابجایی هوا نمی گذارد، باعث به دام انداختن رطوبت و بروز عفونت قارچی می شود. بهتر است در انتخاب لباس زیر مناسب به سایز خود توجه کنید.

4. انتخاب لباس زیرنامناسب برای ورزش

شما احتمالا زمان زیادی برای انتخاب لباس ورزشی مناسب می گذرانید اما چقدر زمان می گذارید تا لباس زیر مناسب پیدا کنید. انتخاب لباس زیر نامناسب عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد و باعث بروز مشکلات سلامتی خواهد شد.

گاهی ممکن است شما برای رفتن به باشگاه لباس زیر های تنگ و زیبا انتخاب کنید اما بهتر است لباس زیر تنگ استفاده نکنید زیرا رطوبت را در خود نگه می دارد و منجر به تحریک پوست می شود.

لباس زیر آزادتر با الیاف طبیعی انتخاب مناسب تری می باشد. باکتری ها در محیط تاریک، مرطوب و گرم تولید می شوند بنابراین محیطی برای پرورش باکتری ایجاد نکنید. حتما برای ورزش خود از لباس زیر های نخی استفاده کنید که قابل تنفس باشد.

لباس زیر برای ورزش

5. تعویض نکردن لباس زیر بعد از ورزش

فراموش نکنید که بعد از ورزش حتما لباس زیر خود را تعویض کنید زیرا ترشحات واژن و عرق باعث ایجاد خارش و عفونت می شوند. نشستن با لباس زیر عرق کرده بعد از ورزش می تواند باعث ایجاد خارش شود که ناشی از عفونت قارچی می باشد. پوشیدن لباس زیر تمیز و خشک بعد از ورزش کمک زیادی به رفع این شرایط ناخوشایند می کند.

6. استفاده از خشک کن برای خشک کردن لباس زیر

انداختن لباس زیر داخل خشک کن سریع ترین راه برای خشک کردن آن است اما باعث از بین رفتن الیاف آن خواهد شد. گرما پارچه را می شکند و باعث جمع شدن و بدشکل شدن آن می شود. بهتر است لباس زیر خود را در آفتاب خشک کنید تا ضدعفونی شوند.

7. استفاده از مواد شوینده معطر

یکی دیگر از اشتباهات رایج، استفاده از مواد شوینده عطری می باشد. این ممکن است باعث ایجاد حساسیت و خارش در بدن شما شود. ممکن است بدن و واژن شما به مواد شوینده خاصی حساسی داشته باشد زیرا قسمتی از پوست که زیر لباس زیر قرار می گیرد از قست های دیگر بدن حساس تر است. بهتر است از مواد شوینده ضد حساسیت بدون عطر استفاده کنید.

مواد شوینده معطر

8. استفاده از لباس زیر فانتزی

اگر سبک خاصی از لباس مد روزو یا زیباتر است، لزوما به این معنی نیست که مناسب شما خواهد بود. گاهی سبک خاصی از لباس زیر برای بدن شما متناسب نیست و گاهی آزار دهنده به نظر می رسد.

گاهی مدل خاصی از لباس زیر با طرح های فانتزی باعث بروز بیماری های پوستی و عفونت ادراری می شود. توردوزی و روبان دوزی های روی لباس زیر می تواند پوست را تحریک کرده و در نتیجه منجر به زخم شود.

9. پوشیدن گن

اگرچه پوشیدن گن، هیکل شما را زیباتر نشان می دهد اما اگر مرتبا آن را بپوشید می تواند به سلامتی تان آسیب جدی وارد کند. گن باعث فشار به مثانه و فشردگی اعصاب می شود که در بدترین حالت ممکن باعث بروز بدن درد خواهد شد.

همچنین استفاده از گن های تنگ باعث ایجاد رفلاکس اسید معده و بی اختیاری ادرار می شود. اگر شما مشکل جسمی خاصی ندارید؛ می توانید گاهی از گن استفاده کنید اما استفاده بیش از حد از آن مضر است.

پوشیدن گن

10. استفاده از لباس زیر مدل تنگ

این مدل لباس زیر که برای زیر شلوار یوگا مناسب است و مخصوص مشخص نشدن خطوط لباس زیر از روی شلوارهای تنگ می باشد، برای سلامتی مضر است. یکی از شایع ترین باکتری ها، باکتری روده بزرگ است و در قسمت پشتی لباس زیر ممکن است وجود داشته باشد.

اگر شما از نظر جسمی فعال باشید این باکتری ها به سمت جلو حرکت می کنند و در مجاورت واژن یا مجاری ادرار قرار می گیرند و باعث عفونت می شوند. می توانید این نوع لباس زیر را با لباس زیرهایی با درزهای مسطح یا حتی کاملا یکپارچه جایگزین کنید تا خط لباس زیر تان مشخص نباشد.

11. استفاده از لباس زیر نامتناسب با لباس

حتی اگر لباس زیر متناسب با بدن خود را انتخاب کردید، ممکن است برای هر لباس شما مناسب نباشد. برای مثال لباس زیر توری برای لباس های تنگ مناسب نیست زیرا ممکن است بافت آن از بین برود.

12. خوابیدن با لباس زیر تنگ

در زمان خواب بهتر است بدون لباس زیر بخوابید یا حداقل لباس زیر راحت تری بپوشید. بدن شما به استراحت نیاز دارد و مطالعات نشان می دهد که این برای پوست شما بهتر است. این کار باعث رد و بدل شدن هوا و خشک ماندن پوست شما می شود و در نتیجه از عفونت جلوگیری می کند.

لباس زیر در خواب

13. وجود لکه روی لباس زیر

پیدا کردن لکه و ترشحات واژن بر روی لباس زیر چیزی طبیعی و نشان دهنده سلامت بدن شماست. اغلب ترشحات سفید رنگ نگران کننده نیستند اما اگر ترشحات شما بو دار یا حاوی مقداری خون بود حتما به پزشک مراجعه کنید.

14. استفاده از لباس زیر کهنه

ما با تغییر فصل لباس و کفش جدید می خریم اما در مورد لباس زیرمان بی توجه هستیم. گاهی آنقدر از یک لباس زیر استفاده می کنیم تا پاره شود. لباس زیر کهنه مشکلات سلامتی ایجاد می کنند. هنگامی که الیاف پارچه آسیب دیده باشد، باعث خارش و تحریک پوست می شود. حالا وقت آن است که لباس زیر نو بخرید.

حذف اشتباهات در مورد انتخاب لباس زیر ممکن است مدتی طول بکشد. زمانی که در مورد یک لباس زیر خوب صحبت می کنیم منظورمان لباسی است که به همان اندازه که خوب به نظر میرسد، برای سلامتی مضر باشد.

اگرچه برخی از اطلاعات این مقاله ممکن است نگران کننده باشد، اما هنوز هم گزینه های زیادی وجود دارند که احساس خوبی در شما ایجاد می کنند و برای سلامتی مضر نیستند.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هشدار به خانم هایی که بدون پیش بند ظرف میشورن
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 21:26 | بازدید : 150 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 خانم هایی که هنگام شستن ظرف ها از پیش بند استفاده نمی کنند، لباس و شکم آن ها همیشه خیس می شود که این موضوع می تواند خطراتی برای زنان داشته باشد.

شما هم موقع ظرف شستن پیشبند نمی بندید؟

شستن ظرف و ظروف یکی از متداول ترین کارهای خانم های خانه دار است. بسیاری از خانم ها هنگام شستن ظروف از پیش بند استفاده نمی کنند و پس از ظرف شستن مشاهده می کنند که لباسشان خیس شده است.

سردی رحم

کارشناسان طب سنتی همواره توصیه می کنند که حتما هنگام شستشوی ظروف از پیش بند استفاده نمایید زیرا نبستن پیش بند و خیس شدن شکم بعد از شستشوی ظروف با عوارضی برای خانم ها همراه است که در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک به بیان این عوارض پرداخته ایم.

نبستن پیش بند ظرفشویی

عوارض نبستن پیش بند هنگام ظرف شستن

اگر هنگام شستن ظروف شکمتان خیس می شود، ممکن است دچار عوارض زیر شوید:

سرد شدن رحم

سردی رحم یکی از مسائلی است که به علل مختلف می تواند در زنان به وجود بیاید. طب سنتی معتقد است خیس شدن شکم، باعث سرد شدن رحِم می شود. رحم وظیفه تصفیه خون و نگهداری جنین را به عهده دارد و اگر این عضو از حالت مزاجی طبیعی خود خارج شود، عملکرد طبیعی آن دچار اختلال شده و زمینه ساز بسیاری از بیماری ها می گردد.

سردی رحم

نازایی

همانطور که گفتیم خیس شدن شکم، باعث سرد شدن رحِم می شود و سردی رحم رابطه تنگاتنگی با مساله بارداری و بچه دار شدن دارد، سردی رحم می تواند موجب عدم بارداری یا نازائی شود.

سردی بیش از حد رحم موجب تنگ شدن رگ های خونرسان اطراف رحم و دشوار شدن رسیدن اسپرم در اثر تنگی لوله به رحم می شود و به همین دلیل می تواند موجب ناباروری گردد.

مستعد شدن رحم برای انواع کیست

بر اساس توصیه های طب سنتی باید رحم و تخمدان را گرم نگه داشت زیرا رطوبت پذیری و سرد شدن رحم باعث پیری زودرس رحم می شود و همین امر به یائسگی زودرس، کیست و فیبروم می انجامد.

غلبه سردی بر تخمدان سبب می شود که تخمدان نتواند به کار طبیعی خود ادامه دهد و این کار موجب بروز مشکل در کار تخمدان گردد. یکی از نتایج سردی تخمدان ها ، کیست تخمدان می باشد.

کیست تخمدان

قارچ و عفونت

نبستن پیش بند موجب سردی رحم و به دنبال آن افزایش احتمال ابتلا به قارچ می شود. عفونت قارچی باعث سوزش، ترشحات و خارش شدید واژن و لابیا، بافت هایی که در دهانه واژن قرار دارند، می شود.

علائم سردی رحم چیست؟

  • حالت تهوع
  • لکه بینی مکرر
  • درد زیر دل
  • قاعدگی زودهنگام
  • بوی مشمئز کننده رحم
  • ترشح سفید و پنیرکی در رحم
  • ادرار سفید رنگ
  • بروز کیست های پلی کیستیک خوشه ای در رحم
  • پهلو درد

پهلو درد

  • تیرکشیدگی در کشاله ران
  • ورم تخمدان
  • خارج شدن باد از جلو رحم
  • بالا رفتن میزان پرولاکتین خون
  • ادرار زیاد، بالا رفتن کراتین و دفع پروتئین
  • درد زیر دل پس از رابطه جنسی
  • درد پشت سر
  • بوی بد دهان
  • عدم تمایل به رابطه جنسی

 

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رابطه زناشویی و وابستگی ؛ دلیلش چیست؟
یک شنبه 7 شهريور 1400 ساعت 11:52 | بازدید : 180 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 برخی افراد بعد از رابطه جنسی احساس عاشقی شدیدی دارند اما این احساس عشق نیست و وابستگی به رابطه زناشویی می باشد که در زنان بیشتر از مردان است.

حقایقی درباره وابستگی بعد از رابطه زناشویی

بعد از رابطه جنسی اغلب زن و شوهر احساس وابستگی شدیدی می کنند و نام وابستگی به رابطه جنسی را عشق می گذارند اما وابستگی به رابطه جنسی عشق نیست و احساسات حاصل از آن نمی تواند رابطه ی پایداری را ایجاد کند.

رابطه زناشویی و وابستگی

ایجاد وابستگی بعد از رابطه ی جنسی باعث می شود، ذهن هیجانی کنترل مغز منطقی را به دست گیرد و فرد ممکن است به خاطر وابستگی به رابطه ی جنسی نتواند در شرایط لازم همسر خود را ترک کند و سال ها با فردی زندگی کند که روح و روان او را دچار آسیب سازد.

اما دلیل وابستگی به رابطه جنسی چیست و چرا بعد از رابطه جنسی وابستگی ایجاد می شود؟ برای دانستن پاسخ سوال خود پیشنهاد می کنیم این بخش از خانواده پلاس نمناک را مطالعه فرمایید.

وابستگی به رابطه جنسی

دلیل وابستگی به رابطه جنسی چیست؟

گاهی اوقات زن و شوهرهایی را می بینیم که هیچ تناسبی با هم ندارند، مشکلات زیادی در زندگی مشترک شان دارند و به نظر می رسد از همان اول، ازدواج شان نادرست بوده است اما با این وجود از یکدیگر جدا نمی شوند.

یکی از عللی که در یک رابطه سمی سبب می شود با وجود هر گونه مشکل فرد مقابل حاضر به جدایی نشود، وابستگی به رابطه زناشویی است. در اینگونه روابط، رابطه جنسی مغز را فریب داده به طوری که فرد مقابل حس می کند از آن آدم بهتر روی زمین پیدا نمی شود. دلیل وابستگی بعد از رابطه جنسی عبارتند از :

هورمون قدرتمند عشق

هورمون اوکسی توسین که طی رابطه جنسی تولید شده و در بدنتان پخش می شود و باعث می شود بخواهید کنار طرف مقابلتان بمانید. اوکسی توسین در مغز زنان بسیار بیشتر از مغز مردان ترشح می شود بنابراین زنان بیش از مردان بعد از رابطه ی جنسی دچار وابستگی می شوند.

اوکسی توسین سبب ایجاد پیوندهای متعهدانه بین زوج ها شده و به شکل گیری پیوندهای تک همسری کمک می کند و بین افراد حس اعتماد به وجود می آورد. به اکسی توسین لقب “هورمون عشق” داده اند، زیرا ترشح آن سبب می شود که فرد احساس عاشق شدن نماید و برای برقراری رابطه ی جنسی بی تاب شود.

هورمون عشق

خاموش شدن قسمتی از مغز در زمان اوج لذت جنسی

قشر اوربیتوفرناتال مغز که به آن صدای منطق گفته می شود و کنترل کننده ی رفتار است، طی اوج لذت جنسی خاموش می شود و سبب می شود که اوج لذت جنسی ذهن تان را از کار اندازد بنابراین پس از رابطه جنسی و رسیدن به ارگاسم فکر می کنید که واقعا عاشق شده اید.

اعتیاد به عشق

گاهی افراد معتاد به عشق هستند و دائم با فردی که او را به عنوان همسر آینده ی خود انتخاب کرده اند دچار اختلاف می شوند اما دوباره دوران نامزدی خود را ادامه میدهند. معتادان به عشق در واقع وابستگی به اکسی توسین دارند.

اکسی توسین مرکز پاداش مغز را فعال می کند و حس سرخوشی و رضایت را ایجاد می کند. اکسی توسین همان بخش هایی از مغز را فعال می کند که هروئین فعال می کند. چرخه ی پاداش می تواند باعث اعتیاد واقعی به واکنش عصبی ـ شیمیایی به عشق شود.

اعتیاد به عشق

تفاوت های زیستی

تفاوت زیستی اصلی بین واکنش های زنان و مردان به تجربه ی رابطه ی جنسی به آزاد شدن هورمون ها هنگام رابطه و بعد از آن مربوط می شود. مقدار هورمون اکسی توسینی که در زمان رسیدن به اوج لذت جنسی در بدن زنان آزاد می شود، بیشتر از مردان است. ترشح اجتناب ناپذیر این هورمون باعث می شود که زنان نسبت به مردان وابستگی قوی تری را بعد از رابطه ی جنسی حس کنند.

از طرف دیگر میزان دوپامین در بدن مردان بعد از رابطه ی جنسی کمتر است، در نتیجه مردان علائم ناخوشایند ترک را بعد از آمیزش تجربه می کنند و هر از گاه دچار این تمایل می شوند که از همسر خود دوری کنند. احساس عجیبی است، اما مردان کنترلی بر آن ندارند. ارتباط بین نیازهای جنسی و نیازهای وابستگی در زنان اساساً بسیار قوی تر از ارتباط بین نیازها در مردان است.

هورمون وابستگی

چرا وابستگی به رابطه جنسی در زنان بیشتر است؟

بیشتر بودن وابستگی به رابطه جنسی در زنان به دلیل آزاد شدن هورمون ها هنگام رابطه و بعد از آن است. مقدار هورمون اکسی توسینی که در زمان ارگاسم در بدن زنان آزاد می شود، بیشتر از مردان است. ترشح این هورمون سبب می شود وابستگی به رابطه جنسی در زنان بیشتر باشد.

همچنین بعد از رابطه ی جنسی میزان دوپامین در بدن مردان کمتر است و مردان کمتر علائم ناخوشایند ترک را بعد از آمیزش تجربه می کنند و خیلی زود می توانند همسر خود را ترک کنند.

به خانمها توصیه می شود قبل از ازدواج با فردی که دوستش دارند رابطه جنسی نداشته باشند چرا که اگر مردان پیش از ازدواج عطش جنسیشان برطرف شود تا حدود زیادی از ازدواج منصرف می شوند.

علت وابستگی زن به مرد

چه زمانی وابستگی بعد از رابطه جنسی ایجاد می شود؟

برخی افراد بعد از اولین رابطه جنسی دیوانه وار عاشق می شوند اما برخی دیگر مدتی طول می کشد تا متوجه شوند که به همسرشان وابسته شده اند. بنابراین وابستگی برای زوجین مختلف در نقاط مختلفی رخ می دهد، فرمول مطمئنی وجود ندارد که نشان بدهد میل و شهوت جنسی چه زمانی به عشق تبدیل می شود.

آیا این عشق پایدار است؟

همانطور که گفتیم نمی توان نام وابستگی به رابطه جنسی را عشق گذاشت زیرا احساسات حاصل از آن نمی تواند رابطه ی پایداری را ایجاد کند.

زمان برقراری رابطه ی جنسی در ابتدا اکسی توسین و دوپامین شروع به ترشح نموده و ترشح این هورمون ها شما را ترغیب می کند که تماس جنسی تان را افزایش دهید تااحساس سرخوشی و لذت را با فردی که به او وابسته شده اید، تجربه کنید. اما میزان اکسی توسین و دوپامین بعد از رسیدن به ارگاسم کاهش می یابد.

میزان پرولاکتین بعد از ارگاسم افزایش می یابد و میزان بالای سبب عصبی شدن فرد و بد اخلاقی می شود. این احساسات به تدریج باعث می شود که پی ببرید این احساس “عشق” واقعی نیست و فقط یک سرخوشی بیوشیمیایی است.

وقتی وابستگی بعد از رابطه جنسی را با دید علمی بررسی می کنید، جنبه ی عاشقانه آن بسیار کمرنگ تر می شود و در عین حال چون متوجه می شوید که این احساس را نمی توانید کنترل کنید، احساس آرامش بیشتری پیدا می کنید.

عشق و رابطه جنسی

چگونه دچار وابستگی بعد از رابطه جنسی نشویم؟

  • هرگز قبل از ازدواج و به خاطر ترس از دست دادن همسر آینده تان وارد رابطه جنسی نشوید.
  • برای رابطه خود حد و مرز تعیین کنید.
  • از صحبت های تحریک کننده بپرهیزید و حضور دو نفری در خلوت بپرهیزید.

رابطه جنسی قبل از ازدواج در دین اسلام نکوهیده است و رابطه جنسی به دور از چارچوب خانواده مشکلاتی مانند ابتلا به بیماری های مقاربتی، بارداری دختر، بی آبرویی و مشکلات متعاقب، ریختن حرمت و عفت دختر، ضربه روحی، افسردگی و عذاب وجدان، فساد شخصیت، از دست رفتن اعتماد را در پی دارد و تاثیرات منفی بر ازدواج می گذارد.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آنژین قلبی چیست و چقدر خطرناک است؟
پنج شنبه 4 شهريور 1400 ساعت 23:8 | بازدید : 156 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 آنژین قلبی نوع درد در قلب است که موجب کاهش جریان خون به قلب انسان می شود و آنژین قلبی علت های مختلفی دارد، البته راه هایی برای پیشگیری از آنژین قلبی وجود دارد.

هنگام ایجاد آنژین قلبی یا قلب درد چه باید کرد ؟

آنژین قلبی یک نوع درد در قلب است که باعث کاهش جریان خون به قلب فرد می شود. آنژین نشانه ای از بیماری های رگ های قلبی می باشد که این بیماری همراه با احساس فشار، سنگینی ، تنگی ، سفتی و درد در قفسه سینه می باشد. افراد مبتلا به آنژین این گونه توصیف می کنند که انگار فردی دستش را روی قفسه سینه آن ها قرار داده و در حال فشردن آن می باشد یا این که انگار جسم سنگینی را روی قلب و قفسه سینه آن ها قرار داده اند. آنژین دردی است که نیاز به بررسی پزشک دارد تا بتواند هرچه سریع تر جلوی درد را بگیرد.

آنژین قلبی

اگرچه که قلب درد یا همان آنژین دردی رایج در بین افراد است اما تفکیک کردن آن از دیگر دردهای سینه مانند درد معده کمی سخت می باشد و در نتیجه باید تشخیص آن را به پزشک بسپارید.

علائم آنژین قلبی یا قلب درد

علائم آنژین شامل موارد زیر است:

  • درد و ناراحتی در قفسه سینه مخصوصا حس فشار، سوزش یا پر شدن قفسه سینه
  • درد در بازو ، گردن ، چانه، شانه و کمر که همگی از سینه منشعب می شود.
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • عرق
  • سرگیجه

این علائم باید هرچه سریع تر توسط پزشک تشخیص داده شود تا بتواند درمان سریع را برای فرد اعمال کند. آنژین ها می توانند مداوم و یا غیر مداوم باشد که هردو عاملی برای حملات قلبی هستند.

آنژین مداوم رایج تر از غیر مداوم است و این نوع آنژین زمانی اتفاق می افتد که فرد بیش از حد از خود کار می کشد و مدت زمان طولانی را به هیچ وجه استراحت نمی کند ، مثلا ممکن است که این درد را هنگام بالا رفتن از تپه و کوه در هوای سرد احساس کنید.

آنژین های قلبی

ویژگی های آنژین استیبل یا مداوم

  • با افزایش فعالیت فیزیکی شدت آن نیز افزایش می یابد ، مثلا هنگام ورزش کردن یا بالا رفتن از پله ها
  • معمولا درد آن شبیه دردهای معمولی در قفسه سینه است.
  • مدت زمان کمی طول می کشد که معمولا از پنج دقیقه هم کم تر است.
  • با استراحت کردن و مصرف داروی آنژین سریعا برطرف می شود.
  • شدت و مدت زمان آنژین با یکدیگر متفاوت است. برای تشخیص و اعمال درمان، تمام تفاوت های فردی و بیماری در نظر گرفته می شود.

ویژگی های آنژین غیر مداوم (اورژانسی)

  • حتی در زمان استراحت نیز اتفاق می افتد.
  • با دیگر دردهای قفسه سینه تفاوت دارد.
  • غیر قابل منتظره است.
  • معمولا شدیدتر از دیگر دردهای قلبی است و بیشتر از آنژین استیبل طول می کشد و زمان آن معمولا 30 دقیقه به بالاست.
  • احتمالا با استراحت و مصرف دارو برطرف نمی شود.
  • در برخی مواقع نشان دهنده حمله قلبی می باشد.

نوع دیگری از آنژین وجود دارد که به آن آنژین واریانت یا پرینزمتال می گویند که این نوع از آنژین بسیار نادر است و معمولا به دلیل اسپاسم رگ های قلبی اتفاق می افتد که در کوتاه مدت باعث کاهش فشار خون می شود.

علت آنژین قلبی

ویژگی های آنژین پرینزمتال

  • معمولا در مواقع استراحت اتفاق می افتد.
  • اغلب شدید است.
  • به احتمال زیاد با داروهای آنژین برطرف می شود.

آنژین در خانم ها

علائم آنژین در خانم ها با علائم آنژین کلاسیک متفاوت است که این تفاوت ها می تواند کمی درمان را به تاخیر بیاندازد. مثلا درد قفسه سینه یک اتفاق رایج در آنژین است اما برای خانم ها این گونه نیست. خانم ها در آنژین ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • دل درد
  • احساس ناراحتی در گردن ، چانه و کمر
  • احساس فرو رفتن چاقو در سینه و فشار روی آن

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر درد قلب شما بیش از چند دقیقه طول کشید و با دارو هم برطرف نشد ، می تواند نشان دهنده حمله قلبی باشد و در این حالت حتما از شخصی بخواهید که شما را به بیمارستان برساند.

بخش سلامت نمناک خاطرنشان می سازد که اگر قبلا سابقه قلب درد نداشته اید و دارویی هم مصرف نمی کنید نیز حتما به پزشک مراجعه کنید.

آنژین پرینزمتال چیست

علت های آنژین قلبی

آنژین به دلیل خون رسانی ضعیف به قلب اتفاق می افتد. خون به همراه خود اکسیژن حمل می کند و این اکسیژن دقیقا همان چیزی است که قلب شما به آن نیاز دارد . زمانی که ماهیچه های قلب تان خون کافی را دریافت نکنند ، دچار وضعیتی می شوند که به آن ایسکمی می گویند.

رایج ترین علت این است که گاهی جریان خون به ماهیچه های قلب نمی رسد که به آن بیماری شریان اکلیلی می گویند. شریان قلب شما با وجود چربی ها باریک می شوند که به این وضعیت آرتروسکلروز می گویند.

این مشکل به نوعی مشکل تغذیه رسانی در قلب است و خون شما در این وضعیت غنی نیست زیرا اکسیژن کافی ندارد و البته که همیشه هم با وجود چربی ها در شریان، فرد دچار این مشکل نمی شود.

زمانی که در حال استراحت هستید، بدن شما درخواست کمتری برای دریافت اکسیژن دارد اما زمانی که در حال انجام کارهایی با فعالیت بالا مثل ورزش می باشید، بدن نیاز به اکسیژن بیشتری پیدا می کند.

آنژین استیبل یا مداوم :آنژین مداوم با افزایش فعالیت فیزیکی فرد نیز افزایش پیدا می کند. زمانی که از پله ها بالا می روید، ورزش می کنید یا قدم می زنید، قلب شما درخواست بیشتری برای خون دارد و در این زمان ها اگر شریان های قلب شما باریک شده باشند، با دریافت نکردن خون کافی اذیت می شوند و در کنار فعالیت های فیزیکی دیگر اقدامات مثل استرس های عاطفی، احساسی، هوای سرد، وعده های غذایی سنگین و سیگار کشیدن می توان شریان ها را باریک کند.

آنژین غیر مداوم :اگر چربی ها در رگ های خونی افزایش پیدا کنند و باعث ایجاد لخته خون شوند، می توانند به سرعت مسیر جریان خون را مسدود کنند و در نتیجه به طور ناگهانی جریان خون به ماهیچه های قلب کاهش پیدا می کند که این نوع از قلب درد با استراحت کردن و مصرف داروهای معمول بهتر نمی شود و گاهی اوقات شاهد بدتر شدن آن نیز خواهیم بود. اگر سریعا به بیمارستان مراجعه نکنید، قلب با بحران کم اکسیژنی روبرو می شود، در نتیجه حمله قلبی اتفاق می افتد.

آنژین پرینزمتال : این نوع آنژین نیز به دلیل باریکی موقتی شریان های می باشد. این باریک شدن باعث درد قفسه سینه می شود. استرس های احساسی ، سیگار کشیدن و استفاده از داروهای غیر قانونی می تواند این آنژین را ایجاد کند.

عوامل خطر

عوامل زیر می تواند احتمال ابتلا به شریان اکلیلی را افزایش دهد:

مصرف دخانیات : سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگار قرار گرفتن می تواند دیواره های شریان را مسدود کند و باعث شود که کلسترول در رگ های قلبی شما جمع شود.

دیابت :دیابت نوعی ناتوانی در تولید انسولین به اندازه کافی می باشد . انسولین هورمونی است که درون پانکراس است و اجازه می دهد که بدن شما از گلوکز استفاده کند که نوعی از قند غذایی می باشد. دیابت ها باعث افزایش بیماری شریان اکلیلی می شود که خطر حملات قلبی را افزایش می دهد.

فشار خون بالا : فشار خون بالا معمولا با میزان پمپاژ خون به قب مرتبط است و این فشار خون بالا باعث می شود که شریان های قلب دچار آسیب بشود.

کلسترول و تری گلسیرید بالای خون :کلسترول یکی از مواردی است که باعث باریک شدن شریان ها می شود و قلب نیز از آن تغذیه می کند . سطح بالای کلسترول و تری گلسیرید باعث بالا رفتن احتمال آنژین می شود.

سابقه بیماری قلبی در افراد خانواده : اگر یکی از اعضای خانواده به بیماری شریان اکلیلی مبتلاست ، احتمال ابتلای شما نیز بالاتر از بقیه خواهد بود.

سن بالا : مردان بالای 45 و خانم های بالای 55 سال در خطر ابتلای بیشتری از بیماری های قلبی هستند.

ورزش نکردن :یک لایف استایل یا سبک زندگی بدون فعالیت های ورزشی باعث می شود که قلب شما ضعیف شود و بیش از بقیه در معرض بیماری های قلبی قرار بگیرید.

چاقی :چاقی نیز خطر ابتلا به آنژین را افزایش می دهد . چاقی می تواند باعث افزایش کلسترول و فشار خون و همچنین دیابت شود.

استرس :استرس نیز عاملی برای حملات قلبی و آنژین است . استرس بیش از حد بالا یا خشم می تواند فشار خون را بالا ببرد و هورمون های تولید شده در مواقع استرس نیز رگ های قلب را باریک می کند.

ترک سیگار

پیشگیری از آنژین قلبی یا قلب درد

می توان با یک سبک زندگی سالم و رعایت نکاتی ، احتمال ابتلا به آنژین را کاهش داد :

  • ترک سیگار
  • کنترل وضعیت های سلامتی مثل فشار خون بالا ، کلسترول بالا و دیابت.
  • مصرف رژیم غذایی سالم و وزن متناسب.
  • افزایش فعالیت فیزیکی بعد از اجازه پزشک :برنامه ریزی کنید که هر هفته 15 دقیقه ورزش کنید و بهتر است که 10 دقیقه در روز را با وزنه تمرین کنید و 5 الی 10 دقیقه را به حرکات کششی اختصاص دهید.
  • میزان استرس خود را کاهش دهید.
  • از نوشیدنی های غیر مجاز مثل الکل استفاده نکنید.
  • مراقب ویروس هایی مثل آنفولانزا باشید.

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چرا یکدفعه فشارم می افته؟
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 21:55 | بازدید : 219 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 علل زیادی برای کمبود فشار خون وجود دارد مانند هیپوولمیا، اتساع رگ ها، سندروم سوپین، و غیره که تعیین علت افت فشار خون به نوع درمان کمک کند.

 

علت و درمان کاهش ناگهانی فشار خون 

فشار خون پایین معمولاً به فشار خونی می گویند که از حد طبیعی خود پایین تر باشد. بسیاری از پزشکان فشار خون نرمال را کمتر از 120 در 80 میلی متر جیوه می دانند. زمانی که فشار خون شما کمتر از حد طبیعی باشد ، یعنی مشکلی وجود دارد و باید این مشکل را برطرف کرد. بعضی از مردم کلا با فشارخون پایین به دنیا می آیند. مثلا این افراد کمتر به مشکلات قلبی و سکته دچار می شوند، از طرفی فشار خون پایین می تواند نشانه یک اختلال یا وضعیت جدی در فرد باشد که نیاز به مراجعه به پزشک دارد اما زمان هایی وجود دارد که فشار خون پایین به کیفیت زندگی افراد مربوط می شود و به راحتی می توان با اقداماتی از این مسئله جلوگیری کرد. به همین دلیل در این قسمت از سلامت نمناک در مورد این مشکل با شما صحبت خواهیم کرد. 

کاهش ناگهانی فشار خون

علائم شار خون پایین

فشار خون را در هر میلیمتر جیوه اندازه گیری می کنند . فشار خون زیر 90 میلی متر جیوه برای حالت سیستولیک یا 60 میلی متر جیوه برای حالت دیاستولیک معمولاً به فشار خون پایین تعبیر می شود. علائم در این سطح در بعضی از افراد افزایش پیدا می کنند اما نمی توان همه را با یکدیگر یکسان دانست. زمانی که فشار خون به طرز شدیدی افت کند، علائم افزایش پیدا می کنند.

که این علائم شامل موارد زیر می باشد: 

علت افت فشار

علائم جدی افت ناگهانی فشار خون

زمانی که فشار خون فرد به طور شدیدی افت کند ، می تواند مغز و دیگر ارگان ها را نیز درگیر کند.

که معمولاً علائم زیر را به همراه خواهد داشت : 

  •  ضعف شدید
  •  اضطراب شدید
  •  ضربان ضعیف
  • نفس های کم عمق و سریع
  •  عرق زیاد
  •  افزایش تشنگی
  •  یخ شدن پوست
  •  سر درگمی 

علل فشار خون پایین

علل زیادی برای کمبود فشار خون وجود دارد که بعضی از آن ها رایج و بعضی از آنها غیر رایج می باشد.

فشار خون معمولاً از طریق عصب سیستم عصبی تنظیم می شود که به صورت زیر است: 

  •  سیستم عصبی سمپاتیک که فشار خون را با پاسخ های تهاجمی افزایش می دهد.
  •  سیستم عصبی پاراسمپاتیک که فشار خون را از طریق کاهش ضربان قلب پایین می آورد. 

هر وضعیتی که سیستم سمپاتیک را سرکوب کند و سیستم پاراسمپاتیک را بیش از حد فعال کند، تعادل را به هم می ریزد و باعث افت ناگهانی فشار خون خواهد شد. 

در چنین مواقعی ممکن است به رگ های اصلی فرد فشار وارد شود و بیماری های مزمن قلبی عروقی را به وجود بیاورد. 

وضعیت ها

فشار خون پایین بر اساس علل در دسته بندی های مختلف تقسیم می شود که شامل موارد زیر است: 

فشار خون

 هیپوولمیا

در چنین وضعیتی حجم خون کاهش پیدا می کند که علت اصلی فشار خون پایین می باشد و همچنین باعث می شود که مایعات زیادی از بدن خارج شود و بدن فرد دچار کم آبی گردد. 

علل هیپوولمیا شامل موارد زیر است: 

  •  کاهش خون
  •  کم آبی بدن
  •  اسهال یا استفراغ شدید
  •  سکته
  •  گرسنگی
  •  استفاده بیش از حد از داروهای ادرار آور
  •  مشکلات کلیوی که باعث ادرار زیاد و کاهش آب و سدیم بدن می شود
  •  مشکلات لوزالمعده که باعث نشت آب می شود
  •  کاهش خروجی خون از قلب

حتی اگر حجم خون در حالت طبیعی و نرمال باشد، وضعیت هایی هستند که توانایی بدن را برای پمپاژ خون کاهش می دهند و باعث کم خونی می شوند که یکی از آنها کاهش خروجی خون از قلب می باشد.

برخی علل رایج آن شامل موارد زیر است: 

  •  نارسایی قلب
  •  حمله قلبی
  •  مشکلات ضربان قلب که معمولاً به دلیل رگ های آئورت می باشد
  •  ضربان قلب کمتر از حد طبیعی
  •  آلفا بلاکر ها و بتا بلاکرها که هر دو ضربان قلب را پایین می آورد
  •  اختلالات مربوط به غدد درون ریز

این اختلالات معمولاً بیماری های مختلف را شامل می شود و سیستم عصبی سمپاتیک را درگیر می کند. 

 اتساع رگ ها

اتساع رگ ها معمولاً ناگهانی اتفاق می افتد و به دلیل ریلکس شدن عضلات مربوط به رگ های خونی است که هنگام پاسخ به مواد شیمیایی، نورونی و محرک های ایمنی پاسخ می دهند.

گشاد شدن رگ ها باعث افت فشار خون می شود زیرا نمی توانند خون را در فضای رگ ها پر کنند، حتی اگر حجم خون هم بالا باقی بماند.

علل این مشکل شامل موارد زیر است: 

  •  استفاده از داروهایی که باعث اتساع رگ ها می شود، مثل بلاکر های کانال کلسیم ، آتزیوتنسین دوبلاکر های دریافت کننده ، نیتروگلیسیرین ، نیتروس اکسید
  •  آنافیلاکسی یا آلرژی های شدید
  •  اختلال در سیستم عصبی
  •  پاسخ بیش از حد سیستم ایمنی به عفونت
  •  اسیدی بودن خون
  •  آسیب رسانی به نخاع و مغز که به عملکرد پاراسمپاتیک و سمپاتیک آسیب وارد می کند.
  •  سندروم های عملکردی

سندروم های فشار خون پایین معمولاً می توانند علت های روانشناسی نیز داشته باشند که باعث افت فشار خون می گردند. گاهی اوقات نیز بر اثر بیماری های طولانی مدت به وجود می آیند. 

 سندروم NOH

این سندروم هنگام تغییر پوزیشن اتفاق می افتد. مثلاً زمانی که خواب هستید و به یکباره از جای خود بلند می شوید که باعث ناگهانی فشار خون می گردد و همچنین ممکن است بر اثر اختلالات هورمونی در بدن ایجاد شود که روی سیستم ایمنی و عصبی نیز تاثیرگذار است . معمولاً در افراد مبتلا به پارکینسون، جنون و افراد مبتلا به دیابت نیز بیشتر دیده می شود. 

 سندروم OH

علائم این سندروم با سندروم قبلی یکسان است اما بر اثر علت های دیگری مثل کاهش خون خروجی از قلب، اتساع شدید رگهای قلبی، استفاده از داروهای ادرارآور، داروهای ضد افسردگی و داروهای مربوط به ضد فشار خون اتفاق می افتد. 

 سندروم سوپین

این سندروم معمولاً برای خانم های بارداری که به پشت دراز می کشند، اتفاق می افتد زیرا وزن نوزاد به دو تا از بزرگترین رگ های خونی بدن فشار وارد می کند . این سندروم ، خون رسانی به قلب را کاهش می دهد و گاهی اوقات در موارد شدیدتر می تواند به مرگ جنین و مادر نیز منجر شود. 

 افت فشار خون بعد از غذا

این سندروم معمولاً حدود 30 تا 75 دقیقه بعد از خوردن غذا طول می کشد و زمانی است که خون وارد معده می شود و قصد دارد که به گوارش غذا کمک کند. ممکن است به طور موقت خونرسانی و اکسیژن رسانی به مغز کاهش پیدا کند زیرا رگ های خونی باریک می گردند که معمولا در افراد سالخورده نیز بیشتر اتفاق می افتد. 

 سنکوپ وازوواگال

این سندروم زمانی اتفاق می افتد که بدن واکنش شدیدی نسبت به استرس های روانی، کمبود خواب و مشکلات روحی نشان دهد که گاهی اوقات باعث افت شدید خون و غش کردن می گردد و سیستم عصبی پاراسمپاتیک را درگیر خواهد کرد. 

غش کردن

 سندروم رفلاکس موقعیتی

این سندروم معمولاً روی عصب تاثیرگذار است اما بر اثر استرس های روانی نیز اتفاق می افتد . به حرکات روده ، بلند کردن وزنه های سنگین و ایستادن در مدت زمان طولانی نیز مربوط می باشد. 

 سنکوپ رگ کاروتید

این سندروم به سندروم رگ کاروتید معروف است و هنگام فشار به رگ های اصلی اتفاق می افتد. در چنین مواقعی رگ داخلی کاروتید گردن می گیرد که معمولا به دلیل استفاده از لباس های سفت و تنگ، شیو کردن و چرخش سریع سر رخ می دهد. 

درمان فشار خون پایین

فشار خون پایین معمولاً از طریق راه های مختلفی قابل تشخیص است. تعیین علت می تواند زمان بر باشد اما به نوع درمان کمک کند. برای درمان این مشکل ، تاریخچه دارویی فرد را مورد بررسی قرار می دهند، آزمایش هایی نیز از او گرفته می شود تا علت اصلی مشخص گردد. بر اساس یافته های اولیه، آزمایش های دیگری هم برای تشخیص و هم برای درمان مورد نیاز است ، مثل آزمایش خون، آزمایش های عکس برداری، الکتروکاردیوگرام، تست استرس و غیره. 

اگر لازم باشد پزشک، شما را به متخصص خون، قلب، نورولوژیست و تخصص های دیگر ارجاع می دهد تا وضعیت درمانی شما مورد بررسی قرار بگیرد. هرگز نباید در کوتاه مدت و بلندمدت علائم مربوط به کاهش فشار خون را نادیده بگیرید . اگر علت اصلی مشخص شود، می توان درمان موثرتری را برای بیمار در پیش گرفت. 

راه های پیشگیری از فشار خون پایین و افت فشار خون

با رعایت برخی نکات در سبک زندگی ، می توان از بروز فشار خون پایین پیشگیری کرد.

که برخی از آن ها عبارتند از :

 استفاده از یک بالشت اضافه هنگام خواب :

این کار یکی از بهترین راه ها برای مقابله با کاهش فشار خون است زیرا باعث می شود که سر از سطح قلب بالاتر باشد و اثر جاذبه زمین را کاهش خواهد داد.

 دوری از استرس و اضطراب :

برخی شرایط مثل اتفاقات ترسناک و ناراحت کننده و استرس عاملی برای افت کاهش فشار خون هستند که انجام یوگا و مدیتیشن و داشتن تفکرات مثبت بهترین راه مبارزه با آن ها می باشد.

  مصرف قهوه :

مصرف قهوه و هر گونه نوشیدنی دارای کافئین برای درمان کاهش فشار خون بسیار مفید است زیرا باعث افزایش گردش خون و مبارزه با افت فشار خواهد شد.

مصرف قهوه

 کاهش مصرف نمک :

بدن برای عملکرد صحیح و پیشگیری از افت فشار خون نیاز به مصرف کافی نمک در روز دارد که یک فرد باید به طور متوسط روزانه یک قاشق چای خوری یا در حدود 2300 میلی گرم سدیم دریافت کند.

 مصرف ریشه شیرین بیان:

شیرین بیان از عملکرد سالم آدرنال حمایت می کند و باعث تنظیم فشار خون خواهد شد. می توان ریشه شیرین بیان را به صورت کپسول ، قرص، یا حتی چای مصرف کرد . اگر از داروهای رقیق کننده خون، یا داروهای فشار خون استفاده می کنید، حتما در مورد استفاده از این گیاه با پزشک تان مشورت نمایید.

 افزایش مصرف مایعات :

نوشیدن مایعات از کاهش فشار خون پیشگیری می کند.

 مصرف وعده های کوچک و منظم غذایی:

خوردن وعده های غذایی بزرگ و سنگین باعث کاهش ناگهانی فشار خون می شود که بهترین راه برای پیشگیری از آن، داشتن وعده های غذایی کوچک و کم کربوهیدرات در طول روز است.

 پوشیدن جوراب واریس:

پوشیدن این جوراب ها فشار به پاها را افزایش می دهد و کاهش فشار خون را بهبود می بخشد و جریان خون در سراسر بدن را افزایش خواهد داد. جوراب واریس یک درمان شناخته شده برای پیشگیری از ترومبوز عروقی نیز خواهد بود.


 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


علت و علامت کاهش فشار خون وضعیتی چیست ؟
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 21:53 | بازدید : 204 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 فشار خون وضعیتی یا افت فشار در زمان ایستادن ناگهانی به نام هیپوتانسیون ارتواستاتیک معروف است که ممکن است باعث تاری دید و ضعف و در نهایت غش شود.

هیپوتانسیون ارتواستاتیک (کاهش فشار خون وضعیتی) 

هیپوتانسیون ارتواستاتیک که فشارخون وضعیتی نیز نامیده می شود نوعی فشار خون پایین است که در زمان بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کشیده اتفاق می افتد.هیپوتانسیون ارتواستاتیک ممکن است باعث شود که شما احساس سرگیجه و یا گیجی داشته باشید و حتی ممکن است غش کنید.

فشار خون وضعیتی

این افت فشار خون وضعیتی ممکن است ملایم و خفیف باشد و برای کم تر از چند دقیقه طول بکشد با این حال با دوام طولانی می تواند مشکلات جدی تر را نشان دهد. 

هیپوتانسیون ارتواستاتیک اتفاقی (حاد) معمولاً با چیزی واضح مثل کم آبی بدن یا استراحت طولانی مدت ایجاد می شود و به راحتی تحت درمان قرار می گیرد. هیپوتانسیون ارتواستاتیک مزمن معمولاً نشانه یک مساله سلامتی دیگر است, پس درمان هایش متفاوت خواهد بود. 

علائم فشار خون وضعیتی:

علائم و نشانه های کاهش فشار خون وضعیتی شامل موارد زیر هستند:

-احساس گیجی و سرگیجه بعد از ایستادن

-دید تار

-ضعف

-خستگی مفرط

-گیجی

-حالت تهوع 

چه زمانی برای فشار خون وضعیتی باید به پزشک مراجعه کرد؟ 

سرگیجه اتفاقی یا گیجی ممکن است نسبتاً کم باشد که با کمبود خفیف آب بدن، یا قند خون پایین و یا بیش از حد داغ شدن تحریک می شود. همچنین ممکن است در زمان ایستادن بعد از نشستن طولانی اتفاق بیفتد. اگر این نشانه ها تنها گاهی اتفاق می افتند، احتمالاً هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته ایم برای مراجعه به پزشک بسیار مهم است که علائم مکرر هیپوتانسیون ارتواستاتیک را تجربه کنید، چون آن ها می توانند مشکلات جدی را منجر شومد.

اگر شما آگاهی خود را از دست بدهید، حتی برای چند ثانیه، مراجعه به پزشک برایتان خیلی ضروری است سپس به این فکر بیفتند که چه مدت دوام دارد و در آن زمان چه کار می کردید، علائم بیماری خود را ثبت کنید. اگر این موارد در زمان های خطرناک رخ می دهند، مانند رانندگی، این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید.

کاهش فشار ناگهانی

چرا دچار فشار خون وضعیتی می شویم؟

علل افت و کاهش فشار خون وضعیتی:

هنگامی که بلند می شوید، جاذبه باعث وجود خون در پاها و شکم شما می شود این باعث کاهش فشار خون می شود چون خون کمتری به قلب شما گردش می کند.به طور معمول, سلول های مخصوص (بارورسپتورها) نزدیک قلب و رگ های گردن این فشار خون را احساس می کنند.

بارورسپتورها سیگنال هایی به مرکز مغزتان ارسال می کنند که باعث می شود قلب شما سریع تر بتپد و خون بیشتری را پمپ کنید, که فشار خون را تثبیت می کند.همچنین این سلول ها رگ های خونی را محدود کرده و فشار خون را افزایش می دهند. 

کاهش فشار خون وضعیتی زمانی رخ می دهد که یک چیز فرآیند طبیعی بدن را در خنثی کردن فشار خون پایین قطع می کند. بسیاری از شرایط متفاوت می تواند منجر به هیپوتانسیون ارتواستاتیک شود، از جمله: 

  • کم آبی بدن
  • تب
  • استفراغ
  • نوشیدن مایعات ناکافی
  • اسهال شدید

ورزش شدید با عرق بیش از حد

کم آبی خفیف ممکن است موجب بروز علائمی نظیر ضعف، گیجی و خستگی شود. 

مشکلات قلبی

برخی مشکلات قلبی که می تواند منجر به فشار خون کم شود، شامل ضربان قلب بسیار کم (برادی کاردی)، مشکلات دریچه قلب، حمله قلبی و نارسایی قلبی است. این مشکل از واکنش بدنتان به اندازه کافی برای پمپ کردن خون بیشتر در هنگام ایستادن جلوگیری می کند. 

مشکلات غدد درون ریز

مشکلات تیروئیدی, نارسایی کلیوی (بیماری ادیسون) و قند خون پایین (هیپوگلیسمی) می تواند منجر به هیپوتانسیون ارتواستاتیک شود که می تواند به اعصاب آسیب برساند که به ارسال سیگنال ها در تنظیم فشار خون کمک می کند. 

اختلالات سیستم عصبی

برخی از اختلالات سیستم عصبی، مانند بیماری پارکینسون، آتروفی سیستم چندگانه، نقص بدنی لوی، نارسایی خودایمنی خالص و آمیلوئیدوز می تواند سیستم تنظیم فشار خون معمولی شما را مختل کند. 

بعد از خوردن غذا

برخی افراد بعد از خوردن غذا فشار خون کمی را تجربه می کنند (فشار خون خیلی پایین). این شرایط در بزرگسالان مسن تر معمول است. 

عوامل خطر فشار خون وضعیتی: 

عوامل خطر برای هیپوتانسیون ارتواستاتیک، عبارتند از: 

سن:

هیپوتانسیون ارتواستاتیک یا همان کاهش فشار خون وضعیتی در افرادی که 65 ساله و مسن تر هستند، رایج است.

سلول های ویژه (بارورسپتورها) در نزدیکی قلب و شریان های های گردنی که فشار خون را تنظیم می کنند، می توانند با افزایش سن شما کندتر شوند. هم چنین ممکن است برای یک قلب سالخورده سخت تر باشد، که سریع می تپد و افت فشار خون را جبران می کند. 

داروها:

این ها شامل داروهایی هستند که برای درمان فشار خون بالا یا بیماری های قلبی مورد استفاده قرار می گیرند، مانند دیورتیک ها، مسدود کننده های β، مسدود کننده های آنتن، مسدود کننده های کانال کلسیم، مهار کننده های اینتگراز (ACE) و نیترات ها. 

داروهای دیگری که ممکن است احتمال ابتلا به هیپوتانسیون ارتواستاتیک را افزایش دهند ،شامل داروهایی هستند که برای درمان بیماری های پارکینسون، داروهای ضد افسردگی، داروهای روانپزشکی خاص، شل کننده های ماهیچه ای، داروهای تجویزی برای درمان اختلال عملکرد نعوظ و مواد مخدر می باشند.

استفاده از داروهایی که برای درمان فشار خون بالا در ترکیب با داروهای غیر تجویزی ممکن است باعث فشار خون پایین شوند. 

بیماری های خاص:

برخی مشکلات قلبی، مانند مشکلات دریچه قلب، حمله قلبی و نارسایی قلب؛ برخی از اختلالات سیستم عصبی، مانند دیابت، و بیماری هایی که آسیب عصب (نوروپاتی)، مانند دیابت، خطر فشار خون پایین را افزایش می دهند. 

قرار گرفتن در معرض گرما بیش از حد :

بودن در یک محیط گرم می تواند باعث تعریق شدید و احتمالاً منجر به کمبود آب بدن می شود که می تواند فشار خون شما را کاهش دهد و باعث ایجاد فشار خون پایین شود.

برای مدت طولانی در تخت بودن:

اگر برای مدت طولانی در رختخواب بمانید، ممکن است ضعیف شوید. زمانی که سعی می کنید بایستید، ممکن است هیپوتانسیون ارتواستاتیک را تجربه کنید. 

بارداری:

از آنجا که سیستم گردش خون شما به سرعت در طول دوران بارداری گسترش می یابد، فشار خون به احتمال زیاد افت می کند. این نرمال است و فشار خون معمولاً بعد از زایمان به سطح قبل از بارداری باز می گردد.

فشار پایین بارداری

آیا فشار خون وضعیتی در دوران بارداری طبیعیست؟

مشکلات و عوارض کاهش فشار خون وضعیتی : 

بیماری مزمن هیپوتانسیون ارتواستاتیک می تواند موجب مشکلات جدی، به ویژه در بزرگسالان مسن شود. این موارد عبارتند از: 

افتادن

پایین افتادن در نتیجه غش کردن (سنکوپ) یکی از پیچیدگی رایج افراد با هیپوتانسیون ارتواستاتیک است. 

سکته

نوسانات فشار خون هنگام ایستادن و نشستن در نتیجه هیپوتانسیون ارتواستاتیک می تواند عامل خطر سکته ناشی از کاهش انتقال خون به مغز باشد. 

بیماری های قلبی عروقی

هیپوتانسیون ارتواستاتیک می تواند عامل خطر بیماری های قلبی و عروقی مانند درد قفسه سینه، نارسایی قلبی یا مشکلات قلبی باشد. 

تشخیص فشار خون وضعیتی: 

هدف اصلی شما در ارزیابی هیپوتانسیون ارتواستاتیک یافتن علت اصلی و تعیین درمان مناسب برای هر گونه مشکلات سلامتی است که ممکن است باعث فشار خون پایین شما شود.علت همیشه ناشناخته نیست و پزشک شما ممکن است سابقه پزشکی تان را بررسی کند، علائمتان را بررسی کرده و یک معاینه فیزیکی انجام دهد تا به تشخیص بیماری شما کمک کند.

پزشک همچنین ممکن است یک یا چند مورد از مواردی که در ادامه بخش سلامت نمناک و در بحث کاهش فشار خون وضعیتی گفته شده است را توصیه کند:

اندازه گیری فشار خون

پزشک فشار خون شما را در حالیکه شما نشسته اید و ایستاده اید اندازه گیری خواهد کرد و عددها را با هم مقایسه خواهید کرد. هیپوتانسیون ارتواستاتیک را تشخیص خواهد داد اگر یک کاهش 20 میلی متر جیوه (Hg ") در فشار خون سیستولی شما یا افت 10 میلی مترHg در فشار خون دیاستولی به مدت دو یا پنج دقیقه در حالت ایستاده، و یا در صورت ایستادن نشانه و نشانه ها تشخیص دهد. 

تست های خون

این تست ها می توانند اطلاعاتی در مورد سلامت کلی شما, از جمله قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و یا سطح گلبول های قرمز خون (کم خونی) فراهم کنند که هر دو ممکن است باعث فشار خون پایین شوند. 

الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG) این تست غیر تهاجمی ریتم قلب و یا ساختار قلب را تست می کند و مشکلات مربوط به تامین خون و اکسیژن را به ماهیچه های قلب شما می دهد.

در طی این درد، تست غیر تهاجمی، وصله های چسبی (الکترودها) به پوست سینه، بازوها و پاها متصل می شوند. این وصله ها سیگنال های الکتریکی قلب شما را تشخیص می دهند و آن ها را روی کاغذ گراف ضبط یا روی صفحه نمایش می دهد.

گاهی اوقات، اختلالات ضربان قلب می آیند و می روند و ECG هیچ مشکلی پیدا نمی کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است از شما خواسته شود یک مانیتور 24 ساعته را برای ثبت فعالیت الکتریکی قلبتان داشته باشید. 

اکوکاردیوگرام

در این تست غیر تهاجمی، امواج صوتی برای تولید تصویر ویدیویی از قلبتان مورد استفاده قرار می گیرند. امواج صوتی قلب از یک دستگاه مبدل دستور می گیرد که بر روی قفسه سینه شما قرار دارد.

امواج صوتی که از قلب شما بازتاب می شوند و از دیوار سینه شما منعکس خواهند شد و به صورت الکترونیکی پردازش می شوند، تا تصاویر ویدئویی قلب تان را برای تشخیص بیماری قلبی اساسی فراهم کنند. 

تست استرس

تست استرس زمانی انجام می شود که ورزش می کنید، مانند راه رفتن بر روی تردمیل. یا ممکن است به شما دارویی داده شود تا اگر قادر به ورزش نیستید، قلب خود را سخت تر کار بیندازید. زمانی که قلبتان سخت تر کار می کند، با الکتروکاردیوگرافی، اکوکاردیوگرافی یا سایر تست ها نظارت خواهد شد. 

تست میز شیب دار

تست میز شیب دار، نحوه واکنش بدن به تغییرات در موقعیت را ارزیابی می کند.شما روی یک میز صاف قرار می گیرید که در سمت بالایی بدن شما شیب دار می شود، که حرکت از یک سمت افقی به موقعیت ایستاده را شبیه سازی می کند. فشار خون شما به طور مرتب در زمان کج شدنتان اندازه گیری می شود. 

مانور والسالوا

این آزمایش غیر تهاجمی عملکرد سیستم عصبی ارادی شما را با تحلیل قلب و فشار خون پس از چندین دوره تنفس عمیق بررسی می کند.شما عمیقاً نفس می کشید و هوا را از میان لبهای خود بیرون می دهید، انگار که تلاش می کنید یک بالون خشک را باد کنید. 

درمان فشار خون وضعیتی: 

هدف درمان هیپوتانسیون ارتواستاتیک، احیای فشار نرمال خون است. این کار معمولاً شامل افزایش حجم خون، کاهش تجمع خون در پایین پاها و کمک به رگ های خونی برای گسترش و انتقال خون در بدن است.

برای کاهش فشار خون وضعیتی یا همان هیپوتانسیون ارتواستاتیک ملایم، یکی از ساده ترین درمان ها، نشستن یا دراز کشیدن بلافاصله پس از احساس سرگیجه است. سپس علائم شما به تدریج کاهش می یابند.

زمانی که فشار خون پایین توسط دارو ایجاد می شود، درمان معمولاً شامل تغییر دوز دارو و یا توقف کامل آن است. 

درمان هیپوتانسیون ارتواستاتیک شامل موارد زیر است: 

تغییرات در سبک زندگی

ممکن است پزشک شما چندین تغییر سبک زندگی، از جمله نوشیدن آب کافی، قطع مصرف الکل، جلوگیری از گرمای بیش از حد، بالا بردن سر تخت، اجتناب از گذشتن پاها روی هم در هنگام نشستن، و به آرامی ایستادن را توصیه کند. 

اگر فشار خون بالایی ندارید، پزشک می تواند مقدار نمک را در رژیم غذایی شما افزایش دهد.اگر فشار خون شما بعد از خوردن غذا افت می کند، ممکن است پزشک غذاهای کم و کم کربوهیدرات را توصیه کند. 

استفاده از جوراب های فشرده شده

جوراب های فشرده و بندهای لباس و یا شکم ممکن است به کاهش جمع شدگی خون در پاها کمک کند و علائم هیپوتانسیون ارتواساتیک را کاهش دهد. 

داروها

داروهای متعددی، چه به تنهایی و چه چندتایی استفاده می شوند و می توانند برای درمان هیپوتانسیون ارتواستاتیک مورد استفاده قرار گیرند.

به عنوان مثال، مصرف داروها اغلب برای کمک به افزایش میزان مایع در خون شما مورد استفاده قرار می گیرد که فشار خون را افزایش می دهد. میدودرین فشار خون را با محدود کردن گسترش رگ های خونی شما افزایش می دهد. 

دروکسیدوپا (نورترا) را می توان برای درمان هیپوتانسیون ارتواستاتیک مرتبط با بیماری پارکینسون، سیستم آتروفی چندگانه یا نارسایی خودایمنی تجویز کرد. 

داروهای دیگر مانند پیریدوستیگمین (رگونول، مستینون)، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، کافیین و اپوتین (اپوژن، پروکریت، و غیره) هم گاهی اوقات به تنهایی یا با داروهای دیگر برای افرادی که تغییر سبک زندگی یا سایر داروها به آنها کمک نمی کند، استفاده می شوند.

داروی افت فشار

درمان دارویی بیماری فشار خون وضعیتی 

شیوه زندگی و درمان های خانگی فشار خون وضعیتی:

نمک رژیم غذایی خود را افزایش دهید

این کار باید با دقت انجام شود و تنها پس از بحث درباره آن با پزشکتان انجام شود. در بخش سلامت نمناک مستقیم اشاره شده است که نمک بیش از حد می تواند باعث افزایش فشار خون شما شود تا فراتر از سطح سالم افزایش یابد و باعث ایجاد خطرهای جدی و جدید سلامتی شود. 

غذای کمی بخورید

اگر فشار خون شما بعد از خوردن غذا افت می کند، ممکن است پزشک تان غذاهای کوچک و کم کربوهیدرات را توصیه کند. 

چربی های سالم بخش خیلی مهمی از رژیم درمان هستند

چربی های سالم در نارگیل، زیتون، آووکادو و روغن های آن ها و کره و روغن گیاهی و روغن حیوانی وجود دارند. اسیدهای چرب امگا 3 و اسید لینولئیک (CLA) که در ماهی های قزل آلا یافت می شود و گوشت حیوان علف خورده و لبنیات حاوی چربی ها و فواید بسیار زیادی هستند.

این چربی های سالم منبع کارآمدی برای بدن برای مبارزه با التهاب و عملکرد مغز هستند. 

شما باید قند و حبوبات تصفیه شده را حذف کنید که میزان گلوکز خون را افزایش داده و اسیدیته بیشتری را در بافت ها ایجاد می کنند. هم چنین باید از چربی های غیر مضر مثل چربی های ترانس و روغن های بسیار فرآوری شده دوری کنید. آن ها به شدت به بدن آسیب می رسانند. 

درباره ویتامین های کمکی بپرسید

هم کم خونی و هم چنین کمبود ویتامین B - 12 می تواند بر جریان خون و علائم هیپوتانسیون ارتواستاتیک تاثیر بگذارد، بنابراین آهن و ویتامین را اگر دچار کمبود شدید، ممکن است برای شما مفید باشد. 

مایعات زیادی بنوشید

هیدراته بودن به جلوگیری از علایم فشار خون پایین کمک می کند.در زمان ایستادن آب فراوان بنوشید و یا فعالیت هایی را انجام دهید که علائم شما را تحریک نکنند. 

افزودن آب لیمو به آب یک استراتژی فوق العاده است

لیمو به طور طبیعی غنی از ویتامین سی، بیوفلنوئید مرکبات، و الکترولیت ها کلیدی مانند پتاسیم و منیزیم هستند. ترکیب ویتامین C و بیوفلانوئید فواید سلامتی فراوانی دارد که شامل افزایش اکسیژن بافت ها می شود. 

ورزش کنید

تمرینات منظم هوازی ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند.از ورزش کردن در هوای مرطوب و گرم اجتناب کنید.عضلات ماهیچه خود را پیش از نشستن کش دهید. اگر نشانه ها ضربه می زنند، ران خود را فشرده کنید و عضلات شکم و باسن خود را سفت کنید. اسکات بزنید، پیاده روی کنید و روی نوک انگشتانتان بایستید. 

از خم کردن کمر خودداری کنید

اگر چیزی روی زمین می افتد، روی زانوی خود چمباتمه بزنید تا آن را بردارید. 

آرام بلند شوید

شما می توانید با آرام بلند شدن قادر به کاهش گیجی و سرگیجه خود با این مشکل باشید. همچنین هنگام بیرون آمدن از رختخواب، یک دقیقه روی لبه تخت خواب خود بنشینید. 

پاهایتان را به هنگام ایستادن حرکت دهید

اگر شما علائم را در هنگام ایستادن پیدا می کنید، ران خود را در حالت قیچی قرار دهید و فشار دهید و یا یک پا را روی یک لبه یا صندلی بگذارید و تا جایی که ممکن است خم شوید. این کارها خون را تقویت می کند که از پاهایتان به قلب شما جاری شوند. 

امیدواریم که با انجام درمان های ذکر شده، علائم و نشانه های بیماری خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

8 درمان موثر برای فشار خون پایین

1.گیاهان :

گیاهان برای فشار پایین نه تنها فشار خون را افزایش می دهند بلکه از کلیه، کبد و قلب نیز مراقبت می کنند.این ارگان ها ممکن است تحت تاثیر فشار پایین فشار قرار بگیرند.

گیاهان مناسب برای فشار خون پایین عبارتند از:زردچوبه، دارچین، زنجبیل، فلفل، هل، زالزالک، بوزیدن و سنبل هندی. 

2.یوگا :

یوگا برای فشار خون پایین ذهن را آرام و تنظیم می کند و سیستم عصبی ارادی (مرکزی که استرس را کنترل می کند) و سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک را متعادل می کند.

یوگا می تواند با علل ناشی از فشار خون پایین مبارزه کرده و فشار خون شما را تثبیت کند. روش درمانی برای فشار خون پایین عبارتند از:اوتاناسا، موخا آدهو، سوپتا بادهاکوناسانا، ویپاریتا کارانی و ساواسانا. برخی از پاراناماها عبارتند از بهاستریکا پرانایام، آنولوم ویلوم پرانایام، بهرامری پرانایام و اودگیت پرانایام .

3.طب سوزنی:

فشار خون پایین می تواند باعث ایجاد علائم به خاطر جریان ناکافی چی و خون از طریق شریان ها و سیاهرگ ها شود. جریان خون آنقدر کم است که نمی تواند اکسیژن و مواد غذایی کافی را به اندام های حیاتی نظیر مغز، قلب و کلیه منتقل کند.

باعث می شود فرد آسیب دیده احساس خستگی، سرگیجه، ضعف و خواب آلودگی، حتی پس از خواب کند. رویکرد جامع برای کاهش فشار خون با استفاده از طب سوزنی و فشاری، بهبود می یابد و طبیعی است که جریان خون بهبود یابد. 

4.رفلکسولوژی :

:اندام های بدن دارای نکات رفلکسی در پا و دست ما هستند، بنابراین می توان از طریق تحریک این نقاط ارگان مسئول بیماری، بیمار را درمان کرد. درمان رفلکسولوژی می تواند به طور موفقیت آمیز فشار خون پایین را درمان کند. رفلکسولوژی ساده است و هیچ عارضه جانبی ندارد و مزایای بسیاری دارد که نه تنها فشار خون را کنترل می کند بلکه برای بدن کلی نیز خوب است. 

5.ثبات خون:

داشتن سطح قند خون پایدار برای بهبود این مشکل مهم است. غذاهای فراوری شده, کربوهیدراتی و قند باعث ناپایداری قند خون می شوند. قند خون ناپایدار التهاب را افزایش می دهد, باعث عدم تعادل هورمونی می شود و بر سلامت و سرزندگی ما تاثیر منفی می گذارد.

برای متعادل کردن و تثبیت سطح قند خون, باید هر دو ساعت یک وعده خوب بخورید.

بهترین غذاها برای ثبات قند خون, چربی های سالم مثل نارگیل, آووکادو, زیتون و روغن زیتون, کره تغذیه شده با علف و تخم مرغ پرورش نیافته هستند. علف ها و ادویه ها مانند زردچوبه و دارچین, همراه با سرکه سیب و لیمو و لیمو برای متعادل کردن سطح قند خون عالی هستند.

چای سبز و قهوه بهترین نوشیدنی برای کمک به تثبیت قند خون هستند.اگر به راحتی تحریک یا واکنش منفی به قهوه نشان می دهید, پس از آن دوری کنید. 

مواد معدنی کم مصرف و الکترولیت ها:

داشتن مقادیر کافی مواد معدنی کم مصرف و الکترولیت ها در جیره, برای بهبود این مسئله ضروری است. مواد معدنی کم مصرف عناصر کم مصرفی هستند که برای سلامتی ضروری هستند اما فقط در مقادیر کم. کانی های کمیاب شامل آهن, مس, ید, فلورید, کروم, مولیبدن, سلنیوم و روی هستند. عدم تعادل عناصر فرعی یا حاشیه ای فاکتورهای خطر برای چندین بیماری محسوب می شود.

تعادل الکترولیت های مختلف نیز برای عملکرد سالم بدن حیاتی است و همانطور که در بخش سلامت نمناک گفته شده است الکترولیت های رایج شامل سدیم, پتاسیم, کلسیم, منیزیم, کلر و فسفات است.

برای حفظ تعادل مناسب الکترولیت در بدن، نمک طبیعی (نمک صورتی هیمالیا و یا سلتیک طوسی) را به آب اضافه کنید. افزایش مصرف نمک از 3000 به 10.000 میلی گرم در هر روز برای دریافت بهینه توصیه می شود. نوشیدن رقیق شده سوپ سبزیجات ارگانیک و یا مرغ به دلیل محتوای غنی مواد معدنی در آن نیز مفید است. 

6.کاهش استرس:

افزایش هورمون استرس غده فوق کلیه را بیشتر کار می اندازد، باعث کاهش ایمنی، کاهش عملکرد گوارشی، خستگی می شود و فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد. برداشتن گام هایی برای کاهش استرس و کاهش سطح کورتیزول در روز مهم است. 

به دنبال رژیم درمانی و متعادل کردن تعادل بین سطوح قند خون، دو استراتژی موثر برای کاهش استرس بر روی بدن وجود دارد. دیگر تکنیک های قدرتمندی پایه، تمرینات تنفس عمیق، بودن در برابر آفتاب، حمام نمک اپسوم، و خشک مسواک زدن است. تمرین این استراتژی های کاهش استرس در روز برای ارتقاء توانایی های بدن مهم است. 

7.بهبود تحرک روده:

مهم است که حرکات منظم روده برای بهبود کم فشاری وجود داشته باشد.ما باید دو یا سه بار در روز مدفوع کنیم، چون بدن ما به طور طبیعی آنچه را که در عرض 12 تا 24 ساعت پس از خوردن مصرف کرده است، از بین می برد. 

حرکت منظم روده مهم است چون سموم را از بدن ما دفع می کند. وقتی ما یبوست هستیم و دشواری برای خالی کردن روده ها وجود دارد، غذای هضم شده تبدیل به یک زمین پرورشی برای میکروب های بد می شود.

این میکروب های بد، سموم را تولید می کنند که منجر به التهاب می شوند.داشتن یک رژیم ضد التهاب با فیبر زیاد، حرکت روده را بهبود خواهد داد.منابع فیبر خوب دانه های چیا و کتان هستند. استفاده از سوپ استخوان، غذاهای تخمیری، و پروبیوتیک ها نیز به بهبود حرکت روده کمک خواهند کرد.

حرکات روده ای

چگونه افت فشار خون وضعیتی را درمان کنیم؟ 

8.تنفس عمیق

یکی از جنبه های مهم سلامت جسمی و سلامتی، تنفس است.اکسیژن بافتها از طریق تنفس برای تمام عملکرد، انرژی و عملکرد انسان ضروری است. تنفس عمیق یک راهبرد موثر برای بهبود کم فشاری است.تنفس عمیق و متفکرانه فواید سلامتی فراوانی دارد.

به کاهش فشار خون کمک می کند، تنش را آزاد می کند، ذهن و بدن را آزاد می کند، درد را تسکین می بخشد و اعضا را ماساژ می دهد. هم چنین به تقویت ریه ها کمک می کند و برای بدن سم زدایی می کند، گوارش را بهبود می بخشد، ماهیچه را تقوی می کند و وضعیت بدنی را بهبود می بخشد.

اکثر مردم تنفس کوتاه و سینه ای دارند که توانایی بدن شما را برای موثر بودن به طور موثر کاهش می دهد.

در عوض باید نفس عمیق (یا شکمی) داشته باشید. تنفس دیافراگمی برای انتقال هوای غنی از اکسیژن به پایه ریه ها که سه برابر عروق خونی برای تبادل تنفسی به عنوان منطقه ریه فوقانی است ضروری است. این به توانایی طبیعی بدن برای پمپ کردن مایع و مواد مغذی به ساختارهای قلب و بافت نرم در اطراف ستون فقرات کمک می کند.

تنفس عمیق سیستم پارا سمپاتیک را فعال می کند که مسئول استراحت، گوارش، آرامش و رشد و پیشرفت است. تنفس عمیق، هورمون های استرس را رها می کند و ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهد. 

برای تمرین تنفس عمیق شکمی، موارد زیر را امتحان کنید: 

  • از نفس خود آگاه باشید.
  • شانه خود را بالا بکشید و کمی سرتان را به عقب ببرید.
  • دستتان را در حدود یک سانت دور از ناف خود قرار دهی
  • وقتی نفس عمیق می کشید، نافتان باید باز شود و به دستتان برسد
  • وقتی نفس خود را بیرون می دهید، شکم شما باید به داخل فرو رود.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


علت “درد کف پا” چیست و بهترین درمان برای آن کدام است؟
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 21:52 | بازدید : 227 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 درد کف پا یکی از دردهای آزاردهنده ای است که علل مختلفی برای بروز آن وجود دارد که در این مطلب به صورت کامل به آنها اشاره میکنیم و درباره درمان “درد کف پا” صحبت میکنیم.

علل مختلف درد کف پا را بشناسید

درد کف پا یکی از تجربه های تلخی است که اغلب افراد در طول زندگی یکبار تجربه کرده اند . دردی که در هنگام راه رفتن یا بیدار شدن از خواب به حدی آزاردهنده است که فرد تمایلی برای گذاشتن پا روی زمین ندارد.

درد کف پا

کف پا به علل متفاوتی دردناک میشود و برحسب اینکه علت درد چیست درمانی که برای بیمار در نظر گرفته میشود هم متفاوت خواهد بود .

دلایل دردهای کف پا را بشناسید

اگر درد صبحگاهی در کف پا احساس می شود در وهله اول می تواند بیماری رماتیسم باشد اما اگر به هنگام راه رفتن این درد ایجاد می شود ممکن است که به دلیل مبتلا شدن به بیماری خار پاشنه باشد یا اینکه پدیده های التهابی در غلاف عضلات و نیام تاندون های کف پا موجب این درد شود .

ممکن است که درد کف پا بر اثر ضربه یا فعالیت زیاد اتفاق افتاده باشد اما با تداوم درد در این ناحیه به مدت شش هفته حتماً به پزشک مراجعه کنید. در گذشته درد صبحگاهی در کف پا را نشان آرتروزمی دانستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود اما به مرور مشخص شد که کار کردن زیاد، التهاب میان کف پا را به دنبال دارد و گاهی شکستگی، در رفتگی، ضربه خوردن و تصادف نیز می تواند باعث ایجاد درد شود.

علت درد کف پا

اضافه وزن مهم ترین علت درد کف پا

یکی از محل های شایع درد در کف پا پاشنه است. درد زیر پاشنه معمولا به علت التهاب در محل اتصال فاشیای پلانتار در کف پا به زیر استخوان پاشنه بوجود میاید .

درد شست پا هم میتواند به علت هالوکس ریجیدوس یا هالوکس والگوس ایجاد شود .

  • هالوکس ریجیدوس بیماری است که موجب درد و محدودیت حرکتی در مفصل شست پا میشود .
  • در هالوکس والگوس شست پا به یک طرف منحرف شده و برجستگی در کنار آن بوجود میاید. این بیماری میتواند همراه با درد در کنار شست باشد .

به درد در ناحیه پنجه پا را متاتارسالژی میگویند. این درد میتواند به علل زیر ایجاد شود

  • نوروم مورتون موجب احساس درد و سوزش در زیر پنجه پا و بخصوص بین انگشتان سوم و چهارم میشود .
  • در بیماری فرایبرگ به علت سیاه شدن سر استخوان متاتارس دوم کف پا درد و تورم در پنجه پا در کنار شست پا ایجاد میشود .

تاندنیت اکستانسورهای پا به علت التهاب تاندون های باز کننده در پشت مچ پا ایجاد شده و موجب احساس درد در پشت پا همراه با تورم در آن ناحیه میشود .

درد در سمت داخلی کف پا میتواند به علت وجود استخوان ناویکولر فرعی باشد. التهاب در محل مفصل این استخوان فرعی موجب دردی میشود که با راه رفتن تشدید میگردد .

شکستگی ها، پیچ خوردگی ها و عفونت های کف پا هم میتوانند موجب بروز درد در کف یا پشت پا شوند .

بعد از این توضیحات درباره علل مختلف درد کف پا به صورت تیتر وار به علل درد کف پا اشاره میکنیم.

علل دیگر درد کف پا

آرتروز، نقرس و استئوآرتریت و درد کف پا

مفاصل مختلفی در کف پا وجود دارد که با وجود هر یک از این بیماری ها ممکن است دچار درد شوند.

پارکینسون و درد کف پا

بیماری پارکینسون ممکن است کنترل عضلات را سخت کند و روی کف پا نیز تاثیر داشته باشد و می تواند علت درد کف پا باشد.

فشارخون و درد کف پا

در فشارخون بالا به دلیل تراکم مایعات بدن کف پا دچار تورم و درد می شود

اضافه وزن و درد کف پا

اضافه وزن باعث می شود فشار بر روی کف پا زیاد شده و منجر به درد در کف پا شود

علت درد کف پا

درد کف پا میتواند نشانه پوکی استخوان باشد

پوکی استخوان و درد کف پا

در بیماری پوکی استخوان ممکن است با از بین رفتن استخوان های کف پا ، کف پا دچار درد می شود

بارداری و اضافه وزن

اضافه وزن در دوران بارداری باعث فشار به کف پا پای بارداری و همچنین سوزش کف پا و درد زیر انگشتان پا می شود. درد پا و ساق پا یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است. اغلب مادران (حتی کسانی که برای بار چندم باردار شده اند) علاوه بر حال بد در صبح، درد کمر، حالت تهوع و استفراغ و ترک های پوستی از درد پا و درد پاشنه پا نیز شکایت دارند. اکثر مادران تصور می کنند که درد پا امری عادی است که جزئی از دوران بارداری محسوب می شود اما کاملاً هم اینطور نیست. استفاده تکنیک های مختلف فیزیوتراپی مانند کفی و کفش طبی، ورزش های مناسب و ماساژ پا می تواند از مهم ترین عوامل برطرف کننده درمان پا درد در بارداری باشد. به علاوه مصرف آب زیاد و مکمل منیزیم در درمان درد و گرفتگی پا در بارداری نیز موثر است.

بیماری کلیه، سکته قلبی و کم کاری تیروئید و درد کف پا

کلیه این بیماری ها موجب تراکم مایعات بدن می شوند و در نتیجه باعث درد کف پا می شود

سن زیاد و درد کف پا

در بعضی از افراد با افزایش سن ، کف پاها پهن شده و ممکن است باعث ایجاد درد کف پا شود

عوامل درد کف پا

*سن بیش از 40 سال و درد کف پا

*وزن زیاد و درد کف پا

*کم تحرکی و درد کف پا

*راه رفتن زیاد روی سطوح مکرر و درد کف پا

*پوشیدن کفش های تخت و درد کف پا

*وجود خارپاشنه پا (معمولا با درمان علایم خار پاشنه، درد کف پا کاهش می یابد )

تشخیص و درمان درد کف پا

تشخیص :تشخیص معمولا بالینی و از طریق معاینه است اما ممکن است در مواردی نیاز به انجام رادیوگرافی ، آزمایش خون و یا آزمایشات هدایت عصبی باشد. اگر پس از سه ماه درمان مشکل برطرف نشود در مواردی سونوگرافی ویا ام.آر.آی ممکن است درخواست شوند .

علت درد کف پا

درمان درد کف پا بستگی به شدت درد دارد

درمان به شدت علائم بستگی دارد .

در موارد خفیف :آموزش به منظور کاهش فشاری که بر پاها وارد می شوند ، کاهش وزن و عدم فعالیت بر روی سطوح سخت ، کفی کفش طبی و مناسب ، تمرینات کششی غیر فعال ، استفاده از سرما و گرما ، ماساژ مالشی کف پا ، و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی توصیه می شوند .

در موارد درد با شدت متوسط :در این موارد ممکن است فرد به سطوح تخصصی تر ارجاع داده شود. علاوه بر درمانهای فوق ، فیزیوتراپی ، تزریق داروهای بی حس کننده و ضد التهاب ، آتل شبانه از جنس سخت و آتل غیر ثابت هنگام راه رفتن .

در موارد شدید و یا مواردی که به درمان پاسخ نمی دهند :ارجاع به سطوح فوق تخصصی و ارزیابی مجدد برای بررسی عامل ایجاد کننده و در مواردی جراحی توصیه می شود .

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ورزش پیشنهادی برای بیماران پارکینسون
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 21:51 | بازدید : 208 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 ورزش کردن برای کنترل و پیشگیری از تشدید بیماری پارکینسون بسیار مفید است اما این بیماران باید با توجه به شرایط جسمی خود، نوع ورزش را انتخاب کنند.

بهبود و کنترل وضعیت بیماران پارکینسونی با ورزش

همانطور که می دانید ورزش و فعالیت بدنی برای اکثر گروه های سنی مفید است. ورزش به بهبود خواب، تقویت عضلات و مفاصل، کاهش استرس، افسردگی، بهبود حالت بدن و حفظ تعادل در راه رفتن افرادی که مبتلا به پارکینسون هستند کمک می کند، اما انتخاب نوع ورزش در این بیماران تا حدودی به شدت بیماری و سلامت کلی آنها بستگی دارد و باید متنوع باشد.

ورزش بیماری پارکینسون

در صورت ابتلا به بیماری پارکینسون، مهمترین تاثیر ورزش، محافظت از عصب است. بنیاد پارکینسون، حفاظت از نورون را به عنوان دفاعی در برابر آسیب، انحطاط و مرگ نورونها یا سلولهای سیستم عصبی تعریف می کند زیرا این بیماری در عملکرد نورونهای مغز که حرکت بدن را کنترل می کنند تداخل ایجاد می کند اما ورزش می تواند با تغییر روند بیماری پارکینسون، پیشرفت علائم را کاهش دهد.

بیماری پارکینسون

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون باید چه ورزشی انجام دهند؟

استفاده از هر تمرینات ورزشی برای افراد مبتلا به پارکینسون مناسب نیست. نوع ورزش به علائم و شدت بیماری بستگی دارد. برای افراد کم تحرک، انجام حرکات ساده کافی است اما افرادی که فعال هستند می توانند فعالیتهای منظم و شدیدی داشته باشند. بسیاری از تمرین ها به حفظ و بهبود تحرک، انعطاف پذیری و تعادل، کاهش عوارض کم تحرکی مانند افسردگی یا یبوست کمک می کند.

در مطالعات انجام شده تفاوتی بین نوع ورزش برای افراد وجود ندارد و انواع ورزشها سودمند هستند، مهم ترین کار، تمرین منظم است. علاوه براین بررسی ها نشان داده است افراد بیماری که حداقل 2 تا 3 ساعت در هفته ورزش انجام می دهند در مقایسه با افراد دیگر زندگی بهتری دارند. همانگونه که در نمناک گفته ایم برای اطمینان از مدیریت علائم بیماری، برنامه ورزشی باید شامل موارد زیر باشد:

  • تمرینات مقاومتی یا تقویتی
  • فعالیت هوازی
  • تمرینات انعطاف پذیری (کششی)

این تمرینات در انواع مختلفی از ورزش مانند دوچرخه سواری، دو، تای چی، یوگا، پیلاتس، وزنه برداری، بوکس، چی گونگ وجود دارد و تأثیرات مثبتی بر روی علائم پارکینسون دارد.

یوگا و پارکینسون

برنامه ورزشی مناسب برای بیماران پارکینسونی

ایجاد یک برنامه ورزشی با یک متخصص طب فیزیکی

قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با یک متخصص طب فیزیکی که تجربه درمان این بیماری را دارد، مشورت کنید. یک فیزیوتراپیست می تواند به شما در انتخاب ورزش مناسب برای افزایش تحرک، قدرت و تعادل کمک کند، علاوه براین می توانند تمرینات را مطابق با علائم خاص و نیازهای سبک زندگی تنظیم کنند؛ مثلا اگر در برخاستن از حالت نشسته مشکلی دارید، فیزیوتراپیست ممکن است قدرت عضلانی پاها را هدف قرار داده و از شما بخواهد نشستن و ایستادن را با ارتفاع مختلف تمرین کنید.

ایجاد توده عضلانی با انجام تمرینات قدرتی

طبق اطلاعات بدست آمده از بنیاد پارکینسون، تمرینات قدرتی می تواند شامل بلند کردن وزنه ها، استفاده از دستگاهها در سالن بدن سازی، استفاده از وزن بدن برای مقاومت یا حتی استفاده از وسایل متداول خانگی مانند یک بطری شیر پر از شن و ماسه باشد.

تمرینات قدرتی باید بر روی عضلات زیر متمرکز شود:

  • عضلات اصلی (شکم)
  • عضلات ران (عضلات چهار سر)
  • باسن (گلوتئال)
  • عضلات پشت
  • عضلات بازو (عضلات سه سر)
  • دست و مچ

به طور کلی، تمرینات قدرتی باید دو تا سه بار در هفته انجام شود، زیرا عضلات نیاز به استراحت و بازیابی دارند.

تمرینات قدرتی

ورزش هوازی به شما در حفظ وزن سالم کمک می کند

ورزش هوازی به سلامت قلب، سوزاندن کالری و حفظ تعادل در وزن کمک می کند. انواع ورزش های هوازی شامل راه رفتن، دویدن، شنا، رقص، ایروبیک در آب، ایروبیک صندلی و دوچرخه سواری است. بنیاد پارکینسون توصیه می کند ورزش های هوازی را به مدت 30 دقیقه و پنج بار در هفته انجام دهید.

ورزش در آب، تعادل را بهبود می بخشد

ورزش در آب (استخر یا دریاچه آب گرم، با نظارت ناجی) یک روش ایمن و موثر برای بهبود تعادل و قدرت در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون است. حتی ایستادن در استخر نیز می تواند به تقویت عضلات ضعیف کمک کند و تعادل و وضعیت بدن را بهبود بخشد. شنا کردن و انجام برخی از تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری در آب باعث افزایش عضله، تعادل، تحرک با حداقل فشار بر روی بدن می شود.

ورزش بوکس، تمرینی ذهنی و جسمی محسوب می شود

بوکس نوعی ورزش سرگرم کننده و ترکیبی از فعالیت هوازی، تمرینات قدرتی و حرکات تعادلی است، همچنین یک تمرین ذهنی را ایجاد می کند و بدن و مغز را به چالش می کشد که برای بیماران پارکینسون مفید است.

ورزش بوکس

اگر در تحرک محدودیت دارید تمرینات نشسته انجام دهید

انجام تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری در حالت نشسته به شما در داشتن تناسب اندام کمک می کند و دامنه حرکات را بهبود می بخشد. به طور مثال:

  1. روی یک صندلی بنشینید و یک پا را مستقیم روی صندلی دیگر قرار دهید.
  2. انگشتان پا را به سمت بالا نگه داشته و سپس زانو را صاف کنید.
  3. به آرامی خم شوید و انگشتان پا را با دست بگیرید.
  4. بدون اینکه خم شده و فشاری روی زانوها بیاورید تا جای ممکن جلو بروید.
  5. بدون اینکه خم شوید و فشاری روی زانوها بیاورید تا جای ممکن کمر را به سمت جلو حرکت دهید.
  6. این حرکات را روی پای دیگر تکرار کنید.

 تمرینات نشسته پارکینسون

تمرینات برنامه ریزی نشده و متنوع

تمریناتی که در این بخش از ورزش و سلامت نمناک بیان می شود به تغییر سرعت، جهت و تمرکز شخص بیمار نیاز دارد و او را از نظر روحی و جسمی به چالش می کشد:

  • پیاده روی، آهسته دویدن
  • ورزش هایی مانند بدمینتون، تنیس روی میز، اسکواش
  • یوگا یا تای چی
  • دوچرخه سواری در فضای باز
  • ورزش های هوازی
  • راه رفتن با بازوهای در حال چرخش

تمرینات برنامه ریزی شده و مکرر که تعادل نیاز دارند

این تمرینات به طور کلی حرکات تکراری هستند که نیاز به تعادل دارند. آنها را می توان هنگام انجام کار ذهنی مانند تماشای یک مسابقه یا اخبار، پرتاب توپ، آواز خواندن یا حل مسئله اجرا کرد.

  • دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت
  • وزنه برداری با استفاده از وزنه های سبک
  • آهسته راه رفتن روی تردمیل

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در مراحل اولیه بیماری تمایل دارند به اندازه افراد سالم، با قدرت تمام ورزش کنند.

 آهسته راه رفتن روی تردمیل

برخی نکات مهم برای شروع برنامه ورزشی

  • قبل از شروع یک برنامه ورزشی، با پزشک متخصص مغز و اعصاب در مورد نگرانی های خود مشورت کنید.
  • همچنین می توانید به یک متخصص فیزیوتراپیست که نسبت به این بیماری آگاهی دارد، مراجعه کنید.
  • برای شمارش های گام های روزانه خود، گام شمار خریداری کنید.
  • محیط ورزشی خود را تغییر دهید و علاوه بر داخل منزل در فضای باز هم ورزش انجام دهید تا تا علاقه و انگیزه در شما حفظ شود.

در مطالب قبلی گفتیم که پیشرفت بیماری می تواند منجر به تغییرات فیزیکی زیر شود:

  • از دست دادن انعطاف پذیری مفاصل که می تواند تعادل را تحت تأثیر قرار دهد.
  • کاهش قدرت یا تعدیل عضلات که می تواند بر راه رفتن و توانایی ایستادن تأثیر بگذارد.
  • کاهش عملکرد قلب و عروق که بر استقامت تأثیر می گذارد.

پس برای پیشگیری از شدت این علائم ورزش را به صورت جدی دنبال کنید.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , ورزشی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


وقتی غذا خوردنت علامت پارکینسون داره!
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 21:50 | بازدید : 203 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 علائم بیماری پارکینسون می تواند در افراد متفاوت باشد اما در مراحل اولیه این بیماری را می توانید با علامتی که هنگام غذا خوردن ایجاد می شود تشخیص دهید.

تغییر در صحبت، بلع و خوردن که می تواند نشانه پارکینسون باشد

در اکثر مواقع علائم بیماری نادیده گرفته می شوند اما اگر کمی دقت داشته باشید، می توانید بعضی از آن ها را تشخیص دهید. متخصصین عقیده دارند که بیماری پارکینسون علائم اولیه ای با خودش به همراه دارد که با در نظر گرفتن آن ها می توانید این بیماری را بهتر کنترل و مدیریت کنید، یکی از این علائم که در بخش بهداشت و سلامت نمناک هم به آن پرداخته ایم مشکل بلع است.

بلع در پارکینسون

مشکل در بلع

طبق مطالعات انجام شده، افراد مبتلا به پارکینسون در بلع دچار سختی می شوند. در واقع یک نوع اختلال حرکتی در بین این افراد وجود دارد که روی بلع آن ها نیز اثر می گذارد و باعث می شود که حرکات پیچیده ای در قسمت بلع غذا ایجاد گردد که غیر عادی است. همچنین آرام شدن حرکات بدنی در این بیماری باعث ایجاد مشکل در خوردن مواد غذایی و مایعات می شود.

برای اطلاع از تمام نشانه های بیماری پارکینسون سری به مطلب " علامتی که ثابت می کند پارکینسون دارید " بزنید.

مشکل بلع در پارکینسون

دیسفاژی تشخیص داده نشده

مقاله ای در سال 2019 منتشر شد که در آن به بیماری دیسفاژی اشاره کرد که اکثر افراد از آن آگاهی ندارند. علائم دیسفاژی همیشه مشهود نیستند اما بسیاری از افراد ممکن است بدون این که از آن خبر داشته باشند، به این بیماری مبتلا شوند. بسیار مهم است بدانیم دیسفاژی شبیه به حالات سرفه و خفگی بروز پیدا نمی کند و گاهی اوقات کاملاً پنهان است.

به عنوان مثال کاهش وزن بدون تلاش، احساس گیر کردن غذا در گلو، تجمع غذا روی خط لثه، تپش قلب، سوزش معده، گلو درد و مشکل نگهداری غذا در داخل دهان از علائم آن محسوب می شود. اگر این علائم را داشتید، حتما با پزشک در میان بگذارید زیرا معمولاً در افراد مبتلا به پارکینسون دیده می شود.

گیر کردن غذا در گلو

مشکل در تکلم و جویدن

پارکینسون روی حرکت بدن تاثیر می گذارد. بلع تنها عملکردی نیست که بر اثر این بیماری تحت تاثیر قرار می گیرد. بیماری پارکینسون همچنین می تواند ماهیچه های صورت، دهان و گلو را درگیر کند و در تکلم و جویدن مشکل ایجاد کند. علائم اولیه آن شامل مشکلاتی در نوشتن، مشکلات خواب، مشکل در راه رفتن، کاهش حس بویایی، یبوست، نازک شدن صدا و سرگیجه است.

نکته

تشخیص زودهنگام دیسفاژی

دیسفاژی ممکن است مشکلات دیگری را هم به وجود بیاورد که تشخیص سریع آن، یکی از راهکارهای کلیدی است. مشکلات بلع ممکن است باعث سوء تغذیه، کم آبی و مشکلات تنفسی شود و یا حتی ذات الریه را هم ایجاد کند اما تشخیص اولیه این بیماری می تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به پارکینسون را بهبود ببخشد و خطر مرگ و میر را در آن ها تا حد زیادی کاهش دهد.

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


با این تغییر چشم ها، نگران پارکینسون شوید
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 21:49 | بازدید : 182 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 کسانی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند علائم مختلفی را در خود تجربه می کنند، اما از چندین تغییر در چشم ها که جز علائم پارکینسون هستند بی اطلاع اند.

چند تغییر چشم ها که جزو علائم پارکینسون هستند

افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند علائم مختلفی را تجربه می کنند، تعادل بدنی آن ها کم می شود، مشکلات ذهنی، مشکل در تکلم، خستگی و غیره جزء علائم رایج این افراد است. همچنین ممکن است که در چهره آن ها تغییراتی به وجود بیاورد که یکی از آنها چشم است.

چشم و پارکینسون

متخصصان بر این عقیده هستند که سفتی در قسمت گونه و دهان این افراد اتفاق می افتد. همچنین چشم های آنها کمی متفاوت می شود و ممکن است علائمی در چشمشان باشد که در طولانی مدت آنها را به سختی می اندازد.

چشمک زدن مداوم

شاید تا به حال از نزدیک ندیده باشید اما افرادی که پارکینسون دارند، ممکن است مدام چشم شان به حالتی در بیاید که انگار چشمک می زنند. این اتفاق ممکن است 16 الی 18 بار در دقیقه رخ بدهد و چشم را دچار مشکل می کند. چنانچه در بخش بهداشت و سلامت نمناک می خوانید علت آن هم تغییرات ماهیچه ای است که در صورت آنها اتفاق افتاده و ممکن است ناراحتی و بی قراری را در چشم به وجود بیاورد. هم چنین مشکلاتی در تکان دادن چشم و پلک ایجاد می شود که این چشمک زدن و خشکی، شرایط را سخت تر می کند.

علائم پارکینسون

کاهش سرعت چشمک هنگام کاهش دوپامین

افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند، ممکن است با کاهش دوپامین در بدنشان، با کاهش سرعت چشمک مواجه شوند. یعنی فرآیند چشمک زدن برای آن ها طولانی تر می شود و انگار که همه چیز روی دور آهسته است. علت آن هم کاهش عملکرد مناسب ماهیچه و سفتی قسمت پشت چشم است که شرایط را برای بیمار سخت تر می کند.

البته تحقیقات نشان می دهد که چشمک زدن برای این افراد باعث می شود تا آن ها بتوانند تعادلی بین نور و تاریکی ایجاد کنند و شرایط برایشان قابل تحمل تر باشد. در نتیجه بدن آن ها در برابر این بیماری و مشکلاتی که برای چشم ایجاد می کند، یک واکنش طبیعی به شکل چشمک نشان می دهد.

نشانه پارکینسون

ضعیف شدن بینایی

چشمک زدن می تواند کمک کند که افراد وضعیت را راحت تر پیش ببرند. علت آن هم این است که چشمان آنها در حالت معمولی دچار درد و خشکی می شود و این افراد ممکن است سوزشی را هم در چشمان خود تجربه کنند و احساس می کنند که چیزی داخل چشم آن ها گیر کرده است. همین باعث می شود که سطح بینایی آنها کاهش پیدا کند و همه چیز را تار ببینند و باعث ایجاد ناراحتی در چشمانشان شود.

بعضی از بیماران مبتلا به پارکینسون به قدری سرعت چشمک زدنشان زیاد می شود که باید به پزشک مراجعه کنند و به یک بیماری مبتلا می شوند که نام آن بلفارواسپاسم است که در چنین حالتی سمومی اطراف ماهیچه چشم، هر 3 یا 4 ماه تجمع پیدا می کند که چشم پزشک می تواند آن را درمان کند.

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بهترین روش گفتن خبر بارداری به فرزند اول
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 13:8 | بازدید : 166 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 زمان و نحوه گفتن خبر بارداری دوم به فرزند اول بسیار مهم است زیرا باید با روشی مناسب گفته شود تا کودک برای خواهر یا برادر جدید احساس ناراحتی و اضطراب نکند.

چگونه خبر بارداری به فرزند اول بدهیم؟

احتمالاً به دنبال این هستید که چگونه خبر بارداری مجدد خود را به فرزند اول تان بدهید. این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد و باید کودک خود را آماده کنید تا بتواند با خواهر یا برادر جدید خود کنار بیاید. قطعاً رساندن این خبر به کودک تان، سخت تر از رساندن آن به هر فرد دیگری می باشد.

خبر بارداری به فرزند اول

مسئله این است که با وجود خواهر یا برادر جدید، دنیای فرزند اول شما به طور کامل تغییر می کند. نباید اجازه دهید که ترس و اضطراب به او غلبه کند و احساس تنهایی داشته باشد بنابراین باید اطلاعات کافی را در این مورد داشته باشید که در این قسمت از نمناک نکاتی را به شما خواهیم گفت.

انتخاب زمان مناسب

زمان مناسب برای گفتن این موضوع را پیدا کنید. در حالت ایده آل باید صبر کنید تا به سه ماهه دوم برسید و مطمئن شوید که همه چیز خوب است و سپس با کودک خود در این باره صحبت کنید. در سه ماهه دوم معمولاً تغییرات بدنی هم در شما ظاهر می شود که باعث می شود کودک تان قضیه را بهتر درک کند.

البته شاید قبل از سه ماهه دوم، شما با حالات مختلفی مثل حالت تهوع مواجه باشید و فرزندتان متوجه شود که اتفاقات عادی نیستند اما در کل در سه ماهه دوم می توانید قضیه را برای او بهتر توضیح دهید.

خبر بارداری به فرزند اول

قرار نیست که همه جزئیات را برای او تعریف کنید

معمولا بعضی از خانم های جوان فکر می کنند که همه چیز را باید بیش از حد برای کودکان شان توضیح دهند اما گاهی اوقات بهتر است قضیه را خیلی ساده نگه دارید. مثلا قرار نیست پروسه بارداری را به طور کامل و مفصل برای او شرح دهید. سعی کنید به سوالاتش جواب ساده، کودکانه و کوتاه داشته باشید.

صادقانه رفتار کنید

به او تاکید کنید که وجود یک فرزند دیگر باعث نمی شود که شما و پدرش فرزند کوچکتر را بیشتر از او دوست داشته باشید. حتماً به او بگویید که در هر صورت عشق شما به او بسیار زیاد است.

حتی برایش توضیح دهید که کودک تازه متولد شده زیاد گریه می کند بنابراین همگی باید کمک کنند که او رشد کرده و با شرایط جدید سازگار شود. مادر هم مجبور است که کودک را بیشتر بغل کند. پس همه این شفاف سازی ها را از قبل برایش انجام دهید تا دچار شوک نشود.

از کتاب ها برای داستان گویی استفاده کنید

به کودک خود کمک کنید که متناسب با سنش، داستان هایی در مورد بارداری و تولد فرزند جدید بشنود. سعی کنید این قضیه را در قالب یک داستان داخل یک کتاب برایش بیان کنید. از تصاویر استفاده کنید تا فهم بهتری پیدا کند و سپس به سوالاتش با حوصله پاسخ دهید.

داستان بارداری برای کودک

عکس های قدیمی اش را به او نشان دهید

سعی کنید آلبوم عکس های قدیمی مربوط به بارداری اول تان را بیرون بیاورید. به او نشان دهید که داخل شکم شما بوده است. عکس های نوزادی را با او به اشتراک بگذارید و در مورد رفتار هایی که در دوران نوزادی داشت، با او صحبت کنید.

از قدرت بصری کمک بگیرید

اگر می توانید یک عروسک کوچک برای او خریداری کنید که ظاهری شبیه به نوزاد انسان داشته باشد که قطعاً او را بیشتر آماده پذیرش فرزند جدید می کند زیرا او تصور و ذهنیت واضح و شفاف تری پیدا می کند.

همچنین می توانید برای او توضیح دهید که در ماه های مختلف سایز کودک رشد می کند. به عنوان مثال در هفته 15، به اندازه یک پرتقال و در هفته 19 به اندازه یک میوه بزرگتر است.

بارداری دوم و فرزند اول

خوشحال کردن کودک بابت خواهر یا برادر جدید

بعد از این که پروسه بارداری را برای او توضیح دادید و مسئله ورود یک نوزاد جدید را به خانه برایش باز کردید، بهتر است کاری کنید که او با هیجان و شوق بیشتری منتظر آمدن فرزند جدید باشد و در نتیجه می توانید راهکارهای زیر را به کار بگیرید:

اجازه دهید که او از طریق شکم تان با کودک ارتباط بگیرد

هنگامی که احساس کردید نوزاد داخل شکم تکان می خورد، اجازه دهید که فرزندتان هم این موضوع را درک کند. دست های او را روی شکم خودتان بگذارید و به او توضیح دهید که چه احساسی دارید. در چنین حالتی بیشتر از همیشه به وجود یک موجود جدید عادت می کند.

صحبت با جنین

در هفته 24 بارداری جنین می تواند صدای اطراف را بشنود بنابراین کودک خود را تشویق کنید که با خواهر یا برادرش از همان زمان صحبت کند. به او توضیح دهید که از این به بعد او می تواند صدایش را بشنود و بنابراین هر دو با جنین صحبت کنید.

صحبت فرزند با جنین

هنگام خرید ، فرزند اول خود را همراه کنید

اگر خواستید برای فرزند جدید چیزی بخرید، حتماً فرزند اول را نیز با خود همراه کنید تا آشنایی بیشتری با وضعیت یک نوزاد در منزل پیدا کند و شور و اشتیاق بیشتری برای آمدن او داشته باشد.

به کودک آموزش دهید که چگونه با فرزند جدید تعامل داشته باشد

همانطور که گفتیم می توانید از یک عروسک استفاده کنید. به او نشان دهید که چگونه باید کودک را ناز کرده و او را در آغوش بگیرد یا چگونه باید به نیاز های او توجه کند و با او مهربان و لطیف برخورد کند.

همچنین در این بین به او آموزش دهید که نباید زیر گوش نوزاد فریاد بزند یا به بدن او فشار وارد کند. به او توضیح دهید که نوزاد موجود بسیار لطیف و حساسی می باشد و باید به آرامی و لطافت با آن برخورد کرد.

ساک بیمارستان را با یکدیگر آماده کنید

سعی کنید در مورد لوازمی که در درک و فهم کودک شما هست، از او کمک بگیرید و ساک بیمارستان او را با خودتان همراه کنید و هر وسیله را که برمی دارید برایش توضیح دهید.

آماده کردن فرزند اول برای فرزند دوم

اگر فرزند شما نزدیک به سن نوجوانی است به او توضیح دهید

برای او شرح دهید که خواهر و برادر بزرگتر چه وظایفی در برابر نوزاد جدید دارند و چگونه باید از او مراقبت کنند تا خطری او را تهدید نکند. سعی کنید وظایف ساده مثل کمک کردن برای لباس پوشیدن را به او توضیح دهید.

اگر بعد از گفتن این موضوع به فرزندم، سقط جنین داشتم چه کار کنم؟

اگر چنین اتفاقات ناخوشایندی برایتان رخ داد، می توانید همین موضوع را به کودک خود توضیح دهید که کودک داخل شکم تان نتوانسته به اندازه کافی رشد کند و متولد شود و بعداً کودک دیگری متولد خواهد شد.

اشکال ندارد که کمی جلوی او گریه کنید یا ناراحت به نظر برسید و این قضیه کاملاً طبیعی است اما سعی کنید احساسات او را هم بشنوید و بیش از حد او را درگیر مسائل نکنید. از لحاظ عاطفی هم از خودتان بیشتر مراقبت کنید و سعی کنید نزدیکی بیشتری با کودک اول تان داشته باشید.

 

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عوارض استفاده از اسپری مو در بارداری روی جنین
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 13:7 | بازدید : 170 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 اسپری ها و حالت دهنده های مو سلامت شما را تهدید می کنند به خصوص در دوران بارداری زیرا می تواند آسیب های غیر قابل جبران به جنین وارد کند.

باید و نبایدهای استفاده از اسپری مو در دوران بارداری برای مادر و جنین

در طی دوران بارداری اکثر خانم ها معتقدند که زیبایی در عین ساده بودن است اما برخی دیگر این تفکر را ندارند و بر این باورند که این دوره، دوره خاصی از زندگی شان است و حتماً باید خود را با زیبایی هرچه تمام نشان دهند. اما باید بدانید مهمترین افرادی که بایستی دقت بیشتری در استفاده از مواد آرایشی بکنند زنان باردار هستند چراکه مصرف هرگونه مواد آرایشی و تماس آن با پوست ممکن است از طریق جریان خون وارد بدن جنین شود بنابراین امکان دارد با استفاده ناصحیح از مواد آرایشی سلامتی خود و جنین را به خطر انداخته و عواقب جبران ناپذیری را تجربه کنند.

عوارض اسپری مو

یکی از مواردی که در دوران بارداری عوارض قابل توجهی بر روی سلامتی جنین و مخصوصاً دستگاه ادراری نوزاد می گذارد استفاده ناصحیح از اسپری های مو است. ناگفته نماند درصد عوارض و تأثیرات بد استفاده از این مواد آرایشی در زنان باردار ، در مورد نوزادان پسر بالاتر از نوزادان دختر است.

در عصر کنونی مصرف مواد آرایشی همچون اسپری های مو نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است. در زمان های قدیم از مواد گیاهی و سنتی بیشتر برای حالت دهی مو ها به کار می بردند ولی امروزه استفاده از اسپری های مو مخصوصا در بین جوانان بسیار رایج شده است. مطمئنا همه کسانی که از این اسپری برای زیبای موهایشان استفاده می کنند هیچ اطلاعی از عوارض آن بر روی سلامتی شان ندارند. طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان به تازگی هشدارهای مهمی برای کسانی که طرفدار این محصولات هستند داده شده و در آن تاکید بسیار زیادی به این شده است که از هر محصولی برای حالت دادن موهای خود استفاده نکرده و بیشتر حواس شان را جمع کنند.

عوارض اسپری مو

عوارض استفاده از اسپری مو در دوران بارداری

همانطور که میدانید از اسپری مو برای حالت دهی موها استفاده می شود موادی که معمولاً در ساخت این اسپری ها به کار برده می شود حاوی الکل می باشد که به شدت در معرض هوا فرار هستند و پس از این که تبخیر می شوند فقط پلیمر های مورد استفاده همچون ژل ها روی موی سر به جا می ماند. باید بدانید بر حسب ضخامت موها اسپری ها دسته بندی خاصی دارند و بایستی از آن نوع اسپری استفاده شود که متناسب با موهای شما می باشد چنانچه موهای ضخیمی دارید می توانید از اسپری های خشک و چنانچه موهایتان شکننده است پیشنهاد می کنیم از اسپری هایی که رطوبت بیشتری دارند استفاده کنید.

تولد نوزاد ناقص بخاطر تماس مادر باردار با اسپری مو

مادران باردار به هیچ عنوان نباید در معرض بوی اسپری مو قرار بگیرد چرا که خطرات بسیار زیادی برای سلامت جنین دارد. زنان بارداری که جنسیت جنینشان پسر است بیشتر در معرض خطر هستند و نقص اعضای تولید مثلی و مشکلات دیگر در آنها بیشتر بروز می کند. بر اساس مطالعات انجام شده ثابت شده است که طی دهه های اخیر این نقص عضو در کودکان پسر به شدت رو به افزایش بوده است. 

توصیه های لازم به هنگام استفاده از اسپری مو

اسپری به ریشه مو زده نشود

زمانی که از اسپری مو استفاده می کنید سعی کنید تماسی با ریشه مو نداشته باشد و تنها به ساقه مو بزنید چراکه زدن اسپری روی ریشه مو باعث می شود موها در زمان بسیار کم ریزش پیدا کنند. 

چشم ها و دهان خود را ببندید

دهان و چشم های خود را زمانی که از اسپری مو استفاده می کنید حتماً ببندید تا ذرات ریز آن به هنگام پخش شدن به چشم و بینی و دهان نفوذ نکند.

تاثیر اسپری مو  

در فضای آزاد اسپری بزنید

بهترین کار این است که در یک فضای آزادانه اقدام به اسپری کردن بکنید تا سلامت پوست و بدنتان در معرض مواد شیمیایی آن قرار نگیرد. 

اسپری را با فاصله بزنید

برای اینکه موهای تان حالت دهی بهتری به خود بگیرند قبل از استفاده حتماً قوطی اسپری را تکان داده و سپس اقدام به زدن آن از فاصله 30 سانتی متری بکنید. 

استفاده از حالت دهنده های گیاهی

چنانچه از هر حالت دهنده ای برای موهای خود به کار بردید حتماً در پایان شب موهای خود را شستشو دهید تا آسیب بیشتری به مویتان زده نشود، بهتر است بدانید چنانچه از حالت دهنده های گیاهی استفاده کنید عوارض کمتری نسبت به دیگر اسپری ها خواهید دید.

اسپری مو

اسپری سبز استفاده کنید

اخیرآ کمپانی ها به فکر ساختن محصولاتی افتادند که سازگاری بالاتری با محیط زیست و سلامتی انسانها دارد که این محصولات با واژه "سبز" روی خود شناسانده می شوند بنابراین توصیه ای که به شما داریم این است که از محصولاتی خریداری کنید که این واژه روی آنها حک شده است تا سلامت خود و دیگر افراد روی کره زمین را تضمین کنید.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خبر خوش به زنان بارداری که حالت تهوع دارند
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 13:6 | بازدید : 241 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 اکثر مادران در دوران بارداری دچار حالت تهوع می وند که بسیار از آن گلایه می کنند و آن را مشکلی بزرگ می دانند اما خبر ندارند که این یک نشانه خوب از سمت جنین است.

تهوع بارداری و هوش جنین ارتباطی باهم دارند

بارداری می تواند یک زمان شگفت انگیز و فوق العاده، اما بسیار چالش برانگیز باشد و بیماری صبحگاهی یکی از جنبه های ناخوشایند آن است.

تهوع بارداری

اگر چه این بیماری و ضعیف شدن بسیار آزار دهنده است، اما خبر خوبی که برای شما داریم این است که در یک مطالعه نشان داد هورمون هایی که موجب بیماری صبحگاهی می شوند، همانند آنهایی هستند که باعث رشد و تقویت عملکرد مغز کودکان و باهوش شدن خواهند شد و چنانچه در بخش بارداری و نوزاد نمناک گفته شده است محققان دریافته اند زنان بارداری که از تهوع رنج می برند، احتمال بیشتری برای داشتن فرزندان باهوش دارند.

علت تهوع بارداری

 تهوع بارداری نشانه چیست؟

ارتباط حالت تهوع بارداری با هوش جنین 

ناراحتی و مشکل هدفمند

تحقیقات منتشر شده در مجله ای نشان داد تهوعی که در دوران بارداری رخ می دهد، نشانه ای عالی از IQ بالا در کودکان است. علاوه بر این، هر چه شدت تهوع بیشتر استبیشتر هوش پیش بینی شده در کودکان نیز بیشتر خواهد بود.

این مطالعه شامل 121 زن باردار بین سال های 1998 و 2003 و سطح IQ کودکان در سن 3 تا 7 سالگی بود که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 

هوش جنین

ارتباط بین تهوع بارداری و هوش جنین

نتایج بلند مدت

مطالعات دیگر، که در مجله پزشکی داخلی نیز منتشر شده است، نشان داده است که بیماری صبحگاهی در دوران بارداری نشانه خوبی است، زیرا میزان سقط جنین را کاهش می دهد.

به عبارت دیگر، بیماری صبحگاهی یک عملکرد محافظتی دارد، به این معنی است که سطح هورمون برای حفظ حاملگی به اندازه کافی بالا می باشد. اما این اولین بار است که نشان داده شده است که حالت تهوع نشان دهنده کودک باهوش تر است. 

کودک باهوش

آیا حالت تهوع بارداری خبر از باهوشی کودک می دهد؟

رابطه تهوع بارداری و آی کیو کودک شما

رشد و توسعه نورون در حداکثر قدرت

بیماری صبحگاهی در همه جا خوشایند نیست، اما دانستن مزایای آن، نگاه ما را متفاوت می کند.کودکانی که مادران آنها مبتلا به بیماری صبحگاهی بوده اند، در آزمون های IQ بالاتر از کسانی بودند که مادران در حین بارداری از حالت تهوع رنج نبردند.

نکته این است که افزایش گونادوتروپین کوریونی انسانی (GCH) ، محیط ایده آل برای جفت و ایجاد پیشرفت عضلانی در کودکان را ایجاد می کند.

آی کیو نوزاد

فواید حالت تهوع در بارداری و تاثیر آن بر جنین

همه چیز می گذرد

این مطالعه زنانی را که از بیماری صبحگاهی بین هفته اول تا جایی بین 14-16 هفته رنج می برند، تشویق می کند اگر چه بد از آن دچار مجموعه بعدی علائم حاملگی مانند خواب آلودگی، خستگی و تورم قرار می گیرید، اما دانستن این که تهوع چنین کارآمدهایی برای کودکانتان خواهد داشت، گذراندن این دوره را برایتان آسان تر می کند. 

 

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چاپ پوستر 3 بعدی ارسال به سراسر کشور.
پنج شنبه 21 مرداد 1399 ساعت 12:27 | بازدید : 422 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


گرسنه نیستم ولی چرا همش دلم میخواد چیزی بخورم ؟
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 12:25 | بازدید : 106 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 حتما برای شما هم پیش آمده است که در عین سیری دوست دارید چیزی بخورید و این ولع خوردن در شما فروکش نمیکند، چنین وضعیتی دلیلی دارد که باید بدانید.

چه اتفاقی میافته که زمانیکه گرسنه نیستیم باز دلمون میخواد یه چیزی بخوریم 

خوردن غذا به ما حس خوب می دهد و ما می توانیم از خوردن بعضی از وعده ها مخصوصاً هنگام گرسنگی لذت ببریم اما گاهی اوقات گرسنه نیستیم اما باز هم تمایل به خوردن غذا داریم. به نظر شما چه اتفاقی می افتد و چرا زمانی که گرسنه نیستیم، با خوردن چیزی حس خوب پیدا می کنیم؟ در این قسمت از نمناک با ما همراه باشید تا علل این موضوع را به شما بیان کنیم.

میل به خوردن

کلافگی

معمولاً گاهی اوقات ما به دلیل کلافگی و بی حوصلگی و اینکه نمی دانیم چه کاری انجام دهیم، مدام سر یخچال می رویم تا یک چیزی پیدا کنیم و بخوریم و سر خودمان را گرم کنیم یا با درست کردن یک میان وعده سعی می کنیم از انجام کار های دیگر سر باز بزنیم. 

راه حل موجود برای این مسئله این است کاری را پیدا کنید که به غیر از درست کردن غذا باشد. به عنوان مثال با دوستان تان چت کنید، یک تمرین ورزشی کوچک انجام دهید و خودتان را برای چند دقیقه به چالش بکشید.

 کلافگی و خوردن

جستجوی یک طعم 

تمایل به خوردن غذا راهی برای دوری از کلافگی است. گاهی اوقات بدون هیچ دلیلی احساس می کنید نیاز به چشیدن طعم های مختلف دارید و این با گرسنگی متفاوت است. 

در چنین حالتی می توانید طعم های مختلف را احساس کنید؛ بدون این که به کالری روزانه شما اضافه شود. به عنوان مثال می توانید آدامس بدون قند بجوید یا دندان های خود را با خمیر دندانی مسواک بزنید که طعم نعناع دارد. با انجام این کار فضای داخل دهان شما خوش طعم و مطبوع می شود.

استرس

ما در محافل اجتماعی راحت ترین کاری که پیدا می کنیم، خوردن است. علت آن هم این است که استرس داریم و در نتیجه سعی می کنیم سر خودمان را با خوردن گرم کنیم. خوردن از روی استرس می تواند در موقعیت های اجتماعی مختلف اتفاق بیفتد.

راه حل موجود این است که اگر در یک محفل اجتماعی هستید که در آن احساس راحتی ندارید، به خودتان آگاهی داشته باشید و دور از خوراکی ها بایستید. به دنبال کاری بگردید که می تواند سر شما را گرم کند. به عنوان مثال می توانید به مهمان های دیگر نوشیدنی تعارف کنید یا با کسی هم صحبت شوید.

 استرس داشتن

نیاز به راحتی از لحاظ احساسی 

بسیاری از افراد با غذا خوردن از لحاظ احساسی و عاطفی خودشان را تامین می کنند. یعنی بعد از غذا خوردن احساس راحتی، گرما و رضایت می کنند و همین به آن ها حس لذت و آرامش می دهد. 

پس اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که برای پاسخ به نیاز های عاطفی غذا می خورید، باید سعی کنید یک راه حل دیگر پیدا کرده و حواس خود را از غذاخوردن پرت کنید. به عنوان مثال انجام فعالیت فیزیکی مانند پیاده روی یا انجام یوگا می تواند به شدت عاملی برای جلوگیری از پرخوری در چنین اوقاتی باشد. 

غذا خوردن از روی عادت

خوردن بدون فکر در بسیاری از افراد وجود دارد و معمولاً بعد از این که بی حوصله می شوند، این کار را انجام می دهند. آن ها هر روز از سر عادت سر یخچال می روند و شروع به غذا خوردن می کنند یا هنگام تماشای تلویزیون، مدام چیزی می خورند؛ بدون اینکه بخواهند در موردش فکر کنند. 

اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید و از روی عادت شروع به غذا خوردن می کنید، بهتر است که آگاهانه غذا بخورید و فقط هر زمان که گرسنه شدید به سراغ غذا رفته و این عادت را در خودتان ترک کنید. 

خوردن بدون فکر

محدود کردن وعده های غذایی

بعضی از افراد زمانی که واقعاً گرسنه نیستند غذا می خورند زیرا فقط می خواهند انواع خاصی از غذاها را استفاده کنند. در نتیجه در زمان هایی که لازم نیست غذا می خورند تا در اوقات گرسنگی به دنبال یک سری از غذاهای خاص نروند و در نتیجه هیچ رضایتی در نوع غذا خوردن آن ها وجود ندارد. 

در چنین حالتی باید به دنبال یک تعادل در وعده های غذایی خود بگردید و سعی کنید از همه چیز هایی که دوست دارید، به مقدار کم در رژیم غذایی خود جای دهید. 

غذا خوردن در بعضی از مکان های خاص

بعضی از محیط ها هستند که تمایل شما را به غذا خوردن زیاد می کنند؛ حتی زمانی که گرسنه نباشید. رستوران مشخصاً اولین جایی است که شما در آن تمایل به خوردن غذا پیدا می کنید؛ حتی اگر گرسنه تان نباشد. معمولا افراد در سفر بیشتر احساس گرسنگی می کنند. پس بهتر است که بدانید دقیقا چه جاهایی چنین اتفاقی می افتد و مراقب خودتان باشید. 

محل غذا خوردن را برای خودتان تعریف کنید و برای غذا خوردن در طول سفر ساعت و زمان بندی داشته باشید. می توانید غذا های خود را در منزل آماده کنید تا در حین سفر مجبور نباشید به رستوران های بین راهی مراجعه کنید و میل به غذا خوردن در شما فوران نکند.

گرسنه نبودن و خوردن

غذا خوردن در بعضی از شرایط خاص

در چنین حالتی شما غذا خوردن خود را با رفتارهایی که دارید تغییر می دهید. البته انجام این کار ناخودآگاه است. خوشبختانه می توانید تمرین کنید و ببینید که در چه اوقاتی بیشتر غذا می خورید و خودتان را بیشتر کنترل کنید. 

اگر بتوانید غذا خوردن آگاهانه را تمرین کنید و دقیقاً حساب و کتاب رفتار خود را داشته باشید، در نتیجه می توانید پرخوری خود را هم کنترل کنید و کاهش وزن را نیز تجربه کنید.

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


برطرف کردن بداخلاقی عادت ماهیانه
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 12:11 | بازدید : 120 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 خیلی از خانم ها با نشانگان قبل از قاعدگی آشنا هستند و این دوران برایشان همانند کابوسی است اما چگونه می شود از بداخلاقی های قبل از عادت ماهیانه جلوگیری کرد؟ با رعایت نکاتی به راحتی می توانید این بداخلاقی ها را برطرف کنید.

عادت ماهیانه و بداخلاقی های پیش از آن

زنان دچار «اختلال بدخلقی پیش از قاعدگی» (PMDD) می شوند که شکل شدید و گاه ناتوان کننده نشانگان پیش از قاعدگی (PMS) است...
اختلال بدخلقی پیش از قاعدگی با شدت علایم نشانگان پیش از قاعدگی و تاثیر آن بر روابط و فعالیت های روزانه فرد مشخص می شود. علایم اختلال بدخلقی پیش قاعدگی که در هفته آخر چرخه ماهانه زنان رخ می دهد و معمولا چند روز پس از شروع قاعدگی بهبود می یابد

عادت ماهیانه

بسیاری از خانم ها با نشانگان پیش از قاعدگی آشنا هستند. برای برخی، روزهای قبل از قاعدگی شبیه کابوس است و حدود یک سوم از خانم ها هم معتقدند این نشانگان زندگیشان را تحت تاثیر قرار می دهد.

نشانگان پیش از قاعدگی در 5 تا 10 درصد از افراد به صورت جدی وجود دارد. این نوسانات خلقی پیش از قاعدگی معمولا در پس زمینه ای از خلق و خوی کلی مانند افسردگی و اضطراب اتفاق می افتد.

 

عادت ماهیانه‬&lrm

بداخلاقی های پیش از قاعدگی

 

اما راه هایی برای کاهش علائم این نشانگان وجود دارد که با هم برخی از آن ها را مرور می کنیم.

حمام آب گرم بگیرید
برخی از علائمی که زنان دچار نشانگان پیش از قاعدگی از آن رنج می برند شامل استرس، تحریک پذیری، اضطراب، نوسانات خلقی، از دست دادن اعتماد به نفس و گریه بی دلیل است. از پزشک درباره درمان های رفتار شناختی سوال کنید.
یک درمانگر می تواند به شما کمک کند روش های جدیدی برای مدیریت نشانه ها یاد بگیرید. ورزش را در برنامه تان قرار دهید و سعی کنید رژیم غذایی روزانه تان سالم باشد. این موضوع باعث آزاد شدن اندورفین می شود که در بهبود خلق و خو موثر است.
حمام آب گرم بگیرید و روی لیفتان دو قطره گل یاس و روغن بابونه بچکانید و روی پوستتان بکشید. این کار مانند نوعی ماساژ است که به آرامش شما کمک خواهد کرد.

قندتان را تنظیم کنید
می دانید نوسانات قند خون می تواند در خلق و خوی شما موثر باشد. به هر حال نوسانات هورمونی به طور طبیعی در تمام زنان قبل از قاعدگی اتفاق می افتد اما در خانم هایی که نشانگان پیش از قاعدگی دارند، نوسانات قند خون می تواند تشدید شود. توصیه می شود برای داشتن خلق و خوی آرام و با ثبات، تعادل قند خون را در تمام طول ماه نگه دارید و آن را محدود به روزهای منتهی به قاعدگی نکنید.

به امگا3 توجه کنید
امگا 3 نقشی مهم در پایداری خلق وخو دارد. حتما می دانید که ماهی منبع غنی این ماده است و مصرف آن می تواند موثر باشد. اگر گیاهخوار هستید، می توانید به جای ماهی از بذر کتان استفاده کنید که آن هم منبع امگا3 است.

کافئین را کنار بگذارید
بدون شک کافئین به شما انرژی می دهد اما از سوی دیگر خلق و خوی شما را به هم می ریزد. نوشیدنی های کافئین دار به دلیل کافئین و شکری که دارند، می توانند نوسانات هورمونی و متعاقب آن نوسانان خلقی ایجاد کنند.
خانم های مبتلا به نشانگان پیش از قاعدگی به میزان کم کافئین هم حساس هستند و علائم شدیدی نشان می دهند. بهتر است میزان مصرف این نوشیدنی را کم کنید و آن را با چای سبز که آنتی اکسیدان دارد، جایگزین کنید تا ببینید چه تغییری در خلق و خوی شما اتفاق می افتد.

آرامش را تمرین کنید
بهتر است تمرین های آرام بخش انجام دهید. به جای هر واکنشی بهتر است ابتدا نفس عمیقی بکشید. اگر چه آسان نیست اما بهتر است امتحان کنید. تا 10 بشمارید و خودتان را در یک موقعیت آرامش بخش تصور کنید. این تکنیک ها بدون شک همیشه شما را خونسرد و متعادل نگه نمی دارد اما با تمرین بیشتر، تعداد دفعاتی که آرام برخورد می کنید، بیشتر خواهد شد.

ورزش کنید
اینکه در حال حاضر افسرده هستید، یا علائم نشانگان پیش از قاعدگی دارید، دلیل نمی شود ورزش را کنار بگذارید. اتفاقا در این حالت ورزش و فعالیت بدنی می تواند استرس را از شما دور کند و باعث شود در واکنش به محرک ها آرام تر برخورد کنید.
سعی کنید حداقل 30 دقیقه پیاده روی تند، دوچرخه سواری، شنا یا سایر ورزش های هوازی را در برنامه روزانه خود یا حداقل بیشتر روزهای هفته بگنجانید. ورزش منظم برای بهبود سلامت عمومی شما و کاهش شدت بعضی از علائم نشانگان پیش از قاعدگی همچون خستگی و افسردگی مفید است. 

غذاهای غنی از آهن بخورید
بسیاری از زنان ممکن است در دوران قاعدگی احساس کمبود انرژی و خستگی کنند. این حالت معمولا به دلیل خونی که در این مدت از بدن خارج می شود، بروز می کند. بهترین کار این است که مقدار زیادی غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج، تخم مرغ، لوبیا، آجیل و غلات سبوس دار به رژیمتان اضافه کنید.
در بسیاری از زنان مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم مانند شیر و ماست نیز می تواند به کاهش احساس خستگی کمک کند. میان وعده های کم و با شاخص قند خون پایین مانند کیک های ساخته شده از آرد جو هم می تواند به افزایش سطح انرژی کمک کند. از مصرف تنقلات شیرین خودداری کنید. (زندگی مثبت)

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


غمگین ها ، همه این شکلی اند!
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 12:9 | بازدید : 128 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 برخی از افراد هستند که به طور ناخودآگاهی غمگین تر از انسان های دیگر هستند، این افراد همچنین دارای ویژگی و مشخصات رفتاری خاصی می باشند.

ویژگی ها و مشخصات رفتاری افراد غمگین

در بعضی از افراد به صورت کاملا ناخودآگاه شادی بیشتری وجود دارد اما بعضی از افراد هم هستند که به طور ناخودآگاه غمگین تر از دیگران می باشند. آن ها معمولاً بیشتر تحت تاثیر اتفاقات منفی قرار می گیرند و ویژگی های خاصی دارند. در این قسمت از نمناک قصد داریم بعضی از عادات افراد غمگین را به شما معرفی کنیم.

انسان های غمگین

تمرکز آن ها همیشه روی چیز های منفی است

همه ما تجربه چیزهای خوب و بد را در زندگی داریم و بسته به تمایلی که درونمان وجود دارد، به چیزهای خوب یا بد واکنش نشان می دهیم و عکس العمل های متفاوتی خواهیم داشت. افراد غمگین اغلب تمرکز خود را به شرایط بد اختصاص می دهند. در مقایسه چیزهای خوبی که برایشان اتفاق می افتد، گذرا محسوب می شود و به سرعت آن را فراموش می کنند.

افکار منفی

تمایل به کنترل مداوم زندگی دارند

افراد غمگین معمولاً از ناامنی رنج می برند و تمایل دارند که هر چیز کوچکی را کنترل کنند. آن ها احساس می کنند که اگر کنترل را از دست بدهند، زندگی شان از دست می رود و از اتفاقات غیرقابل پیش بینی به شدت می ترسند. کنترل بیش از حد روی وقایع باعث می شود تا از بعضی از کارهای شان پشیمان شوند.

آن ها باور دارند که زندگی سخت است

زندگی برای این افراد یک جنگ مداوم به نظر می رسد که هر روز و هر سال باید در آن بجنگند. آن ها معمولا تحت تاثیر واقعیت های خشن و خطرناک قرار می گیرند و احساس می کنند که در طول زندگی باید آنقدر بجنگند تا بمیرند. افراد غمگین هیچ گاه زیبایی های زندگی را نمی بینند و از پستی بلندی زندگی لذت نمی برند. آن ها فقط به فکر اتفاقات وحشتناک هستند.

صحبت آن ها فقط غیبت و شکایت است

مکالمه افراد غمگین فقط در مورد غیبت کردن و شکایت از دیگران می باشد. تمرکز آن ها روی چیزهای غلط است. معمولاً از بحث هایی که در آن ها تفکرات عمیق تری وجود دارد، دوری می کنند.

مکالمه افراد غمگین

مدام خودشان را با دیگران مقایسه می کنند

همه ما منحصر به فرد هستیم و نمی توانیم شبیه دیگران باشیم، یعنی نگاه مان نسبت به مسائل متفاوت است اما افراد غمگین نمی توانند این قضیه را بپذیرند. مدام خودشان را با افراد بهتر مقایسه می کنند و غصه می خورند و همین باعث می شود که همیشه احساس نا رضایتی و کمبود داشته باشند.

به دنبال چیز های پوچ می روند

همانطور که گفتیم، افراد غمگین مدام خودشان را با دیگران مقایسه می کنند. به جای این که جای خالی بعضی از چیزها را در زندگی پر کنند، به سمت پول خرج کردن برای اجسام جدید و خیلی شیک و با کلاس هستند و سعی می کنند که ظاهر خود را حفظ کنند و خودشان را خوشبخت نشان دهند.

هیچ وقت به افراد ناشناس اعتماد نمی کنند

همه افراد ناشناس غیر قابل اعتماد نیستند. افراد معمولی سعی می کنند تا دیگران را بهتر بشناسند اما افراد غمگین به گونه ای متفاوت به افراد ناشناس واکنش نشان می دهند. معمولا سعی می کنند به آنها هشدار دهند، از آن ها فاصله بگیرند و پاسخ شان را سربالا بدهند و آن ها را یک نشانه خطر و تهدید بدانند.

اعتماد نکردن

خیلی زود تسلیم می شوند

برای اینکه به چیزهای مختلف در زندگی دست پیدا کنیم، فرقی ندارد که آن چیز کوچک یا بزرگ باشد، در هر صورت باید خود را با آن ها درگیر نماییم؛ اما چنانچه در این بخش از نمناک هم اشاره کرده ایم متاسفانه افراد غمگین خیلی سریع تسلیم می شوند و شکست را می پذیرند و دیگر انرژی برای انجام کار باقی نمی گذارند، زیرا اصلا تحمل سختی و شکست دوباره را ندارند.

چیز ها و افراد دیگر را سرزنش می کنند

هنگامی که شرایط وفق مراد نباشند، دو انتخاب وجود دارد:این که ایستادگی کنیم و سعی کنیم شرایط را تغییر دهیم یا اینکه دیگران را سرزنش کرده و از موقعیت فرار کنیم. افراد غمگین مورد دوم را انجام می دهند، مسئولیت اشتباهات را نمی پذیرند، ترجیح می دهند بهانه جویی کنند و اشتباهات را گردن دیگران بیاندازند.

مدام غر می زنند

افراد غمگین نه تنها دیگران را سرزنش می کنند، بلکه مدام سر آن ها غر می زنند و تقصیرات خود را گردن شان می اندازند و به دنبال بخشیدن نیستند. کینه را از دل خود پاک نمی کنند و همیشه از دیگران ایراد می گیرند.

انسان های غمگین

در مورد آینده بدبین هستند

آینده برای افراد غمگین پر از چیز های ناشناخته، افراد، دوستان و دشمنان است. آن ها فرصت زندگی را غنیمت نمی شمارند و نسبت به آینده تصورات بد و غلطی دارند و کاملا ناامید هستند.

نگران نظر دیگران در مورد خودشان می باشند

ما هیچ کنترلی روی تفکر دیگران و گفته هایشان در مورد خودمان نداریم اما خودمان انتخاب می کنیم که چه پاسخی به آن ها بدهیم. افراد غمگین به شدت به نظر دیگران اهمیت می دهند و سعی می کنند خودشان را برای بهتر کردن نظر دیگران، تغییر داده یا از انتقادهای افراد دیگر به شدت آسیب می بینند.

معمولا خودخواه هستند

فرد غمگین نمی خواهد که غمگین باشد اما رفتارش او را غمگین می کند. او نگاه مثبتی نسبت به مسائل ندارد و بیش از حد قصد دارد تا از خودش محافظت و مراقبت کند. همین منجر به خود خواهی می شود اما از حد خودش فراتر می رود و دیگر نیازها و خواسته های دیگران را فراموش کرده و مهربانی را کنار می گذارد، زیرا می ترسند به خودشان آسیب وارد شود.

ویژگی افراد غمگین

قدردانی نمی کنند

افراد غمگین معمولاً قدردانی و سپاسگزاری ندارند. در زندگی همیشه ناراضی هستند زیرا جنبه های منفی را دیده و خودشان را با افراد سطح بالا مقایسه می کنند. کمبود سپاسگزاری در آن ها باعث می شود تا احساس غمگینی شان افزایش پیدا کند.

موضوعات جدی را پنهان نگه می دارند

این افراد تمایل دارند مشکلات کوچک را بزرگ جلوه دهند و موضوعات جدی و اساسی را از دیگران پنهان کنند و از این بابت که دیگران متوجه مشکلاتشان شوند، به شدت واهمه دارند. آن ها تمایل دارند تا از مشکلات خود فرار کنند و سختی های خود را با هیچکس به اشتراک نگذارند.

حرف مشخص شده ندارند

نگاه مثبت به زندگی نیازمند یک هدف یا رویای مشخص است. این افراد از کمبود هدف و یک مسیر مشخص در زندگی رنج می برند، آن ها برنامه ریزی درستی ندارند و نمی توانند به خواسته هایشان دست پیدا کنند.

نداشتن حرف مشخص

یاد گرفتن چیزهای جدید را رها می کنند

کمبود هدف در زندگی برای افراد غمگین باعث می شود تا چیزهای جدید را رها کنند. آن ها تمایلی به یاد گرفتن مهارت های جدید و به چالش کشیدن خودشان ندارند و تمرکز خود را برای چیزهایی اختصاص می دهند که از قبل بلد بودند و نمی خواهند هیچ روش جدیدی را ابداع کنند.

بیشتر از سلامتی، نگران پول هستند

درست است که پول می تواند برای ما رفاه و تا حدی آرامش ایجاد کند، اما سلامتی مهمترین خواسته هر فردی در زندگی است. افراد غمگین به مسائل مالی بیشتر از سلامتی اهمیت می دهند و ترس از بی پولی دارند و همین نگرانی به سلامت آنها آسیب وارد می کند.

مدام به دنبال نتیجه گیری های سریع هستند

افراد غمگین از هر کاری نتیجه ای می خواهند و همیشه نتیجه های منفی را پیش بینی می کنند، زیرا خودشان و دیگران را باور ندارند و معمولاً تفکر دیگران را حدس می زنند و از این بابت احساس رنج زیادی به آن ها منتقل خواهد شد.

پیش بینی منفی

رژیم غذایی مناسبی ندارند

رژیم غذایی موضوعی بسیار مهم برای سلامت ذهن و جسم است اما افراد غمگین معمولاً انتخاب خوبی در مورد غذایی مصرفی ندارند. همین باعث می شود تا سطح اندورفین آنها کاهش پیدا کند و هورمون هایشان به هم بریزد و منجر به بیماری؛ افزایش غمگینی و اضطراب شود.

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


راه حل نوجوان که دست روی والدین بلند می کند!
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 12:8 | بازدید : 120 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 زندگی با نوجوان بداخلاق که هنگام عصبانیت به راحتی چیزی را به سمت شما پرتاب می کند غیر قابل تحمل است. اما با برخورد صحیح می توانید این مشکل را برطرف کنید.

ریشه یابی خشونت فرزند و راهی برای والدین نوجوان بداخلاق

بسیاری از کودکان به دلیل نوع تربیتی که داشتند یا بسیاری از مشکلات دیگر، دست روی والدین بلند می کنند و رفتاری در شان و شخصیت والدین خود ندارند.

نوجوان بداخلاق

اگر شما هم جزء این دسته از والدین هستید، احتمالاً به دلیل تربیت غلط خود ناامید شده اید و به دنبال راهکار می باشید. در این قسمت از خانواده پلاس نمناک به شما یاد می دهیم که چگونه با چنین فرزندانی برخورد کنید.

نوجوان بداخلاق

دلیل و علت پرخاشگری در نوجوانان چیست؟

برخی از عواملی که سبب پرخاشگری در نوجوانان می شوند، عبارتند از:

  • محدودیت های رفتاری کم
  • مصرف مواد
  • مهارت های سازگاری ضعیف
  • شرایط روانی مثل اختلال تمرکز، بیش فعالی، افسردگی، اختلال دوقطبی
  • اختلال ارتباط و مهارت های رفتاری
  • ترس از آینده
  • دغدغه های هویت یابی
  • مقایسه با همسالان و درک تفاوت های اقتصادی و اجتماعی
  • ارتباط ضعیف با والدین و برخورد نامناسب با آن ها و امر و نهی زیاد در امور
  • تحت فشار قرار گرفتن نوجوانان و مجبور بودن به انجام کاری که دوست ندارند
  • دوران بلوغ و نارضایتی از تغییرات بدنی و چهره و ظاهر خود
  • آزار جسمی و تنبیه بدنی توسط والدین
  • مشاهده ی خشونت در خانه یا در رسانه ها و تقلید آن
  • آسیب دیدگی شدید مغز به واسطه ی ضربه یا عوامل عصبی دیگر
  • داشتن هوش کم تر از متوسط و ناتوانی های یادگیری بلندمدت
  • ویژگی های جسمانی مانند بروز صفات ثانویه و اولیه جنسی، سن ناشی گری، ناهماهنگی در حرکات، تغییرات هورمونی، احساس خستگی و درد عضلانی
  • ویژگی های عاطفی مانند بی ثباتی در هیجانات، ناشی گری در ابراز احساسات و عواطف، ترس، کمرویی، خجالتی بودن، تخیل و رویا پردازی و...
  • فاکتورهای ژنتیکی
  • قربانی آزار جنسی یا فیزیکی بودن
  • تجاوز به حق و حقوق نوجوانان یا چشم پوشی از مالکیت او
  • آزارهای کلامی و توهین به شخصیت نوجوان
  • بی توجهی به علایق نوجوان

افسردگی

علائم؛ نوجوان پرخاشگر چه ویژگی هایی دارد؟

  • نوجوان پرخاشگر کلام آزار دهنده دارد و والدین را تحقیر می کند و از فحاشی و توهین ابایی ندارد و برایش اهمیتی ندارد که شما والد او هستید، بی حرمتی، استفاده از الفاظ رکیک و توهین و تحقیر برای او بسیار عادی است.
  • نوجوان پرخاشگر به کتک و انواع آزارهای جسمی دیگر والدین می پردازد.
  • نوجوان پرخاشگر برای رسیدن به خواسته اش والدین را تهدید می کند و والدش را نگران می کند که اگر تسلیم نشود اوضاع بهم می ریزد.
  • نوجوان پرخاشگر به اشیای خانه آسیب وارد می کند.
  • نوجوان پرخاشگر به راحتی مرزهای خانواده را رد می کند و نگران عواقب آن نیست و در برابر اعتراض دیگران جنگ و دعوا به راه می اندازد.
  • نوجوان پرخاشگر برای رسیدن به خواسته اش و نشان دادن خشم درونی اش هر رفتار خشنی را نمایش می دهد مثلا از کتک زدن ابایی ندارد، هر چیز گرانبهایی را می شکند، از چاقو برای تهدید استفاده می کند، اشیا را به سمت دیگران نشانه می گیرد، در را می شکند، دیوار را خراب می کند و ...

باید بدانید هر دو جنس دختر و پسر ممکن است پرخاشگر شوند اما معمولا پسران بیشتر دچار خشم می شوند و رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز می دهند. خشونت طلبی و آزارگری بخشی از روند رشد در کودکی و نوجوانی نیستند، به همین دلیل بسیار مهم است که شما به چنین رفتارهایی واکنش نشان بدهید و با نوجوان خود درست رفتار کنید.

علائم پرخاشگری در نوجوانان

رفتار مناسب با نوجوان پرخاشگر و عصبی

پدر و مادر عزیزترین افراد زندگی هر شخصی هستند اما اگر فرزند بخواهد با آن ها بدرفتاری کند و حتی روی آن ها دست بلند کند، یعنی قسمتی از مغز او که لوب پیشین می باشد و مربوط به مدیریت احساسات، تصمیم گیری، استدلال و کنترل خشم و عصبانیت است، در دوران نوجوانی به خوبی تنظیم نشده و باعث چنین رفتار های عجیب و غریبی می شود.

این نوجوانان احساسات و رفتار ها را به گونه های مختلفی تجزیه تحلیل می کنند و ممکن است نتوانند به اندازه ما از بعضی از مسائل آگاه باشند و شاید دچار سوء تفاهم شده و همین آن ها را عصبانی کند اما زمانی که این اتفاق می افتد، باید چه اقدامی انجام داد؟ بهترین راه حل مواردی است که در این بخش از نمناک خواهید خواند.

ارتباط بگیرید

شاید باورش برایتان سخت باشد اما مغز یک نوجوان با شما متفاوت است و آن ها مشتاق عشق، تایید و پذیرش از سمت والدین هستند. تعامل و ارتباط مثبت و چهره به چهره سریع ترین و تاثیرگذارترین راه کاهش استرس می باشد، سیستم عصبی آن ها را آرام می کند و باعث متمرکز شدن آن ها می شود و در نتیجه تاثیرگذاری شما روی آن ها افزایش پیدا می کند. پس سعی کنید سطح استرس او را بشناسید و اگر او ناراحت یا نگران است، یک رابطه پر از آرامش و انرژی برقرار کنید.

رفتار با نوجوان بداخلاق

بدون قضاوت کردن یا پیشنهاد دادن به حرف های او گوش دهید

به دنبال نصیحت کردن نباشید، فقط نشان دهید که او را درک می کنید و کاملاً به حرف هایش گوش می دهید. همین کار شما نشان می دهد که به او ارزش می دهید و او کم تر در برابر شما حالت تدافعی می گیرد.

در چنین حالتی باید انتظار رد شدن و نادیده گرفتن توسط نوجوان را داشته باشید

این یک عکس العمل کاملاً طبیعی است. پس بهتر است که کنترل فردی خودتان را در دست بگیرید، ریلکس باشید و کمی صبر کنید تا دوباره آرام شوید.

حواستان به داروهایش باشد

باید او را تحت نظر قرار دهید و ببینید که آیا از مواد مخربی مثل الکل یا دیگر مواد مورد استفاده می کند و آیا چنین داروهایی باعث ایجاد این مشکل شده است یا خیر. به عنوان مثال اگر نوجوان شما از دارو هایی مثل داروهای ضد افسردگی استفاده می کند، حتماً باید مراقب دوز دارو ها باشید.

داروهای نوجوان

برخورد مناسب با نوجوانی که دست روی والدینش بلند میکند

اگر نوجوان پسر شما به عصبانیت، خشم و خشونت دچار شده، پس احتمالاً شما با یک ترس مداوم زندگی می کنید. هر تماسی و هر صدایی شما را می ترساند اما بهتر است خودتان را کنترل کنید.

عصبانیت دختر های نوجوان به اندازه عصبانیت پسرها ترسناک نیست و آن ها بیشتر از طریق کلام و گفتار این عصبانیت را ابراز می کنند اما پسران در چنین حالتی تمایل به پرت کردن اجسام، ضربه زدن به در، کوبیدن روی دیوار و کار های بسیار غلط را دارند و می خواهند به سمت شما حمله ور شوند و همین شما را آشفته و نگران می کند.

از خود محافظت کنید

اگر از سمت فرزند نوجوان خود احساس تهدید شدن دارید، حق دارید که از لحاظ جسمی از خودتان مراقبت کنید. اگر او به سمت شما با خشم وارد شد، سریعا کمک بگیرید. با دوستان یا اعضای خانواده یا در صورت نیاز با پلیس تماس بگیرید.

انجام این کار به معنای این نیست که فرزندتان را دوست ندارید، بلکه نشان دهنده این است که می خواهید از امنیت جانی خود بیشتر محافظت کنید. در چنین حالتی عصبانیت یک احساس چالش برانگیز برای بسیاری از نوجوانان می باشد که به دلیل وجود حس های منفی مثل ناامیدی، خجالت، ناراحتی آسیب و ترس افزایش پیدا کرده است.

درمان نوجوان پرخاشگر

برای نوجوان خود محدودیت ها و قوانینی را در نظر بگیرید

البته این کار را زمانی انجام دهید که در آرامش کامل به سر می برید. به او بگویید که عصبانی شدن هیچ اشکالی ندارد اما قرار نیست که هنگام عصبانیت با هر روشی آن را تخلیه کند.

سعی کنید بفهمید علت عصبانیت او چیست و سعی در برطرف کردن آن داشته باشید. اگر احساس می کند که وجودش کافی نیست یا اگر اعتماد به نفس پایینی دارد، سعی کنید این مشکلات را برطرف کنید تا عصبانیت او نیز خود به خود بهبود پیدا کند.

عصبانیت و خشم خودتان را هم کنترل کنید

شاید شما نتوانید در کنترل عصبانیت به نوجوان خود کمک کنید اما قطعاً روی خودتان تسلط و کنترل خواهید داشت. پس سعی کنید قبل از هر چیزی، رفتار متعادلی را در خودتان به وجود بیاورید و از راه های مناسب عصبانیت تان را کنترل کنید.

علائم افسردگی حاد را بررسی کنید

بسیاری از این رفتار های مخرب در نوجوانان نشان دهنده افسردگی است. معمولاً چنین افرادی در مدرسه مشکل دارند و با کمبود انرژی و کمبود تمرکز مواجه هستند. بسیاری از آن ها از صحبت کردن در جمع دوری می کنند و مدام به دنبال تنهایی هستند.

حتی ممکن است به مصرف الکل یا داروهای روانگردان نیز اعتیاد پیدا کنند. معمولا آن ها عزت تنفس پایینی دارند و از بیان احساسات شان خجالت می کشند. اگر متوجه شدید که ریشه رفتار غلط نوجوان شما در افسردگی است، به او کمک کنید تا بتواند این رفتار مخرب را کنار بگذارد و با کمک یک مشاور حرفه ای از ریشه، افسردگی اش را درمان کنید.

علائم افسردگی حاد

به زندگی او تعادل بدهید

فرقی ندارد که دلیل اصلی مشکل نوجوان چیست. شما می توانید تعادل واقعی را به زندگی او برگردانید و این کار را از طریق تغییراتی در یک سبک زندگی سالم به وجود بیاورید.

برای زندگی ساختار و قانون مشخص کنید

شاید نوجوان شما به دلیل قوانین جدید فریاد بکشد یا با شما بحث کند و مدام غر بزند اما شما سر حرف تان بایستید. به عنوان مثال سر یک ساعت منظم غذا بخورید و بخوابید. در کنارش به او احساس امنیت نیز بدهید.

هنگام صبحانه و شام او را همراهی کنید و سعی کنید روابط صمیمانه تری را به وجود بیاورید. زمان استفاده از لوازم الکتریکی مثل تلویزیون را کاهش دهید و سعی کنید با او رابطه بهتری، جدا از اینترنت و بازی های ویدیویی داشته باشید زیرا بسیاری از این بازی ها و لوازم الکتریکی، باعث ایجاد خشونت در نوجوان می شود.

او را تشویق به ورزش های مختلف کنید. کافی است که ورزش مورد علاقه او را شناسایی کنید و او را به سمت این ورزش ببرید تا با افزایش انرژی، بهبود روحیه، کاهش استرس و الگوی منظم خواب بتواند خودش را بهتر کنترل کند.

رژیم غذایی سالم برای او در نظر بگیرید

مصرف مواد غذایی اهمیت بسیار زیادی در عملکرد ذهنی و روحی دارند. پس برای آن ها بیشتر از سبزیجات و میوه ها استفاده کنید و از مصرف غذا های مضر مثل فست فود و نوشابه پرهیز کنید.

رژیم غذایی سالم نوجوان

خواب فرزندتان را تنظیم کنید

کودک و نوجوان شما باید به اندازه کافی بخوابد تا استرس از او دور شود و بتواند به مشکلات عدم تمرکز و تصمیم گیری غلبه کند و سیستم ایمنی قوی تری داشته باشد. یک نوجوان در شبانه روز به 8 الی 10 ساعت خواب نیاز دارد تا از لحاظ احساسی و ذهنی وضعیت بهتری داشته باشد.

از خودتان مراقبت کنید

استرس مواجه شدن با یک نوجوان خشن، مخصوصا نوجوانی که به شما حمله فیزیکی کرده، بسیار بالا خواهد بود بنابراین بسیار مهم است که از سلامت روان و جسم خود مراقبت کنید و نیاز های خود را برطرف کنید. حتماً در طول روز برای خودتان زمان بگذارید و ریلکس کنید.

یاد بگیرید که چگونه استرس خود را کنترل کنید، یاد بگیرید که چگونه با تکنیک های ریلکسیشن خودتان را آرام کنید. با یک مشاور صحبت کنید و نگرانی های خود را ابراز کنید و خودتان را تخلیه کنید. اجازه ندهید که این وضعیت به تنهایی سپری شود. از اعضای خانواده، افراد مذهبی، مربی ورزشی و مشاور مدرسه کمک بگیرید و از آن ها راهکار بخواهید.

فرزند دیگرتان را از یاد نبرید

قطعاً همه فرزندان شما بد و عصبی نیستند. پس می توانید زمان بیشتری را در کنار فرزندان دیگرتان سپری کنید که باعث ایجاد حس آرامش و امنیت در شما می شوند.

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تغییرات هورمونی با رفتار و ظاهر نوجوانان چه می کند؟
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 12:7 | بازدید : 205 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 هورمون نوجوانان در سنین بلوغ دچار تغییراتی می شود که هم در ظاهر و هم در رفتار آن ها ظاهر می شود اما کنار آمدن با این نوجوانان کمی دشوار است.

تغییرات هورمونی با رفتار و ظاهر نوجوانان چه می کند؟ 

هورمون های نوجوانی، مواد شیمیایی هستند که باعث رشد فیزیکی و رشد جنسی می شوند که شما را به سنین نوجوانی و بزرگسالی می رساند. با گرفتن این مواد، شما متوجه خواهید شد که احساسات، حالات و احساسات جنسی تان بسیار قوی تر می شوند. بزرگسالی می تواند زمان خطرناکی باشد با اینکه همه تغییراتی که در بلوغ تجربه می کنید طبیعی و سالم هستند، اما نوجوانان همیشه نسبت به این تغییرات به روشی ایمن یا سالم واکنش نشان نمی دهند. هورمون نوجوانی نه تنها بر بدن و ذهن آن ها تاثیر می گذارد، بلکه بر رفتار آن ها نیز تاثیرگذار است. 

هورمون نوجوانان

فشار همسالان، عزت نفس پایین، و نوسان هورمونی می تواند نوجوانان را به احتمال زیاد به رفتارهای خطرناک هدایت کند که می تواند تاثیری منفی بر آینده آن ها داشته باشد.زمانی که کودکان به سنین نوجوانی خود وارد می شوند، برای آن ها مهم است که یک سیستم حمایتی داشته باشند که بتوانند به آن تکیه کنند.

والدین، خواهر و برادر، مشاوران، معلمان و دوستان خوب می توانند برای هدایت این زمان مهیج و هیجان انگیز در زندگی، قدرت و توصیه هایی را فراهم کنند.

هورمون نوجوانان

تاثیرات فیزیکی هورمون های نوجوانی:

بدون هورمون های نوجوانی، رشد فیزیکی و جنسی عادی ممکن نیست. چنانچه در این بخش از نمناک می خوانید در آغاز بلوغ، مغز شما هورمونی بنام گنادوتروپین - هورمون آزاد کننده (GnRH) را آزاد می کند. GnRH غده هیپوفیز را تحریک می کند - یک غده کوچک، اما قابل توجه که تولید هورمون های مختلف را کنترل می کند - هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوستینیزه کننده (LH) را به جریان خون منتقل می کند.

 این هورمون نوجوانی اثرات متفاوتی را بر روی مردان و زنان دارد. در دختران، FSH و LH به تخمدان ها را آموزش می دهند تا استروژن را که یکی از هورمون های جنسی ماده اولیه و هورمون های تخمک است را شروع کند.

 در پسران، همان هورمون ها از اندام های جنسی برای شروع تولید تستوسترون، هورمون مردانه مرد و اسپرم استفاده می کنند.

رفتار نوجوانان

نوجوانان دچار چه تغییرات هورمونی می شوند؟

در عین حال، متوجه تغییرات قابل توجه دیگری خواهید شد: 

  • هم پسران و هم دختران بلندتر خواهند شد و وزن بدنی و وزن ماهیچه شان بیشتر خواهد شد.
  • دخترها شروع به داشتن دوره های قاعدگی خواهند کرد و سینه های بزرگ تر و لگن بزرگتری را در طی هورمون رشد خواهند داشت.
  • اندام های جنسی پسران بزرگ تر می شود و قادر به نغوظ می شوند (آزاد کردن اسپرم).
  • هم پسران و هم دختران موهای بدن را روی پاها و زیر بغل و اندام های جنسیشان می بینند.
  • هم پسران و هم دختران بوهای بدن قوی تری تولید خواهند کرد و ممکن است آکنه و مشکلات پوستی دیگری هم بگیرند.

احساسات نوجوانی

تاثیر هورمون های نوجوانی بر خلق و خو:

هورمون های نوجوانی؛ خلق و خو، احساسات و انگیزه ها و بدن آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. خلق و خوی نوجوانان ناشی از نوسانات استروژن، پروژسترون و تستوسترون (هورمون های جنسی) است.

این هورمون های نوجوانی به طرز فکر آن ها در رابطه با رابطه جنسی و غیره نیز تاثیر خواهد گذاشت. نوجوانان خیلی بیشتر به رابطه جنسی علاقه دارند. 

بسیاری از نوجوانان احساس می کنند که تغییراتی که به خاطر هورمون های نوجوانی است عجیب، غریب و غیر طبیعی هستند در حقیقت، همه اینها بخش طبیعی رشد هستند.

خلق و خوی نوجوانان

هویت، خلق و خو و احساسات:

کشف اینکه شما چه کسی هستید، یکی از بزرگ ترین چالش ها در دوران بلوغ است. در سالهای نوجوانی، هویت نوجوانی ممکن است از ماهی تا ماه بعد تغییر کند. آن ها این فرصت را دارند که ارزش های شخصی، سبک، اعتقادات و تمایلات جنسی خود را تجربه کنند. 

اگر آن ها عزت نفس و سیستم حمایتی قوی داشته باشند، می توانند هویت جدید خود را با اطمینان ایجاد کنند. نوجوانانی که از عزت نفس پایین رنج می برند، نسبت به اثرات منفی فشار همسالان و احتمال سو استفاده از مواد مخدر و الکل آسیب پذیرتر هستند. 

علاوه بر این, آن ها بیشتر افسرده می شوند. والدین و مربیان می توانند با پرورش عزت نفس و تایید اعتماد به نفس آنها، در نوجوانان حس قوی ایجاد کنند. 

بزرگسالان باید از نشانه های عزت نفس پایین در نوجوانان آگاه باشند, مانند این موارد:

  • کناره گیری از دوستان و فعالیت های اجتماعی
  • بهداشت ضعیف یا عدم توجه به ظاهر
  • ترک دوستان خوب به نفع جمعیت اجتماعی جدید
  • زیاد خوابیدن
  • تغییر در وزن یا عادات غذایی
  • نوسانات خلق و خوی غیرعادی
  • احساس ناامیدی و گریه کردن
  • بیان افکار خودکشی 

این برای نوجوانان غیر عادی نیست که طی این دوره ها غمگین, تنها و یا عصبانی شوند اما اگر این احساسات بیش از یک یا دو هفته ادامه داشته باشند, نوجوان شما ممکن است افسرده باشد.

نوجوان غیرعادی

چگونه به نوجوان در حال رشد خود کمک کنید:

همانطور که نوجوان شما بالغ می شود و تاثیرات هورمون های نوجوانانی به ایجاد تغییر ادامه می دهند, برای شما مهم است که در زندگی کودک خود درگیر و حاضر باشید. در این بخش از نمناک چند راه برای انجام وجود دارد.

نوجوانان خود را به امتحان کردن چیزهای جدید تشویق کنید و با چالش های جدیدی روبرویشان کنید. 

خطوط ارتباطی با آنها را نگه دارید و در زمان هایی طبیعی این کار را انجام دهید, مانند سواری در ماشین و یا صرف غذا. 

با نوجوان خود درباره اهمیت صادق ماندن با هم و باورهای آن ها حتی در مواجهه با فشار همسالانشان صحبت کنید. 

بگذارید نوجوانان بدانند که اگر با شما در مورد مسایل جنسی یا مسایل دیگر راحت نیستند, می توانند با یک بزرگ سال قابل اعتماد مثل مشاور مدرسه یا یک خویشاوند صحبت کنند. 

با اینکه نوجوانتان به طور فزاینده ای مستقل می شوند, به فراهم کردن نظم و مرزهای مناسب ادامه دهید. 

راه هایی برای گذراندن وقت با هم پیدا کنید, حتی اگر نوجوان شما در ابتدا مقاومت کند، هم ارزشش را دارد!

احساسات در نوجوانان

چگونه به کنترل خلقی نوجوان خود کمک کنید:

نوجوانان در معرض موج احساساتی هستند که با تغییر هورمون ها در دوران بلوغ بوجود می آیند.

برخورد با نوسانات خلقی می تواند طاقت فرسا باشد و برخی نوجوانان آن را بهتر از دیگران تحمل کنند.

 به عنوان یک والد, چالش این است که بدانید چطور می توانید به نوجوانان خود کمک کنید،تا احساسات خود را کنترل کرده و به آن ها آموزش دهید که از درون سالم کار کنند.

 خوشبختانه, بزرگسالان می توانند با این فراز و نشیب مرتبط باشند. ما این مراحل را طی کردیم و کاملا آشنا هستیم.

حتی بزرگسالان نیز می توانند گام هایی را برای پیش گیری از بروز نوسانات احساسی بوجود آورند. به همین دلیل داروهایی برای pms وجود دارد.

کمک به نوجوانان

زنان با نوسانات روحی در سراسر زندگی خود مواجه هستند و دختران نوجوان تازه آن را شروع می کنند. 

پسرها هم مصون نیستند.

هم چنین بدن آن ها در حال تغییر است و هورمون ها هم بر حالت آن ها تاثیر خواهند گذاشت.

حتی هورمونی وجود دارد که بزرگسالان را آرام می کند, اما باعث می شود که نوجوانان دچار استرس شوند. 

نوسانات خلقی بخشی طبیعی از رشد است و در اینجا چند نکته برای کمک به نوجوان شما وجود دارد.

هورمون های نوجوانی

تشخیص اینکه چه اتفاقی در حال رخ دادن است:

آنقدر شلوغ نباشید که به وضعیت صحیح نگاه نکنید و به جای آن مستقیماً سر نظم و انضباط بروید. 

بدانید که این تنها پسر یا دختر شما نیست. این برای نوجوانان طبیعی است. وقتی شما می توانید بفهمید که چه چیزی اشتباه است, مقابله با احساسات بد یا ناراحت کننده آسان نیست.

این، برای آن ها تازگی دارد و یاد نگرفته اند چگونه با این احساسات مقابله کنند. 

درباره آنچه که اتفاق می افتد صحبت کنید:

نوجوان خود را به شناسایی این احساسات جدید تشویق کنید. به نوجوان خود کمک کنید نشانه های حالات بد خود را تشخیص دهند, پس می فهمد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

 اشاره کنید که اگر او نمی داند چرا غمگین یا عصبانی است,مشکلی نیست و این احساس می گذرد. بگذارید او بداند که تنها نیست, این برای بیشتر مردم اتفاق می افتد.

عکس بلوغ

مهارت های مقابله با نوجوانان خود را آموزش دهید:

همه باید یاد بگیرند چطور با احساساتشان کنار بیایند. در طول سال ها، ما یاد می گیریم که چه چیزی خشم یا ناراحتی مان را تحریک می کند و راه هایی برای کنترل این مساله را پیدا می کنیم تا بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

نوجوانان معمولاً نمی دانند چطور این کار را انجام دهند، این چیزی است که باید یاد بگیرند. زمانی که وضعیت آرام است، نقشی را از طریق چند سناریو بازی کنید.

نشان دهید که چگونه با شمارش تا 10 می توانند آرام شوند و یا تاثیرات مثبت پیاده روی یا گوش دادن به موسیقی را به آنها آموزش دهید. 

زمانی که در حالت بدی هستید، این رفتارهای سالم را مدل کنید. این نه تنها برای سلامتی خودتان خوب است، بلکه برای نوجوان شما نیز مفید است.

زندگی سالم

پشتیبانی از سبک زندگی سالم در خانه:

اساسی ترین عناصر یک زندگی سالم می تواند کارهای زیادی را برای بهبود حالت روانی انجام دهند. شما می توانید با حمایت از عادات سالم در خانه تان، یک خانواده شاد ایجاد کنید.

  • مطمئن شوید که همه به اندازه کافی استراحت می کنند.
  • عادات غذایی سالم را بیشتر کنید.
  • یک الگوی خوب باشید و رفتار مناسب را انتخاب کنید.
  • غذای سالم بخورید.
  • نوجوان خود را تشویق کنید تا از طریق خلاقیت یا فعالیتی که به آن ها علاقمند است، گام هایی بردارد.
  • سرگرمی یک روش عالی برای حفظ حالت روحی شما است.
  • به او مهارت های مقابله بیشتر و انعطاف پذیری و تبدیل انرژی منفی به چیزی مثبت را آموزش می دهد.
  • هر چیزی می تواند به یک سرگرمی تبدیل شود و ممکن است چیزی باشد که برای یک عمر از آن لذت می برند.

خانواده خوب

به نوجوان تان اجازه دهید، تنها بمانند:

  • همه ما وقت هایی هست ک به فضای کمی نیاز داریم و برای نوسانات روحیمان عالی است.
  • اگر او به فریاد زدن نیاز دارد و یا باید در اطراف اتاق قدم بزند، به آن ها حریم خصوصی بدهید تا این کار را انجام دهند.
  • به نوجوان خود آرامش دهید.

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


همه چیز از هورمون “پرولاکتین” و نتیجه آزمایش آن
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 12:5 | بازدید : 101 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 پرولاکتین هورمونی است که توسط غده ی هیپوفیزپیشین ترشح می شود و علت تجویز آزمایش پرولاکتین برای مردان و زنان متفاوت می باشد.

آزمایش هورمون پرولاکتین و هر آنچه زنان و مردان باید در مورد این آزمایش بدانند

  • هورمون پرولاکتین چیست ؟
  • سطح نرمال آن در زنان و مردان چند است؟
  • چه زمانی آزمایش هورمون پرولاکتین ضروری است؟
  • علائم پایین و بالا بودن این هورمون چیست؟
  • نتیجه آزمایش هورمون پرولاکتین بالا باشد نگران کننده است یا پایین؟
  • علل غیرطبیعی بودن نتیجه آزمایش هورمون پرولاکتین چه می تواند باشد؟
پرولاکتین

پاسخ این سوالات را در ادامه این بخش از نمناک خواهید خواند.

پرولاکتین هورمونی است که توسط غده ی هیپوفیزپیشین (آدنوهیپوفیز) ترشح می گردد. سطح این هورمون در بسیاری از مردان و زنانی که باردار یا شیرده نیستند، مقدار معینی می باشد. این هورمون در بارداری و شیردهی افزایش می یابد. افزایش و کاهش این هورمون در خون سبب بروز علائمی در زنان و مردان می شود . در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک خواهیم گفت پزشک چه زمانی آزمایش هورمون پرولاکتین را تجویز می کند و درمان افزایش و کاهش این هورمون چیست. اگر می خواهید درباره آزمایش هورمون پرولاکتین ، بهترین زمان آزمایش هورمون پرولاکتین و تفسیر نتیجه آن بیشتر بدانید، ادامه این مطلب را مطالعه نمایید.

پرولاکتین

هورمون پرولاکتین چیست؟

پرولاکتین هورمونی است که از غده هیپوفیز در مغز ترشح می شود که وظیفه آن تولید شیر مادر پس از زایمان، افزایش تولید ایمونوگلوبین ها و تسهیل در بلوغ T-cell از طریق بیان گیرنده IL-2 است. ترکیبی در مغز به نام دوپامین سبب کنترل ترشح پرولاکتین می شود. مقادیر پرولاکتین در طی حاملگی و بارداری افزایش می یابد. پزشکان سطح هورمون را در نانوگرم به ازای هر میلی لیتر اندازه گیری می کنند ( نانوگرم / میلی لیتر ).

سطح عادی هورمون پرولاکتین عبارتند از

بانوانی که باردار نیستند: کمتر از 25 ng/mL

بانوانی که باردار هستند:بین 34 تا 386 ng/mL

مردان: کمتر از 17 ng/mL

ng/mL = نانوگرم بر میلی لیتر

هورمون پرولاکتین

آزمایش هورمون پرولاکتین چیست؟

آزمایش هورمون پرولاکتین یکی از مهمترین آزمایشاتی است که می تواند حقایق زیادی را از فیزیولوژی بدن خانم ها و آقایان آشکار کند. آزمایش سطح پرولاکتین ساده است و مقدار هورمون در خون را اندازه گیری می کند و می تواند بررسی کند که آیا سطوح خیلی پایین یا خیلی بالا هستند یا خیر.

آزمایش پرولاکتین برای بررسی میزان پاسخ گویی بدن نسبت به درمان تومور انجام می شود. علاوه بر این، آزمایش پرولاکتین درصورت وجود مشکلات باروری و قاعدگی نامنظم نیز باید انجام بشود. امکان تشخیص سایر مشکلات غده ی هیپوفیز و هیپوتالاموس در آزمایش هورمون پرولاکتین وجود دارد.

علل تجویز آزمایش هورمون پرولاکتین توسط پزشک

ممکن است پزشک شما در هنگام گزارش علائم زیر، یک آزمایش پرولاکتین را تجویز کند:

برای زنان

  • دوره های پریود نامنظم بودن یا نبودنش
  • ناباروری
  • شیر داشتن بدون بارداری یا بچه داشتن
  • حساسیت به سینه
  • عوارض یائسگی مانند گر گرفتگی های داغ کردن و خشکی واژینال

ناباروری

برای مردان

برای هر دو

  • سردردهای غیرقابل توضیح
  • مشکلات بینایی

مشکلات بینایی

سوالات رایج آزمایش پرولاکتین

چه نوع نمونه ای برای آزمایش پرولاکتین درخواست می شود؟

نمونه خون

بهترین زمان آزمایش پرولاکتین

میزان طبیعی پرولاکتین در بدن در طول روز تغییر می کند. سطوح پرولاکتین به تدریج در طول شب افزایش پیدا می کنند و در بالاترین حد خود در صبح قرار می گیرند.پزشکان معمولا ً از یک فرد 3-4 ساعت پس از بیدار شدن خون می گیرند.

آزمایش پرولاکتین چگونه انجام می شود؟

این آزمایش توسط سرنگ از خون شما نمونه برداری می شود. برای این آزمایش، خونگیری از ورید بازویی انجام می شود. قبل از نمونه گیری، فرد مراجعه کننده باید داروهایی که مصرف می کند به همراه آخرین زمان مصرف دارو را به اطلاع پرسنل نمونه گیر در آزمایشگاه برساند. سپس آن نمونه را مورد آزمایش قرار می دهند.برای ایجاد نشدن کبودی در دست فرد پس از خون گیری، باید مدت زمان اندکی دست خود را روی آن فشار بدهد. فرد دچار اختلالات خون ریزی ممکن است بعد از آزمایش دچار خون ریزی ممتد بشود.

آزمایش پرولاکتین

شرایط انجام آزمایش پرولاکتین

  • 12 ساعت قبل از آزمایش مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی حاوی ویتامین B7 مصرف نکنید.
  • شب قبل از آزمایش حتما به میزان کافی بخوابید و 3 ساعت قبل از نمونه¬گیری از خواب بیدار شوید.
  • شب قبل از آزمایش تحریک پستان انجام نشود.
  • شب قبل از انجام آزمایش لباس زیر تنگ نپوشید.
  • شب قبل از آزمایش از نزدیکی و رابطه جنسی خودداری کنید.
  • شب قبل از آزمایش ورزش شدید انجام ندهید.
  • استرس بالا بر نتیجه آزمایش تاثیرگذار است پس استرس نداشته باشید.

چه عواملی باعث تداخل و ایجاد نتایج کاذب در انجام تست می شود؟

  • مصرف استروژن ها، متیل دوپا، فنوتیازین ها، داروهای ضد بارداری خوراکی
  • بارداری
  • آنتی بادی های هتروفیل
  • برخی داروها که می توانند میزان پرولاکتین را افزایش دهند.
  • داروهایی مانند داروهای ضد تشنج، بروموکریپتین، کلسی تونین، کاربامازپن و …که می توانند میزان پرولاکتین را کاهش دهند.
  • قبل از انجام آزمایش در مورد تمامی داروهایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اختلالات خواب، استرس بالا و انجام ورزش های پرفشار نیز بر نتایج آزمایش تاثیرگذاراست.

استرس بالا

تفسیر آزمایش هورمونی زنان پرولاکتین

سطح طبیعی هورمون پرولاکتین در خون بانوان کمتر از 25 ng/ml و در آقایان کمتر از 17 ng/ml است. اگر سطح پرولاکتین از 200 تا 300 ng/ml بالاتر رود، غیر طبیعی محسوب می شود. اگر پزشک به وجود تومور در غده ی هیپوفیز مشکوک باشد، درخواست سی تی اسکن یا ام آر آی می دهد.

سطح بالا در نتیجه آزمایش هورمون پرولاکتین به چه معناست؟

اگر میزان هورمون پرولاکتین در خون فرد بیشتر از حد طبیعی باشد، به این وضعیت، هایپرپرولاکتینمی گفته می شود. بالا بودن این هورمون در دوران بارداری موضوعی کاملا طبیعی است.

 نتیجه آزمایش هورمون پرولاکتین

دلیل بالا بودن سطح پرولاکتین در خون شامل موارد زیر است:

وجود یک تومور یا توده ی اضافی در غده ی هیپوفیز به نام پرولاکتینوما 

دلیل اصلی بالا بودن سطح پرولاکتین در خون، وجود یک تومور یا توده ی اضافی در غده ی هیپوفیز به نام پرولاکتینوما است. وجود تومور سبب بیش از حد تولید شدن پرولاکتین می شود. تومورهای غده ی هیپوفیز معمولا خوش خیم هستند و سرطانی نیستند. اگر این تومورها بسیار بزرگ باشند می توانند موجب بروز علائم دیگری مانند سردرد، اختلالات بینایی و یا هر دوی آن ها شوند. اگر سطح شما بسیار بالا است - حداکثر تا 1000 تا بیش از حد بالای آنچه که طبیعی در نظر گرفته می شود - می تواند نشانه این باشد که شما پرولاکتینوما دارید ، این تومور سرطانی نیست و می تواند با دارو درمان شود.

دیگر دلایل بالا بودن پرولاکتین

  • اختلالات هیپوفیز
  • کم کاری تیروئید (غده تیروییدی که هورمون ها را اندازه تولید نمی کند)
  • بیماری های موثر بر هیپوتالاموس (بخشی از مغز که غده هیپوفیز را کنترل می کند)
  • انورکسیا (اختلال تغذیه)
  • آسیب قفسه سینه و یا سوزش (برای مثال زخم، زونا، یا حتی یک سوتین خیلی محکم)
  • نارسایی کبد
  • سندرم پلی کیستیک تخمدانی (عدم تعادل هورمونی که تخمدان را تحت تاثیر قرار می دهد)
  • بیماری کلیه

بیماری کلیه

مصرف برخی داروها مانند 

  1. داروهای فشار خون بالا (مانند مسدودکننده های کانال کلسیم و متیلدوپا)
  2. دروهای ضد افسردگی (داروهای تریسایکل و SSR)
  3. داروهای بهبود زخم (آنتگونیست های H2)
  4. داروهای درمان سوزش سر دل و بیماری رفلاکس معده (متوکلوپیرامید)
  5. داروهای کاهش درد (داروهای مشتق شده از اوپیوم)
  6. داروهای درمان کننده مشکلات روانی بسیار جدی (داروهای ضد روانپریشی مانند هالوپیدرول)
  7. داروهای کاهش دهنده علائم یائسگی (استروژن)

اقدامات پزشکی برای پرولاکتین بالا 

پزشک معمولا آزمایشات بیشتری را تجویز می کند تا میزان هورمون تیروئید نیز در خون شخص تعیین شود. اگر میزان هورمون تیروئید در خون پایین باشد، کم کاری تیروئید به عنوان علت افزایش پرولاکتین شناخته می شود. پزشک شما همچنین در مورد سایر بیماری ها و مشکلاتی که دارید و داروهایی که مصرف می کنید و احتمال باردار بودن شما سوالاتی می پرسد. اگر پزشک مظنون به وجود یک تومور در غده ی هیپوفیز باشد، ممکن است سی تی اسکن یا MRI را تجویز کند.اسکن غده هیپوفیز نشان می دهد که غده تان چقدر بزرگ شده است و سپس پزشکان می توانند تصمیم بگیرند که چه نوع اقدام و درمانی صورت گیرد.

سی تی اسکن

سطح پایین در نتیجه آزمایش هورمون پرولاکتین به چه معناست؟

اگر میزان پرولاکتین شما از محدوده نرمال پایین تر باشد، می تواند به این معنی باشد که غده هیپوفیز خوب کار نمی کند و مغز در بخار است.سطوح پایین تر پرولاکتین معمولا به درمان پزشکی نیازی ندارند و زیاد جای نگرانی نیست.دلیل رایج برای پایین بودن پرولاکتین دارو است.برخی از نمونه ها شامل دوپامین و لوودوپا هستند. کاهش پرولاکتین در موارد زیر مشاهده می شود:

  • آسیب عصبی هیپوفیز (سندرم شیهان)
  • هایپوگنادیسم ایدیوپاتیک

پایین بودن هورمون پرولاکتین

علائم و نشانه های پرولاکتین بالا 

علائم پرولاکتین بالا در مردان

مردانی که پرولاکتین بالا دارند، دارای نشانه ها و علائم زیر می باشند:

علائم پرولاکتین بالا در زنان

زنانی که پرولاکتین بالا دارند و مبتلا به پرولاکتینوما )توموری غیرسرطانی در غده ی هیپوفیز ( هستند ، علائم زیر را دارند:

  • سردردهای بی علت
  • مشکل در بینایی
  • شیرریزش در زمان غیر از شیردهی یا زایمان
  • درد و ناراحتی در طول برقراری رابطه ی جنسی
  • رشد غیرعادی موهای بدن و صورت
  • آکنه غیرعادی

سردرد

درمان افزایش پرولاکتین

پزشک بر اساس علت بالا بودن پرولاکتین خون درمان هایی را برای بیمار تجویز می کند. برخی روش های درمان پرولاکتین بالا عبارتند از:

تجویز دارو

  • اگر فرد مبتلا به پرولاکتینوما باشد، پزشک برای او داروهای بروموکریپتین و کابرگولین که موجب کاهش تولید پرولاکتین می شوند، را تجویز می کند. بیشترافراد مبتلا به پرولاکتینوما به خوبی به دارو درمانی پاسخ می دهند.
  • اگر علت بالا بودن پرولاکتین کم کاری تیروئید باشد، پزشک داروهای درمان کم کاری تیروئید را تجویز می کند زیرا با درمان مشکل کم کاری تیروئید، میزان پرولاکتیم خون نیز به صورت طبیعی خواهد شد.
  • اگر بالا بودن پرولاکتین بر اثر مصرف برخی داروها باشد، پزشک شما سعی می کند داروی شما را عوض کند.
  • اگر علت بالا بودن پرولاکتین نامعلوم باشد، پزشک داروهای بروموکریپتین و کابرگولین را تجویز می کند.

جراحی برای برداشتن تومور های غده هیپوفیز

گاهی داروها برای کاهش تولید پرولاکتین موثر نیست، در این مورد و موردی که تومور غده هیپوفیز باعث بروز اختلالات بینایی شده باشد، انجام جراحی لازم می باشد.

جراحی غده هیپوفیز

پرتودرمانی

اگر دارو درمانی و جراحی موثر نباشند، پزشک پرتو درمانی را برای کوچک کردن تومور های غده هیپوفیز تجویز می کند.

عوارض سطوح بالای هورمون پرولاکتین

میزان بالای پرولاکتین در دوران بارداری و شیردهی طبیعی است. برخی مشکلات پزشکی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سرطان ریه
  • استرس ناشی از بیماری
  • آسیب و تروما به دیواره سینه
  • تشنج

تشنج

آیا بالا بودن پرولاکتین سبب ناباروری می شود؟

در برخی موارد، سطح بالای پرولاکتین باعث ناباروری می شود زیرا تومورهای پرولاکتینوما سبب کم کاری غده هیپوفیز شده و مانع تولید هورمون ها میشود.

برای زنان، میزان بالای پرولاکتین در خون می تواند باعث جلوگیری از تولید استروژن شود.سطح پایین استروژن باعث دوره های نامنظم پریودی می شود و یا دوره ها را به طور کامل متوقف می کند، محرک تعاملات جنسی را کاهش می دهد و باعث خشکی واژینال می شود. هایپرپرولاکتینوما، با وقفه در تولید طبیعی هورمون های استروژن و پروژسترون و متوقف نمودن تخمک گذاری بارداری را برای زنان سخت می سازد. درمان های پرولاکتینوما و سایر داروها به باروری بیشتر زنان کمک می کند.

برای مردان، میزان بالای پرولاکتین منجر به اختلال عملکرد نادرست و ناتوانی جنسی می شود.این اثر در مردان به این دلیل است که پرولاکتین می تواند از تولید هورمون تستوسترون در مغز جلوگیری کند.

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دوپامین چیست که کمبودش بلا سرتان می آورد؟
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 12:4 | بازدید : 164 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 کمبود دوپامین در بدن یا مغز عوارضی مانند افسردگی دارد. فردی که دچار این مشکل می شود می تواند با مصرف مواد غذایی مناسب، میزان دوپامین بدن خود را افزایش دهد.

دوپامین چیست و عوارض کمبودش چقدر جدی است؟

دوپامین یک هورمون انتقال دهنده عصبی می باشد که سیگنال های عصبی را در طول سیناپس ها انتقال می دهد و همچنین مانند سایر هورمون ها به انتقال پیام در کل بدن کمک می کند. یعنی اینکه نقش کلیدی را در توانایی مغز ایفا می کند و سیگنال های عصبی خاصی را انتقال خواهد داد.

عوارض کمبود دوپامین

دوپامین عملکردهای مختلفی دارد که شامل انگیزه دادن، پاداش دهی، یادگیری، حرکت، افزایش حافظه و غیره است. کمبود دوپامین می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی مثل پارکینسون، اسکیزوفرنی و اعتیاد شود. اگرچه کمبود دوپامین به خودی خود تشخیص پزشکی ندارد.

علاوه بر آن هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کمبود دوپامین می تواند از طریق مکمل ها دو برابر شود. دوپامین در نواحی از مغز ساخته می شود که در دو قسمت جداگانه قرار می گیرند.

آسیب رسیدن به این نواحی از مغز روی تولید دوپامین تاثیر گذار است. ممکن است که فرد نشانه های کمبود دوپامین را مشاهده کند. داروهایی هستند که به مغز اجازه می دهند تا دسترسی بهتری به دوپامین داشته باشند که معمولاً تاثیر عکس می گذارند.

بوپروپیون نیز یک جلوگیری کننده از دوپامین است که سطح دوپامین را در مغز افزایش می دهد که معمولا پزشکان آن را برای جلوگیری از افسردگی و یا درمان آن و همچنین اختلالات فصلی تجویز می کنند.

دوپامین در سازمان جهانی سلامت جزء داروهای ضروری محسوب می شود زیرا می تواند وضعیت های مختلفی را مثل فشار خون پایین و گرفتگی رگ ها مخصوصاً در نوزادان تازه متولد شده را درمان کند.

دوپامین در مغز

علائم کمبود دوپامین در بدن

علائم کمبود دوپامین روی عملکرد مغز و نشانه های جسمی تاثیر گذار است و بنابراین علائم کمبود آن در افراد مختلف متفاوت می باشد که بعضی از این عوامل شامل موارد زیر می باشند:

  • افسردگی
  • مشکلات مربوط به انگیزه و تمرکز
  • مشکلات مربوط به حافظه مثل سخت به یاد آوردن جملاتی که افراد به تازگی بیان کردند.
  • سندروم پای بیقرار
  • لرزش دست ها و دیگر قسمت های بدن
  • تغییرات در هماهنگی بدن
  • کاهش میل جنسی
  • احساس رضایت نداشتن و لذت نبردن از فعالیت ها
  • ایجاد علائم مربوط به بیش فعالی
  • ایجاد علائم مربوط به اسکیزوفرنی
  • اختلال در شنیدن صدا ها
  • شنیدن صداهای غیر واقعی باور کردن چیزهایی که وجود ندارند.
  • ایجاد علائم جنون مثل مشکلاتی در عملکرد اجرایی
  • مشکلات حافظه کوتاه مدت
  • ناتوانی در مدیریت وظایف روزانه یا حل مشکلات ساده ذهنی
  • درد عضلانی
  • اسپاسم
  • درد در نقاط مختلف بدن
  • سفتی عضلات
  • از دست دادن تعادل
  • یبوست
  • سختی در غذا خوردن
  • کاهش یا افزایش وزن
  • رفلاکس معده
  • مشکلات خوابیدن یا خواب آشفته
  • کمبود انرژی
  • ناتوانی در تمرکز بیش از حد هنگام صحبت کردن یا حرکت کردن
  • احساس خستگی
  • احساس بی انگیزگی
  • احساس ناراحتی و ترس زیاد
  • عدم تعادل روحی
  • احساس ناامیدی
  • اعتماد به نفس پایین
  • احساس گناه
  • احساس اضطراب و افکار مربوط به خود کشی
  • آسیب زدن به خود
  • توهم
  • کاهش بینایی و خودآگاهی

افسردگی

سبک زندگی، ژنتیک و دیگر عوامل وابسته به علائم مغزی فرد متفاوت است و می تواند در افراد مختلف نشانه های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال اعتیاد، افسردگی و جنون همگی انواعی از کمبود دوپامین هستند. سن و وضعیت سلامتی، آسیب دیدگی های ذهنی و وضعیت های مختلف پزشکی و مزمن سطح دوپامین را تغییر می دهد.

کمبود دوپامین تشخیص پزشکی ندارد و در موارد نادری پزشکان سطح دوپامین را بررسی می کنند. برای درمان دوپامین، اول از همه باید علائم را بررسی کرد و سپس یک تشخیص صحیح را اعمال کرد. درمان نیز بر اساس وضعیت فعلی فرد تجویز می گردد.

اگر فردی به کمبود دوپامین دچار باشد، همیشه افزایش سطح دوپامین، درمان صحیح نخواهد بود. افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند، نوعی از کمبود دوپامین را در خود نشان می دهند که باعث اختلالات حرکتی در آن ها و یا افسردگی می شود که گاهی اوقات داروهای ضد افسردگی برای آن ها تجویز می گردد.

دوپامین و افسردگی

دوپامین و مشکلات سلامت ذهنی

وضعیت های سلامت عصبی و ذهنی مختلفی در افراد وجود دارد که مربوط به دوپامین می شود. داروها و الکل به صورت کوتاه مدت می توانند دوپامین موجود در مغز را تحت تاثیر قرار دهند.

احساس رضایت نیز از این داروها عاملی است که فرد را بیشتر دچار مشکل می کند. اگر از استفاده از این داروها دست بکشید، مغز در کوتاه مدت دوپامین کم تری تولید می کند و خطر بازگشت مشکل، کاهش پیدا می کند.

سایر وضعیت های مربوط به سلامت عصبی و ذهنی که معمولا در افراد با کمبود ویتامین دوپامین ایجاد می شود، شامل موارد زیر می باشد:

  • افسردگی
  • اختلال عملکردی مثل بیش فعالی
  • جنون
  • بیماری پارکینسون

دوپامین بسیار بالا نیز به مغز آسیب می رساند. محققان مربوط به سلامت ذهن، تئوری های مختلفی در این زمینه دارند. بعضی از آن ها به این نتیجه رسیدند که دوپامین بیش از حد بالا باعث اسکیزوفرنی می گردد.

پس به این نتیجه می رسیم که دوپامین کم و دوپامین زیاد هردو آسیب زننده هستند. البته باید مراقب باشید که در این شرایط برای خودتان دارو تجویز نکنید و حتماً برای تشخیص درمان به پزشک مراجعه کنید.

سلامت ذهن

چگونه میزان دوپامین را افزایش دهیم؟

تشخیص کمبود دوپامین سخت است. آزمایش خون در این شرایط می تواند سطح دوپامین را مشخص کند و فرقی ندارد که مغز شما چگونه به دوپامین پاسخ می دهد. بعضی از بیماری ها عاملی برای این هستند که بدن فرد نتواند دوپامین را بسازد و یا آن را انتقال دهد و بنابراین پزشکان سطح دوپامین را تست نمی کنند و به جای آن به علایم اکتفا می کنند.

اگر فکر می کنید که با کمبود دوپامین مواجه هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا کمبود آن قابل درمان می باشد. اگر بیماری خاصی در شما تشخیص داده نشود، احتمالاً باید دوپامین را از راه طبیعی افزایش دهید.

مکمل غذایی برای درمان خانگی وجود ندارد که قطعا افزایش دوپامین را در بدن تضمین کند. البته بعضی از مطالعات نشان می دهد که بین ویتامین دی مکمل های امگا 3 و منیزیم با دوپامین ارتباطی وجود دارد که هنوز اثبات آن قطعی نشده است.

استراتژی های افزایش دهنده دوپامین

استراتژی هایی در سبک زندگی هستند که می توانند دوپامین را افزایش دهند که شامل موارد زیر می باشند:

  • ورزش
  • ماساژ
  • مدیتیشن

فعالیت هایی که فرد از آن لذت ببرد، مثل باغبانی، کتاب خواندن یا بازی کردن به درمان افرادی که از عدم کمبود دوپامین رنج می برند، کمک می کند و همچنین می تواند به خوبی مشکلات دیگری مثل بیماری پارکینسون را درمان کند و چالش هایی مثل کمبود انگیزه و افسردگی را بهبود ببخشد. البته در این پروسه حتما باید زیر نظر پزشک عمل کنید.

ورزش کردن

عوارض کمبود دوپامین

عوارض کمبود دوپامین به طور کلی 5 مورد اصلی را شامل می شود:

اسکیزوفرنی

پیچیدگی مغز در مورد اسکیزوفرنی بسیار زیاد است و نمی توان به راحتی ارتباط آن را با کمبود دوپامین مشخص کرد. وضعیت های دیگر عصبی نیز وجود دارند که نشان دهنده به هم خوردن تعادل در بدن می باشند که بیش از همه به اسکیزوفرنی اشاره شده است.

دیابت نوع دو

بعضی از گزارشات حاکی از آن است که چربی بالای بدن و یا اضافه وزن می تواند با کمبود دوپامین مرتبط باشد و در نتیجه اختلالات متابولیسمی در فرد به وجود می آید که این اختلالات می تواند عاملی برای ابتلا به دیابت نوع 2 باشد.

دیابت نوع دو

بیماری پارکینسون

این وضعیت در گروهی از افراد مورد آزمایش قرار داده شده و متاسفانه نتایج نشان می دهد که افراد مبتلا به کمبود دوپامین بیش از بقیه با اختلال عملکرد مغزی مثل پارکینسون مواجه خواهند شد.

میل به استفاده از داروهای روانگردان

زمانی که دوپامین مغز کاهش پیدا می کند، احساس رضایت در او کاسته می شود و در نتیجه به دنبال تجربه رضایت از طرق مختلف می باشد که یکی از آن ها استفاده از الکل ها و داروهاست که در نهایت ممکن است به اعتیاد منجر شود.

اختلالات مربوط به افسردگی

بسیاری از پزشکان باور دارند که احساس افسردگی به دلیل کمبود دوپامین می باشد. در حالی که بعضی از آن ها کاملاً برعکس این نظر را دارند. این انتقال دهنده های عصبی در مغز کم یافت می شوند و در نتیجه فرد را به مشکلات روانی دچار می کند و احساس رضایت از زندگی را در آن ها کاهش خواهد داد.

افسردگی و دوپامین

مقایسه دوپامین و سروتونین

دوپامین و سروتونین هر دو به طور طبیعی مواد شیمیایی در بدن هستند که نقش زیادی را در سلامت ذهنی و جسمی فرد ایفا می کنند. سروتونین روی روحیه و احساسات فرد، الگوهای خواب، اشتها، دمای بدن و فعالیت های هورمونی مثل چرخه قاعدگی تاثیر گذار هستند.

بسیاری از متخصصان و محققان باور دارند که کمبود سروتونین عاملی برای افسردگی است. ارتباط بین افسردگی و اختلالات مربوط به روحیه با دوپامین پیچیده است. علاوه بر آن دوپامین روی چگونگی حرکت بدنی فرد تاثیر می گذارد اما هنوز ارتباط شفاف آن با سروتونین مشخص نشده است.

فواید دوپامین

  • کمک به کاهش وزن
  • مقابله با افسردگی
  • احساس سرزندگی و شادابی
  • کمک به مقاومت در برابر رفتارهای مخرب
  • کمک به ترک اعتیاد
  • بهبود حافظه
  • بهبود بیماری هایی مثل پارکینسون

احساس شادابی

مواد غذایی مناسب و موثر برای افزایش سطح دوپامین

مواد غذایی حاوی چربی های سالم

مواد غذایی مثل تون ماهی تازه، روغن زیتون و گردو می توانند عاملی برای افزایش سطح دوپامین باشند و پروتئین ها را افزایش می دهند. پروتئین های موجود در مرغ، ماهی، گوشت گاو از این دسته می باشند.

غذاهای حاوی امگا 3

امگا 3 خوشمزه به رژیم غذایی خود مثل ماهی، آجیل و دانه های روغن های گیاهی را اضافه کنید.

شکلات و کاکائوی خام

شکلات خام یک میان وعده مناسب برای افزایش سطح دوپامین می باشد. مخصوصا اگر در آن کاکائو خام به کار رفته باشد. این ماده علاوه بر دوپامین، سروتونین را نیز بالا می برد.

شکلات خام

بلوبری و توت فرنگی

توت فرنگی می تواند انگیزه شما را کاملا تغییر دهد. این میوه های خوشمزه حاوی آنتی اکسیدان می باشند که بخش هایی از مغز را که مخصوص کنترل دوپامین و تولید آن هستند، سالم نگه می دارند.

مصرف مواد غذایی حاوی ترکیبات سولفور

غذاهای حاوی سولفور می توانند سطح دوپامین را افزایش دهند که برای سلامت ذهن ضروری هستند. همچنین دوپامین بیشتری را آزاد خواهند کرد.

دانه ها و آجیل های سالم

حتماً بایستی از تنقلات موجود در آجیل لیست تهیه کنید و روزانه آنها را مصرف نمایید. مثلاً بادام خام، تخمه کدو، گردو، دانه چیا در افزایش دوپامین موثر می باشد.

مصرف آجیل

مصرف غذاهای حاوی فولات

برای جذب فولات می توانید از سبزیجات برگ دار مثل بروکلی ، گل کلم، لوبیا سیاه و پاپایا استفاده کنید.

کاهش مصرف قهوه

بسیاری از افراد عادت دارند که روزانه کافئین یا همان قهوه مصرف کنند تا انرژی خود را افزایش دهند. در حالی که کافئین موجود در قهوه شباهت زیادی به اثر قند برای دوپامین دارد و انرژی بخشی آن تنها در مدت کوتاهی است و بیش از خاصیت برای بدن شما ضرر دارد که یکی از آن ها کاهش شدید سطح دوپامین می باشد.

کاهش مصرف قند

قند بالا در بدن مشکلات زیادی از جمله کاهش دوپامین را ایجاد می کند. در واقع قند مانند الکل و داروهای روانگردان برای کاهش دوپامین عمل می کند . پس بهترین کار این است که مصرف آن را در طول روز کاهش دهید.

مصرف سیب

سیب نیز باعث سلامت بدن شما می شود. این میوه نسبتا آبدار مانند آنتی اکسیدان است که تولید دوپامین را نیز تحریک می کند.

مصرف سیب

کاهش مصرف چربی های اشباع شده

مطالعات نشان می دهد که چربی های اشباع شده در تولید دوپامین اختلال ایجاد می کنند و سیگنال ها را به مغز نمی رسانند. چربی های اشباع شامل چربی های حیوانی و محصولات لبنی، روغن پالم، کره یا روغن نارگیل می باشند.

مصرف موز و آلو

بعضی از مواد غذایی هستند که سطح دوپامین را بالا می برند، مثلا موز و آلو.

شروع به مصرف پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها در سلامت مغز و بدن بسیار موثر هستند و باکتری های مفید را در بدن تولید می کنند. مصرف آن ها سلول های عصبی و انتقال پیام توسط آن ها را قدرت می بخشد و در نتیجه از کاهش دوپامین جلوگیری خواهد کرد.

درمان کمبود منیزیم

کمبود منیزیم یکی از عوامل مهم در کاهش سطح دوپامین می باشد. تقریباً نصف افرادی که با کاهش دوپامین روبه رو هستند، کمبود منیزیم را تجربه می کنند. پس هر چه زودتر باید این مشکلات را شناسایی کنید و اقدام به برطرف کردن آن ها کنید.

کمبود منیزیم در بدن نشانه هایی از جمله یبوست، فشار خون بالا، ضربان بالای قلب، اسپاسم عضله، درد در نقاط مختلف بدن، خستگی، افسردگی، اضطراب، سردرد و کلافگی را دارد.

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هورمون های زنانه را با این گیاهان تقویت کنید
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 12:2 | بازدید : 102 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 نوسانات هورمون های زنانه در دوران یائسگی باعث اختلالاتی در زندگی روزمره آن ها می شود که برای مهار این نوع اختلالات باید هورمون های مربوطه را تقویت کرد.

برای تنظیم هورمون زنانه این گیاهان بی نظیرند

یائسگی مرحله ای از زندگی است که همه زنان آن را در میانسالی تجربه می کنند و در این دوران به لحاظ فیزیولوژیکی و روانی دچار مشکلات زیادی می شوند.با تغییر سن زنان نوسان میزان هورمون های استروژن و پروژسترون امری معمول است اما در دوران یائسگی این نوسانات باعث ایجاد عوارضی مانند کج خلقی، کاهش میل جنسی، گر گرفتگی و ضعف حافظه می گردد.

هورمون زنانه

زنانی که در مرحله یائسگی قرار دارند همواره مترصد یافتن راهکاری جهت حفظ نیروی جوانی، قوای جنسی و ظرفیت های ذهنی خویش هستند. مدت های مدیدی روش های هورمون درمانی به عنوان تنها درمان این مشکلات شناخته می شد. اما تحقیقات و مطالعات بسیاری کارایی و ایمنی این روش را زیر سوال می برد.

اما خوشبختانه امروزه عملکرد گیاهان دارویی برای کاهش علائم یائسگی شناخته شده است و همه خانم ها ترجیح می دهند به جای استفاده از هورمون درمانی به درمان های طبیعی برای کاهش عوارض یائسگی روی آورند. اگرچه همواره برای پیشگیری یا حتی درمان علائم یائسگی، تاکید اصلی بر استفاده از رژیم های غذایی و ورزش است، اما در این بخش از نمناک گیاهانی را که در درمان عوارض یائسگی مفیدند، معرفی می کنیم.

تقویت هورمون زنانه

گیاهانی برای تنظیم هورمون های زنانه

گیاهانی که در ادامه معرفی میکنیم ، گیاهانی هستند که در تنظیم هورمون های خانم ها موثرند : 

شبدر قرمز

شبدر قرمز سرشار پروتئین، کلسیم، منیزیوم، مواد معدنی، ویتامین ها و ترکیبات مشابه استروژن است و به طور طبیعی حاوی هر چهارنوع ایزوفلاون های استروژن زای اصلی می باشدو به عنوان جایگزین هورمون استروژن در بدن در دوران یائسگی که این هورمون کم است رواج زیادی دارد.

شبدر قرمز حاوی فیتواستروژن (استروژن گیاهی) است که از سیستم غدد داخلی در برابر مواد شبه استروژن زیان آور خارجی محافظت می کند و سیستم هورمونی را تنظیم می کند. مصرف عصارهٔ بدون الکل ایزوفلاون های شبدر قرمز که حاوی حداقل 40 میلی گرم ایزوفلاون باشد را به صورت کپسول های گیاهی در زنان یائسه برای تنظیم هورمون های زنانه توصیه میشود.

استفاده از شبدر قرمز به شکل عصاره حاصل از تخمیر به شکل قابل توجهی موجب توقف گُرگرفتگی و سایر علائم یائسگی می شود. این عصاره به شکل از تسریع از بین رفتن استخوان ها در دوره یائسگی پیشگیری می کند. مصرف عصاره شبدر قرمز تاثیر شگرفی بر کاهش تعداد دفعات و شدت گرگرفتگی ها داشته است. شبدر قرمز در طب سنتی نیز برای پیشگیری از نفخ معده، بی نظمی قاعدگی، فیبروم، یائسگی و نازایی کاربرد دارد. هنگام بارداری از شبدر قرمز استفاده نکنید، زیرا بر جنین اثر گذار است.

شبدر قرمز

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه اثرات بسیار مفیدی در درمان نشانگان یائسگی به خصوص گر گرفتگی دارد زیرا ایزوفلاون های موجود در کوهوش سیاه با مسدود کردن جایگاه گیرنده استروژن، آنزیم های عامل ایجاد جسم زرد در تخمدان که علت اصلی گر گرفتگی هستند، را کاهش می دهد. مصرف این گیاه سندرم پیش از قاعدگی را نیز درمان می کند. مصرف شش ماهه این داروی گیاهی می تواند خانم ها را برابر عوارض یائسگی بیمه کند.

این داروی گیاهی به شکل های مختلف مانند قرص، کپسول و دم نوش قابل استفاده است. برای تهیه دم نوش ریشه خشک گیاه را داخل آب بریزید و بجوشانید و 20 تا 30 دقیقه روی حرارت بگذارید تا دم نوش تان آماده شود. مصرف این داروی گیاهی برای بیماران مبتلا به مشکلات کبدی ، خانم های تحت هورمون درمانی در دوران یائسگی هستند توصیه نمی شود.

دونگ کوئی

دونگ کوئی از سالیان پیش برای درمان سلامت زنان استفاده می شود. این گیاه برای درمان بی نظمی قاعدگی ،درمان کم خونی و تقویت سیستم خونسازی بدن مفید است اما بهتر است در دوران بارداری و پریودهای طولانی مصرف نشود.

دونگ کوئی

گیاه پنج انگشت

از مفید ترین گیاهانی که در درمان عوارضی مانند گر گرفتگی، احتباس مایعات و افسردگی مفید است ، گیاه پنج انگشت می باشد . با بهبود ترشحات هورمونی از میزان عوارض حین یایسگی کم می کند و علی الخصوص از گرگرفتگی می کاهد. با افزایش ترشح پروژسترون به استروژن باعث بهبود عملکرد تخمدان می گردد لذا اختلالات پریود را کاهش می دهد.

سیب زمینی شیرین وحشی

سیب زمینی شیرین وحشی یک گیاه ریشه ای خوراکی است که برای درمان نازایی، تاخیر در قاعدگی و عوارض یائسگی مفید است. ترکیبات طبیعی در سیب زمینی شیرین شبیه به استروژن و پروژسترون است. قرص و کرم ساخته شده از گونه های خاصی از سیب زمینی وحشی جایگزینی محبوب به جای هورمون درمانی برای یائسگی است.

سیب زمینی شیرین

عصاره تمشک قرمز

عصاره تمشک قرمز به «شربت حیات زنانگی» مشهور است. از عصاره برگ های این گیاه، شرابی می توان تهیه کرد که در تعادل کارکرد رحم موثر است.این گیاه در تعادل کارکرد مفاصل رحم بسیار موثر است و موجب تسهیل زایمان، کاهش خونریزی پس از زایمان و غنی سازی آغوز می شود.

جینسینگ

انواع مختلف جینسنگ ممکن است به بهبود کیفیت زندگی در دوران یائسگی کمک کند. جینسینگ کمکی به رفع علائم فیزیکی یائسگی مثل گرگرفتگی نمی کند، اما مصرف آن سبب تنظیم خواب و بهبود خلق و خوی می گردد.

جینسینگ

بذر کتان برای تعریق شبانه

وجود انواع لیگنان ها و اسید چرب امگا 3، تخم کتان را به یکی از مهم ترین مکمل های توصیه شده در دوران یائسگی تبدیل می کند. بذر کتان یا روغن آن به دلیل داشتن ترکیباتی به نام «لیگنان» سبب تعادل هورمونی بدن در دوران یائسگی می شود و از تعریق شبانه در این دوران می کاهد. لیگنان ها مانند استروژن عمل می کنند و عوارض یائسگی را کاهش می دهند.

ریشه ی قاصدک

باتوجه به اینکه کبد نقش مهمی در تنظیم هورمون ها، به ویژه هورمون استروژن دارد و این هورمون را تولید و حذف می کند پس باید کبد را برای حفظ متابولیسم و حذف این هورمون با مصرف ریشه قاصدک، تقویت کرد. ریشه قاصدک، را به مدت 15 دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید و میل کنید یا از تنتور آن استفاده کنید.

مخمر سنت جان

مخمر سنت جان برای درمان افسردگی و بهبود خلق و خو برای زنان در دوران یائسگی مفید است.

مخمر سنت جان

توت مار

این گیاه بومی امریکا و کانادا خواص ضد التهابی دارد و به صورت تنتور ، قرص، یا گیاه خشک شده برای درمان علائم همراه با یائسگی استفاده می شود.

سویای تخمیرشده

سویای تخمیرشده برای درمان گر گرفتگی دوران یائسگی مفید است. فراورده های سویای تخمیر شده مانند میسو، ناتو ، تمپه (بهترین موارد برای مصرف هستند.

روغن گل مغربی

این گیاه برای درمان گر گرفتگی استفاده می شود، هرچند هیچ مدرک علمی برای تایید آن وجود دارد. استروژن موجود در برخی از داروهای گیاهی بر روی هورمون جنسی زنان تاثیر داشته و باعث افزایش و کاهش تعدادی از هورمونها در زنان و کاهش عوارض یائسگی می شود. البته این گیاه عوارض جانبی مانند تورم، مشکل در انعقاد خون و سیستم ایمنی بدن، تهوع و اسهال نیز دارد. افراد مبتلا به شیزوفرنی نباید از این گیاه استفاده کنند.

روغن گل مغربی

ریشه ی ماکارو

غده ی ماکارو شبیه به تربچه است و تنظیم کننده ی هورمون طبیعی است که برای تسکین علائم یائسگی از جمله گر گرفتگی و تعریق شبانه، نوسان خلقیات، بی خوابی، خستگی مفرط، انرژی کم، حساسیت سینه، خشکی واژن و کمبود میل جنسی مفید می باشد.

ریشه ی ماکارو به صورت پودر یا کپسول وجود دارد که شما می توانید آن را با آب، چای و دمنوش، و اسموتی ترکیب کنید یا در ماست یا بلغور جوی دو سر بریزید. ماکارو را در آغاز روز مصرف کنید زیرا مصرف آن در شب سبب بی خوابی می شود. ماکارو را به مدت یک یا دو ماه مصرف کنید و سپس یک هفته مصرف نکنید، و دوباره تکرار کنید.

دمنوش نسترن

نسترن، سرشار از ویتامین C و آنتوسیانین است که به کاهش تعریق و گرگرفتگی، موثر است . 5-7 عدد میوه نسترن را با یک لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه دم کرده و آن را مصرف کنید.

دمنوش نسترن

کرفس، کنگر، کدو، بامیه

استفاده از هر یک از گیاهان فوق و یا مصرف آن سبب کاهش گرگرفتگی در زمان یائسگی می شود.

مریم گلی

مریم گلی در کاهش گرگرفتگی موثر بوده و در زنان در شرف یائسگی که به علائمی مشابه سندروم پیش از قاعدگی مبتلا هستند، موثر است.

میوه های قرمز

میوه های قرمز رنگ مانند شاه توت، گیلاس، آلو و... مانند دمکرده گیاهان خانواده زالزالک، قره قاط، برگ درخت انگور، کاسنی و برگ چنار تعریق را کاهش می دهند.

میوه های قرمز

رژیم غذایی و ورزش

رژیم طبیعی (ارگانیک) که شامل سبزیجات برگوار تیره و اسیدهای چرب مانند امگا3 می باشد در درمان عوارض یائسگی موثر است . استفاده از سبزیجات و مواد غذایی ارگانیک به علت تجمع مواد خارجی و سموم و باقیمانده علف کش ها و آفت کش های موجود در آنها باعث تجمع بسیار حائز اهمیت است.

این ملکول های سرطان زا در جایگاه های گیرندهٔ هورمون های استروژن قرار می گیرند و مشکلاتی مانند سندرم پیش از قاعدگی، ناباروری، سرطان رحم، یائسگی و سایر بیماری های زنانه ایجاد می کنند .

پس باید در نحوه سبک زندگی و خوردن غذاهای ارگانیک دقت کنید و برنامه غذایی سرشار از سبزیجات داشته باشید . روغن دانه بذرک (تخم کتان) ، سویا به عنوان تنظیم کنندهٔ استروژن شناخته می شود و از بیماری های سرطان و سایر بیماری های بدخیم پیشگیری می کند.

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بهترین منبع استروژن ؛ هورمون مهم زنانه
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 12:1 | بازدید : 150 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 استروژن هورمونی مشترک در اقایان و خانم ها می باشد که با برخی علائم می توان کمبود استروژن در بدن را تشخیص داد که با برخی منابع غذایی قابل تامین می باشد.

هورمون استروژن چیست و چرا مصرف آن ضروری است؟

استروژن هورمونی است که در مردان و زنان وجود دارد. این هورمون در مردان، غلظت بسیار کمتری نسبت به زنان داشته و وظیفه ایجاد رفتار زنان را بر عهده دارد. استروژن بر رشد ویژگی های جنسی زنان نظارت دارد و عمدتا در تخمدان ها تولید می شود و تخمدان ها در حین قاعدگی و در طی دوره استروژن آزاد می کنند.

منبع استروژن

استروژن به دلیل نقش و عملکردهای بی شماری که در بدن دارد هورمونی حیاتی است و جدا از تنظیم چرخه قاعدگی، دستگاه تناسلی، دستگاه ادراری، سیستم قلبی عروقی، استخوان ها، خصوصیات ثانویه جنسی، پوست و مو را نیز تنظیم می کند. این بخش از بهداشت و سلامت نمناک را به بررسی اهمیت و عوارض کمبود هورمون استروژن اختصاص داده ایم و پیشنهاد می کنیم با دقت بیشتری مطالب عنوان شده را مطالعه کنید.

نشانه های کمبود هورمون استروژن

  1. قاعدگی های نامنظم
  2. بی خوابی
  3. گرگرفتگی
  4. تغییرات ناخوشایند روحیه
  5. خشکی واژن
  6. کاهش قدرت باروری
  7. از دست دادن تراکم استخوان
  8. سردردهای مکرر
  9. مشکلات خواب و خستگی
  10. عدم تمرکز و از بین رفتن حافظه
  11. خشکی چشم و پوست
  12. عفونت مجاری ادرار

سردرد

چگونه مطمئن شوید که بدن نیاز به استروژن را تأمین می کند؟

به دو روش می توانید این کار را انجام دهید ، اول سبک زندگی خود را تغییر دهید مثل اینکه استرس را کنترل کنید، زیرا استرس باعث عدم تعادل در سطح استروژن می شود و ورزش قدرتی انجام دهید، تا باعث افزایش سطح استروژن (و همچنین تستوسترون) شود.

دوم، می توانید با مصرف غذاهای مناسب، سطح استروژن را افزایش دهید، همانطور که در زیر گفته شده است مصرف برخی مواد غذایی به شما در تنظیم و متعادل کردن این هورمون حیاتی کمک میکند.

مواد غذایی سرشار از استروژن

برای تنظیم هورمون مهم استروژن در بدن خود میتوانید از مواد غذایی مفیدی که در ادامه معرفی شده است استفاده کنید، مواد غذایی شامل: 

دانه های کتان

دانه های کتان یکی از بهترین منابع استروژن، فیتواستروژن، فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این دانه ها سه برابر بیشتر از دانه های سویا فیتواستروژن دارند و به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می کنند. دانه های کتان را می توان روی ماست، بلغور جو دوسر، یا غلات صبحانه پاشید همچنین می توان آنها را قبل از پخت به کلوچه ها اضافه کرد.

دانه های کتان

دانه های کنجد

کنجد حاوی لیگنان بسیار زیادی است، هورمون هایی که به تعادل سطح استروژن در بدن زنان کمک می کنند زیرا سرشار از فیبر غذایی و چندین ویتامین و مواد معدنی هستند. یکی از بهترین روش های مصرف دانه کنجد ،این است که آن را به سوپ، سالاد یا سبزیجات سرخ شده اضافه کنید.

سویا

سویا یکی از غذاهای حاوی استروژن است. این ماده حاوی فیتواستروژن هایی به نام ایزوفلاون است که بر متابولیسم استروژن در بدن تأثیر می گذارد. ادامامه غلافهایی است که توسط یک گیاه سویا تولید می شود و بر متابولیسم استروژن تأثیر می گذارد.

شیر سویا

شیر سویا منبع بسیار غنی از فیتواستروژن هاست و برای تسکین مشکلات قاعدگی مانند گرفتگی یا درد با بازیابی سطح استروژن در بدن مفید است. شیر سویا بصورت بسته های آماده در بازار موجود است و می توانید آن را به عنوان میان وعده روزانه میل کنید.

شیر سویا

ماست سویا

این ماست که از شیر سویا درست می شود منبع خوبی از فیتواستروژن ها است. ماست سویا را می توان همانطور که هست همراه با وعده های غذایی مصرف کرد یا می توانید به آن میوه جات اضافه کنید و به عنوان یک میان وعده سالم از آن لذت ببرید.

توفو

توفو، پنیری است که مستقیماً از شیر سویا تهیه می شود. این ماده در انواع نرم و سفت وجود دارد و به بهبود سطح استروژن در بدن کمک می کند. توفو یک ماده پرکاربرد است که می تواند در سوپ ، سالاد استفاده شود. همچنین می توانید آن را به همراه چند سبزیجات دلخواه دیگر تفت دهید و به عنوان سالاد یا میان وعده میل کنید.

پسته

در میان تمام مغزها پسته بالاترین میزان فیتواستروژن را دارد به همین دلیل بهتر است پسته را به صورت خام یا بو داده به عنوان میان وعده میل کنید.

پسته

گردو

گردو یکی از آجیل های سالم و غنی از فیتواستروژن و همچنین پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و طیف گسترده ای از مواد مغذی ضروری است. می توانید گردوی خرد شده را به پنیر اضافه کنید یا آن را روی میوه ها، بستنی ها بریزید. همچنین می توانید آنها را همانطور که هست بخورید و یا با مغزهای دیگر مخلوط کنید.

بادام زمینی

بادام زمینی یکی از رایج ترین آجیل های موجود در بازار و منبع خوبی از فیتواستروژن است.بادام زمینی را می توان به صورت خام یا آسیاب شده مصرف کرد.

زردآلو و آلو خشک، خرما

این ها میان وعده های سالمی هستند که سرشار از فیتواستروژن و همچنین فیبر هستند. روند خشک شدن این میوه ها میزان فیتواستروژن ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آنها را افزایش می دهد. میوه های خشک سالم و همچنین خوش طعم هستند و می توان از آنها به عنوان میان وعده لذت برد.

زردآلو

تمام غذاهای سرشار از ویتامین C

تمامی مواد غذایی سرشار از ویتامین ث مانند گوجه فرنگی، خربزه، هلو، موز، گل کلم، مارچوبه و کنگر فرنگی دارای مقدار زیادی فیتواستروژن هستند که باعث افزایش سطح استروژن در بدن می شود.

بتاراگاس

بتاگارس سبزیجات مغذی و خوشمزه ای است که به عنوان خرد یا چغندر نیز شناخته می شوند. این سبزی مانند تمامی سبزیجات ریشه، دارای فیتواستروژن می باشد. این سبزی طعم شیرینی دارد و می توان آن را به طرق مختلف مصرف کنید. 

غلات کامل

نان تلات خواص فراوانی دارند اما غلات کامل یا غلات سبوس دار مانند جو دوسر، گندم، چاودار و جو دارای فیتواستروژن فراوانی است و باعث افزایش سطح استروژن در بدن می شود.

غلات

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از آسیب سلول و DNA جلوگیری می کند بنابراین از انواع خاصی از سرطان ها مانند سرطان پروستات جلوگیری می کند. چای سبز بیشترین مقدار فیتواستروژن را دارد. 

کلم بروکلی

کلم بروکلی نه تنها خاصیت ضد سرطانی دارد و موجب پیشگیری از سرطان پستان می شود بلکه حاوی ایندول ها، مواد شیمیایی است که در متابولیسم استروژن نقش دارند. در صورت داشتن مقدار بیش از حد استروژن کلم بروکلی به شما کمک می کند تا آن را برای بدن خود مفید سازد. 

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی عطر و طعم خوشمزه ای دارد و از روغن های چرب سالم به شمار می رود. خود بادام زمینی حاوی فیتواستروژن است، بنابراین کره بادام زمینی نیز سرشار از فیتواستروژن می باشد و می توانید آن را در برنامه غذاییتان بگنجانید. 

کره بادام زمینی

بادام

بادام سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی است و منبع دیگری از فیتواستروژن می باشد پس می توانید بادام را به عنوان میان وعده صبح یا بعد از ظهر مصرف نمایید.

جوانه یونجه

یکی از بهترین انتخاب ها برای افزایش سطح استروژن جوانه یونجه است. این جوانه ها کربوهیدرات و کالری بسیار کمی دارند و بسیار سالم هستند. جوانه های یونجه را می توان به سالادها، سوپ ها یا ساندویچ ها اضافه کرد.

جوانه ماش

در مطالب قبلی بخش بهداشت و سلامت نمناک در مورد فواید این جوانه خواندید و دانستید که جوانه ماش منبع خوبی از فیتواستروژن ها، سایر مواد مغذی مانند فولات، آهن، ویتامین ب کمپلکس و فیبر هستند و می توانید آن را به صورت پخته یا خام تهیه و به سالاد یا سوپ اضافه کنید.

جوانه ماش

لوبیا سبز

لوبیا سبز بسیار کم کالری و منبع خوبی از مواد مغذی و آهن است. غذاهای غنی از آهن خطر ناباروری تخمک گذاری را کاهش می دهد. لوبیا سبز را می توان به سبزیجات تفت داده شده یا سیب زمینی سرخ شده اضافه یا همراه با برنج میل کرد.

هلو

هلو غنی از فیتواستروژن ها و مواد مغذی ضروری هستند و به کاهش خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرطان نیز کمک می کند.

توت فرنگی

توت فرنگی یکی از میوه های غنی از استروژن محسوب می شود و نه تنها سرشار از فیتواستروژن است، بلکه مزایای برای سلامت بدن مثل پوست و مو، افزایش سطح انرژی دارد.

توت فرنگی

نخود فرنگی

نخود فرنگی دارای منیزیم، پتاسیم، آهن، پروتئین می باشد و محتوای بالای فیتواستروژن بوده و به سرعت سطح استروژن ها را در بدن بالا می برند. نخود فرنگی همچنین منبع خوبی از ویتامین C می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

انگور

انگور منبع استیلبن است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و از شما در برابر بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و اختلالات تخریب عصبی محافظت می کند. انگور را به عنوان میان وعده میل و یا آنها را به سالاد، ماست، جو دوسر یا سالاد میوه اضافه کنید.

لوبیا سفید

لوبیای سفید بسیار سالم و غنی از فیتواستروژن، فیبر و مواد مغذی مانند آهن ، فولات و کلسیم است که به تعادل سطح استروژن در بدن کمک می کند.

لوبیا سفید

نخود

نخود دارای مقدار زیادی فیبر و پروتئین است و منبع طبیعی فیتواستروژن ها می باشد که به تعادل سطح استروژن در بدن کمک می کند. نخود را می توان در خورش ها و آش ها و فلافل و سایر غذاها استفاده نمود تا از خواص آن بهره مند شد.

سایر حبوبات

لوبیا دارای فیبر فراوان، پروتئین ها و کربوهیدرات های سالم است که کلسترول را پایین آورده و سطح قند خون را حفظ می کند. حبوبات علاوه بر تمام این مزایا، دارای مقدار زیادی فیتواستروژن بوده که به تعادل سطح هورمون کمک می کنند. 

سیر

سیر غنی از ایزوفلاون است و فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد که به کاهش کلسترول و جلوگیری از بیماری های قلبی و سرطان کمک می کند. سیر خرد شده را می توان به سوپ، سالاد، سس، سیب زمینی سرخ شده، ماکارونی و خورشت ها اضافه کرد.

سیر

کلم

مصرف کلم ها و سبزیجات چلیپایی سبب کاهش برخی از سرطان ها مانند پستان و پروستات می شوند و علاوه بر این خاصیت دارای مقدار قابل توجهی فیتواستروژن هستند و این مزیت را دارند که به عنوان یک سطح استروژن در بدن عمل کنند. 

خمیر میسو

خمیر میسو از دانه های سویا تهیه شده و دارای فیتواستروژن فراوانی است. دانه های سویا به علت وجود زیاد ایزوفلاون میزان استروژن را در بدن افزایش می دهند.

تمپه

تمپه یک غذای سنتی اندونزیایی است که در روند تهیه آن سویا توسط میکروارگانیسم ها تخمیر شده یا خرد می شود و پس از تخمیر و تغلیظ، به ماده ای کیک مانند تبدیل می شود. با تخمیر، تمام پروتئین ها، فیبرها و ویتامین های آن حفظ می شود. تمپه سرشار از فیتواستروژن است و به عنوان جایگزین گوشت استفاده می شود. 

تمپه

دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان حاوی چربی ها و روغن های سالم بوده و منبع خوبی از فیتواستروژن هستند و مقدار زیادی از آنها را مانند سایر دانه ها تأمین می کنند.

روغن زیتون

روغن زیتون به تعادل استروژن در بدن کمک می کند. این روغن همچنین سبب تعادل هورمون ها دیگر می شود زیرا چربی های سالم غشای سلولی را بهبود می بخشند و به هورمون های بالاتر و پیوندهای بهتر اجازه می دهند. 

هلو

همه میوه ها سرشار از ویتامینند اما در این بین هلو بالاترین میزان فیتواستروژن ها را دارد که به شما امکان می دهد سطح هورمونی بدن را متعادل کنید.

هلو

دانه کدو تنبل

دانه کدو تنبل نه تنها خاصیت ضد سرطانی دارد و به دلیل داشتن مقدار زیادی لیگنان می تواند برای پیشگیری و یا درمان سرطان پستان استفاده شود، منبع قدرتمندی از فیتواستروژن ها نیز می باشند. برای کاهش گرگرفتگی و بهبود خلق و خو زنان در مرحله یائسگی می توانند آنها را به عنوان صبحانه با غلات مصرف کنند. 

کدو تنبل

کدو منبع خوبی از فیتواستروژن هستند و می توان آن را به صورت پوره ، سوپ یا سالاد مصرف کرد.

برخی از گیاهان دارویی

فیتواستروژن ها در بسیاری از گیاهان دارویی از جمله شبدر قرمز، شیرین بیان و زردچوبه یافت می شود. بسیاری از این گیاهان به صورت مکمل در دسترس هستند. برخی از مکمل های طبیعی که برای کاهش علائم یائسگی در زنان طراحی شده اند حاوی یک یا چند مورد از این مواد غذایی حاوی مقدار زیادی استروژن به عنوان مواد تشکیل دهنده هستند.

شبندر قرمز

قهوه و چای

قهوه و چای هر دو منبع لیگنان های تقویت کننده استروژن هستند. این نوشیدنی ها کالری بسیار کمی دارند و کافئین موجود در آنها می تواند انرژی را تقویت کرده و متابولیسم بدن را بالا نگه دارد. برای افزایش فیتواستروژن ها و تقویت استروژن در بدن، این نوشیدنی های کم کالری را به میزان کافی به برنامه روزانه اضافه کنید.

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هورمون زنانه چیست و چرا اینقدر مهمه؟
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 11:58 | بازدید : 113 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 هورمون های جنسی زنانه دارای انواع مختلفی می باشد که از بلوغ تا یائسگی نقش بسیار مهمی در رشد، تولید مثل و سلامت بدن زنان دارند.

آشنایی با هورمون های زنانه و نقش این هورمون ها در بدن خانم ها

هورمون زنانه یا استروئید های جنسی نقش بسیار مهمی در رشد جنسی، تولید مثل و سلامت کلی بدن خانم ها دارند. سطح هورمون های جنسی در طول زمان های مختلف تغییر می کند اما بعضی از تغییرات مهم؛ در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی اتفاق می افتد.

هورمون زنانه

در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک در مورد انواع مختلف هورمون های جنسی، نقش آن ها در بدن و تاثیر آن ها روی میل جنسی با شما صحبت خواهیم کرد.

هورمون جنسی چیست؟

هورمون ها انتقال دهنده های شیمیایی هستند که توسط غدد درون ریز تولید می شوند و وارد جریان خون می گردند. هورمون ها به تنظیم فرآیندهای مختلفی در بدن مثل اشتها، خواب و رشد کمک می کنند. هورمون های جنسی نقش مهمی در تولید مثل و رشد جنسی افراد دارند.

غده های اصلی که هورمون های جنسی را تولید می کنند، غده های آدرنال و گنادها هستند و شامل تخمدان در خانم ها و بیضه در آقایان می شود. هورمون های جنسی نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن و سلامت کلی آن دارند.

هورمون زنانه

نقش هورمون های جنسی زنان

هورمون های جنسی هم در زنان و هم در مردان در انجام کار های زیر دخالت دارد:

  • بلوغ و رشد جنسی
  • تولید مثل
  • میل جنسی
  • تنظیم رشد ماهیچه و استخوان
  • پاسخ های التهابی
  • تنظیم سطح کلسترول
  • افزایش رشد مو
  • توزیع چربی در بدن

عوامل موثر در سطح هورمون ها

سطح هورمون های جنسی ممکن است در طول زندگی فرد نوسان داشته باشد. عواملی که می تواند روی سطح جنسی هورمون زنان اثرگذار باشد، شامل موارد زیر است:

  • سن
  • یائسگی
  • بارداری
  • قاعدگی
  • استرس
  • دارو
  • محیط زندگی

نا تعادلی در هورمون جنسی عاملی برای تغییرات در میل جنسی و سلامت کلی فرد، ریزش مو، کاهش توده استخوانی و ناباروری است.

استرس

انواع هورمون جنسی زنانه

تخمدان و غده های آدرنال تولید کنندگان اصلی هورمون های جنسی هستند. هورمون های جنسی زنان شامل استروژن، پروژسترون و مقدار کمی تستوسترون است.

استروژن

استروژن شناخته شده ترین هورمون جنسی است و بیشتر تولید استروژن در تخمدان اتفاق می افتد و سپس مقداری از آن در غده آدرنال و سلول های چربی تولید می شود. استروژن نقش مهمی در تولید مثل و رشد جنسی دارد و تولید آن از زمانی شروع می شود که فرد به بلوغ می رسد.

حالا که در مورد این هورمون جنسی زنانه صحبت شد پس حتما لازم است سری به مطلب " 8 علامت اصلی استروژن بالا در زنان " بزنید تا حقایق مهم بیشتری در مورد آن بدانید.

پروژسترون

تخمدان، غده آدرنال و جفت، هورمون پروژسترون تولید می کنند. سطوح پروژسترون در دوران تخمک گذاری افزایش پیدا می کند. پروژسترون به پایداری چرخه قاعدگی و آمادگی بدن برای بارداری کمک می کند. سطح پایین پروژسترون عاملی برای پریود های نامنظم، مشکلات رابطه جنسی و خطر بالای مشکلات مختلف در دوران بارداری است.

با مراجعه به مطلب" علائم و عوارض کمبود پروژسترون در خانم ها و آقایان " میتوانید با تمام نشانه های مهمی که زنان و مردان باید بشناسند و جدی بگیرند آشنا شوید.

پروژسترون

تستوسترون

تستوسترون هورمون اصلی جنسی در مردان است اما به مقدار کم در بدن خانم ها هم وجود دارد. تستوسترون در خانم ها عامل ایجاد مشکل در موارد زیر است:

  • باروری
  • میل جنسی
  • قاعدگی
  • توده استخوان و بافت
  • تولید سلول های خونی قرمز

نقش هورمون های زنانه در بلوغ

خانم ها معمولاً بین سن 8 و 13 سالگی به بلوغ می رسند و بلوغ آن ها معمولاً در سن 14 سالگی به پایان می رسد. غده های هیپوفیز در دوران بلوغ شروع به تولید Lh و هورمون تحریک کننده فولیکول می کنند که باعث تحریک تولید استروژن و پروژسترون می شود. افزایش سطح استروژن و پروژسترون ویژگی های ثانویه جنسی را در آن ها افزایش می دهد که شامل موارد زیر است:

  • رشد سینه ها
  • رشد مو در زیر بغل، ساق پا و نواحی شرمگاهی
  • افزایش قد
  • افزایش میزان چربی در باسن، ساق پا و ران
  • پهن شدن لگن و باسن
  • افزایش تولید چربی در پوست

افزایش قد

نقش هورمون های زنانه در قاعدگی

معمولا اولین قاعدگی بین سن 12 تا 13 سالگی اتفاق می افتد. البته بین سن 8 الی 15 سالگی هم ممکن است این اتفاق برای اولین بار رخ دهد که بعد از دفعه اول، چرخه منظم قاعدگی شروع می شود تا زمانی که فرد به سن یائسگی برسد.

چرخه قاعدگی معمولاً 28 روزه است اما ممکن است در افراد مختلف 24 و 38 روز هم طول بکشد. چرخه قاعدگی در سه مرحله اتفاق می افتد که بر اثر تغییرات هورمونی است:

مرحله فولیکولار

اولین روز پریود با شروع چرخه قاعدگی جدید حساب می شود. در دوران پریود، خون و بافت های مختلف از رحم از طریق واژن از بدن خارج می شوند. سطوح استروژن و پروژسترون در چنین دورانی در کمترین حالت خود هستند و همین می تواند باعث کلافگی و تغییراتی در رحم باشد.

غده هیپوفیز همچنین هورمون تحریک فولیکول و Lh را آزاد می کند که باعث افزایش سطح استروژن و سیگنال رشد فولیکول در تخمدان می شود. هر کیسه شامل یک تخمک است. بعد از چند روز هر کیسه وارد تخمدان می شود و تخمدان کیسه ها را به خودش جذب می کند.

کیسه ها شروع به رشد می کنند، استروژن بیشتری تولید می کنند و افزایش استروژن باعث تحریک آزادسازی اندورفین خواهد شد و سطح انرژی را افزایش داده و روحیه را بهبود می بخشد.

قاعدگی

مرحله تخمک گذاری

در مرحله تخمک گذاری سطح استروژن و Lh به اوج خود می رسد و باعث می شود که این کیسه ها بهتر رشد کنند و تخمک آزاد شود. یک تخمک می تواند بین 12 تا 24 ساعت بعد از ترک تخمدان زنده بماند. بارور شدن تخمک هم فقط در این چارچوب زمانی اتفاق می افتد.

مرحله لوتئال

در این مرحله تخمک از تخمدان از طریق لوله فالوپ وارد رحم می شود و پروژسترون آزاد می کند که باعث ضخامت خط رحم می گردد و آن را برای بارور کردن تخمک آماده می کند. هنگامی که تخمک ها به انتهای لوله فالوپ می رسند، به دیواره رحم می چسبند.

تخمک بارور نشده باعث افت سطح استروژن و پروژسترون می شود و این اتفاق در هفته پیش از قاعدگی رخ می دهد. در نهایت تخمک بارور نشده، رحم را ترک می کند و انتهای چرخه قاعدگی کنونی و شروع چرخه بعدی را علامت گذاری می کند.

برای دانستن حقایق مهم بیشتر در این مورد پیشنهاد می کنیم سری به مطلب" کمبود استروژن با زنان چه می کند؟ " بزنید.

فواید هورمون زنانه

نقش هورمون های زنانه در یائسگی

یائسگی زمانی اتفاق می افتد که دیگر هیچ پریودی رخ ندهد و فرد دیگر نتواند باردار شود. معمولا میانگین سن یائسگی در بین خانم ها 52 سال است که البته در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. در این دوران نوسانات زیادی در سطح هورمون اتفاق می افتد و باعث می شود که فرد علائم مختلفی را تجربه کند.

علائم پیش از یائسگی:

  • پریود های نامنظم
  • گرگرفتگی
  • مشکلات خواب
  • تغییرات روحی
  • خشکی واژن

دوران پیش از یائسگی می تواند چهار سال هم طول بکشد اما این زمان معمولاً در افراد مختلف بین 2 الی 8 سال است. به فردی یائسه گفته می شود که یک سال کامل هیچ پریودی را تجربه نکند.

تخمدان ها بعد از یائسگی مقدار کمی هورمون تولید می کنند اما میزان پروژسترون و استروژن پایدار باقی نمی ماند و سطح پایین استروژن باعث کاهش میل جنسی می شود. چگالی استخوان را کاهش می دهد و عاملی برای پوکی استخوان خواهد بود. این تغییرات هورمونی همچنین عاملی برای افزایش خطر بیماری های قلبی و سکته است.

گرگرفتگی

نقش هورمون های زنانه در میل جنسی

استروژن، پروژسترون و تستوسترون همگی روی میل جنسی اثر گذار هستند. سطح بالای استروژن در بدن باعث نرم شدن واژن و افزایش تمایل جنسی می شود. افزایش پروژسترون، گاهی اوقات می تواند عاملی برای کاهش میل جنسی هم باشد. هنوز مشخص نیست که وجود تستوسترون تا چه حد می تواند روی میل جنسی زنان اثرگذار باشد؟!

سطح پایین تستوسترون همچنین عاملی برای کاهش میل جنسی در بعضی از خانم ها است. اگرچه تستوسترون درمانی، در درمان میل جنسی پایین خانم ها اثر گذار نیست. زیرا سطح بالای تستوسترون نسبت به استروژن، در خانم ها می تواند عامل ایجاد عوارض جانبی باشد.

عوارض جانبی سطح بالای تستوسترون نسبت به استروژن

  • افزایش وزن
  • کلافگی
  • کچلی
  • افزایش موی صورت
  • بزرگ شدن کلیتورال

افزایش وزن

نا تعادلی هورمونی

تعادل هورمونی برای سلامت کلی بدن عامل بسیار مهمی محسوب می شود. البته سطح هورمون ها به طور دائم در حال نوسان است اما نا تعادلی بلند مدت می تواند عاملی برای ایجاد بعضی از علایم در بدن افراد شود.

علائم و نشانه های نا تعادل هورمونی:

  • پریودهای نامنظم
  • افزایش موی زائد در صورت و بدن
  • آکنه
  • خشکی واژن
  • کاهش میل جنسی
  • سوزش سینه
  • مشکلات گوارشی
  • گرگرفتگی
  • عرق شبانه
  • افزایش وزن
  • خستگی
  • کلافگی و مشکلات روحی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • مشکلات خواب

آکنه

ناتعادلی هورمونی می تواند نشان دهنده یک مشکل زمینه ای هم باشد. همچنین می تواند از عوارض جانبی یک داروی خاص باشد. به همین دلیل افرادی که علائم ناتعادلی هورمونی را تجربه می کنند، حتما باید با پزشک صحبت کنند. اگر در فکر رفع این مشکل و درمان طبیعی آن هستید مطلب " یک منوی خوشمزه هورمون تنظیم کن " مناسب شماست.

دلایل احتمالی نا تعادلی هورمونی در خانم ها:

 

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هورمون رشد خوبه یا بد؟
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 11:56 | بازدید : 96 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 هورمون رشد یکی از هورمون هایی است که به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که اگر تصمیم به تزریق آن دارید باید نکات متعددی را رعایت کنید.

همه چیز درباره هورمون رشد

هورمون رشد یک هورمون پپتیدی است که رشد، نمو و احیا را تحریک می کند. این هورمون پپتیدی از 191 آمینو اسید تشکیل شده اند که یک پلی پپتید تک رشته ای را تشکیل می دهند. هورمون رشد در سلول های استوماتوتروپیک سنتز شده و در غده هیپوفیز قدامی یافت می شود و این سلول ها مسئول ذخیره و آزاد کردن این هورمون هستند.

هورمون رشد

انواع هورمون رشد

استوماتوتروپین نام دیگر هورمون رشد است، که به طور طبیعی در حیوانات تولید می شود. این شاخه ترکیبی از هورمون های رشد است که با استفاده از تکنولوژی های DNA نوترکیب سنتز می شود.

انواع هورمون رشد

کاربردهای هورمون رشد

هورمون رشد به طور گسترده ای در پزشکی استفاده می شود تا به درمان اختلالات رشد کودکان و کمبود هورمون رشد در بزرگسالان کمک کند.

هورمون رشد, رشد کودکان و نوجوانان را تقویت می کند. هم چنین در تنظیم مایعات بدن, متابولیسم قند و چربی و شاید حتی کارکرد قلب نیز دخیل است.

 بسیاری از وظایف هورمون رشد انسان هنوز ناشناخته است با این حال چنانچه در بخش سلامت نمناک خواهیم گفت مطالعات نشان داده اند که این هورمون می تواند چربی بدن را کاهش و جرم عضله و تراکم استخوان را افزایش دهد.

در نتیجه سطوح انرژی افزایش یافته و تن و بافت پوست بهبود می یابد.

با توجه به این ویژگی ها, این هورمون از دهه 1970 توسط رقبای ورزشی مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر توسط کمیته بین المللی المپیک ممنوع شده است.

کاربرد هورمون رشد

مقرراتی برای آزاد سازی و ترشح هورمون رشد

آزاد سازی هورمون رشد توسط هورمون آزاد کننده (سوماتوکرینین) و هورمون مهار کننده (سوماتوستاتین) کنترل می شود که هر دو این هورمون ها توسط هسته مرکزی هیپوتالاموس ترشح می شوند. 

آزادی هورمون رشد در هیپوفیز تحت تاثیر این دو هورمون است که توسط بسیاری از عوامل تحریک کننده و مهار کننده خارجی تحت تاثیر قرار می گیرد. عوامل متعددی می توانند رهاسازی هورمون رشد را تحریک یا مهار کنند. 

برخی نمونه های محرک های رشد عبارت اند از:

هورمون آزاد کننده هورمون رشد ( GHRH) که با اتصال به گیرنده هورمون رشد (GHRHR) فعالیت می کند. گرلین با اتصال به گیرنده های هورمونی هورمون رشد فعالیت می کند (GHSR). 

هورمون های جنسی مانند آندروژن و استروژن ترشح هورمون رشد را در دوران بلوغ تحریک می کنند. 

روزه داری, قند خون پایین و ورزش سنگین نیز می تواند موجب آزاد شدن هورمون رشد شود.

محرک هورمون رشد

برخی از بازدارنده های ترشح هورمون رشد، عبارتند از

سموتوستاتین هایی از هسته مرکزی هیپوتالاموس ترشح می شوند. بازخورد منفی بر هیپوفیز و هیپوتالاموس، که توسط سطوح خونی هورمون رشد و انسولین مانند فاکتور رشد تعیین می شود.

دی هیدروتستوسترون

سنتز و آزاد سازی هورمون رشد در طول روز به صورت پالسی رخ می دهد.

ترشح، هر سه تا پنج ساعت انجام می شود.

بیش ترین میزان آن در حدود یک ساعت پس از شروع خواب رخ می دهد.

هورمون رشد خواب

اثرات هورمون رشد

هورمون رشد یک هورمون حیاتی است که از حدود 190 آمینو اسید تشکیل شده است، که چندین فرآیند مهم فیزیولوژیکی مانند رشد و متابولیسم را تنظیم می کند. 

توسط سلول های یافت شده در هیپوفیز قدامی, ترشح می شود. هورمون رشد هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم اثرات خود را اعمال می کند. 

اثرات مستقیم زمانی روی می دهد که هورمون بر روی گیرنده های اختصاصی موجود در سلول ها عمل کند. 

برای مثال, سلول های چربی که به آدیپوسیت ها اشاره دارند, دارای گیرنده هایی هستند که توسط هورمون رشد تحریک می شوند، تا تری گلیسرید را کاهش دهند.

این هورمون همچنین از بالا رفتن چربی های گردش خون جلوگیری می کند.

اثرگذاری هورمون رشد

اثرات غیر مستقیم اثر هورمون رشد در هورمون دیگری که توسط کبد بنام فاکتور رشد انسولین - 1 (IGF - 1) ترشح می شود، میانجی گری می شود. 

ترشح IGF - 1، هنگامی که بر روی اهداف سلولی اعمال می شود، گستره ای از اثرات ترقی را دارد. IGF - 1 رشد بافت های مختلف را تحریک می کند و همچنین استئوبلاست و کندروسیت را تحریک می کند تا رشد استخوان را افزایش دهد. IGF - 1 نیز نقش عمده ای در رشد ماهیچه ایفا می کند و تمایز و تکثیر یک نوع سلول والد به نام میوبلاست را ترویج می کند، که باعث افزایش سلول های ماهیچه ای می شود.

 وقتی میوبلاست به هم متصل می شوند، آن ها فیبرهای عضلانی اسکلتی را تشکیل می دهند که در آن هسته های چندگانه می توانند به دلیل هر هسته که از یک میوبلاست مجزا تشکیل شده است، مشاهده شوند.

اثرات متابولیکی هورمون رشد

هورمون رشد نقش مهمی در متابولیسم چربی ها، پروتئین ها و کربو هیدرات ها ایفا می کند. در برخی موارد، این اثرات هورمون رشد مستقیم هستند، در حالی که در بعضی دیگر IGF - 1 یک کلید واسطه است.

در موارد دیگر، اثرات هورمون رشد هم مستقیم و هم غیرمستقیم است.

متابولیسم لیپید

هورمون رشد، استفاده از لیپیدها را با ترویج تجزیه تری گلیسیرید و اکسیداسیون در سلول ها افزایش می دهد.

متابولیسم پروتیین

در بافت های مختلف، هورمون رشد، جذب اسیدهای آمینه و سنتز پروتیین و نیز کاهش اکسیداسیون پروتیین را افزایش می دهد.

متابولیسم کربوهیدرات

هورمون رشد در تنظیم گلوکز خون دخیل است. فعالیت ضد انسولین را با سرکوب توان انسولین برای ترویج جذب گلوکز در بافت های محیطی اعمال می کند. همچنین گلوکونوژنز در کبد را افزایش می دهد.

تنظیم گلوکز

هورمون رشد و بیماری

هم کمبود و هم زیادی مقدار هورمون رشد باعث حالات مختلفی از بیماری می شود. این اختلالات ممکن است ناشی از ناهنجاری هایی در غده هیپوفیز، هیپوتالاموس یا سلول های هدف هورمون باشد.

 هورمون رشد ممکن است در نتیجه کمبود این هورمون و یا ناشی از پاسخ گیرنده معیوب به هورمون رخ دهد. این امر می تواند منجر به به تعویق افتادن رشد و یا عدم موفقیت شود، اگر چه این به سنی بستگی دارد که در آن کمبود آغاز شده است. 

تاثیر هورمون رشد بیش از حد به سن رشد آن بستگی دارد. دو شرط اصلی مرتبط با افزایش تولید هورمون رشد، گیگانتیسم و اکرومگالی هستند.

گیگانتیسم و اکرومگالی

همان طور که هورمون رشد، رشد استخوان ها، ماهیچه ها و اندام های دیگر را افزایش می دهد، زیادی بودنش باعث رشد غیرطبیعی همه این بافت ها می شود.

تقریباً تمام موارد توسط یک تومور خوش خیم در غده هیپوفیز، به عنوان آدنوم وجود دارد، اگر چه برخی از تومورهای نادر که در ریه و یا پانکراس ایجاد می شود، ممکن است باعث ترشح هورمون غده هیپوفیز برای تولید هورمون رشد بسیار زیاد شود.

تاثیرش روی کودکان باعث افزایش قد می شود، در حالی که بزرگسالان دچار تغییر شکل استخوانی می شوند.

افزایش قد کودک

دیگر مشکلات رایج، عبارتند از؛

اختلالات بینایی، ضعف و نارسایی قلبی

این شرایط براساس اشعه ایکس و تست های خونی تشخیص داده می شود، در حالی که پرتونگاری محاسبه شده و تصویربرداری تشدید مغناطیسی برای آزمایش و ایجاد علت مورد استفاده قرار می گیرند.

درمان، شامل ترکیبی از رادیوتراپی، جراحی و دارو برای کاهش تولید هورمون رشد می باشد. 

تاثیرات تقویت عملکرد هورمون رشد

هورمون رشد انسان مصنوعی (HGH) توسط FDA در سال 1985 به عنوان درمانی برای رشد کوتاه و رشد ضعیف به خاطر شرایطی مثل سندرم ترنر، سندرم پرادر- ویلی و کمبود هورمون رشد تایید شد.

اما این دارو اغلب به دلایلی مورد استفاده قرار می گیرد که توسط FDA تایید نشده است. مردم اغلب به طور گسترده به همراه دیگر داروها برای ساخت ماهیچه و افزایش عملکرد ورزشی خود از آن استفاده می کنند.

برخی محققان معتقدند که HGH می تواند زوال بدن را معکوس کند، که با افزایش سن افراد رخ می دهد، اگرچه این اثر نیز ثابت نشده است. 

عوارض جانبی احتمالی مرتبط با استفاده از HGH عبارتند از سندرم تونل کارپال، درد مفاصل، درد عصبی، افزایش سطح کلسترول، تجمع مایع (تورم) و بی حسی و یا خارش در پوست.

خارش و بی حسی

عوارض جانبی هورمون رشد

هورمون رشد می تواند اثرات متعددی بر روی بدن داشته باشد، زمانی که در مقادیر اضافی و یا کم وجود داشته باشد. 

هورمون رشد زیادی

یکی از شایع ترین علل زیادی بودن هورمون رشد ، یک توموری است که از سلول های سوماتروف در هیپوفیز قدامی تشکیل شده است.اینها آدنوم خوش خیمی هستند که به تدریج، میزان هورمون رشد را افزایش می دهند.

 هورمون رشد اضافی باعث ایجاد اثرات جانبی نظیر این موارد می شود:

  • ضخیم شدن استخوان های فک و انگشتان.
  • فک سنگین و انگشتان بزرگ به عنوان اکرومگالی منسوب هستند.
  • عرق کردن
  • فشار بر روی اعصاب (به عنوان مثال سندرم تونل کاپرال)
  • افزایش هورمون جنسی افزایش یافته (SHBG)
  • مقاومت انسولین
  • کاهش عملکرد جنسی 

اگر یک تومور هیپوفیز در حال رشد باشد، ممکن است باعث علائمی نظیر بینایی تار، سردرد، فشار در عصب بینایی و کمبود دیگر هورمون های هیپوفیز شود.

هورمون رشد زیاد

کمبود هورمون رشد

اثرات کمبود هورمون رشد با توجه به سن فرد آسیب دیده متفاوت است.برای مثال، اگر کمبود در دوران کودکی رخ دهد، می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • شکست در رشد
  • قد کوتاه
  • تاخیر در بلوغ جنسی 

اگر کمبود هورمون رشد در بزرگسالان رخ دهد، می تواند منجر به افزایش جرم چربی و کاهش تود عضلانی و کاهش سطح انرژی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی شود. 

در بزرگسالان, کمبود هورمون رشد انسانی می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی از جمله:

  • اضطراب و افسردگی
  • افزایش چربی در دور کمر
  • افزایش خطر بیماری های قلبی و سکته
  • قلب ضعیف
  • عضلات و استخوان ها ضعیف
  • خستگی
  • کاهش توانایی تفکر

افسردگی و اضطراب

عوارض هورمون رشد مصنوعی

شرایط دیگر:

برخی از عوارض جانبی هورمون رشد انسان مصنوعی که برای درمان کمبود هورمون رشد و قد کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد، شامل موارد زیر است:

  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت
  • تورم مفاصل
  • سندرم تونل کارپال
  • درد مفاصل
  • واکنش ایمنی بدن به هورمون رشد

درد مفصل

11 روش برای افزایش هورمون رشد انسان (HGH) به طور طبیعی

در ادامه این بخش از سلامت نمناک لیستی آورده ایم و خواهیم گفت که رژیم غذایی و سبک زندگی شما می تواند اثر زیادی در سطوح HGH داشته باشد. 

1. کاهش چربی بدن

از دست چربی های اضافی - به خصوص در اطراف شکم تان - برای بهینه سازی سطح HGH و بهبود سلامت تان استفاده کنید. 

2. روزه متناوب

روزه گرفتن می تواند به طور قابل توجهی سطوح HGH را افزایش دهد، هر چند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. 

3. مکمل آرژنین

دوزهای بالایی از آرژنین می تواند تولید هورمون رشد را بهبود بخشند، اما نه وقتی که با ورزش منطبق می شوند. 

4. کاهش مصرف شکر

افزایش انسولین ممکن است تولید HGH را کاهش دهد. در نتیجه، میزان مصرف زیاد قند و کربوهیدرات تصفیه شده را محدود کنید.

کاهش قند

5. قبل از خواب غذای فراوان بخورید

تحقیقات بیشتری در مورد اثرات خوردن شبانه روی HGH مورد نیاز است. با این حال، بهتر است 2 تا 3 ساعت قبل از خوابیدن از غذا خوردن اجتناب کنید. 

6. مکمل GABA

مکمل GABA ممکن است به افزایش تولید HGH کمک کند، اگرچه این افزایش به نظر می رسد که عمر کوتاهی داشته باشد. 

7. تمرین با شدت بالا

ورزش یک رشد زیادی را در HGH ایجاد می کند. ورزش با شدت بالا بهترین نوع ورزش برای افزایش سطح هورمون رشد است. 

8. نوشیدنی بتا- آلنین و یا یک نوشیدنی ورزشی در کار خود مصرف کنید

بتا - آلنین، کربوهیدرات و پروتیین ها ممکن است افزایش کوتاه مدتی را در میزان هورمون رشد را در طول یا بعد از ورزش ایجاد می کند. 

9. منظم کردن خواب

بر روی بهینه سازی کیفیت خوابتان کار کنید و 7 تا 10 ساعت خواب با کیفیت در هر شب داشته باشید.

خواب کافی

10. مکمل ملاتونین

مکمل های ملاتونین می تواند باعث افزایش خواب و افزایش HGH طبیعی شما شود. 

11. این مکمل های طبیعی را امتحان کنید

چندین مکمل دیگر می توانند تولید هورمون رشد انسانی را افزایش دهند، از جمله:

  • گلوتامین:یک دز 2 گرمی ممکن است سطحش را برای کوتاه مدت تا 78 % افزایش دهد.
  • کریتین:یک دز 20 گرمی از کریتین به طور قابل توجهی سطح HGH را برای 2 تا 6 ساعت افزایش می دهد.
  • اورنیتین:یک مطالعه شرکت کنندگان را 30 دقیقه بعد از مصرف اورنیتین بررسی کرد و نشان داده شد که سطوح HGH بیش ترین میزان را دارد.
  • ال-دوپا:در بیماران مبتلا به بیماری پارکیسون، 500 میلی گرم ال-دوپا سطوح HGH را تا دو ساعت افزایش می دهد.
  • گلیسین:مطالعات نشان داده اند که گلیسین عملکرد ورزشی را بهبود بخشد و باعث افزایش کوتاه مدت در HGH می شود. 

درحالیکه تمام این مکمل ها ممکن است سطوح HGH شما را افزایش دهند، اما مطالعات نشان می دهند که آن ها در کوتاه مدت تنها موثر هستند. 

داشتن سطوح بهینه HGH مهم است. همانند دیگر هورمون های کلیدی - مانند تستوسترون و استروژن - داشتن سطوح سالم هورمون رشد نیز مهم است.

مکمل رشد

درمان کمبود هورمون رشد

پزشکان درمان های کمبود هورمون رشد را بر روی عوامل خاصی مانند موارد زیر باز می کنند:

  • سن
  • سلامت کلی و سابقه پزشکی
  • میزان مشکلات
  • تحمل درمان های خاص
  • انتظارات درمان
  • انتخاب بیمار 

کودکان می توانند در طول 3 سال اول درمان 4 سانت رشد کنند. 3 اینچ دیگر یا بیشتر می تواند در طول 2 سال بعد از آن رشد کند. 

بسیاری از بزرگسالان باید درمان HGH را برای بقیه عمر انجام دهند. هر کسی که شرکت کند، تحت نظارت منظم قرار خواهد گرفت تا ایمنی و اثربخشی هورمون را ارزیابی کند. 

هدف از دریافت هورمون رشد در بزرگسالان و کودکان، احیای انرژی، متابولیسم و افزایش رشد و یا شکل بدن است. آن می تواند به کاهش کل چربی بدن، به ویژه در اطراف شکم کمک کند. 

تزریق HGH نیز می تواند به بهبود قدرت و تحمل ورزش و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افرادی که هورمون رشد را ندارند، کمک کند. بسیاری از مردم بهبودی را در کیفیت کلی زندگی شان تجربه می کنند.

تزریق برای رشد

خطرات و عوارض جانبی هورمون رشد

اکثر مردم درمان تزریق HGH را به خوبی با چند مشکل تحمل می کنند. 

تزریق HGH برای این افراد توصیه نمی شود:

  • داشتن تومور
  • سرطان
  • بیماری جدی
  • مشکلات تنفسی شدید
  • چندین جراحت
  • جراحی های پیچیده قلب باز یا جراحی شکم 

اHGH می توانند بر مصرف انسولین در بدن تاثیر بگذارند، بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید سطح قند خون خود را به دقت کنترل کنند.

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هورمون نوراپی نفرین چیست که اینقدر اهمیت دارد ؟
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 11:55 | بازدید : 253 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 نوراپی نفرین نوعی هورمون در بدن است که در تنظیم ضربان قلب و فشار خون و عملکرد حافظه نقش مهمی دارد و بالا یا پایین بودن سطح نوراپی نفرین عوارضی را به دنبال دارد.

با هورمون نور اپی نفرین آشنا شوید

نور اپی نفرین (NE)که نور آدرنالین نیز نامیده می شود، یک ماده شیمیایی در بدن است که در درجه اول به عنوان انتقال دهنده عصبی در سیستم عصبی و بعد به عنوان هورمون در بدن عمل می کند. نور اپی نفرین نقش کلیدی در بسیاری از عملکرد های مهم بدن دارد.

نوراپی نفرین

هورمون نوراپی نفرین 

عملکرد نوراپی نفرین در بدن

نور اپی نفرین به عنوان انتقال دهنده عصب تحریک کننده شناخته می شود، به این معنی که فعالیت مغز را تحریک کرده و عملکرد سلول های مختلف را افزایش می دهد تا مغز و بدن شما به طور موثر حرکت کند. NE یا همان نوراپی نفرین در تنظیم موارد زیر مشارکت دارد:

  • تنظیم ضربان قلب و فشار خون
  • جریان خون در ماهیچه های اسکلتی
  • انقباض ماهیچه های اسکلتی
  • ترشح گلوکز برای انرژی
  • واکنش "مبارزه یا گریز" به بیماری ها
  • تنظیم سیستم ایمنی
  • مقدار التهاب بدن
  • میزان هوشیاری
  • عملکرد حافظه
  • علاقه و انگیزه
  • حالت روحی

ضربان قلب و فشار خون

انتقال دهنده عصبی و هورمون نور اپی نفرین در عملکرد اندام های متعدد بدن نقش دارد. ازجمله:

  • چشم ها
  • غدد بزاق
  • غدد آدرنالی
  • ریه ها
  • کبد
  • کیسه صفرا
  • شکم
  • روده ها
  • کلیه ها
  • مثانه
  • اندام های تولید مثل
  • پوست

چشم ها 

هورمون نوراپی نفرین در کدام قسمت از بدن تولید می شود؟

سیستم عصبی سمپاتیک نوراپی نفرین را در پاسخ به استرس ترشح می کند. در مغز، لوکوس سیرولئوس از نوراپی نفرین برای برقراری ارتباط با درد، ترس و انگیزه در مناطق دیگر استفاده می کند. به طور گسترده، سیستم عصبی ارادی یا غیر ارادی ما به سیستم سمپاتیک یا مقابله و گریز و سیستم پاراسمپاتیک یا استراحت و هضم تقسیم می شود.

اعصابی که از نخاع جدا می شوند تا به قسمت های مختلف بدن برسند متعلق به هر یک از این موارد است. در بیشتر موارد، اعصاب سمپاتیک نوراپی نفرین را ترشح و به فعالیت آدرنرژیک کمک می کنند، در حالی که اعصاب، پاراسمپاتیک استیل کولین را برای پشتیبانی از فعالیت کولینرژیک ترشح می کند. در خارج از مغز ، نور اپی نفرین نیز توسط لایه داخلی غدد آدرنال (دو عضو بدن به اندازه گردو که در بالای کلیه ها می نشینند)، ترشح می کند.

نوراپی نفرین و سایر کاته کولامین ها توسط بدن ساخته می شود که می تواند با دو اسید آمینه، فنیل آلانین و تیروزین شروع شود.

نوراپی نفرین در مغز 

دوپامین و اثر متقابل نور اپی نفرین

ماده تشکیل دهنده اپی نفرین و نور اپی نفرین دو پامین است که با کاته کولامین ها رابطه نزدیکی دارد. یک آنزیم بتا هیدروکسیلاز، دوپامین را مستقیما به نور اپی نفرین تبدیل می کند.

فعالیت این آنزیم می تواند سطح نسبی دوپامین و نور اپی نفرین را در بدن تغییر دهد. فعالیت بالا بتا هیدروکسیلاز به معنی دوپامین کمتر و نور اپی نفرین بیشتر است، در حالی که فعالیت کم بتا هیدروکسیلاز به معنی دوپامین بیشتر و نور اپی نفرین کم تر است.

فعالیت پایین و کم کاری هورمون نور اپی نفرین:

وقتی پزشک درباره فعالیت پایین نور اپی نفرین صحبت می کند اغلب، در شرایط مرتبط با فعالیت پایین نور اپی نفرین،سطح پایین آن مشکل ساز است. ممکن است بدن به طور موثر از آن استفاده نکند.

این می تواند مشکل گیرنده های NE باشد که اساسا نقاط اتصال شیمیایی روی مغز و سلول های عصبی هستند و باعث فعالیت پائین آن می شوند.بدون توجه به مکانیسم های خاصی که در فعالیت NE پایین دخالت دارند، علایم و درمان آن ها یکسان است.

norepinephrine 

علایم و بیماریهای فعالیت پایین NE عبارتند از:

  • از دست دادن هوشیاری
  • مشکلات حافظه
  • افسردگی
  • کمبود تحریک جنسی و اشتیاق
  • مه مغزی
  • خستگی
  • نداشتن انگیزه
  • اختلال افسردگی
  • اختلال دوقطبی (مرحله افسردگی)
  • اختلالات روحی دیگر
  • فیبرومیالژی (FMS)
  • سندرم خستگی مزمن (CFS یا ME / CFS)
  • اختلالات کمبود توجه (ADD، ADHD)
  • فشارخون پایین

پزشکان تا کنون نمی دانند چه چیزی منجر به فعالیت پایین نور اپی نفرین در این بیماری ها می شود.

نوراپی نفرین در افسردگی 

چگونه می توان سطح نوراپی نفرین را افزایش داد؟

درمان های متعددی به شما کمک می کند تا فعالیت NE خود را افزایش دهید. یکی از آنها داروهای معمول است که سطوح نور اپی نفرین را بالا می برند. برخی از پزشکان برای افزایش سطح نوراپی نفرین از دارو های مهار کننده ی بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین استفاده می کنند که برای درمان افسردگی مناسب هستند.

همچنین ممکن است آمفتامین هایی تجویز کنند که اغلب برای درمان بیش فعالی کاربرد دارند. متاسفانه دارو های ضد افسردگی عوارض جانبی مانند اختلالات جنسی، ناراحتی معده، سر درد، بیقراری و افکار خود کُشی دارند که در بیشتر افراد دیده می شود.

افرادی که سطح نور اپی نفرین بدن آنها پائین اس می توانند از طریق روشهای طبیعی، سطح این هورمون را افزایش دهند.ورزش منظم و خواب کافی در افزایش سطح نور اپی نفرین موثر است.

تحقیقات نشان داده است سطح کاته کولامین بدن در هنگام ورزش به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. علاوه براین کاهش میزان استرس تاثیر بسیاری در نرمال کردن سطح این هورمون دارد.

روش دیگر برای بالا بردن سطح نور اپی نفرین، افزایش دوپامین است. استفاده از مکمل های افزایش دهنده دوپامین مانند آمینو اسید های تیروزین و فنیل آلانین نیز موثر هستند. در موارد اورژانسی مانند شوک سپتیک و فشار خون بسیار پایین، اغلب نور اپی نفرین به صورت پیوسته، تزریق وریدی می شود.

افزایش دوپامین

موارد دیگری که میزان نور اپی نفرین را افزایش می دهند عبارتند از:

  • اهداف
  • عشق
  • پرخاشگری

در فشار خون پایین، پزشکان ممکن است نور اپی نفرین را به جریان خون تزریق کرده و فشار خون را افزایش دهند.تزریق وریدی با 8 میکروگرم تا 12 میکروگرم در هر دقیقه شروع می شود و سپس با توجه به شرایط بیمار، دوز مناسب تشخیص داده می شود.

فعالیت زیاد هورمون نور اپی نفرین:

سطح بالا نوراپی نفرین تا حدی شما را خوشحال می کند. سطح بالا نوراپی نفرین در بلند مدت با بیماری ها و نشانه های متعددی مرتبط است.

بیماری ها و نشانه ها در فعالیت بالای NE شامل موارد زیر است:

  • اختلالات اضطراب
  • فئوکروموسیتوما (یک تومور در غدد آدرنال )
  • استرس مزمن
  • اختلال دوقطبی (مرحله شیدایی)
  • نگرانی، عصبانیت
  • بی خوابی
  • ترس از شلوغی
  • ترس از فضای تنگ ومحصور
  • بی قراری در خواب
  • کشش ماهیچه ای یا گرفتگی عضلات
  • عدم تمرکز

احتمالا با احساس "فشار آدرنالین" آشنا هستید، زمانی که یک اتفاق بد رخ می دهد و یا شما شگفت زده می شوید. این امر بخشی از پاسخ مقابله یا گریز است که NE در آن نقش کلیدی ایفا می کند.

ترس و نگرانی

مقابله یا گریز:

زمانی که مغز خطر را درک می کند، سیستم عصبی سمپاتیک یک واکنش پیچیده را ایجاد می کند که باعث می شود با فرار یا مقابله از خود بطور فیزیکی دفاع کنید. این پاسخ واکنش مقابله یا گریز نامیده می شود.

نو راپی نفرین و اپی نفرین،آدرنالین هستند و بخش های کلیدی واکنش ها را تشکیل می دهند که همراه با هورمون های متعدد دیگر، وارد جریان خون می شوند.

افزایش سرعت عملکرد در بخش های مختلف بدن

  • عضلات انقباض می یابد
  • مغز شما بیش از حد بر روی موارد بزرگ متمرکز می شود و توجه کمتری به کارهای کوچک دارد.
  • ضربان قلب و فشار خون بالا می رود
  • مردمک چشم گشاد می شود
  • جریان خون در ماهیچه ها افزایش می یابد
  • سطح قند خون زیاد می شود
  • سطح اکسیژن در ریه ها بیشتر می شود

ضربان قلب بالا

تفاوت نوراپی نفرین با اپی نفرین

نوراپی نفرین و اپی نفرین، هورمونهایی می باشند که در طول فرآیند واکنش مقابله و گریز در بدن ایجاد شده و هر دو هورمون نقش مهم در درمانهای پزشکی دارند. اپی نفرین یا آدرنالین توانایی درمان آنافیلاکسی را دارد. همچنین در موارد حمله قلبی و حملات شدید آسم نیز موثر است.

برای باز کردن ماری هوا در افرادی که دچار واکنش شدید آلرژیک شده اند تزریق اپی نفرین می تواند نجات بخش باشد و موجب تنظیم دوباره قلب پس از حمله قلبی شود.

بزرگ ترین تفاوت این دو هورمون در این است که نور اپی نفرین در رگ های خونی موثر است و رگها را باریک کرده و فشار خون را افزایش می دهد اما آدرنالین به طور مستقیم بر روی عملکر قلب تاثیر می گذارد.

وقتی که بدن در حالت مقابله یا گریز گیر افتاده باشد، بیش فعالی شدید نامیده می شود که به عنوان مجموعه ای از علایم مرتبط و نه یک بیماری جدی پزشکی در نظر گرفته می شود؛ با این حال ، بیش فعالی شدید سمپاتیک، یکی از بیماری های بی شمار است.

رگ های خونی

علایم بیش فعالی شدید سمپاتیک

در حالی که علل دقیق بیش فعالی سمپاتیک مشخص نیست اما معمولا با آسیب مغزی و نخاع مرتبط است.

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خانم هایی که دوست ندارن پیر شن کلیک کنن
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 11:53 | بازدید : 132 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 بسیاری از خانم ها همیشه به دنبال راه هایی برای جوان ماندن و جلوگیری از پیری زودرس هستند. با رعایت این نکات می توانید زیبا و جوان بمانید.

لیست هورمون های اصلی و موثر در پیری زنان

دانشمندان معتقدند که بدن زنان حدود 100 هورمون تولید می کند که 6 مورد از آن ها در زیبایی نقش دارند. این هورمون ها به کشش پوست کمک می کنند، ما را جوان نگه می دارند و حتی به روحیه خوب ما نیز کمک می کنند.

هورمون های زنان

با این حال به دلایل نامعلوم، گاهی سیستم بدن دچار اختلال می شود، سطح هورمون ها کاهش مییابد و فرد شروع به پیر شدن زودرس می کند. خبر خوب این است که روش های موثری برای بازگرداندن تعادل هورمون ها وجود دارد.

در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است را ارائه کرده ایم. اطلاعات موجود در آن ها کمک می کند که پوستی درخشان داشته باشید و ناخن ها و موهای شما بسیار زیبا شوند.

پوست خوب و درخشان

1- استروژن

استروژن باعث می شود که سلول های فیبروبلاست، کلاژن و الاستین تولید کنند. هنگامی که سطح این هورمون کاهش می یابد، چین و چروک ها ظاهر می شوند، فرم صورت ناهموار می شود و سینه ها شل خواهند شد. با این حال فقط پوست نیست که تحت تاثیر قرار می گیرد؛ هر چه سطح استروژن کم تر باشد، بدن سریع تر پیر می شود.

چطور سطح استروژن را افزایش بدهیم؟

غذا: توفو بر پایه سویا، شیر سویا، برنج قهوه ای، بذر کتان، سبزیجات تازه و میوه ها. دانشمندان معتقدند که محصولات گوشتی مانع تولید استروژن می شوند. به همین دلیل بهتر است مصرف پروتئین حیوانی را کاهش دهید.

لوازم آرایشی:به خصوص کرم هایی که حاوی فیتواستروژن هستند. به عنوان مثال، سرم ها و کرم های دارای ریشه شیرین بیان با پیری مبارزه می کنند زیرا حاوی لیکوریتیژنین هستند. یک آنتی اکسیدان که تولید کلاژن را تحریک می کند.

افزودنی های مواد غذایی:فیتواستروژن ها به عنوان مکمل های غذایی به شکل شبدر قرمز، پونه کوهی یا سمیسیفوگا فروخته می شوند. اگرچه آن ها دارو های هورمونی نیستند اما قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کنید.

سبزیجات و میوه های تازه

2- هورمون رشد (سوماتوتروپین)

افراد با افزایش سن دچار کاهش هورمون رشد می شوند. زمانی که میزان این هورمون کاهش می یابد، ماهیچه ها نیز تحلیل می روند و این در حالی است که چربی ها و چین و چروک ها به مرور ظاهر می شوند.

همچنین روحیه وضعیت بدی پیدا می کند و استقامت کاهش می یابد. افراد مشهور هالیوودی تحت چنین شرایطی اغلب شروع به تزریق هورمون های رشد می کنند اما این روش عوارض جانبی ناخوشایندی مانند تورم، سر درد و حتی رشد کنترل نشده استخوان ها و اندام های داخلی را در پی دارد.

چگونه سطح هورمون های رشد را به طور طبیعی افزایش دهیم؟
  • فعالیت بدنی: پیاده روی با سرعت 5/2 تا 3/5 مایل در ساعت، تمرینات بدنی با وزنه (هر کدام 10-15بار تکرار). بهتر است تمرینات قدرتی قبل از تمرینات هوازی باشد - ابتدا با دمبل کار کنید، سپس راه بروید. البته پیاده روی بیرون بهترین گزینه است.
  • تغییرات دما: رفتن به سونا یا دوش گرفتن با کنتراست، تولید هورمون های رشد را تحریک می کند.
  • مکمل های ورزشی:گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) باعث بهبود خواب و افزایش سطح سوماتوتروپین می شود.

پیاده روی

3- دهیدروآپی اندروسترون)DHEA

(DHEA) هورمونی است که دارای اثرات تسکین دهنده و ضد پیری است اما مسئله این است که بدن ما فقط تا سن 30 سالگی آن را تولید می کند. پس از آن ماهیچه ها تحلیل می روند، عروق شکننده تر می شوند و پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

چگونه سطح آن را به طور طبیعی بالا ببریم؟

  • چربی های سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بدن ما DHEA را از آن ها تولید می کند. آجیل، دانه ها، ماهی های چرب و آووکادو حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع ضروری هستند.
  • برای صبحانه محصولات پروتئینی بخورید. این محصولات به مبارزه با نوسانات خلقی و تثبیت سیستم عصبی از همان ابتدای روز کمک می کنند.

صبحانه پروتئینی

4- ملاتونین

ملاتونین ریتم روزانه زندگی ما را تنظیم می کند. مثلا، بدن را مطلع می کند که زمان استراحت است. تمام فرآیند های تجدید سلولی در طول خواب اتفاق می افتد و اگر اختلالی ایجاد شود، افراد به طور زودرس شروع به پیر شدن می کنند. کمبود ملاتونین منجر به ایجاد چین و چروک، ریزش مو و تشکیل لکه های پوستی می شود.

چگونه سطح ملاتونین را افزایش دهیم؟

  • غذا: ملاتونین در موز، گوجه فرنگی، برنج و ذرت وجود دارد.
  • موارد منع مصرف:مشروبات الکلی، سیگار و کافئین نباید مصرف شوند. هنگام مصرف آن ها، تولید این هورمون متوقف می شود. برخی از دارو ها مانند مسدود کننده های بتا، داروهای خواب آور و ضد التهاب نیز همین تأثیر را دارند.
  • افزودنی های مواد غذایی: ملاتونین را می توان به شکل قرص مصرف کرد و به طور آزاد در داروخانه ها فروخته می شود. برخی از متخصصان معتقدند که ما باید با مصرف مکمل ها کمبود ملاتونین را پس از 35 سالگی جبران کنیم. در هر صورت، همیشه به یاد داشته باشید که ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

مکمل ملاتونین

5- کورتیزول

سطح بالای هورمون استرس ( کورتیزول ) منجر به پیری زودرس می شود. بسته به نوع پوست، اثرات منفی کورتیزول به طرق مختلف ظاهر می شود؛ از رنگ تیره صورت گرفته تا پوست خشک و لایه لایه، چین و چروک های عمیق و جوش و آکنه. این هورمون فیبرهای کلاژن را تجزیه کرده و پوست را شل می کند.

چگونه سطح کورتیزول و استرس را کاهش می دهید؟

  • آب کافی بنوشید: کم آبی بدن سطح این هورمون را افزایش می دهد. و یک چیز کوچک، مانند یک لیوان آب، به آرامش شما کمک می کند.
  • مکمل های غذایی:مکمل های بر پایه ریشه گل رز سطح اضطراب و کورتیزول را کاهش می دهند.
  • به موسیقی خوب گوش دهید: دانشمندان می گویند موسیقی درمانی سطح استرس را کاهش می دهد.
  • مدیتیشن: مدیتیشن به معنای واقعی کلمه باعث می شود تا بدن ما بدون دارو سطح کورتیزول خود را کاهش دهد.

مدیتیشن

6- انسولین

انسولین سطح گلوکز را در خون افزایش می دهد و هر زمان که میزان آن بیش از حد شود، علائم اولیه پیری روی پوست ظاهر می شود. سطح بالای قند منجر به ایجاد چین و چروک و همچنین افتادگی پوست می شود.

به دلیل افزایش گلوکز، فرآیند موسوم به گلیکاسیون ( پیوند مولکول ها و پروتئین های قند ) سریعتر از آنچه که باید صورت میگیرد و منجر به تخریب کلاژن و الاستین می شود. سپس پوست حالتالاستیک خود را از دست میدهد و شکننده و کم آب می شود.

چگونه از پوست در برابر افزایش قند خون محافظت کنیم؟

  • مشورت با پزشک: برای تعیین سطح قند خون خود با پزشک مشورت کنید . پس از مشورت با یک متخصص، می توانید درمان این مشکل را شروع کنید.
  • لوازم آرایشی: کرم ها و سرم های حاوی رتینوئید (ویتامین A و مشتقات آن) تولید کلاژن را تحریک می کنند. این محصولات آرایشی باید حاوی ویتامین C و E و عصاره چای سبز باشند زیرا همه این موارد آنتی اکسیدان هستند.
  • استفاده از ضد آفتاب: حتی در زمستان روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید. اشعه خورشید بافت الاستین را از بین می برد و منجر به پیری زودرس می شود.

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خوردن چای مونده، چه ضرری داره؟
چهار شنبه 20 مرداد 1400 ساعت 18:37 | بازدید : 128 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 برخی افراد چای مانده را دوباره گرم و مصرف می کنند اما بهتر است قبل از این کار بدانند خوردن چای مانده و کهنه برای سلامت بدن ضرری دارد یا نه؟

حقایقی در مورد مصرف چای دوباره گرم شده

اگر بخواهیم خلاصه به سوال تیتر پاسخ دهیم، باید بگوییم بله. بعضی از ما در شرایطی مجبور می شویم که چای را دوباره گرم کنیم اما به نظر شما انجام این کار ضرری برایمان دارد و آیا باعث ایجاد خطر می شود؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید، این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک را تا انتها مطالعه کنید.

عوارض چای مانده

زمانی که چای را دوباره گرم می کنیم چه اتفاقی می افتد؟

شما همیشه این حق انتخاب را دارید که چای را دوباره گرم کنید و یا آن را تازه مصرف کنید. البته که گرم کردن دوباره چای دم شده، بو و خاصیت آن را از بین می برد. اگر چای شما بیشتر از چهار ساعت مانده است، احتمالاً گرم کردن دوباره آن باعث رشد باکتری ها می شود و ضرر خواهد داشت.

این موضوع مخصوصاً در مورد چای هندی که با شکر و شیر سرو می شود، بیشتر صدق می کند زیرا خطر رشد باکتری را افزایش می دهد. چای میوه ای هم خاصیت خود را بعد از دوباره گرم کردن از دست می دهد. پس بهتر است که مقدار کمی چای درست کنید و بعد از یک بار دم کردن، کل آن را میل کنید.

چای دوباره گرم شده

عوارض؛ چرا نباید چای را دوباره گرم کرد؟

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، اگر چای در دمای اتاق بین 4 الی 8 ساعت باقی مانده باشد ، نباید آن را دوباره گرم کنید اما اگر چای به مدت 10 الی 15 دقیقه از دم کشیدنش از گذشته باشد، می توان دوباره آن را گرم کرد.

باکتری مسمومیت غذایی معمولاً در چای دم شده در معرض گرما بیشتر خودش را نشان می دهد. چایی که همراه با شیر باشد و یا ماده اضافه داخل آن وجود داشته باشد، بعد از گرم شدن وضعیت بدتری را ایجاد می کند و ممکن است به دلیل تولید قارچ هم خطرناک باشد. البته این قارچ ها و باکتری ها با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند اما در چای دوباره گرم شده وجود دارد.

عوارض چای مانده

تاثیر روی مزه

جدا از این که چای بعد از گرم شدن دوباره، خواص خود را از دست می دهد، تاثیر منفی روی مزه آن خواهد گذاشت. پلی فنول های مسئول رنگ و طعم چای، در چنین حالتی دچار مشکل می شوند و در نتیجه طعم چای تلخ تر از حالت طبیعی می شود.

چگونه چای را دوباره گرم کنیم؟

دوباره گرم کردن چای سرد شده، هرگز پیشنهاد نمی شود اما اگر مجبور به انجام این کار شدید، بهتر است که چای را داخل یک قوری تمیز بریزید، کمی آب به آن اضافه کنید و آن را روی کتری به مدت 3 الی 4 دقیقه قرار دهید تا دوباره حرارت بگیرد.

در چنین حالتی نباید توقع یک طعم تازه از چای مانده را داشته باشید. چای را نباید خیلی داغ مصرف کنید و باید در حالت ولرم زیر گاز را خاموش کنید. برای این که سلامت گوارش تان حفظ شود، هرگز چایی که بیش از 4 ساعت در دمای اتاق باقی مانده است را دوباره گرم نکنید.

 
 
 
 
 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


به این دلیل، ناشتا قهوه نخورید
یک شنبه 17 مرداد 1400 ساعت 19:50 | بازدید : 170 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 برخی افراد بعد بیدار شدن از خواب اقدام به مصرف قهوه می کنند، در حالی که نوشیدن قهوه ناشتا مضراتی به همراه دارد و زمان بهتری نیز برای قهوه در صبح وجود دارد.

عوارض قهوه ناشتا و زمانی بهتر برای نوشیدن آن

دوستداران قهوه می دانند که دلایل زیادی برای نوشیدن قهوه وجود دارد؛ مثلا مزه، آرامش بخش بودن و حتی فواید آن برای مو ها و ... اما اگر شما همیشه بعد از بیدار شدن یک لیوان قهوه می نوشید؛ بهتر است که فعلا دست نگه دارید! در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک به شما خواهیم گفت چرا بهتر است ناشتا قهوه ننوشیم و چه زمانی برای نوشیدن قهوه بهتر است و بیشترین منفعت را به شما می رساند.

عوارض قهوه ناشتا

در مطلب " این ساعت روز هرگز قهوه ننوشید ! " در مورد عوارض نوشیدن قهوه به صورت ناشتا کامل توضیح داده و اثرات منفی این عادت مخرب را بیان کرده ایم.

تاثیر منفی نوشیدن قهوه به صورت ناشتا

در حالی که اکثر ما عادت داریم که بلافاصله بعد از بیدار شدن یک لیوان قهوه بنوشیم؛ اگر کمی بین نوشیدن قهوه و بیدار شدن از خواب فاصله بیندازیم، از اضطراب و نوسانات روحی که نوشیدن قهوه میتواند ایجاد کند در امان خواهیم بود و انرژی بیشتری در طول روز خواهیم داشت.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که دلیل این حس اضطراب چه چیزی است؟ این حس ممکن است نتیجه تداخل کافئین با کورتیزول باشد. کورتیزول هورمونی است که وقتی بدن استرس را تجربه می کند؛ ترشح می شود.

این هورمون هر صبح که از خواب بیدار می شویم با آدرنالین ترکیب شده و به مدت 30 تا 40 دقیقه اثر آن باقی مانده و ما را پر از انرژی می کند. در واقع این هورمون عنصری طبیعی در بدن ما برای تامین انرژی پس از بیدار شدن است.

مضرات قهوه ناشتا

زمان مناسب مصرف قهوه صبحگاهی

به علت آنچه در بالا گفته شد، بهتر است که در این فاصله زمانی 40 دقیقه ای قهوه ننوشیم و چند ساعت بعد این کار را انجام بدهیم. این گونه کافئین به عنوان یک ماده مجزا روی بدن ما تاثیر خواهد گذاشت و انرژی خواهد بخشید؛ همچنین دیگر تحت تاثیر اثرات قوی کورتیزول قرار نمی گیرد.

نوشیدن قهوه صبحگاهی

قبل از قهوه کمی آب نوشیده باشید

البته نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که قبل از نوشیدن قهوه، آب نوشیده باشید زیرا در هنگام خواب ما حدودا یک لیتر آب از دست می دهیم و قهوه نیز یک ادرار آور است که باعث می شود حتی آب بیشتری هم از دست بدهید.

تاثیر قهوه ناشتا

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 83 صفحه بعد

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

آیا مطالب وبلاگ مورد پسند و استفاده شما قرار گرفته است ؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 365
بازدید دیروز : 778
بازدید هفته : 1143
بازدید ماه : 7322
بازدید کل : 333628
تعداد مطالب : 911
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آز وب,تکنولوژی,پزشکی,شعر,اخبار و آدرس azweb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 911
:: کل نظرات : 3

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 15

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 365
:: باردید دیروز : 778
:: بازدید هفته : 1143
:: بازدید ماه : 7322
:: بازدید سال : 22136
:: بازدید کلی : 333628