آبشار خونین
آبشار خونین
یک شنبه 24 اسفند 1393 ساعت 23:40 | بازدید : 1102 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 

دره های خشک‌ McMurdo در قطب جنوب سرشار از دیدنی های جذاب و عجیب هستند. دره هایی بدون برف در مناطق یخ زده، طولانی ترین رودخانه ی قاره به نام رود عقیق (Onyx) و آبشاری به بلندی یک ساختمان پنج طبقه که آب رود عقیق را به سراسر یک یخچال طبیعی پخش می کند.

فاکتور هایی که کنار هم هستند تا این رودخانه خونین شکل بگیرد حدود 5 میلیون سال پیش کنار هم جمع شدند. با بالا آمدن سطح آب دریاها و زیر آب رفتن منطقه، دریاچه نمک تشکیل شد. در طی میلیون ها سال، این نمک با لایه های مختلفی از یخ و برف پوشانیده شد، که اکنون به صورت یک روکش عظیم یخی بر روی دریاچه است و 400 متر عمق دارد. با دور ماندن از آب های سایر نقاط زمین، این دریاچه به شدت دارای نمک است در حدی که میزان نمک آن 3 برابر بیشتر از نمک آب های شور است و این باعث می شود که دریاچه هرگز دیگر یخ نزند!

دریاچه خونین سرشار از آهن نیز هست، دریاچه با ساییده شدن به بستر سنگی، آب را با موادی به شدت واکنش پذیر، گل آلود می کند. هنگامی که آب دریاچه نمکی از درزها به سطح یخ راه پیدا می کند و پس از سال ها با اکسیژن برخورد می کنند، آهن درجا زنگ می زند و ردی به رنگ خون سرخ بر سطح شیشه ای یخ برجا می کذارد.

تا اینجا هیچ مساله ای نیست. اما مشکلی که وجود دارد این است که دانشمندان نمی توانند ترکیب نمک زیرزمینی دریاچه را به درستی مطالعه کنند و دلیل آن این است که به محض این که نمک در تماس با هوای بیرون قرار می گیرد، واکنش نشان می دهد و تغییر می کند. بنابراین جیل میکوکی (Jill Mikucki)، میکروبشناس دانشگاه تنسی نوکسوایل در آمریکا، با یک راه حل جدید به این مساله نزدیک شد که در ادامه تعریف آن را می خوانید.

IceMole (موش کور یخی) یک جعبه مستطیلی فلزی با سری مسی است و در یک انتهای آن پیچی وجود دارد که یخ را ذوب و راه را باز می کند. اما این فرآیند شبیه دریل های معمولی الکترو-گرمایی نیست که مستقیم یک حفره ایجاد می کنند. در نوک آن یک دیفرانسیل گرمایی وجود دارد که به IceMole اجازه می دهد تا جهتش را عوض کند، مانند یک سوزن تزریق زیر پوستی که برای تلقیح در زیر یخ به کار می رود. 
طبق گفته فیزیکدان آلمانی دیرک هینن (Dirk Heinen)، این دستگاه می تواند مسیرهای منحنی را پیش بگیرد. بالا و پایین برود و یا به اطراف متمایل شود. با این دستگاه به هر نقطه که بخواهید دسترسی خواهید داشت.

میکوکی و تیمش به وسیله IceMole اولین نمونه ای که تا بحال از دریاچه خونین گرفته شده است را استخراج کرده اند. که آن ها را در مطالعه میکروب هایی یاری می دهد که در تاریکی محض، در محلی که نمک آن انسان ها را می کشد و به دور از اکسیژن، زندگی می کنند.

میکوکی در مصاحبه با مجله Antarctic Sun گفت: این دریچه ای ایست به دنیای زیر یخ ... یک نمونه از موادی که در زیر سطح پوشیده از یخ هستند و به ما کمک می کند تا بفهمیم که چه چیز در زیر یخ این قاره وجود دارد. دیگر هیچ حیوان بزرگ و یا درختی در اینجا وجود ندارد بلکه فقط قاره ایست با زندگی میکروبی.



موضوعات مرتبط: اطلاعات عمومی , اخبار , علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

آیا مطالب وبلاگ مورد پسند و استفاده شما قرار گرفته است ؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 341
بازدید دیروز : 395
بازدید هفته : 1998
بازدید ماه : 10614
بازدید کل : 336920
تعداد مطالب : 911
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آز وب,تکنولوژی,پزشکی,شعر,اخبار و آدرس azweb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 911
:: کل نظرات : 3

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 15

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 341
:: باردید دیروز : 395
:: بازدید هفته : 1998
:: بازدید ماه : 10614
:: بازدید سال : 25428
:: بازدید کلی : 336920