الگوی رشد سلول های پوستی با دیدن این بیماری پوستی مشخص شد
الگوی رشد سلول های پوستی با دیدن این بیماری پوستی مشخص شد
یک شنبه 17 اسفند 1393 ساعت 23:7 | بازدید : 4787 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 

 

این بیماری پوستی نادر با نام epidermal nevi شناخته می شود که در واقع رشد پوست به صورتی غیر عادی است. این حالت در بدو تولد یا در دوران کودکی به دلیل تولید بیش از حد سلول های پوستی رخ می دهد و باید یادآور شد که این بیماری اصلا سرطان نیست.

الگو های متفاوت پوست می تواند به صورت رنگی متفاوت، بافت برجسته متفاوت و مانند زگیل رخ دهند و از خطوط بلاسکو روی پوست پیروی می کنند. خطوط بلاسکو از روی نام آلفرد بلاسکو (Alfred Blaschko) که این خطوط را در قرن بیستم نامگذاری کرد، برداشته شده است. این پوست شناس آلمانی الگوهای استانداردی که در سرتاسر بدن ما هستند را کشف کرد، که به صورت راه راه در اندام های بدن انسان هستند و شکل V را تشکیل می دهند. به غیر از عده معدودی، این خطوط بر روس پوستتقریبا نامرئی هستند.

هیچ کس به درستی نمی داند که چرا این خطوط وجود دارند اما کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، این خطوط مسیر پیشروی سلول های جدید پوستی در هنگام جنینی را نشان می دهند. همان طور که جنین رشد می کند، سلول هاس پوستی نیز در دسته هایی در طول این خطوط شاخ و برگ پیدا می کنند. می توان گفت که این خطوط به فشار ها به صورت های متفاوتی واکنش نشان می دهند. وقتی که پوست تحت فشار بیماری های موروثی یا سایر مشکلات پوستی قرار می گیرد، این بیماری ها در طول این خطوط حرکت می کنند.

بیماری های پوستی می توانند موروثی یا ژنتکی باشند مانند اختلالات رنگدانه ای، و یا در مراحل بعدی زندگی برای فرد پیش بیایند. بعضی ها اختلالات نادری مانند chimerism دارند که در واقع یاخته هایشان متفاوت است. chimerism در انسان ها هنگامی رخ می دهد که مادر دو تخمک آزاد کرده و این ها با دو اسپرم متفاوت بارور می شوند. معمولا این شرایط به تولد دو قلو های ناهمسان می انجامد اما در مواردی هم این دو تخمک ها همپوشانی کرده و به هم جوش می خورند و نوزاد به دنیا آمده با این تخمک جدید دارای دو DNA خواهد بود.

این باعث می شود که شخص به طور همزمان دارای دو گروه خونی متفاوت باشد یا هم آلت تناسلی مردانه و هم زنانه داشته باشد. DNA ای که از کلیه یک انسان با یاخته های متفاوت گرفته می شود به کلی با DNA بافت رحمی متفاوت است. این مشکلی است خیلی از زنانی که برای اثبات اینکه فرزندشان از آن آنهاست با آن دسته و پنجه نرم می کنند.

به گفته محققان دانشگاه استفورد، در بعضی موارد بیمار دارای دو دسته سلول است که از دو DNA متفاوت می آیند. این DNA مسئول رنگ پوست است و در واقع دلیل مساله ای است که در تصویر بالا می بینید. گاهی دو رنگ متفاوت خیلی در کنار هم تفاوتی ندارند و معلوم نیستند اما در مواردی هم، این دو دسته DNA با هم تفاوت رنگ چشم گیری دارند و باعث ایجاد خطوط بر روی بدن افراد مانند خطوط بالا می شوند.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

آیا مطالب وبلاگ مورد پسند و استفاده شما قرار گرفته است ؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 911
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آز وب,تکنولوژی,پزشکی,شعر,اخبار و آدرس azweb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 911
:: کل نظرات : 3

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 15

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :