حجم ماده خاکستری در این افراد بیشتر است __________________________________ تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه جورجیا نشان داده ساختار مغز بسته به این موضوع که افراد چه قدر به دیگران اعتماد میکنند، متغیر است.
این تحقیق در آینده میتواند دارای مضامین مهمی برای درمان شرایطی مانند اوتیسم باشد زیرا تعدادی از افراد مبتلا به این وضعیت، در اعتماد کردن به دیگران دچار مشکل هستند.
دانشمندان دریافتهاند وجود برخی از نواحی مغز برای اعتمادکردن حائز اهمیت هستند و چنانچه دانشمندان بتوانند ارتباط این نواحی را با فرآیندهای اجتماعی خاص درک کنند، قادر خواهند بود درمانهای هدفمندتری را برای افراد مبتلا به نارسایی در شناخت اجتماعی ارائه دهند.
تیم تحقیقاتی از دو معیار برای تعیین سطوح اعتمادکردن 82 شرکتکننده استفاده کرد و شرکتکنندگان خوداظهارنامهای را درباره تمایلشان برای اعتمادکردن به دیگران پر کردند.
محققان همچنین چهرههایی با حالات چهره خنثی را به سوژهها نشان دادند و از آنها خواستند میزان اعتمادپذیری هر شخص را در تصویر ارزیابی کنند. این موضوع به تیم تحقیقاتی معیاری برای میزان اعتمادکردن هر شرکت کننده به دیگران ارائه داد.
دانشمندان سپس برای تعیین ساختار مغزی مرتبط با تمایل به اعتمادکردن به دیگران، از مغز شرکتکنندگان ام.آر.آی گرفتند. آنها در نهایت دریافتند حجم ماده خاکستری در افرادی که بیشتر به دیگران اعتماد میکنند، بالاتر بود؛ این ناحیه از مغز، پاداشهای اجتماعی را ارزیابی میکند.
تیم تحقیقاتی همچنین ناحیهای از مغز به نام آمیگدال را بررسی کرد و دریافت حجم این ناحیه در افرادی که بیشترین و کمترین اعتماد را به دیگران دارند، بالاتر بود. چنانچه موضوعی از لحاظ عاطفی برای فرد اهمیت داشته باشد، آمیگدال به کدگذاری و به یادآوردن آن کمک میکند.
تحقیقات آتی دانشمندان بر چگونگی ارتقای اعتمادکردن افراد به دیگران و همچنین این موضوع دلالت خواهند داشت که آیا مغز بسته به نوع ارتباط فرد با دیگران، قابلتغییر است یا خیر.
عکسی از پرواز هواپیما در روز ۲۶ فوریه بر فراز ابوظبی
هواپیمای خورشیدی 'سولار ایمپالس' در تلاشی برای گردش دور زمین، در مراحل مختلف، پرواز خود را از ابوظبی آغاز کرده است.
این هواپیما - Solar Impulse-2 - پرواز خود را رو به شرق به سوی مسقط در عمان شروع کرد.
این هواپیما در پنج ماه آینده با جهش از قاره ای به قاره دیگر از دو اقیانوس آرام و اطلس خواهد گذشت.
هدایت این هواپیمای تک صندلی را در ابتدا آندره بورشبرگ به عهده دارد. خلبانی هواپیما در طول این سفر میان او و برتراند پیکارد سوئیسی دست به دست خواهد شد.
هواپیما باید در نقاط مختلف زمین برای سرویس و تعمیر توقف کند و در عین حال پیامش را درباره فناوری های پاکیزه می گستراند.
بورشبرگ پیش از پرواز به بی بی سی گفت: "مطمئنم هواپیمای خیلی نابی داریم، و باید هم باشد تا بتواند ما را به آن سوی اقیانوس ها ببرد."
"برای این کار ممکن است مجبور باشیم پنج روز و پنج شب پرواز کنیم و این دشوار خواهد بود."
این پروژه قبلا در زمینه پرواز با انرژی خورشیدی رکوردهایی به جا گذاشته است که از جمله عبور از آسمان آمریکا در سال ۲۰۱۳ است.
اما سفر دور جهان ماموریتی در مقیاس دیگر است و برای آن ساخت هواپیمایی حتی بزرگتر از سولار ایمپالس یک لازم بود.
طول بال های آن ۷۲ متر یعنی بیش از بوئینگ ۷۴۷ است هرچند وزن آن فقط ۲۳۰۰ کیلوگرم است.
وزن سبک آن برای موفقیتش اهمیت حیاتی دارد.
۱۷ هزار سلول خورشیدی روی بدنه آن نصب شده و باتری های لیتیوم-یون تعبیه شده در آن امکان پرواز در شب را فراهم می کند. قابلیتی که به خصوص برای عبور از اطلس و آرام لازم است.
هواپیما مجهز به چهار پروانه است و با سرعت کمی حرکت می کند بنابراین پرواز از فراز اقیانوس چند شبانه روز طول می کشد. مدل سازی های کامپیوتری نشان می دهد که اگر هوا مناسب باشد امکان عبور از اقیانوس وجود دارد.
و چالش دیگر اینکه خلبان - که تنهاست - باید در تمام این مدت هوشیار باشد، هرچند گاهی امکان چرت های کوتاه ۲۰ دقیقه ای را خواهد داشت.
بورشبرگ می گوید: "من شانزده سال قبل خواب پرواز دور دنیا فقط با تکیه بر انرژی خورشیدی را می دیدم. و حالا این پرواز شروع می شود. عشق و علاقه زیاد کار ما را آسانتر می کند."
علیرغم برنامه ریزی های فراوان و طولانی هیچ تضمینی وجود ندارد که پرواز موفق باشد.