اسکلروتراپی راه رهایی از رگهای عنکبوتی و واریسی
سه شنبه 9 شهريور 1400 ساعت 1:36 | بازدید : 276 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 

اسکلروتراپی

 

 

 اسکلروتراپی یکی از روش های درمان واریس یا رگ های عنکبوتی بد شکل می باشد که با تزریق دارو به رگ ها انجام می شود.

اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی روشی است که در آن پزشک دارو را به رگ های خونی و یا رگ های لنفاوی تزریق می کند که باعث کوچک شدن رگ ها می شود و عموما برای درمان واریس یا همان رگ های عنکبوتی به کار می رود.

اسکلروتراپی

این روش غیر جراحی تنها نیاز به تزریق دارد هم چنین می تواند برای درمان اختلالات رگ های خون و لنفاوی که باعث شکل گیری رگهای بدشکل می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

اسکلروتراپی مستقیما به رگ یا رگ لنفاوی تزریق و باعث ورم رگها می شود. این تورم جریان خون یا مایع لنفاوی را قطع می کند و منجر به کوچک شدن رگها می شود.شکل های مختلفی از اسکلروتراپی از قرن نوزدهم به وجود آمده اند اما در دهه های اخیر روش ها اصلاح شده اند.

اسکلروتراپی چه بیمارانی را درمان می کند ؟

واریس به عنوان نارسایی مزمن وریدی شناخته می شود و اسکلروتراپی اغلب برای درمان واریس بکار می رود . چنانچه بارها در مطالب مختلف در بخش سلامت نمناک گفته ایم واریس زمانی روی می دهد که رگ ها معمولا در پاها ورم کرده و برآمدگی دارند این به خاطر دیوارهای ضعیف رگ است که به نوبه خود رگ ها را تضعیف می کنند.

در نتیجه، خون در رگ ها جمع می شود و موجب تورم و ظاهر متفاوت آن می شود.واریس ممکن است دردآور باشد و موجب مشکلات پوستی از جمله خارش پوست شود. با کوچک شدن رگ ها، اسکلروتراپی اثرات آسیب رگ و درد را کاهش می دهد.

اسکلروتراپی همچنین برای درمان برخی بیماری های دیگر از جمله:

بد شکلی رگهای لنفاوی :اینها رگهایی هستند که مایع لنفاوی یا لنف را حمل و به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با عفونت ها مبارزه کند.

هموروئید :اسکلروتراپی ممکن است زمانی که درمان های دیگر جواب ندهد مورد استفاده قرار گیرد. هموروئید زمانی رخ می دهند که رگ های خونی، راست روده، متورم و منقبض می شوند و موجب درد و ایجاد ناراحتی در روده می شود.

ورم بیضه : ورم بیضه جریان ناسالم مایعات در حفره بدن است و در بیضه معمول هستند.

اسکلروتراپی

چه زمانی به اسکلروتراپ مراجعه کنید؟

هر فرد مبتلا به رگ های عنکبوتی یا بیماری دیگر نمی تواند با اسکلروتراپی درمان شود زیرا باید روندی را طی کند. افراد باید در مورد علایم و گزینه های درمان با پزشک خود صحبت کنند.

درمان های دیگر ممکن است مقرون به صرفه تر و کم خطرتر باشند. برای مثال، هموروئید اغلب با ملاحضاتی مانند تغییرات سبک زندگی مانند مصرف فیبر بیشتر و تقلا نکردن در هنگام حرکت روده درمان می شود.

افراد مبتلا به رگهای عنکبوتی در صورت دیدن برخی علائم باید به پزشک مراجعه کنند:

  • درد رگها
  • درد پاها و یا احساس سنگینی
  • تکه تکه و خشک شدن پوست پاها
  • جوش نزدیک رگها

از اسکلروتراپی چه انتظاری دارید؟

اسکلروتراپی نیازمند مشورت با پزشک برای ارزیابی مشکلات رگ خونی یا لنفاوی است و معمولا در مطب متخصص پوست و یا متخصص رگ انجام می شود.

این روش معمولا به بی هوشی و یا هرگونه آمادگی ویژه نیاز ندارد. افراد باید قبل از عمل جراحی دستورات پزشک را انجام دهند زیرا باید از استعمال روغن یا لوسیون قبل از اسکلروتراپی و اصلاح خود داری شود علاوه بر این تا زمان بعد از تزریق صبر کنید تا موضع مورد نظر بهبود یابد و در این مدت لباس گشاد و راحت بپوشید.

در طول درمان، فرد به پشت دراز می کشد و پاها را بالا می گیرد. پزشک ناحیه مورد را تمیز می کند و سپس یک سوزن کوچک را داخل رگ وارد می کند. پزشک محلول را به رگ تزریق می کند و فرد ممکن است احساس سوزش، خارش، یا هیچ چیز دیگر نداشته باشد.

وقتی تزریق کامل صورت گرفت، پزشک موضع را ماساژ می دهد تا از ورود مجدد خون به رگ جلوگیری کند. فرد باید پد و یا جوراب های فشرده شده بپوشد.

در اغلب موارد، فرد نیاز به درمان کامل دارد زیرا اگر چندین واریس وجود داشته باشد، ممکن است درمان های متعدد تنها راه درمان آن ها باشد.

بعد از درمان، افراد باید فعال بمانند تا از تشکیل لخته خون جلوگیری کنند. بیشتر آن ها همچنین باید قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنند زیرا می تواند باعث ایجاد لکه های تیره در موضع درمان شود.

برخی افراد در محل تزریق کبودی را تجربه می کنند، اما بهبود نسبتا آسان صورت می گیرد.

تزریق اسکلروتراپی

خطرات اسکلروتراپی :

برخی عوارض جانبی ممکن است در محل تزریق رخ دهند عبارتند از:

  • کبودی
  • بیشتر شدن قرمزی موضضع
  • زخم های پوستی کوچک
  • تیره شدن پوست به شکل خطوط یا لک
  • رگ های خونی کوچک

این عوارض جانبی معمولا ظرف چند روز تا چند هفته از بین می رود. برخی عوارض جانبی می تواند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا به طور کامل ناپدید شود.

عوارض جانبی که ممکن است به درمان نیاز داشته باشند:

عوارض دیگر کم تر رایج هستند اما ممکن است به درمان نیاز داشته باشند. این موارد عبارتند از:

التهاب :

این معمولا خفیف است و شاید باعث ورم، گرما و ناراحتی در اطراف محل تزریق شود. ممکن است پزشک استفاده از مسکن را پیشنهاد کند مانند آسپرین یا ایبوپروفن تا التهاب را کاهش دهد.

لخته خون:

یک تکه خون لخته شده ممکن است در رگ درمان شده شکل بگیرد که به تخلیه نیاز دارد. به ندرت، لخته خون به رگ های عمیق تر در پا (ترومبوز )حرکت می کند.

ترومبوز یک خطر انسداد جریان خون ریوی ( پیچیدگی بسیار نادراسکلروتراپی )دارد که موقعیت اضطراری است و در آن لخته از پا به ریه ها می رود و سرخرگ حیاتی را مسدود می کند. اگر در تنفس دچار مشکل می شوید و درد قفسه سینه و یا سرگیجه دارید و یا خون سرفه می کنید، به دنبال درمان فوری پزشکی باشید.

حباب های هوا :

حباب های کوچک ممکن است در جریان خون افزایش پیدا کند. اینها همیشه باعث بروز علائم نمی شوند، اما معمولا، علائم اختلالات بینایی، سردرد، غش و حالت تهوع را در بر دارند. این علائم به طور کلی از بین می روند، اگر مشکلاتی را در حرکت دست و پا بعد از عمل احساس کردید به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک :

این امکان وجود دارد که واکنش آلرژیک به محلول مورد استفاده برای درمان داشته باشید، اما چندان رایج نیست.

رگ های عنکبوتی پا

اقدامات قبل از اسکلروتراپی :

پزشک باید از سابقه بیماری فرد مطلع شود :

  • بیماری های اخیر یا بیماری موجود، مانند وضعیت قلبی یا سابقه لخته خون
  • داروها و مکمل های غذایی ، به خصوص آسپرین، ایبوپروفن ، ...)، ناپروکسن سدیم ، رقیق کننده خون، مکمل های آهن یا مکمل های گیاهی
  • آلرژی
  • درمان قبلی واریس و نتایج درمان

اگر آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم و یا رقیق کننده خون می خورید، پزشک می تواند به شما بگوید چگونه دارو را قبل از درمان مصرف کنید تا احتمال خونریزی را کاهش دهید.

فراصوت :

بسته به این که کدام رگ ها درگیر هستند، ممکن است پزشک تصویربرداری فراصوت رگ های پا را تجویز کند. فراصوت روشی بدون درد است که از امواج صوتی برای ایجاد تصویر ساختار در داخل بدن استفاده می شود.

بعد از اسکلروتراپی :

می توانید به زودی پس از اسکلروتراپی بلند شوید و راه بروید زیرا راه رفتن و حرکت دادن پاها برای جلوگیری از تشکیل لخته خونی مهم است.

معمولا پزشک از شما می خواهد جوراب های فشرده را تا حدود دو هفته استفاده کنید.

اکثر مردم در همان روز به فعالیت های معمول خود باز می گردند ولی پزشک توصیه می کند که از ورزش شدید به مدت دو هفته بعد از اسکلروتراپی خودداری کنید.

دیگر درمان های جایگزین اسکلروتراپی:

تغییرات در سبک زندگی می تواند مانع از بدتر شدن رگ ها و جلوگیری از رشد رگ های جدید واریس شود. سایر استراتژی های درمان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سرما درمانی و منجمد کردن رگها
  • لیزر درمانی و استفاده از نور برای از بین بردن رگها
  • قطع رگ با استفاده از حرارت روی رگهای بدشکل
  • بستن رگها با جراحی
  • و در موارد شدید جراحی برداشتن رگ

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


استرس اکسیداتیو چیست و چه اثری در بدن دارد ؟
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 22:46 | بازدید : 281 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 استرس اکسیداتیو به طور طبعی رخ می دهد و بر اثر عدم تعادل میان رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن به وجود می آید و بر روند پیری تاثیر می گذارد.

هر آنچه لازم است در مورد استرس اکسیداتیو بدانید 

استرس اکسیداتیو عدم تعادل رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن است که می تواند منجر به آسیب سلول و بافت شود. استرس اکسیداتیو بطور طبیعی رخ می دهد و در روند پیری نیز نقش دارد. تعداد زیادی از شواهد علمی نشان می دهد که استرس اکسیداتیو طولانی مدت در توسعه طیف وسیعی از شرایط مزمن نقش دارد. چنین شرایطی شامل سرطان، دیابت و بیماری های قلبی می باشد. در این بخش از نمناک، ما تاثیر استرس اکسیداتیو در بدن و چگونگی کاهش آن را بررسی می کنیم.  

استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو چیست؟ 

استرس اکسیداتیو می تواند زمانی ایجاد شود که عدم تعادل میان رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن وجود داشته باشد. سلول های بدن در طی فرآیندهای طبیعی متابولیک رادیکال های آزاد تولید می کنند. از سوی دیگر با تولید آنتی اکسیدان هایی ، این رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. به طور کلی بدن قادر است تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد را حفظ کند. چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته شده است عوامل متعددی در استرس اکسیداتیو و تولید بیش از حد رادیکال آزاد نقش دارند. این عوامل می تواند شامل موارد زیر باشد: 

  • رژیم غذایی
  • سبک زندگی
  • شرایط خاص
  • عوامل محیطی مانند آلودگی و تابش نور خورشید

 ایمنی طبیعی بدن می تواند استرس اکسیداتیو را به طور موقت تحریک کند. این نوع استرس اکسیداتیو باعث ایجاد التهاب خفیف می شود که پس از مبارزه با سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت یا ترمیم جراحت انجام می شود.استرس اکسیداتیو کنترل نشده می تواند روند پیری را تسریع کند و ممکن است به پیشرفت تعدادی از شرایط کمک کند.

نور خورشید 

رادیکال آزاد چیست؟ 

رادیکال های آزاد، از جمله گونه های اکسیژن واکنش پذیر , مولکول هایی با یک یا چند الکترون بدون جفت هستند. نمونه هایی از رادیکال های آزاد شامل موارد زیر است: 

  • سوپر اکسید
  • رادیکال هیدروکسیل
  • اکسید نیتریک رادیکال 

سلول ها حاوی ساختارهای کوچکی به نام میتوکندری هستند که برای تولید انرژی به شکل آدنوزین تری فسفات (ATP) کار می کنند. میتوکندری ها اکسیژن و گلوکز را ترکیب می کنند تا دی اکسید کربن، آب و ATP تولید کنند. رادیکال های آزاد بعنوان محصول جانبی این فرایند متابولیک بوجود می آیند. مواد خارجی مانند دود سیگار ، سموم دفع آفات و ازون نیز می توانند باعث ایجاد رادیکال های آزاد در بدن شوند. 

آنتی اکسیدان چیست؟ 

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد را با دادن یک الکترون خنثی می کنند یا از بین می برند. اثر خنثی کننده آنتی اکسیدان ها، به بدن در مقابل استرس اکسیداتیو کمک می کند. نمونه هایی از آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین های A ، C و E هستند. آنتی اکسیدان ها مانند رادیکال های آزاد از چندین منبع مختلف سرچشمه می گیرند. سلول ها به طور طبیعی آنتی اکسیدان هایی مانند گلوتاتیون را تولید می کنند. رژیم غذایی فرد نیز منبع مهمی از آنتی اکسیدان ها است. غذاهایی مانند میوه و سبزیجات آنتی اکسیدان های اساسی زیادی را به شکل ویتامین ها و مواد معدنی فراهم می کنند که بدن به تنهایی قادر به ایجاد آن نیست. 

تأثیر استرس اکسیداتیو 

اثرات استرس اکسیداتیو متفاوت است و همیشه مضر نیست. به عنوان مثال، استرس اکسیداتیو که ناشی از فعالیت بدنی است ، ممکن است اثرات مفید و نظارتی بر بدن داشته باشد. ورزش باعث تشکیل رادیکال آزاد می شود که می تواند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو موقت در عضلات شود. با این حال، رادیکال های آزاد ایجاد شده در طول فعالیت های بدنی رشد بافت را تنظیم می کنند و تولید آنتی اکسیدان ها را تحریک می کنند. استرس اکسیداتیو خفیف ممکن است بدن را از عفونت و بیماری ها نیز محافظت کند. در یک مطالعه 2015، دانشمندان دریافتند که استرس اکسیداتیو ،گسترش سلول های سرطانی ملانوما در موش ها را محدود می کند. 

با این حال، تولید استرس اکسیداتیو به صورت طولانی مدت به سلول ها، پروتئین ها و DNA بدن آسیب می رساند و به روند پیری کمک کند ، همچنین ممکن است نقش مهمی در توسعه طیف وسیعی از شرایط ایفا کند. 

ما در متن زیر برخی از این شرایط را مورد بحث قرار می دهیم: 

التهاب مزمن 

استرس اکسیداتیو می تواند باعث التهاب مزمن شود. عفونت ها و صدمات باعث پاسخ ایمنی بدن می شوند. سلول های ایمنی به نام ماکروفاژها ضمن مبارزه با میکروبهای مهاجم، رادیکال های آزاد تولید می کنند. این رادیکال های آزاد می توانند به سلول های سالم آسیب رسانده و منجر به التهاب شوند. در شرایط عادی، التهاب پس از بین بردن سیستم ایمنی بدن عفونت یا ترمیم بافت آسیب دیده از بین می رود. 

با این حال، استرس اکسیداتیو همچنین می تواند پاسخ التهابی را ایجاد کند، که به نوبه خود، رادیکال های آزاد بیشتری تولید می کند که می تواند منجر به استرس اکسیداتیو بیشتر شود و یک چرخه ایجاد کند. التهاب مزمن به دلیل استرس اکسیداتیو ممکن است منجر به شرایط مختلفی از جمله دیابت، بیماری قلبی عروقی و آرتروز شود.

 بیماری های عصبی

اثرات استرس اکسیداتیو ممکن است به چندین بیماری عصبی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون منجر شود. مغز به ویژه در برابر استرس اکسیداتیو آسیب پذیر است زیرا سلول های مغزی به مقدار قابل توجهی اکسیژن نیاز دارند. براساس بررسی سال 2018، مغز 20 درصد از کل اکسیژن بدن را برای سوخت رسانی به خود نیاز دارد. سلول های مغزی از اکسیژن برای انجام فعالیت های متابولیک شدید که رادیکال های آزاد تولید می کنند استفاده می کنند. این رادیکال های آزاد به حمایت از رشد سلول های مغزی، نوروپلاستی و عملکرد شناختی کمک می کنند. در حین استرس اکسیداتیو، رادیکال های آزاد اضافی می توانند به ساختارهای داخل سلول های مغزی آسیب وارد کرده و حتی باعث مرگ سلولی شوند که این امر می تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

آلزایمر

شرایط مرتبط با استرس اکسیداتیو 

استرس اکسیداتیو ممکن است در ایجاد طیف وسیعی از شرایط، از جمله موارد زیر مرتبط باشد:

خطرات استرس اکسیداتیو 

عواملی که ممکن است خطر استرس اکسیداتیو طولانی مدت شخص را افزایش دهد عبارتند از:

  • چاقی
  • رژیم های غذایی پر چربی، قند و غذاهای فرآوری شده
  • قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید
  • سیگار کشیدن یا سایر محصولات دخانی
  • مصرف الکل
  • داروهای خاص
  • آلودگی
  • قرار گرفتن در معرض سموم دفع آفات یا مواد شیمیایی صنعتی

سیگار کشیدن

مدیریت و جلوگیری از استرس اکسیداتیو 

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض رادیکال آزاد و استرس اکسیداتیو کاملاً غیرممکن است. با این وجود مواردی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن تأثیر استرس اکسیداتیو بر روی بدن خود انجام دهید. اصلی ترین کاری که می توانید انجام دهید افزایش سطح آنتی اکسیدان ها و کاهش شکل گیری رادیکال های آزاد است. 

یکی از روش های جلوگیری از استرس اکسیداتیو اطمینان از به دست آوردن آنتی اکسیدان کافی در رژیم غذایی است. خوردن پنج وعده در روز از انواع میوه ها و سبزیجات بهترین راه برای تأمین نیاز بدن به بدن برای تولید آنتی اکسیدان است.

نمونه هایی از میوه و سبزیجات عبارتند از:

  • انواع توت ها
  • گیلاس
  • میوه های خانواده مرکبات
  • آلوها
  • سبزیجات برگ تیره
  • کلم بروکلی
  • هویج
  • گوجه فرنگی ها
  • زیتون 

نمونه های دیگر از منابع آنتی اکسیدانی رژیم غذایی عبارتند از:

سایر گزینه های زندگی سالم نیز می توانند از استرس اکسیداتیو جلوگیری یا کاهش دهند.

سیر و پیاز

در اینجا چند انتخاب سبک زندگی وجود دارد که به شما کمک می کند: 

یک تمرین معمولی و متوسط. این تمرین با سطح آنتی اکسیدان طبیعی بالاتر و کاهش آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو همراه است. با ورزش منظم به مدت طولانی تر، اثرات پیری کمتر و خطر ابتلا به سرطان و بیماری کاهش می یابد. سیگار نکشید و همچنین از قرار گرفتن در معرض دود آن نیز خودداری کنید. با احتیاط از مواد شیمیایی استفاده کنید که شامل استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه های غیرضروری و آگاهی از منابع دیگر مانند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند سموم دفع آفات مورد استفاده در مواد غذایی یا باغبانی است. 

از لحاظ محیطی آگاه باشید. ابتکارات سازگار با محیط زیست ، به کاهش تولید رادیکال آزاد برای شما و جامعه شما کمک می کند. از ضد آفتاب استفاده کنید. ضد آفتاب مانع از آسیب نور ماوراء بنفش به پوست شما می شود. میزان مصرف الکل را به صفر برسانید. 

به اندازه کافی بخوابید. خواب کافی برای حفظ تعادل در کلیه سیستم های بدن بسیار مهم است. عملکرد مغز، تولید هورمون، تعادل آنتی اکسیدانی و رادیکال آزاد و تعداد زیادی از موارد دیگر در خواب تأثیر می گذارند. 

از پرخوری خودداری کنید. مطالعات نشان داده است که پرخوری و خوردن مداوم بدن را بیشتر از مواقعی که در فواصل مناسب غذا می خورید، در معرض استرس اکسیداتیو قرار می دهد و بخش های کوچک یا متوسط را می خورید.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


علائم اصلی بیماری لوپوس
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 22:43 | بازدید : 268 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 لوپوس یک بیماری خود ایمنی می باشد که در صورت عدم پیشگیری از این بیماری، منجر به بروز مشکلات مختلفی موضعی و غیر موضعی در ما خواهد شد.

هر آنچه از علل ، علائم و راههای درمان بیماری لوپوس باید بدانید

سیستم ایمنی ،نقش مهمی در حفظ سلامتی ما ایفا می کند و مانند یک سپر مانع ورود مواد خارجی به بدن ما و ایجاد مشکلات می شود. در حالت عادی سیستم ایمنی قادر است تفاوت سلول های خارجی از سلول های خودش را تشخیص دهد اما در بیماری خودایمنی، سیستم ایمنی قسمتی از بدن (مثل مفصل ها یا پوست) را به عنوان عنصر خارجی اشتباه می گیرد و به آن حمله می کند. لوپوس یکی از انواع بیمارهای خود ایمنی است که در نتیجه حمله سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های خودی ایجاد می شود. در این بخش از سلامت نمناک توضیحات کاملی در مورد بیماری لوپوس برایتان جمع آوری کرده ایم که اطلاعات کامل در مورد علائم و عوارض و راههای درمان خانگی برای شما خواهد داشت.

بیماری لوپوس

بیماری لوپوس چیست و چند نوع دارد ؟

بیماری خودایمنی اصطلاحا به شرایطی می گویند، که سیستم ایمنی نمی تواند بین بافت ها و مواد خارجی تفکیک ایجاد کند و باعث حمله به بافتها می شود.لوپوس در زنان شایع تر است و انواع مختلفی دارد، یکی از رایج ترین بیماری های سیستمیک سرخک است . این بیماری می تواند بخش های مختلف بدن، از جمله اندام های داخلی مانند قلب، ریه ها، کلیه ها...  و قسمت خارجی مانند پوست، و حتی مغز را  تحت تاثیر قرار دهد.

بیماری لوپوس برای برخی از مردم ممکن است مشکل زیادی ایجاد نکند و بر زندگی آنها اثر نگذارد اما  برخی دیگر ممکن است با یک سری نشانه های جدی مبارزه کنند.قابل توجه است که تشخیص لوپوس از دیگر مشکلات مشابه مانند بیماری لایم یا اختلالات تیروئید سخت است و در بسیاری از موارد، تشخیص دقیق ممکن است سالها طول بکشد.

لوپوس چیست

علت بیماری لوپوس چیست؟

دلیل دقیق لوپوس مشخص نیست اما محققان به فاکتورهای محیطی مانند تأثیر پرتو فرابنفش ، عفونت ها و قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی یا حلال ها مشکوک شده اند. همچنین خوردن غذاهایی با چربی و قند بالا و استفاده از مواد فراوری شده سبب ایجاد التهاب در بدن شده و می تواند موجب از کارافتادن واکنش دفاعی در بدن شود. دلیل دیگر این است که استفاده از واکسن ها و مواد ضدعفونی، سبب شده که افراد زیاد در معرض جرم ها و میکروب ها قرار نگیرند و این فقدان  منجر به واکنش بیش ازحد سیستم دفاعی در برابر مواد بی ضرر شود.

به جز این موارد عامل ژنتیک اغلب علت اصلی لوپوس است . برخی از عواملی که ممکن است خطر ابتلا به لوپوس را افزایش دهد؛ عبارتند از:

  • خانواده شما که از اعضایی هستند که از لوپوس یا برخی اختلالات خودایمنی رنج می برند.
  • افراد 15 تا 45 ساله.
  • قرار گرفتن در معرض سموم.
  • استفاده از رژیم غذایی ضعیف و کمبود مواد مغذی .
  • حساسیت غذایی.

علائم بیماری لوپوس

علائم لوپوس متفاوت است و گاهی شدید و گاهی خفیف است. یکی از ویژگی های رایج در میان بیماران لوپوس، فلاش است یعنی هر بار که علائم بدتر می شود، به دنبال آن یک دوره کاهش یا بدون علائم است.

نشانه های رایج بیماری لوپوس

  • تب و خستگی
  • تورم و درد در مفاصل
  • راش (بثورات پوستی) از جمله بثورات پروانه ای روی صورت
  • حساسیت پوستی که در زیر نور خورشید بدتر می شود
  • پدیده رینود که مشکل انگشتان پا و انگشتان دست است
  • رنگ پوست که به رنگ آبی یا سفید هنگامی که سرد یا استرس زا است تغییر می کند.
  • داشتن تنفس سریع و کوتاه
  • داشتن چشمهای خشک
  • درد در قفسه سینه
  • سردرد با گاهی سردرگمی
  • گاهی  از دست دادن حافظه

بیماری لوپوس

درمان های خانگی برای کاهش علائم و التهابات لوپوس

در واقع، تشخیص لوپوس دشوار است زیرا چارچوب خاصی برای آن وجود ندارد. علاوه بر این، افرادی که لوپوس دارند هنوز هم می توانند زندگی خود را به طور طبیعی ادامه دهند. به منظور درمان لوپوس، شما می توانید از روماتولوژیست ها کمک بگیرید.

نکته:لطفا بلافاصله در صورت بروز تحریک های ناشناخته مانند تب مزمن با درد بدنی و خستگی با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

توجه :در اینجا درمان های خانگی ساده برای لوپوس وجود دارد،که شما به راحتی می توانید در خانه برای کاهش علائم لوپوس و جلوگیری از بدتر شدن آنها انجام دهید ، البته فقط و فقط با اجازه و مشورت پزشک .

زرد چوبه

کورکومین موجود در زردچوبه ،به املاح ضد التهابی معروف است که برای مبارزه با بیماریهای خود ایمنی مانند،لوپوس مفید میباشد.بنابراین،زردچوبه یکی از بهترین داروهای خانگی برای بیماری لوپوس است.به سادگی یک فنجان شیر را با یک قاشق چای خودی زرد چوبه ترکیب کنید و بجوشانید.سپس مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید و روزانه 1 الی 2 بار از این ترکیب بنوشید.اگر درمان بالا مورد علاقه شما نیست، میتوانید قرص های مکمل زرد چوبه 400 تا 600 میلی گرم را 3 بار در روز استفاده کنید.

نکته: کسانی که مشکلات کیسه صفرا دارند، باید از زرد چوبه پرهیز کنند زیرا یکی از اثرات جانبی زرد چوبه این است که مشکلات صفرا را افزایش میدهد.

زرد چوبه

خواص ضد التهابی زنجبیل در کاهش علائم لوپوس

آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی زنجبیل در کاهش علائم لوپوس مانند تورم و درد مفاصل، مفید است.این ماده را در وعده های غذایی خود بیفزایید و یا میتوانید مقداری، ریشه زنجبیل را به آب میوه های تازه اضافه کنید. برای استفاده از قرص های مکمل زنجبیل میتوانید از پزشک خود مشورت بگیرید.

سرکه سیب

افرادی که مبتلا به لوپوس هستند، اغلب کمبود اسید هیدروکلریک دارند که این ماده در سرکه سیب موجود است.علاوه بر این سرکه سیب میتواند بدن را سم زدایی کند و توان جذب مواد مغذی را افزایش دهد.

بدون شک، سرکه سیب یکی از مهمترین دارو های خانگی برای لوپوس است. با مشورت پزشک و متخصص طب سنتی ، یک لیوان آب گرم را با یک قاشق چای خوری سرکه ترکیب کنید و سپس نصف قاشق غذا خوری آب لیمو به آن بیفزایید و این ترکیب را 3 بار در روز ، 20 دقیقه قبل از هر وعده غذایی مصرف کنید.

سرکه سیب

روغن نارگیل

این روغن، سیستم ایمنی را بهبود میبخشد و پاسخ های منفی این سیستم بدن را کنترل میکند.روزانه 2 قاشق غذا خوری روغن نارگیل مصرف کنید.از آن در آشپزی روزانه استفاده کنید و یا به آب میوه ها و اسموتی های خود اضافه کنید.

نمک اپسوم

با حمام کردن در آبی که حاوی نمک سولفات است به کاهش خستگی، درد، و التهاب در مفاصل کمک کنید. این نمک ، یک منبع عالی از منیزیم است و برای سم زدایی بدن بسیار موثر میباشد. نمک اسپوم یکی از محبوب ترین درمان های خانگی لوپوس است، چرا که در بسیاری از آشپزخانه ها در سراسر جهان یافت میشود.یک فنجان نمک سولفات را در وان حمام بریزید و حداقل 15 الی20 دقیقه درون آن بمانید.این درمان را چندین بار در طول هفته تکرار کنید.

نکته: افرادی که به دیابت مبتلا هستند یا دارای مشکلات کلیوی میباشد، از این درمان اجتناب کنند.

نمک اپسوم

ریحان

این گیاه با آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی برای کاهش فشار و استرس و خستگی بسیار مفید است و عملکرد های بدن را بهبود میبخشد.یک قاشق چای خوری ریحان خشک شده یا تازه را به مدت 5 تا 10 دقیقه، به یک لیوان آب داغ اضافه کنید و بعد کمی عسل به آن بیفزایید. این ترکیب را 2 الی 3 بار مصرف کنید.

یکی دیگر از گزینه های کاهش لوپوس با ریحان این است که برگ های تازه آن را بجویید.

دانه کتان

این دانه ها برای کاهش علائم التهاب لوپوس و بهبود عملکرد کلیه ها بسیار مفید است با این حال مراقب نفخ یا درد شکم ناشی از مصرف دانه کتان باشید.

دانه کتان

اسید های چرب امگا3 

اسید های چرب امگا3 با داشتن خواص ضد التهابی، میتوانند بطور قابل توجهی علائم لوپوس را کاهش دهند و همچنین باعث بهبود عملکرد رگ های خونی شوند.مصرف غذاهای که حاوی اسید های چرب امگا3 هستند مانند؛ماهی سالمون، ماهی تن، گردو، یا دانه های چیا، به صورت روزانه در بهبود درمان بسیار موثر هستند.همچنین میتوانید از مکمل های روغن ماهی بعد از مشورت با پزشک استفاده کنید.

پرو بیوتیک ها

پرو بیوتیک ها، باکتری های ضروری هستند که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک میکنند. بنابر این باعث تسکین و یا کاهش علائم لوپوس میشوند. با مصرف غذا های حاوی پرو بیوتیک ، میزان پروبیوتیک ها را در بدن افزایش دهید. همچنین میتوانید با مشورت پزشک از مکمل های پرو بیوتیک استفاده کنید.

کنترل طبیعی لوپوس با تمرین و ورزش کردن 

علاوه بر درمان های طبیعی خانگی، افراد به ورزش کردن نیاز دارند، زیرا به کاهش خستگی و همچنین سفت شدن مفاصل کمک میکند.ایروبیک، یکی از ورزش های توصیه شده میباشد که میتواند به سلامت قلبی و عروقی کمک کند و قدرت عضلات را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.ورزش کردن، خلق و خوی شادی در شما را نیز افزایش میدهد و کیفیت زندگی را بهبود میبخشد و هر گونه اثر منفی از درمان های پزشکی را کاهش میدهد.

ورزش کردن

ویتامین D

ویتامینDرا با مصرف غذا هایی، مثل:غلات با شیر ،ماهی یا پنیر جذب کنید و همچنین میتوانید بعد از مشاوره با پزشک از مکمل های ویتامین D نیز استفاده کنید.

نکته: آفتاب گرفتن یک گزینه عالی برای بدست آوردن ویتامین D است اما با این حال،افراد مبتلا به لوپوس نباید این کار را انجام دهند چرا که اغلب علائم حساسیت به نور خورشید دارند.

ویتامین A

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که در ویتامین A یافت میشود، میتواند علائم در ریه ها ، روده ها، و پوست را کاهش دهند.غذا های مانند ،شیر، یا جگر، که سرشار از ویتامین Aهستند، از بهترین درمان های خانگی برای لوپوس محسوب میشود.علاوه بر این، بتاکاروتنی که در سبزی های رنگارنگ وجود دارند ،منبع عالی از ویتامین A می باشند.

ویتامن آ

ماساژ

افراد مبتلا به لوپوس ،معمولا درد مزمن در مفاصل و ماهیچه ها را تجربه میکنند.بنابراین ماساژ یکی از مفید ترین درمان های خانگی برای لوپوس است، چرا که باعث کاهش این درد ها میشود.با این حال ، افرادی که به لوپوس با علائم پوستی دچار هستند، باید از ماساژ بیش از حداجتناب کنند زیرا میتواند به پوست آسیب برساند.در صورت تمایل به استفاده از این درمان ، باید با ماساژورهای حرفه ای مشورت کنید.

کایروپراکتیک

این ماده برای کاهش درد و بهبود انعطاف پذیری در مفاصل مفید است. با این حال این درمان پیچیده است که نیاز به تمرین زیاد دارد.در نتیجه آن را در پایین لیست درمان های خانگی برای لوپوس قرار دهید.

درمان و کاهش علائم لوپوس با طب سوزنی

با عملکرد های مشابه کایروپراکتیک، یکی از درمان های موثر خانگی است که به کاهش علائم لوپوس کمک میکند اما به دلیل پیچیدگی آن باید با درمان گران حرفه ای مشورت کرد.

نکات مهم درباره بیماری لوپوس

  • به طور مداوم علائم و وضعیت درمان خود را با پزشک چک کنید.
  • از استرس و فشارهای فیزیکی و ذهنی خود را دور نگه دارید.
  • از روش های دیگری مانند یوگا و مدیتیشن استفاده کنید که میتواند به کاهش علائم شما کمک کند.
  • در مورد حساسیت به نور خورشید،قبل از خروج کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • از غذاهای که باعث ایجاد آلرژی میشوند ، اجتناب کنید.
  • از چربی های حیوانی و پروتئین ها بپرهیزید، در عوض قرص های مکمل ویتامین B12 را استفاده کنید.
  • برای بهبود علائم در قلب و ریه ها از سیگار کشیدن اجتناب کنید.
  • حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا لوپوس به سیستم ایمنی بدن مرتبط است و اگر به موقع درمان نشود، سیستم ایمنی را ضعیف میکند و در آینده مشکلاتی را دربر خواهد داشت.قبل از ملاقات با پزشک باید برخی از اطلاعات اولیه در مورد وضعیت و همچنین تاریخچه پزشکی خود را آماده کنید.اگر یکی از اعضای خانواده شما از هر گونه اختلالات خود ایمنی رنج میبرد بهتر است با پزشک خود در میان بگذارید زیرا ژنتیک تاثیر بسزای در بیماری لوپوس دارد.

در بیماری لوپوس از چه چیز های باید اجتناب شود

بسیاری از غذا ها به عنوان دارو های خانگی،برای لوپوس، بسیار عالی عمل میکنند اما برخی دیگر نیز ممکن است برای درمان مفید نباشند.بنابراین بسیار ضروری است که یاد بگیرید از چه غذاهای باید اجتناب شود:

  • گلوتن
  • مصرف بیش از حد الکل و کافئین
  • چربی ترانس دار
  • غذاهای با سدیم بالا
  • شکر اضافه شده
  • برخی از حبوبات

استفاده از شکر

چگونه از لوپوس جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ابتلا به لوپوس یا بروز علائم آن چندین روش را می توان در پیش گرفت ، روش هایی شامل :

یک رژیم غذایی ضد التهابی

به طور کلی اگر شما تصمیم جدی برای جلوگیری از لوپوس دارید بهتر است از این غذا ها به طور مرتب استفاده کنید:

  • ماهی هایی مانند ماهی تن ،ساردین یا سالمون که حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا3 هستند، برای مبارزه با درد و التهاب مفید میباشند. بشما باید برای نتیجه بهتر ،روزانه 8 الی 16 انس ، از این غذاها را استفاده کنید که به طور کلی سلامت بدن را افزایش میدهد.
  • سبزیجات خام باعث تحریک آلکالاین در بدن میشود که به جلوگیری از التهاب و آسیب سیستم گوارشی بدن کمک میکند.غذاهای با آنتی اکسیدان های بالا،مانند میوه ها و سبزیجات  تاثیرات باور نکردنی بر روی مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و کاهش خستگی دارد.شما میتوانید از آووکادو ، توت ها،سیر، یا سبزیجات با برگ های سبز استفاده کنید،استراحت کنید و به اندازه کافی بخوابید.

داشتن خواب شبانه کافی

8 الی 9 ساعت خوابیدن برای کسانیکه دچار بیماری لوپوس هستند ،مناسب است و باعث حفظ سطح انرژی آنها می شودو در نظر داشته باشید که بیماری لوپوس، باعث بی خوابی می شود.بنابراین در اینجا چند نکته برای افزایش کیفیت خواب، وجود دارد:

  • به خوابیدن، قبل از ساعت 10 شب عادت کنید. این عادت را حفظ کنید تا بدن شما این ریتم روزانه را دنبال کند و به شما امکان دهد که راحت تر بخوابید.
  • در اتاق تاریک و سرد  بخوابید.
  • صبح روز بعد، 10 الی 15 دقیقه نفس عمیق بکشید.
  • روز خود را با فعالیت های مانند پیاده روی شروع کنید.
  • مصرف نوشابه های گازدار و کافِئین را متوقف کنید.

مراقبت از سلامت و ایمنی پوست

لوپوس می تواند باعث مشکلات بسیاری در پوست مانند:بثورات ، خارش شدید و قرمزی در پوست شود.

برای محافظت از پوست

  • از یک کرم مرطوب کننده برای حفظ رطوبت پوست خود استفاده کنید.
  • بین ساعت 9 صبح تا 3 بعد از ظهر ، از نور مستقیم خورشید دور باشید.و قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، عینک آفتابی و کلاه نیز مفید هستند.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • پوست خود را با آب گرم شستشو ندهید.
  • از محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی هستند، مانند :عطر ، مام و غیره و یا لوازم آرایشی دور بمانید.

محافظت از پوست

هشدار

مثل همیشه خاطرنشان می سازیم که هیچ یک از روش های پیشنهادی به عنوان راه حل بدون مشورت با پزشک نباید مورد استفاده قرار گیرند چرا که پزشک معالج شما تنها فردی است که شرایط و وضعیت دقیق بدنی شما را می داند و میتواند بهترین درمان و نسخه را برایتان تجویز کند.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


علائمی برای تشخیص آنژیوادم ارثی
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 22:42 | بازدید : 313 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 آنژیوادم ارثی به دلیل کمبود آنزیمی است که فعالیت سیستم ایمنی بدن را کنترل می کند و بیماری آنژیوادم ارثی باعث التهاب و ورم دردناک در بافت زیر پوست می شود.

آنژیوادم ارثی چیست و چرا ایجاد می شود؟

آنژیوادم ارثی به دلیل کمبود بازدارنده C1 ( آنزیمی است که فعالیت سیستم ایمنی را تنظیم می کند ) ایجاد می شود. آنژیوادم یک وضعیت ژنتیکی است که باعث التهاب و ورم دردناک در بافت زیرین پوستی  و غشای مخاطی می شود و حتی در بعضی از قسمت های داخلی بدن هم ایجاد می شوند. گاهی اوقات این بیماری ژنتیکی زندگی فرد را تهدید می کند؛ مخصوصاً اگر ریه ها را درگیر کند. 

آنژیوادم ارثی

آنژیوادم ارثی

انواع آنژیوادم ارثی 

دو نوع آنژیوادم ارثی وجود دارد:

نوع اول  (نوع اول رایج ترین نوع موجود است) :

درآن سطح پروتئین بازدارنده C1 کاهش پیدا می کند. این پروتئین بازدارنده ، سیستم کامل کننده ایمنی را برای جلوگیری از فعالیت برانگیخته سیستم ایمنی تنظیم می کند و همچنین یک پل بین ایمنی ذاتی و اکتسابی می باشد که به بدن کمک می کند تا در برابر عفونت ها مقاوم  شود.

نوع دوم :

نوع دوم باعث اختلالاتی در پروتئین بازدارنده C1 می شوند.

چه چیزی باعث تحریک بیماری آنژیوادم ارثی می شود ؟

عواملی مثل آسیب دیدگی خفیف، بیماری ویروسی، خوردن غذاهای خاص، در معرض استرس قرار گرفتن، در معرض سرما قرار گرفتن عامل تحریک این وضعیت هستند. 

بیماری آنژیوادم ارثی

علائم آنژیوادم ارثی 

اولین علائم آنژیوادم ارثی:

اولین علائم این بیماری ارثی معمولاً در دوران کودکی یا نوجوانی اتفاق می افتد. در سنین بالاتر و زمانی که بیماران چنین اختلالی را داشته باشند، کمبود این ماده بازدارنده ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

  • نقص سیستم کامل کننده برای یک اختلال نئوپلاستیک
  • آنتی بادی هایی که بر ضد بازدارنده C1  تولید می شوند و در بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس اتفاق می افتند.

 علائم دیگر آنژیوادم ارثی:

علائم این وضعیت بسیار شبیه به علائمی هستند که در آنژیوادم های مختلف ایجاد می شوند، مثل موارد زیر: 

  • ورم دردناک و ناقرینه در صورت، لب و زبان 
  • ورم پشت دست، پا و آلت تناسلی 
  • مسدودیت روده 
  • این وضعیت معمولاً عامل ایجاد کهیر یا خارش نیست 
  • حالت تهوع، استفراغ 

حالت تهوع

تشخیص آنژیوادم ارثی 

در تشخیص این وضعیت پزشک برای شما آزمایش می نویسد و سطوح کامل کننده سرم را اندازه گیری می کند. مثلاً برای غلظت  C4،  بازدارنده C1 و C1q اندازه گیری می شوند که از اجزای C1  هستند:

  • نوع 1 و نوع 2 آنژیوادم ارثی. کاهش سطوح C4
  • نوع 1 کاهش سطوح بازدارنده C1  و سطوح طبیعی C1q 
  • نوع 2  آنژیوادم ارثی سطوح نرمال یا بالای بازدارنده C1 و سطوح نرمال C1q 
  • کمبود بازدارنده C1 سطوح کم C1q 

بنابراین اگر ورم ربطی به کهیر روی بدن نداشته باشد و هیچ علت خاصی برای آن پیدا نکنید، احتمالاً پزشکان به آنژیوادم ارثی یا کمبود بازدارنده c1 مشکوک می شوند.

انواع آنژیوادم ارثی

گزینه های درمان آنژیوادم ارثی

  • اپی نفرین گلوکوکورتیکوئید آنتی هیستامین ها برای این موارد اثرگذار نیستند. 
  • حملات حاد خطرناک که ریه ها را درگیر می کنند باید توسط متخصص بررسی شوند که احتمالا برای درمان آن از پلاسمای انسانی حاوی بازدارنده C1 استفاده می کنند. 
  • جلوگیری در بلند مدت. درمان این وضعیت بر اساس بازدارنده C1 است. اگر هر کدام از داروهای قبلی در دسترس نباشند ، ترانکسامیک اسید پیشنهاد می شود. 
  • دانازول . همه دارو ها در این شرایط برای پیشگیری استفاده می شوند. ترکیب هپاتیک  بازدارنده C1 در این شرایط تحریک می شود.
  • گاهی اوقات در آسیب دیدگی ها و حملات حاد و شدید ممکن است از جراحی استفاده کنند که این درمان کوتاه مدت است. 
  • برای از بین بردن علائم بعضی از پزشکان از مسکن، آنتی بیوتیک و آبرسانی استفاده می کنند.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


افرادی که نباید مفامیک اسید بخورن
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 22:40 | بازدید : 255 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 “مفنامیک اسید” از دسته داروهای غیر استروئیدی می باشد که از آن برای تسکین درد هایی مانند دندان استفاده می شود.

معرفی موارد استفاده داروی مفنامیک اسید و عوارض آن

مفنامیک اسید یک داروی غیر استروئیدی ضد التهابی است که کار آن از طریق کاهش هورمون هایی می باشد که عاملی برای التهاب و بدن درد هستند. مفنامیک اسید برای کوتاه مدت (7 روز یا کمتر) استفاده می شود و می تواند دردهای خفیف در نوجوانان و کودکان حداقل 14 سال را از بین ببرد. مفنامیک اسید همچنین برای دردهای قاعدگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در کل این دارو برای اهداف مختلفی به کار می رود.

مشخصات مفنامیک اسید

نام لاتین:• Mefenamic acid

نام تجاری:

®Ponstan

®ponstel

Ponalar

Ponstyl

عوارض مفنامیک اسید در بارداری

رده درمانی:داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

اشکال دارویی:کپسول

فرمول شیمیایی مفنامیک اسید C15H15NO2 است. نقطه ذوب آن 76 درجه سانتی گراد و درصد چسبندگی آن به پروتئین پلاسما 90٪ است. نیمه عمر آن حدود 2 ساعت است و به شکل خوراکی مصرف می شود.

برخی اطلاعات مهم

مفنامیک اسید می تواند عاملی برای افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی کشنده یا سکته مخصوصا در صورت مصرف طولانی مدت و یا دوز بالا و یا ابتلا به بیماری های قلبی باشد. قبل و بعد از جراحی های قلب هرگز از این دارو استفاده نکنید. مفنامیک اسید همچنین می تواند باعث خونریزی معده نیز بشود. این وضعیت ها معمولا بدون علائم هشداردهنده اتفاق می افتند و در افراد سن بالا رایج تر است. اگر خونریزی معده یا زخم معده ، اختلالات روده ای و یا بیماری کلیوی دارید ، از این دارو استفاده نکنید.

شکل کپسولی و رنگ

شکل دارو و رنگ دارو بر میزان اثرات دارو و به اثر پلاسبو (دارونمایی) ربط دارد. بر اساس مطالعات از نظر بیماران کپسول ها نسبت به قرص ها درد را بیشتر تسکین می دهد.

مصرف مفنامیک اسید

قبل از مصرف دارو مفنامیک اسید

مفنامیک اسید را نباید هروقت که خواستید، مصرف کنید ؛ حتی اگر به بیمای های قلبی مبتلا نیستید و خطر سکته برایتان وجود ندارد.

 

مفنامیک اسید برای چه کسانی مضر است ؟

اگر شرایط زیر را دارید ، از این دارو استفاده نکنید :

  • آلرژی به این دارو
  • خونریزی معده یا زخم معده فعال
  • اختلالات روده ای مثل التهاب روده
  • بیماری کلیوی
  • سابقه ابتلا به حمله آسم یا واکنش آلرژیک شدید بعد از مصرف آسپیرین یا داروهای غیر استروئیدی
  • زنان در سه ماهه اول بارداری و در دوران شیردهی
  • افرادی که زخم اثنی عشر دارند
  • افرادی که دچار بیماری های شدید روده ای ، مانند بیماری کرون هستند .
  • افراد مبتلا به نارسایی قلبی و کبدی

برای اینکه مطمئن شوید مفنامیک اسید برای شما ایمن و بی خطر است ، شرایط زیر را در صورت دارا بودن به پزشک اطلاع رسانی کنید :

  • بیماری قلبی ، فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، دیابت ، یا سیگار کشیدن
  • خطر حمله قلبی ، سکته یا مشکلات انعقاد خون
  • سابقه ابتلا به زخم معده
  • آسم
  • ماندن مایعات در بدن
  • بیماری کبد
  • مصرف مفنامیک اسید در سه ماهه آخر بارداری به جنین آسیب وارد می کند. پس اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید ، حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • مفنامیک اسید می تواند از شیر مادر عبور کند و به کودک شما برسد و به او آسیب بزند. پس اگر شیرده هستید، از این دارو استفاده نکنید.
  • مفنامیک اسید نباید برای نوجوانان و کودکان زیر 14 سال استفاده شود.
  • بیماران بالای 60 سال ممکن است نسبت به سمیت مفنامیک اسید حساس تر باشند ، پس باید دوز مصرفی آن را تحت کنترل داشته باشید.

نحوه استفاده از مفنامیک اسید

موارد و مقدار مصرف

درمان درد خفیف تا متوسط، دیسمنوره

بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 14 سال:ابتدا، مقدار 500 میلی گرم، و سپس، مقدار 250 میلی گرم هر چهار ساعت برحسب نیاز تا حداکثر یک هفته مصرف می شود.

چگونه باید از مفنامیک اسید استفاده کرد ؟

تمام اطلاعات روی برچسب دارو را مطالعه کنید.

اگر با مشکلی مواجه شدید ، از پزشک بخواهید که دوز دارو را تغییر دهد.

این دارو را برای مدت زمان طولانی استفاده نکنید.

کمترین دوز دارو بهترین حالت استفاده از آن می باشد.

مفنامیک اسید نباید بیشتر از 7 روز پشت سر هم مصرف شود.

برای تسکین دردهای عادت ماهانه مدت زمان مصرف نباید بیش از دو تا سه روز باشد.

حتما دستورالعمل های پزشک را در مورد مصرف این دارو رعایت کنید.

اگر مجبور بودید که طولانی تر از 7 روز از این دارو استفاده کنید ، حتما باید زود به زود وضعیت خود را چکاپ کنید. اگر هرگونه مورد مشکوکی در آزمایش شما بود، حتما به پزشک اطلاع دهید.

این دارو را حتما در دمای اتاق ، دور از رطوبت و گرما قرار و در ظرفی در بسته نگهداری کنید.

حتما باید این قرص را همراه با وعده غذایی یا بعد از مصرف غذا استفاده کرد.

مشخصات قرص مفنامیک اسید

در صورت فراموش کردن مصرف یک وعده از دارو، چه کنیم ؟

در سریع ترین زمان ممکن دوز بعدی را مصرف کنید اما اگر به تایم بعدی دارو نزدیک بودید ، از دوز قبلی صرف نظر کنید. در صورت اووردوز کردن نیز حتما با اورژانس تماس بگیرید.

دارو را در هوای محیط دور از نور و رطوبت و خارج از دسترس کودکان نگهداری کنید.

وجود اثر ضد دردی کافی

مفنامیک اسید یک مسکن از خانواده NSAID با اثرات کم الی متوسط است که داروی انتخابی تجویز شده توسط دندان پزشکان برای تسکین دندان درد نیست اما برای تسکین دندان درد کافی می باشد؛ بنابراین بیماران از این دارو برای دندان درد استفاده می کنند.

مکانیسم اثر:

مفنامیک اسید آنزیم سیکلواکسیژناز را مهار می کند و بدین طریق سبب مهار ساخت پروستاگلاندین می شود.

فارماکوکینتیک:

نیمه عمر مفنامیک اسید 2 ساعت است ودفع نیمی از دارو از طریق ادرار و نیمی دیگر از طریق مدفوع می باشد.

تداخل مفنامیک اسید

هنگام مصرف دارو مفنامیک اسید باید از چه چیزهایی خودداری کرد ؟

از مصرف الکل خودداری کنید. زیرا خطر خونریزی معده را افزایش می دهد.

از مصرف آسپیرین همزان با مصرف مفنامیک اسید خودداری کنید.

اگر به بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آلرژی مبتلا هستید یا داروی مسکن مصرف می کنید ، حتما به پزشک اطلاع رسانی کنید. داروهایی مثل آسپیرین ، ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن نباید با مفنامیک اسید استفاده شود.

اشتباه گرفتن با آنتی بیوتیک

نام دارو وشکل رایج کپسولی آن سبب می شود برخی از بیماران، به اشتباه مفنامیک اسید را چرک خشک کن بدانند و برای رفع عفونت دندان از این دارو استفاده کنند و با برطرف شدن درد دندان آن را به برطرف شدن عفونت دندان ربط دهند.

 

برخی عوارض جانبی مفنامیک اسید

در پاسخ به سوال برخی از شما کاربران از بخش سلامت نمناک در این رابطه باید بگوییم که ممکن است بعد از مصرف این دارو با علائم آلرژیکی مثل عطسه ، آبریزش بینی ، گرفتگی بینی ، خس خس سینه ، تنگی نفس ، کهیر، ورم صورت ، لب ، زبان یا گلو روبرو شوید.

اگر علائم حمله قلبی یا سکته را مشاهده کردید، حتما با پزشک تماس بگیرید. ممکن است که درد در قفسه سینه به چانه یا شانه ، بی حسی یا ضعف در یک طرف بدن ، ناتوانی در تکلم و احساس تنگی نفس تبدیل شود.

اگر عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید ، مصرف این دارو را کنار بگذارید یا به پزشک مراجعه نمایید :

  • قرمزی و حساسیت پوستی حتی در صورت خفیف بودن
  • تنگی نفس حتی در صورت خفیف
  • ورم یا افزایش وزن سریع
  • وجود زخم در دهان
  • علائم خونریزی معده یا مدفوع خونی ، سرفه خونی، استفراغی که شبیه به دانه های قهوه است.
  • مشکلات کبد ، حالت تهوع ، درد در قسمت بالای شکم، خارش ، احساس خستگی، علائم شبیه به آنفولانزا، از دست دادن اشتها ، ادرار تیره ، مدفوع مسی رنگ و یرقان
  • مشکلات کلیوی، ادرار کم، ادرار دردناک یا سخت ، ورم کف یا قوزک پا ، احساس خستگی یا تنگی نفس
  • کم خونی ، رنگ
  • مدفوع تیره
  • سبک شدن سر، تنگی نفس، ضربان قلب بالا ، مشکلات تمرکز
  • واکنش پوستی شدید ، تب ، گلودرد ، ورم صورت یا زبان ، سوزش چشم ها ، درد پوستی ، قرمز و بنفش شدن پوست
  • استفراغ خونی
  • ادرار خونی
  • سوزش معده
  • افزایش فشار خون
  • افزایش تشنگی
  • سوء هاضمه
  • کمردرد یا پهلودرد
  • پوست رنگ پریده
  • افزایش وزن
  • کاهش وزن
  • خونریزی لثه
  • تاری دید
  • سردرگمی
  • سرفه
  • گرفتگی صدا
  • مشکلات بلع
  • خستگی
  • ضربان قلب نامنظم
  • نگرانی
  • ضربان قلب آهسته
  • ورم غده ها
  • التهاب دهان
  • از حال رفتن
  • تب
  • اسهال خونی
  • درد شدید شکمی
  • خونریزی بینی
  • عرق
  • سوزش غدد لنفاوی ، زیر بغل و گردن
  • سوزش
  • سفتی کمر یا گردن

مفنامیک اسید

برخی عوارض جانبی رایج مفنامیک اسید

  • دل درد
  • سوء هاضمه ، حالت تهوع ، استفراغ
  • اسهال ، یبوست ، نفخ
  • سردرد ، سرگیجه
  • خارش و قرمزی پوست
  • زنگ زدن گوش
  • دوز مناسب دارو

مصرف مفنامیک اسید در بارداری و شیردهی:

بهتر است مفنامیک اسید در بارداری مصرف نشود.

این دارو با غلظت های کم در شیر ترشح می شود. بنابراین در شیردهی، نباید از این دارو استفاده نمود.

در جوانان

دوز اولیه :500 میلی گرم یک بار

دنبال کننده دوز اولیه :250 میلی گرم هر 6 ساعت یک بار

طول درمان :معمولا بیشتر از یک هفته نباید ادامه داشته باشد.

برای اختلالات قاعدگی در جوانان

دوز اولیه :500 میلی گرم و یک بار

دنبال کننده دوز اولیه :250 میلی گرم هر 6 ساعت یک بار

طول درمان :2 تا 3 روز

این درمان باید هنگام شروع خونریزی و علائم مربوطه باشد.

مفنامیک اسید

مصرف مفنامیک اسید در سالمندان:

بیماران 60 سال به بالا نسبت به اثرات سمی مفنامیک اسید حساس تر نیستند.

این دارو ممکن است برای بیماران سالخورده و بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب مخاطره آمیز باشد زیرا این دارو بر روی پروستاگلاندین های کلیه اثر می گذارد و ممکن است موجب احتباس مایعات و ادم شود.

همچنین مصرف مفنامیک اسید در بیماران سالخورده ممکن است سبب اسهال شدید آنان شود.

مصرف در کودکان:

مصرف طولانی مدت مفنامیک اسید در کودکان کوچکتر از 12 سال توصیه نمی شود.

اثر بر آزمایشهای تشخیصی

در صورت مصرف این دارو نتایج مثبت کاذب بیلی روبین ادرار از طریق آزمون با قرص Di-Azo گزارش شده است. در اثر مصرف این دارو ممکن است غلظتهای سرمی ازت اوره خون (BUN)، ترانس آمیناز و پتاسیم، و نیز زمان پروترومبین افزایش و هماتوکریت کاهش یابد.

mefenamic acid

دارو مفنامیک اسید با چه داروهای دیگری تداخل دارد ؟

اگر هرگونه داروی ضد افسردگی مصرف می کنید ، حتما به پزشک اطلاع دهید.

هرگونه داروی غیر استروئیدی ضد التهابی همزمان با مفنامیک اسید به راحتی عاملی برای خونریزی یا کبودی است.

داروهای ضد میکروبی مانند کینولون ها با مصرف این دارو افزایش می یابد و تشنج را به همراه خواهد داشت.

ممکن است که داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین ، داروی فشار خون بالا یا قلب ، داروهای ادرارآور یا داروهای استروئیدی ، ویتامین ها یا داروهای مسکن نیز با مفنامیک اسید تداخل داشته باشد.

مصرف این دارو با برخی داروهای گیاهی مانند ؛ جنسینگ و بابونه باعث سوزش سر دل ، درد معده و سوء هاضمه خواهد شد.

چگونگی و نحوه درمان

با مصرف شربت ایپکا و به وجود آوردن تهوع یا شستشو دادن معده می توان اثرات دارو را از بین برد.

برای کنترل و پیشگیری از تشنج نیز از تزریق دیازپام استفاده خواهند کرد.

توجهات پزشکی- پرستاری:

در صورت مصرف طولانی مدت مفنامیک اسید، بطور متناوب کنترل CBC و آزمایشات بررسی عملکرد کلیوی ضروری است.

مفنامیک اسید

برخی اشتباهات رایج در مصرف داروی مفنامیک اسید

⦁ افرادی که بدون مراجعه به پزشک ، اقدام به خود درمانی می کنند ، ممکن است که به یکی از ترکیبات موجود در این دارو حساسیت داشته باشند و با مشکل مواجه شوند ، بنابراین هرگز بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.

⦁ برخی از بیماران این دارو را با آنتی بیوتیک اشتباه می گیرند و فکر می کنند که عفونت دندانشان از بین خواهد رفت اما این گونه نیست زیرا پزشک آن را به عنوان مسکن تجویز می کند و در از بین بردن عفونت بی تاثیر خواهد بود.

سایر نکات و توصیه ها درباره مفنامیک اسید

  • در صورت مشاهده علائم و نشانه های عوارض جانبی حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • برای کنترل اسهال ، باید رژیم غذایی مناسبی را داشته باشید.
  • قبل از هر گونه خود درمانی و مصرف دارو ، با پزشک تماس بگیرید.
  • در هفته چندین بار خودتان را وزن کنید و در صورت افزایش بین 1 تا 5 کیلوگرمی در یک هفته ، حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • توجه داشته باشید که از انجام فعالیت هایی که به هوشیاری نیاز دارند ، خودداری کنید زیرا این دارو باعث خواب آلودگی خواهد شد.
  • دوز دارو را طبق دستور پزشک مصرف نمایید.
  • دارو باید در ظروف دربسته و در دمای 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


گیاهان دارویی عالی برای کاهش درد قاعدگی و پریود
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 22:39 | بازدید : 249 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 برای رفع دردهای قاعدگی از گرمی جاتی مانند رازیانه و چای و زنجبیل استفاده کنید که باعث کاهش درد و آرام شدنتان می شوند.

کاهش درد قاعدگی و پریود با روش هایی طبیعی و بدون دارو

درد در ناحیه شکم،ران و کمر در هنگام قاعدگی معمول است.در واقع حدودی نیمی از زنان یک یا سه روز در ماها از چنین دردها رنج میبرند. گرفتگی قاعدگی ،گرفتگی یا درد زیر شکم است.

کاهش درد قاعدگی

پوشش های عضلات رحم را از بین میبرد و این زمانی است که برخی از زنان درد بیشتری را تحمل میکنند و برای یرخی دیگر به اندازه ای شدید نیست که آنها را از انجام فعالیت های روزانه دور نگه دارند.

احتمالا شما هم جزء کسانی هستید که میخواهید این درد را از بین ببرید اما از طرفی هم نمیخواهید که قرص مصرف کنید. در این بخش از سلامت نمناک چند تکنیک وجود دارد تا بتوانید به طور طبیعی درد را کاهش دهید و احساس بهتری داشته باشید.

این روش های موثرهستند اما توجه داشته باشید که در صورت شدید بودن این گرفتگی و یا بهبود نیافتن علائم آن حتما با پزشک مشورت کنید.

پزشک میتواند هرگونه شرایط سلامتی که ممکن است باعث ناراحتی شدید شما شود، مانند فیبروئید ها یک بیماری انتقال یافته جنسی، اندومتریوزیزم، التهابات لگنی یا اختلالات جدی قاعدگی را درمان کند.

درد پریود

راه و روش های خانگی و طبیعی برای کاهش درد قاعدگی و پریود

خورد و خوراک تان را تغییر دهید 

در این شرایط خوردنتان را متفاوت کنید، سعی کنید مصرف چربی را کاهش و مصرف سبزیجات را افزایش دهید.یک رژیم غذایی کم چرب،التهاب را در کل بدن شما کاهش میدهد.علاوه بر این به طور کلی باعث سلامت شما میشود.

شما میتوانید با خوردن چربی های اشباع نشده و غیر اشباع سالم مانند روغن زیتون شروع کنید.منیزیم بیشتری دریافت کنید، زیرا باعث کاهش درد ناشی از گرفتگی قاعدگی میشود.منیزیم علاوه بر سایر عملکرد ها، به تنظیم عملکرد عضلات نیز کمک میکند.

منیزیم در مواد غذایی مانند بادام خشک و اسفناج پخته شده فراوان است.برای جلوگیری از کم آب شدن بدن آب زیادی بنوشید و از هرگونه نوشیدی دیگر اجتناب کنید.شکر کمتری مصرف کنید و هنگامی که نیاز به آن دارید از توت فرنگی یا تمشک استفاده کنید.

مصرف سبزیجات

چای بیشتری بخورید تا درد قاعدگی تان کاهش یابد:

چای برای کمک به درد قاعدگی بسیار موثر است.میتوانید هرگونه طعم چای را انتخاب کنید.چای با روغن نعنا میتواند بسیار تاثیر گذار باشد و چای بابونه هم سطح گیلیسین ادرار را افزایش میدهد و به گرفتگی عضلانی کمک میکند و به عنوان یک آرام بخش عمل میکند.

قبل از دریافت این مواد غذایی بویژه اگر در معرض خونریزی شدید هستید با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن چای در قاعدگی

از طب سوزنی برای کاهش درد قاعدگی استفاده کنید:

این درمان ،تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی را کاهش میدهد و علاوه بر آن برای درمان درد گرفتگی های قاعدگی نیز مفید است.طب سوزنی کمک میکند تا سیستم عصبی تان آرام شود، و جریان خون را در اندام های داخلی افزایش میدهد و قوی تر میکند و اثر ضد التهابی نیز خواهد داشت.

طب سوزنی

فعالیتتان را افزایش دهید:

در اثر ورزش کردن و هرگونه فعالیت اندروفین ها در بدن آزاد میشوند که در تقویت خلق و خوی و کاهش درد تاثیر گذار هستند. 

اعمال گرما یا حرارت برای کاهش درد قاعدگی:

کمپرس گرم میتواند به کاهش گرفتگی قاعدگی کمک کند. یکی از قدیمی ترین درمان های خانگی استفاده از گرما است که ماهیچه ها را آرام میکند و جریان فشار خون در بافت ها را افزایش میدهد.مبتوانید از کمپرس آب گرم زیر شکم تان استفاده کنید و یا یک دوش آب گرم بگیرید.

کمپرس گرم

کاهش درد قاعدگی با ماساژ با روغن ها:

با استفاده از روغن های معطر مخصوص و ماساژ میتوانید به درمان درد گرفتگی قاعدگی کمک کنید.با استفاده از روغن های مانند اسطوخودوس ، مریم گلی ، میتوانید طول مدت درد دوران قاعدگیی را کوتاه کنید. 

روغن ماهی یا ویتامین B1 دریافت کنید:

مقداری از مکمل های روغن ماهی، ویتامین B1 یا هر دوی آنها را به رژیم غذایتان بیافزایید که درد ناشی از گرفتگی قاعدگی را به شدت کاهش میدهد.

دردهای پریودی

به یک فیزیوتراپ مراجعه کنید:

شما میتوانید با دیدن یک فیزیو تراپ و دستکاری کردن ستون فقراتتان به کاهش درد قاعدگی کمک کنید،بویژه در ناحیه پایین کمر و رحم. 

آب بنوشید:

اگر شما آب زیادی مینوشید، میتوانید از درد قاعدگی و نفخ شکم جلوگیری کنید.هدف مصرف آب گرم می باشد.که برای بهتر شدن گرفتگی مفید است زیرا جریان خون در بدن را افزایش میدهد و گرفتگی های عضلانی را آرام میکند.

شما همچنین میتووانید مواد غذایی را که حاوی آب زیادی هستند در رژیم غذایی روتینتان بیافزایید مانند:کرفس، کاهو ، خیار و هندوانه.

نوشیدن آب

نسخه های طب سنتی برای کاهش درد قاعدگی با داروهای گیاهی 

برخی از داروهای گیاهی شامل خاصیت ضد التهابی هستند که ممکن است به کاهش انقباض غضلانی و تورم همراه با درد قاعدگی کمک کنند. گیاهانی مانند رازیانه، کرفس، دارچین، و زنجبیل.اما توجه داشته باشید که همیشه قبل از مصرف هرگونه گیاه همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف زنجبیل:

یک تکه زنجبیل کوچک را درون یک فنجان آب بریزید و به مدت 5 دقیقه بجوشانید.سپس مقدار کمی عسل و آب لیمو به آن اضافه کنید. این چای را سه بار در روز در طول دوره قاعدگی بنوشید.همچنین میتوانید زنجبیل را در غذا های خود اضافه کنید و یا آن را به تنهایی مصرف کنید.

خاصیت زنجبیل

کاهش درد قاعدگی با مصرف ریحان:

یک قاشق غذا خوری برگ ریحان را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. پوشش آن را محکم کنید و اجازه دهید تا خنک شود.آن را هر چند ساعت بخورید تا گرفتگی عضلانی را کاهش دهید.

و یا میتوانید آب مقداری برگ ریحان را بگیرید و 2 قاشق چای خوری ازآن را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و در طول دوران قاعدگی سه بار در روز بنوشید و یا میتوانید برگ های تازه ریحان را به مواد غذاییتان بیافزایید.

گیاه کاهش درد

کاهش درد قاعدگی با دارچین:

یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. پنج دقیقه صبر کنید و سپس مقدار کمی عسل به آن بیافزایید، در طول دوران قاعدگی روزانه 2 تا 3 فنجان چای دارچین بنوشید.

 رازیانه:

یک قاشق چای خوری دانه های رازیانه را به یک فنجان آب جوش بیفزایید ، مخلوط را مجددا به مدت 5 دقیقه حرارت دهید.اجازه دهید تا کمی خنک شود و سپس یک قاشق چای خوری عسل بیافزایید و به خوب هم بزنید.

این چای گیاهی را دو بار در روز ، سه روز قبل از تاریخ شروع قاعدگی خود مصرف کنید و آن را تا زمان از بین رفتن درد ادامه دهید.اگر این چای داغ مصرف شود، تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

رازیانه برای درد

چای بابونه برای کاهش درد قاعدگی:

یک فنجان آب را بجوشانید و سپس یک عدد چای کیسه ای حاوی بابونه را درون آن بیاندازید.از یک درپوش استفاده کید و به مدت 10 الی 15 دقیقه صبر کنید و سپس برای طعم دهی، از مقداری آبلیمو یا عسل استفاده کنید. حداقل 2 بار در روز، در دوران قاعدگی از این چای بنوشید.

 سبزی جعفری:

یک چهارم فنجان جعفری تازه را درون یک لیوان بریزید وسپس آب جوش را به آن بیفزایید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید و فورا بنوشید. از این درمان دوبار در روز در طول دوران قاعدگی استفاده کنید. 

کاهش درد قاعدگی با تخم کتان:

زمانی که از گرفتگی قاعدگی رنج میبرید روزانه یک تا دو قاشق غذا خوری تخم کتان استفاده کنید.همچنین میتوانید آن را روی سالاد ، غلات ، ماست و یا اسموتی های خود بپاشید و مصرف کنید. 

 

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


علت حمله قلبی و روش های پیشگیری از سکته قلبی
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 22:27 | بازدید : 253 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 یک حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به ناحیه ای از قلب قطع می شود که این عارضه دارای علت های گوناگونی است.

علت حمله قلبی و روش های پیشگیری از آن

حمله قلبی هنگامی رخ می دهد که جریان خون به قلب مسدود شود ، انسداد اغلب باعث ایجاد چربی، کلسترول و سایر مواد می شود که پلاک را در شریان هایی که قلب را تغذیه می کنند (عروق کرونر)، مسدود میکند پلاک در نهایت از بین می رود و لخته تشکیل می شود ، جریان خون متوقف شده می تواند به بخشی از قلب آسیب بزند یا آنرا نابود کند.

حمله قلبی

حمله قلبی، انفارکتوس میوکارد نامیده می شود، می تواند مرگبار باشد، اما درمان آن در طول سال ها به طور چشمگیری بهبود یافته است اگر فکر می کنید دچار حمله قلبی شده اید، تماس با 115 یا کمک های اورژانسی ضروری است.

بیماری های کروناری قلبی

علائم و نشانه های حمله قلبی عبارتند از:

حمله کروناری

علائم حمله قلبی متفاوت است و همه افراد مبتلا به حمله قلبی علائم مشابهی ندارند و یا همان شدت نشانه ها را دارند.برخی افراد درد کمتری دارند برخی دیگر درد شدیدتری دارند.

برخی از افراد علائمی ندارند اما برای برخی دیگر اولین علامت ممکن است حمله قلبی ناگهانی باشد با داشتن علائم و نشانه های بیشتر احتمال ابتلا به حمله قلبی بیشتر می شود.

برخی از حملات قلبی به طور ناگهانی اتفاق میافتد، اما بسیاری از مردم علائم و نشانه های هشدار دهنده را ساعت ها، روزها یا هفته ها پیش داشته باشند ؛

اولین هشدار ممکن است درد یا فشار قفسه سینه (آنژین) باشد که به وسیله استرس ایجاد می شود و با استراحت کاهش می یابد آنژین ناشی از کاهش موقت جریان خون به قلب است.

انسداد سرخرگ

چه زمانی باید پزشک را ملاقات کنیم:

به محض مشاهده علائم فورا دست به کار شوید ؛ بعضی از مردم طولانی مدت صبر می کنند زیرا علائم و نشانه های مهم را تشخیص نمی دهند. این مراحل را انجام دهید:

درخواست کمک اورژانسی کنید؛ اگر حدس می زنید دچار حمله قلبی شده اید، تردید نکنید. بلافاصله با 115 یا شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. اگر به خدمات اورژانسی دسترسی ندارید، یک نفر شما را به نزدیک ترین بیمارستان ببرد.

تنها در صورتی که گزینه های دیگری وجود نداشته باشد، خود هدایت کنید از آنجا که وضعیت شما می تواند بدتر شود، رانندگی خود شما و دیگران را در معرض خطر قرار می دهد.

سرطان پروستات

در صورت تجویز پزشک برای حمله قلبی آسپرین مصرف کنید:

مصرف آسپیرین در طی حمله قلبی می تواند با جلوگیری از لخته شدن خون ،آسیب های قلبی را کاهش دهد. آسپرین می تواند با سایر داروها تداخل پیدا کند، بنابراین آسپرین را مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک یا پرسنل پزشکی اورژانس آن را توصیه کنند .

متوقف کردن مصرف آسپرین

اگر فردی را دیدید که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشد چه باید بکنید؟

اگر فردی را دیدید که بیهوش است و فکر می کنید حمله قلبی است، ابتدا برای کمک با اورژانس تماس بگیرید سپس بررسی کنید که آیا فرد نفس می کشد یا خیر. اگر فرد نفس نمی کشد یا نبض ندارد فقط باید تنفس مصنوعی را شروع کنید تا جریان خون را حفظ کنید.

فشار شدید و سریع در یک ریتم نسبتا سریع روی سینه شخص در حدود 100 تا 120 فشار در دقیقه فشار دهید اگر شما تنفس مصنوعی را آموزش دیده باشید، پزشکان توصیه می کنند فقط فشار قفسه سینه را انجام دهید می توانید راه تنفس مصنوعی را باز کنید و تنفس را نجات دهید.

 داروهای غیراستروئیدی

یک حمله قلبی زمانی رخ می دهد که یک یا چند عروق کرونری شما مسدود می شوند با گذشت زمان، یک عروق کرونری می تواند از انباشته کردن مواد مختلف از جمله کلسترول (آترواسکلروز) محدود کند این وضعیت که به عنوان بیماری عروق کرونری شناخته می شود، باعث بیشتر حملات قلبی می شود.

در طی حمله قلبی، یکی از این پلاکها میتواند کلسترول و مواد دیگر را به جریان خون جاری کند و لخته خون در محل پارگی ایجاد می شود.اگر به اندازه کافی بزرگ باشد لخته می تواند از طریق شریان عروق کرونری را مسدود کند، عضله قلب اکسیژن و مواد مغذی (ایسکمی) را از بین می برد.

عفونت تنفسی

حمله قلبی به چه علتی اتفاق می افتد؟

شما ممکن است دچار انسداد کامل یا جزئی شده باشید. انسداد کامل به این معنی است که شما یک انفارکتوس میوکارد با افزایش دارید. یک انسداد جزئی به این معنی است که شما انفارکتوس میوکارد بدون افزایش دارید. مراحل تشخیص و درمان ممکن است بسته به آنچه که داشته اید متفاوت باشد.

یکی دیگر از دلایل حمله قلبی، منقبض شدن عروق کرونری است که جریان خون را به بخشی از ماهیچه قلب بسته می کند. استفاده از تنباکو و مواد مخدر غیر مجاز، مانند کوکائین، می تواند موجب اسپاسم تهدید کننده زندگی شود.

کلسترول مفید

بعضی از عوامل باعث ایجاد ناخواسته ذخایر چربی (آترواسکلروز) می شوند که شریانها را در سراسر بدن شما محدود می کنند ؛ شما می توانید بسیاری از این عوامل خطر را بهبود یا حذف کنید تا احتمال شما برای ابتلا به حمله قلبی کاهش یابد.

عوامل خطر حمله قلبی عبارتند از:

سن:

مردان بالای 45 سال یا بالاتر و زنان 55 ساله یا بالاتر احتمال دارد که حمله قلبی این افراد از مردان و زنان جوان بیشتر باشد.

توتون و تنباکو:

این شامل سیگار کشیدن و در دراز مدت در معرض دود بودن است.

توتون برای حملات قلب

فشار خون بالا:

با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند به شریان هایی که قلب شما را تغذیه می کند آسیب برساند.فشار خون بالا که با سایر شرایط مانند چاقی، کلسترول بالا یا دیابت رخ می دهد ریسک شما را بیشتر افزایش می دهد.

سطح کلسترول خون یا سطح تری گلیسرید بالا:

سطح بالای کلسترول LDL (کلسترول LDL) (کلسترول "بد") به احتمال زیاد به شریان ها محدود می شود.سطح بالای تری گلیسیرید، نوعی چربی خون که به رژیم غذایی شما مرتبط می شود، همچنین خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد. با این حال، سطح بالای کلسترول چربی لیپوپروتئین HDL (کلسترول خوب) خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش می دهد.

علل حمله قلبی

چاقی:

چاقی با سطح کلسترول بالا، میزان تری گلیسیرید بالا، فشار خون بالا و دیابت همراه است ، از دست دادن فقط 10 درصد از وزن بدن شما می تواند این خطر را کاهش دهد.

دیابت:

تولید کافی از هورمونی که توسط پانکراس شما ترشح می شود (انسولین) یا عدم پاسخ به انسولین به درستی باعث افزایش سطح قند خون بدن شما می شود، و خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد.

سندرم متابولیک:

این اتفاق می افتد زمانی که شما چاقی، فشار خون بالا و قند خون بالا دارید. داشتن سندرم متابولیک احتمال بیماری قلبی شما را دوبرابر افزایش می دهد، اگر شما آن را ندارید.

قلب و چاقی

سابقه خانوادگی حمله قلبی:

اگر خواهر و برادران شما، والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما حملات اولیه قلب (سن 55 سالگی برای بستگان مرد و 65 ساله برای بستگان زن)، شما ممکن است در معرض خطر افزایش قرار داشته باشید.

فقدان فعالیت فیزیکی:

غیر فعال بودن باعث افزایش سطح کلسترول خون و چاقی می شود افرادی که ورزش منظم می کنند، آمادگی قلبی عروقی را کمتر می کنند، از جمله فشار خون بالا.

فشار:

شما ممکن است به راه هایی که خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد، پاسخ دهید.

فشار و قلب

استعمال مواد مخدر:

استفاده از داروهای محرک مانند کوکائین یا آمفتامین می تواند باعث انقباض عروق کرونری شما شود که باعث ایجاد حمله قلبی می شود.

سابقه پره اکلامپسی:

این وضعیت موجب فشار خون بالا در دوران بارداری می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

یک وضعیت ایمنی:

داشتن بیماری مانند ورم مفاصل یا التهاب مفاصل می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهد.

ورم مفصل

عوارض ناشی از آسیب به قلب شما در طی یک حمله، می تواند منجر به:

ریتم های غیر طبیعی قلب (آریتمی):

"مدارهای کوتاه" الکتریکی می توانند توسعه یابند و موجب ریتم های غیر طبیعی قلب شوند، که بعضی از آنها می توانند جدی و حتی کشنده باشند.

نارسایی قلبی :

حمله ممکن است به بافت قلب آسیب برساند که عضله قلب باقی مانده نمی تواند خون کافی را از قلب شما پمپ کند. نارسایی قلبی می تواند موقتی باشد، یا وضعیت مزمن ناشی از آسیب مداوم و دائمی به قلب شما باشد.

عوارض حملات قلبی

ایست قلبی ناگهانی:

بدون هشدار، قلب شما به دلیل اختلالات الکتریکی متوقف می شود که باعث بی نظمی می شود. حملات قلبی خطر ایست قلبی ناگهانی را افزایش می دهند که بدون درمان فوری می تواند مرگبار باشد.

هرگز برای جلوگیری از حمله قلبی دیر نیست- حتی اگر قبلا یکی از آنها را داشته اید ، در این بخش از سلامت نمناک راه هایی برای جلوگیری از حمله قلبی وجود دارد.

داروها:

مصرف داروها می تواند خطر حمله قلبی بعدی را کاهش دهد و به بهبود عملکرد قلب آسیب دیده کمک کند ؛ آنچه را که پزشک شما تجویز می کند ادامه دهید و از پزشک خود بپرسید که تا کی شما باید تحت نظر باشید.

عوامل تغییر در سبک زندگی شما :

  • حفظ وزن سالم با رژیم غذایی سالم
  • سیگار نکشیدن
  • ورزش منظم
  • مدیریت استرس و کنترل شرایطی که می تواند منجر به حمله قلبی، مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت شود.

پیشگیری از حملات قلبی

ویتامین ها راهی برای پیشگیری از ابتلا به حمله قلبی است ؟

آیا مصرف ویتامین ها در جلوگیری از بیماری قلبی یا حمله قلبی کمک می کند؟

هنوز مشخص نیست که مصرف ویتامین ها خطر ابتلا به بیماری قلبی یا حمله قلبی را کاهش می دهد اما چیزی که مشخص است این است که اگر شما عوامل دیگر خطر خود را کنترل نکنید، مانند رژیم غذایی ضعیف، سیگار کشیدن، کلسترول بالا و دیابت را کنترل نکنید، هیچ ویتامینی نمیتواند از رشد بیماری های قلبی جلوگیری کند.

ویتامین برای قلب

مطالعات قبلی نشان داده است که بعضی از ویتامین ها مانند ویتامین C و E ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند، اما آزمایش های بالینی بزرگ نشان داده اند که منابع آنها به اثبات رسیده است با این حال، یک مطالعه اخیر نشان داد که ویتامین E، وقتی به تنهایی مصرف شود ممکن است به جلوگیری از حمله قلبی کمک کند.

همچنین شواهدی وجود دارد که ارتباط بین مقدار پایین ویتامین D و بیماری قلبی وجود دارد اما تحقیقات بیشتری لازم است اگر شما در مورد سطح ویتامین D خود نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

اکثر مردم که به طور کلی سالم هستند و مواد مغذی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند، نیازی به مصرف ویتامین های روزانه ندارند. حتی یک مولتی ویتامین روزانه به نظر نمی رسد از بیماری قلبی جلوگیری کند.

خوراکی مفید قلب

اگر نگران تغذیه خود هستید، با پزشک درباره مصرف ویتامین روزانه که ممکن است برای شما مناسب باشد، صحبت کنید یا بهتر است مواد غذایی غنی از مواد مغذی مانند سبزیجات و میوه ها، روغن های گیاهی یا روغن دانه، حبوبات کامل و حداقل دو بار ماهی در هفته به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از قلب خود محافظت کنید.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اصول روابط زناشویی بعد سکته قلبی
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 22:24 | بازدید : 244 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 رابطه زناشویی نقش مهمی در سلامت قلب دارد اما افرادی که دچار مشکلات قلبی می شوند باید اصول رابطه جنسی را با توجه به نوع بیماری قلبی رعایت کنند.

رابطه زناشویی بعد عبور از سکته و حمله قلبی

اگر حمله قلبی، عمل جراحی، استندگذاری را تجربه کرده باشید حتما در دوره نقاهت سوالاتی برایتان پیش آمده است، به طور مثال آیا رابطه زناشویی می تواند حمله قلبی دیگری را تحریک کند؟ آیا رابطه جنسی شما مثل قبل خواهد بود؟ واقعیت این است که رابطه زناشویی و سلامت قلب با هم ارتباط دارند.

روابط زناشویی بعد سکته قلبی

همانطور که می دانید سلامت جنسی معیاری برای سلامت کلی است. توانایی و تمایل به داشتن رابطه جنسی به ظرفیت برای فعالیت فیزیکی بیشتر، روابط سالم تر و حمایت اجتماعی قوی تر اشاره دارد. این موارد نشان می دهد که رابطه زناشویی چیزهای زیادی را در رابطه با سلامتی نشان می دهد.

روابط زناشویی

در برخی افراد داشتن رابطه زناشویی پس از حمله قلبی البته با تایید پزشک، می تواند به روند بهبود کمک کند اما چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره شده است شاید برای دیگران اینگونه نباشد و آنها را در معرض خطر قرار دهد.

ضربان قلب، فشار خون و استرس می تواند احتمال یک رویداد قلبی را افزایش دهد. نکته جالب توجه این است که کمتر از 1 درصد از حملات قلبی بر اثر فعالیت های جنسی رخ می دهد.

امکان دارد پزشک قبل از اجازه برای داشتن رابطه جنسی، تست استرس را تجویز کند. برخی متخصصان پیشنهاد می کنند که دو هفته پس از حمله قلبی، رابطه جنسی داشته باشید، در حالی که برخی دیگر حداقل شش هفته بعد را برای شروع هر فعالیت شدید، توصیه می کنند. عملکرد شما به سرعت بهبود و شدت رویداد حمله قلبی بستگی دارد.

نزدیکی بعد سکته قلبی

بایدهای روابط زناشویی بعد سکته قلبی

داروها را با هم ترکیب نکنید:

دانستن اینکه چه دارویی مصرف می کنید و این داروهای چه تداخلاتی بایکدیگر دارند، به ویژه زمانی که بعد از حمله قلبی رابطه جنسی داشته باشید اهمیت دارد. به عنوان مثال، اگر شما یا همسرتان دچار اختلال عملکرد نعوظ هستید و داروهایی مانند ویاگرا، سیالیس، یا لویترا مصرف می کنید، باید از مصرف داروی نیتروگلیسیرین حداقل 72 ساعت اجتناب کنید.

کپسول های نیتروگلیسیرین برای کمک به تسکین درد سینه افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر، تجویز می شوند و جریان خون به قلب را تسهیل می کنند. با این حال، ممکن است برخی عوارض جانبی جدی از تداخل این داروها وجود داشته باشد.

تداخلات دارویی

اجازه دهید غذا هضم شود:

بیماران پس از حمله قلبی، گذاشتن استند یا جراحی قلب باز باید حداقل چند ساعت(1تا3ساعت) بعد از یک وعده غذایی کامل مانند شام صبر کنند، سپس برای شروع رابطه جنسی اقدام کنند. اینکار به شما اجازه هضم صحیح غذا را می دهد، که به نوبه خود می تواند به کاهش استرس ممکن بر روی قلب کمک کند.

زمان انجام رابطه جنسی را بدانید:

داشتن رابطه جنسی بعد از جراحی قلب یا سکته قلبی با نوع بیماری قلبی و روش درمان بستگی دارد. توصیه می شود پس از حمله قلبی یا همان انفارکتوس یک هفته صبر کنید.

اگر یک فعالیت فیزیکی خفیف تا متوسط داشته باشید، مثل بالا رفتن از پله و یا پیاده روی سریع، خطری برای شروع رابطه جنسی وجود ندارد، اما باید بتوانید این فعالیت ها را بدون درد در قفسه سینه یا گردن، خستگی یا تنگی نفس انجام دهید.

sex after heart attack

در صورت استفاده از استند چه کار باید انجام دهید؟

اگر استند گذاشته اید (سیم کوچکی که برای بازکردن رگ ها استفاده می شود) می توانید طبق دستور العمل های مشابه پس از سکته قلبی که همان یک هفته است رابطه جنسی را شروع کنید، در واقع تا زمانی که کشاله ران بهبود یابد.

جراحی بای پس شریان کرونر:

جراحی بای پس شریان کرونر، جریان خون را در اطراف بخشش از سرخرگ مسدود شده قلب هدایت می کند. برای بهبود جریان خون در قلب، جراحان یک رگ خونی سالم را از دست، پا و یا سینه می گیرند و آن را به شریان های قلبی سالم وصل می کنند. در صورت سخت بودن عمل باید دوره نقاهت بیشتری داشته باشید، توصیه می شود صبر کنید تا ناحیه سینه بهبود یابد.

بیماری قلبی و رابطه زناشویی

ممکن است رابطه جنسی مثل قبل نباشد

اگر همسر شما یک حمله قلبی را تجربه کرده و یا عمل جراحی قلب انجام داده است، شاید با مشکلاتی در برقراری رابطه زناشویی روبرو شود. مطالعه ای در سال 2016 نشان داد که 31 درصد از مردان بین سنین 18 تا 55 سال که هیچ مشکل جنسی پیش از حملات قلبی نداشته اند، در سال بعد حداقل یک چالش جنسی جدید پیدا کرده اند.

در واقع تقریبا 19 درصد علاقه به رابطه جنسی را از دست داده اند. زیرا در افراد بیمار اغلب نگرانی و افسردگی رایج است و این افکار می تواند در رابطه جنسی سالم از لحاظ جسمی و ذهنی اختلال ایجاد کند.

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درد بعد رابطه زناشویی دلیلی داره که نمیدونید
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 21:33 | بازدید : 229 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 بسیاری از خانم های بعد از رابطه زناشویی دچار دردهایی می شوند که می تواند به دلیل عفونت ادراری، خشکی واژن یا کیست تخمدان باشد.

علل اصلی و رایج درد بعد از رابطه زناشویی

درد بعد از رابطه زناشویی به دیسپاریونیا معروف است و به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. ممکن است هم روی مردان و هم روی زنان اثرگذار باشد. گاهی اوقات نیز هر دو طرف را درگیر می کند.

درد بعد رابطه جنسی

پس بسیار مهم است که علت این درد را متوجه شوید و علائم آن را در نظر بگیرید زیرا گاهی اوقات نشان دهنده نیاز به درمان در هر دو فرد می باشد که البته درمان آن راحت است. در این قسمت از سلامت جنسی در نمناک علل درد بعد از رابطه زناشویی را با شما بررسی خواهیم کرد.

درد بعد رابطه جنسی

1. کمبود میل جنسی

هیجان نداشتن و آماده نبودن برای رابطه زناشویی، آن را دردناک می کند. بنابراین زوجین باید از قبل معاشقه خوبی داشته باشند تا بتوانند احساس راحتی بیشتری کنند.

2. روان و نرم نبودن

نداشتن انعطاف کافی باعث می شود که واژن دچار خشکی شود که علت آن گاهی اوقات چرخه طبیعی خانم هاست که معمولا بعد از قاعدگی بیشتر اتفاق می افتد. خشکی واژن به دلیل کمبود استروژن است.

خشکی همچنین می تواند به دلیل مشکلات هورمونی و گاهی اوقات سرطان هم باشد و بنابراین افراد باید از مواد روان ساز کننده و نرم کننده مخصوص این قسمت استفاده کنند.

pain after sex

3. واژینیسم

درد هنگام رابطه زناشویی گاهی اوقات به دلیل گرفتگی عضلات و یا مشکلی به نام واژینیسم است که در آن عضلات اطراف واژن هنگام رابطه جنسی منقبض می شوند و این کار را سخت و گاهی اوقات غیرممکن می سازند.

دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که گاهی اوقات اضطراب و سختی زایمان جزء دلایل اصلی آن است. در چنین شرایطی معمولاً پزشک دارو تجویز می کند و به فرد کمک می کند تا بتواند با این شرایط کنار بیاید و همچنین لگن خانم ها باید در چنین شرایطی اندازه کافی قدرت داشته باشد.

4. ولوودینیا

این مشکل باعث احساس سوزش در فرج خانم ها می شود که علت آن گاهی اوقات عفونت است که باعث ایجاد حساسیت بالا در پوست این ناحیه می گردد. گاهی اوقات نیز علت آن کاملا ناشناخته باقی می ماند. این مشکل می تواند بعد از رابطه زناشویی برای فرد درد، سوزش و بیقراری ایجاد کند.

بیماری زنان

5. واژینیتیس

واژینیتیس یک نوع التهاب واژن است که گاهی اوقات باعث ایجاد سوزش، ورم و خارش درد و ترشح می شود. رایج ترین علت عفونت ها هستند. گاهی اوقات نیز نتیجه واکنش آلرژیک در فرد می باشند. رابطه جنسی می تواند این التهابات را بدتر کند.

6. برفک

درد حین رابطه جنسی و یا بعد از آن می تواند به علت عفونت واژن یا التهاب باشد. برفک یک مشکل قابل درمان است و با خارش، سوزش، ورم و ترشحات سفید رنگ غلیظ همراه است که در چنین شرایطی حتماً باید به پزشک مراجعه کنید و درمان مناسب را در پیش بگیرید.

برفک واژن

7. عفونت های انتقال یافته جنسی

عفونت انتقال یافته جنسی، درد را هنگام و بعد از رابطه جنسی ایجاد می کند. در چنین شرایطی به پزشک مراجعه کنید و علت آن را مورد بررسی قرار دهید. مشکلاتی مثل گونوره آ و یا هرپس تناسلی می تواند ایجاد کننده این وضعیت باشد.

این بیماری التهابی بعضی از مشکلات را در بلند مدت ایجاد می کند و گاهی اوقات باروری فرد را می کاهد و ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک و درمان پیدا کند.

8. لیکن اسکلروزیس

لیکن اسکلروزیس یک نوع عفونت موضعی در غده های اطراف مجرای ادرار است و مشکلات عصبی را ایجاد کرده که باعث ایجاد درد هنگام رابطه جنسی یا بعد از آن می شود که معمولاً در خارج از مجرای ادرار اتفاق می افتد.

علت درد هنگام رابطه

9. آندومتریوز

آندومتریوز وضعیتی است که در آن سلول هایی که در رحم قرار دارند از لوله فالوپ خارج می شوند و در قسمت دیگری در اطراف بدن قرار می گیرند که تقریباً پشت رحم یا مثانه می باشد و باعث ایجاد درد و ناراحتی در زمان قاعدگی یا حین رابطه جنسی و یا بعد از آن خواهد شد. این نواحی هر ماه خونریزی می کنند و این خونریزی عامل ایجاد درد وحشتناکی برای افراد خواهد شد.

10. کیست تخمدان

درد حین رابطه جنسی و یا بعد از آن همچنین می تواند به دلیل مشکلات موجود مثل کیست تخمدان یا اندومتریوز باشد که معمولا علاوه بر تخمدان، درد عمیقی را در قسمت پشت و پایین ساق پا هم ایجاد می کند. کیست تخمدان هنگام برقراری رابطه جنسی درد شدید تری پیدا می کند. خانم ها این درد را در هنگام تخمک گزاری بیشتر احساس خواهند کرد.

کیست تخمدان

11. عفونت ادراری

عفونت ادراری می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه لگن و یا واژن شود که علت آن التهاب و حساسیت حین رابطه زناشویی است.

12. ورم مثانه

یکی دیگر از علت هایی که نشان دهنده عفونت های ادراری است، ورم مثانه می باشد که در آن حساسیت زیادی در قسمت مثانه ایجاد می شود و باعث می شود که فرد بعد از رابطه زناشویی یا حین انجام آن درد زیادی را احساس کند. ممکن است که علت آن وجود باکتری در ادرار باشد که در این وضعیت آنتی بیوتیک ها کمک کننده هستند اما در هر حال باید تحت نظر پزشک درمان را پیگیری کرد.

عفونت ادراری

13. واکنش آلرژیک

حساسیت عمومی و واکنش آلرژیک به دلیل استفاده از کاندوم لاتکس، مواد روانساز، صابون، شامپو یا حتی محصولات دیگر می تواند عاملی برای درد بعد از رابطه جنسی باشد.

14. آلرژی به اسپرم

در بخش های قبلی بهداشت و سلامت نمناک کامل خواندید که بعضی از افراد به آلرژی به اسپرم مبتلا هستند و اسپرم واژن آن ها را دچار حساسیت می کند. علائم آن معمولاً در رابطه جنسی بیشتر خودش را نشان می دهد و معمولا افراد حین انجام رابطه زناشویی متوجه آن می شوند و ممکن است باعث ایجاد کهیر یا خارش شود که می توانند با استفاده از کاندوم متوجه شوند که مشکل از کجاست.

آلرژی به اسپرم

15. بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن یک عفونت باکتریایی است که قسمت تناسلی فوقانی خانم ها را درگیر می کند که شامل لوله فالوپ، رحم و تخمدان است و به دلیل عفونت انتقال یافته جنسی مانند کلامیدیا یا گونوره آ ایجاد می شود.

این بیماری معمولاً در بین خانم های 15 تا 24 سال رایج تر است و باعث ایجاد درد در اطراف لگن و قسمت پایین شکم خواهد شد و ناراحتی را حین رابطه جنسی و بعد از آن ایجاد می کند که باید در طول وجود این علائم حتماً به پزشک مراجعه کرد.

16. سندروم روده بیقرار

سندروم روده بیقرار وضعیتی است که روی سیستم گوارشی تاثیر می گذارد و باعث انقباضات عضلات شکم و یبوست می شود و ناراحتی را حین رابطه جنسی و یا بعد از آن ایجاد می کند.

سندروم روده بیقرار

چگونه این مشکلات را برطرف کنیم ؟

  • بسیار مهم است که با پزشک خود در مورد علائمی که دارید صحبت کنید و معاینه شوید.
  • احتمالاً آزمایشاتی از شما گرفته شود و همچنین تست ادرار گرفته می شود تا در صورت نیاز به هر گونه درمانی و جراحی بتوانید وضعیت خود را بهبود ببخشید.
  • هرگز از مطرح کردن این مشکلات با پزشک خجالت نکشید و جزئیات را با دقت بیان کنید تا درمان شما موثر واقع شود.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بیماری های مقاربتی، از پیشگیری تا درمان
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 21:31 | بازدید : 202 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 بیماری های مقاربتی از راه های مختلفی مثل تماس اندام تناسلی، دهان، مقعد و پوست انتقال می یابد.برای آگاهی از علل، پیشگیری و درمان آن تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

بیماری مقاربتی چیست؟

بیماری های مقاربتی از طریق تماس اندام تناسلی، دهان، مقعد و پوست به شریک جنسی انتقال می یابند. البته در مواردی هم ممکن از راه تزریق با سرنگ آلوده یا فرآورده تزریقی آلوده، همچنین از مادر باردار به جنین منتقل شوند. برای آگاهی از علل، پیشگیری و درمان این گونه بیماری ها تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بیماری های منتقله از راه جنسی

بیماری های مقاربتی (STD) که به آن ها عفونت های مقاربتی (STIs) یا بیماری های آمیزشی (venereal diseases) نیز گفته می شود، عفونت هایی هستند که توسط ارگانیسم هایی از طریق فعالیت جنسی از شخصی به شخص دیگر منتقل می شوند. بسیاری از بیماری های مقاربتی بدون علامت هستند یا علائم خفیفی دارند، به همین دلیل فرد ممکن است بدون آن که از بیماری خود مطلع باشد، عفونت را دیگران انتقال دهد.

بنابراین، غربالگری عفونت های مقاربتی برای اطمینان از عدم ابتلا ، تشخیص زودهنگام و درمان سریع آن ها ضروری است. انجام آزمایشات مربوط به بیماری های مقاربتی به عنوان بخشی از غربالگری های روتین برای تمام افراد فعال از نظر جنسی توصیه می شود.

شایع ترین بیماری های مقاربتی

در ادامه با شایع ترین انواع بیماری های مقاربتی آشنا خواهید شد:

کلامیدیا

کلامیدیا شایع ترین STD باکتریایی است که توسط باکتری Chlamydia trachomatis ایجاد و اغلب از آن به عنوان "اپیدمی خاموش" یاد می شود. زیرا اکثر افراد هرگز از ابتلای خود به این عفونت مطلع نمی شوند.

سوزاک

باکتری Neisseria gonorrhoeae باعث ایجاد این بیماری مقاربتی است. این عفونت ممکن است به ویژه در زنان علائم بالینی خاصی ایجاد نکند اما در صورت عدم درمان با آنتی بیوتیک می تواند منجر به PID، ناباروری و عوارض دیگری شود.

سفلیس

سفلیس را با آنتی بیوتیک به راحتی می توان درمان کرد اما اگر این بیماری درمان شود، در طی سال های متمادی می تواند در سراسر بدن گسترش یابد و باعث آسیب قابل توجهی به سایر اعضای بدن شود.

تریکوموناس

تریکوموناس واژینالیس Trichomonas vaginalis یک انگل میکروسکوپی است که باعث ایجاد یکی از شایع ترین انواع STD بخصوص در زنان جوان یعنی تریکومونیازیس می شود. تریکومونیازیس با یک یا دو دوز آنتی بیوتیک قابل درمان است.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

انواع کم خطر آن می توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی ( کندیلوما) شوند اما انواع پرخطر این ویروس منجر به سرطان دهانه رحم و یا سایر سرطان های مربوط به ناحیه ی تناسلی خواهند شد. تشخیص زودهنگام این ویروس می تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد. واکسن هایی وجود دارند که در برابر انواع خاصی از HPV مقاومت ایجاد می کنند.

تب خال تناسلی (HSV)

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) باعث به وجود آمدن متناوب زخم هایی در ناحیه ی تناسلی فرد می شوند. این ویروس از زمان ورود به بدن تا آخر عمر فرد مبتلا، در بدن وی باقی می ماند.

هپاتیت B و هپاتیت C

این ویروس ها می توانند باعث التهاب کبدی شوند. رابطه ی جنسی محافظت نشده یا سوزن آلوده ی مشترک می توانند باعث انتقال این ویروس ها باشند. در صورت بروز اشکال حاد بیماری، علائم بالینی مربوطه بروز پیدا خواهند کرد اما اگر بیماری به صورت مزمن پیش روی کند باعث آسیب شدید و/یا ماندگار کبد می شود.

ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV)

ویروس HIV
ویروس HIV منجر به بیماری ایدز می شود. این ویروس به نوع خاصی از گلبول های سفید (لنفوسیت های T-helper) که بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند، حمله می کند و آن ها را از بین می برد. با کاهش تعداد این سلول ها، توانایی بدن در مقابله با عفونت ها کم می شود. اگرچه تاکنون درمان قطعی برای HIV ارائه نشده اما با تشخیص زود هنگام این ویروس، درمان های ضد ویروسی (ART) می توانند به طولانی شدن عمر فرد مبتلا کمک کنند.

پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی

پیشگیری مؤثر، قبل از شروع فعالیت جنسی آغاز می شود. در اینجا، چند نکته برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی قبل از رابطه جنسی معرفی می شود:
  •  تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.
  • هر دو شریک جنسی باید در مورد سوابق جنسی خود صادق باشند.
  •  قبل از رابطه جنسی، به همراه شریک جنسی خود آزمایش دهید.
  •  اگر الکل یا مواد مخدر استفاده کرده اید، رابطه جنسی نداشته باشید. برای اینکه بهویروس پاپیلومای انسانی(HPV) و هپاتیت B دچار نشوید، واکسن بزنید.

داشتن رابطه جنسی ایمن

داشتن رابطه ایمن یعنی استفاده از مانع و محافظ لاتکس یا پلی اورتان در همه نوع رابطه جنسی است که از جمله انواع آن می توان موارد زیر را نام برد:
  •  استفاده ازانواع کاندوم زنانه یا مردانه هنگام مقاربت
  •  استفاده از کاندوم دهانی هنگام برقراری رابطه جنسی دهانی
  •  استفاده از دستکش هنگام تحریک با دست
کاندوم
رعایت نکات بهداشتی بعد از روابط زناشویی از مهمترین روشهای پیشگیری از بیماریها است. به یاد داشته باشید که شستشو پس از رابطه جنسی برای از بین بردن هر نوع باکتری از روی پوست مفید است. مخصوصاً زنان باید بعد از رابطه جنسی ادرار کنند تا خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری در آن ها کم شود.

سخن پایانی

خبر خوشی برای شما داریم. فروشگاه اینترنتی الو کاندوم همراه با مشاورانی مجرب به شما در خرید کاندوم و انتخاب آن کمک می کنند، تا لذت تجربه ی راحت ترین انتخاب از فرشگاه اینترنتی را کسب کنید.
همچنین در صفحه اینستاگرام فروشگاه اینترنتی الو کاندوم، با شرکت در مسابقه ها و اجرای چند قانون ساده برنده ی جوایز ارزنده ای شوید.
ارسال رایگان سبدهای خرید بالای 150 هزار تومان و بسته بندی محرمانه نیز از ویژگی های خرید اینترنتی کاندوم و سایر محصولات زناشویی از الو کاندوم است.
 
 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


با صرع هم میتوان باردار شد؟
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 21:30 | بازدید : 199 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 خانم های مبتلا به صرع دوران بارداری حساسی دارند و در این دوران باید مراقبت های خاصی را در نظر داشته باشند تا به جنین آسیبی نرسد.

بارداری در مبتلایان به بیماری صرع با تمام نکاتی که باید رعایت شود

یکی از رایج ترین وضعیت های پزشکی در خانم ها مخصوصاً در سنین بارداری صرع می باشد. تخمین زده شده است که بیش از 1.1 میلیون از خانم ها مبتلا به صرع در سنین بارداری هستند.

صرع در بارداری

از هر هزار تولد سه الی پنج نفر آن ها توسط خانم هایی به دنیا می آیند که خودشان به بیماری صرع مبتلا هستند که این عدد حدوداً 24 هزار نوزاد در سال می باشد.

خانم های مبتلا به صرع معمولاً در مورد بارداری خود نگران هستند. اگر چه بسیاری از آن ها فرزندان کاملاً نرمال و طبیعی دارند و بارداری آن ها تحت تاثیر بیماری شان قرار نمی گیرد، اما در هر صورت بهتر است که در مورد بارداری و ابتلا به صرع در کنار یکدیگر، اطلاعات کافی داشته باشید.

بارداری

خطرات صرع یا همان تشنج در دوران بارداری چیست ؟

خوشبختانه تعداد دفعات تشنج در اکثریت خانم های باردار در دوران بارداری کاهش پیدا می کند یا یکسان باقی می ماند و افزایشی دیده نمی شود. البته ممکن است که 15 تا 30 درصد از خانم ها با افزایش تشنج در دوران بارداری مواجه شوند که معمولاً در سه ماهه اول یا سوم اتفاق می افتد.

افزایش تعداد دفعات تشنج از طریق شناسایی نوع تشنج ها و مدت زمان تشنج در خانم ها قابل پیش بینی نیست. دقیقاً همان طور که نمی توانیم این نوع و شدت تشنج را در دوران قاعدگی پیش بینی کنیم .

تعداد زیادی از عوامل هستند که این تشنج را افزایش می دهد که شامل تغییرات هورمونی، تجمع آب و سدیم در بدن ، استرس، کاهش سطح خون به دلیل مصرف داروهای مختلف می باشد.

کم خوابی یا مصرف نکردن دارو ها طبق تجویز پزشک نیز ممکن است مهم ترین عاملی باشد که خانم های باردار به علت آن تشنج می کنند که در این دوران حتماً باید تحت نظر نورولوژیست باشید.

خبر خوب این جاست خانم هایی که تا 9 ماه قبل از بارداری هیچ گونه تشنجی نداشته باشند، احتمالا در دوران بارداری هم این مشکل را تجربه نمی کنند.

 خطرات صرع

خطرات دیگر مربوط به تشنج یا همان صرع چیست ؟

تشنج در دوران بارداری می تواند عاملی برای آسیب دیدگی و مشکلاتی برای مادر و فرزند باشد. البته همانگونه که در بخش بارداری و نوزاد نمناک اشاره کرده ایم میزان این خطرات بستگی به نوع تشنج دارد، صرع فوکال احتمالاً هیچ گونه آسیبی را به کودک وارد نمی کند و به اندازه تشنج های عمومی خطر ندارد.

در واقع تشنج های فوکال ممکن است بعداً منجر به تشنج های عمومی شود که خطرات زیادی را هم برای مادر و هم برای فرزند دارد. این خطرات شامل آسیب دیدگی و افتادن از بلندی، سوختگی، افزایش احتمال زایمان زودتر از موعد ، سقط جنین و کاهش ضربان قلب جنین می باشد.

این که کنترل خوبی در مورد تشنج در دوران بارداری داشته باشیم، نقش بسیار مهمی دارد. بیشتر متخصصان مربوط به بیماری صرع احساس می کنند که خطرات تشنج در مادران در دوران بارداری بیش از خطرات خود دارو های تشنج می باشد.

سقط جنین

خطرات دارو های ضد صرع در دوران بارداری چیست ؟

یکی از خطراتی که این دارو ها دارد ، احتمال ناقص بودن جنین می باشد. تقریباً 20 درصد از مشکلات جسمانی که نمی توان آن ها را پیش بینی و یا از آن ها جلوگیری کرد، توسط همین دارو ها اتفاق می افتد.

در خانم های مبتلا به صرع ، این خطر به 4 یا 6 درصد می رسد اما در کل احتمال آن باز هم بسیار پایین است. خانم هایی که دوز بالایی از این داروها را مصرف کنند، میزان خطر افزایش می یابد.

ژنتیک در این مورد نقش بسیار مهمی ایفا می کند. بارداری های سابق یا هر گونه سابقه خانوادگی از این نقایص، احتمال را افزایش می دهد.

مشاوره ژنتیک در چنین شرایطی ضروری است. معمولاً مشکلاتی مثل لب شکری یا مشکلات مربوط به کام ، دو نوع از رایج ترین نقص های جنینی هستند. نقص های قلبی  عروقی هم احتمالا در این شرایط اتفاق می افتد و البته هنوز تحقیقات در این مورد در حال انجام است.

ژنتیک

کدام یک از دارو های ضد تشنج و صرع بیشترین خطر را دارند ؟

هنوز تحقیقات در این مورد در حال انجام است. بهتر است که اثر بخش ترین دارو را با کم ترین عوارض جانبی استفاده کنید. معمولاً دارو های زیر به عنوان بیشترین دارو هایی که عوارض خود را در بارداری نشان می دهند، نام برده می شوند :

 داروی والپروات یا والپروئیک اسید

زمانی که این دارو در روز های اولیه بارداری استفاده می شود، یک تا دو درصد احتمال نقص عصبی و مشکلات نخاعی در کودک افزایش پیدا می کند و به طور کلی 10 درصد از هر گونه نقص در جنین بالا می رود.

احتمالاً کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری این دارو را مصرف می کنند، ضریب هوشی کم تری دارند و خطر اوتیسم برایشان بالا می رود تمام این خطرها زمانی بدتر می شود که دوز بالایی از این دارو توسط مادر مصرف شود.

والپروئیک اسید

چه چیزی می تواند خطر ایجاد این مشکلات را برای کودک کم تر کند ؟

خطرات مربوط به نقص های جنینی زمانی کم تر می شود که خانم ها در اوایل سه ماهه اول بارداری از فولات استفاده کنند. اگر چه نمی توان جلوگیری از این مشکلات را با مصرف فولات تضمین کرد اما بهتر است که چنین خانم هایی با دستور پزشک از این دارو استفاده کنند.

مصرف مولتی ویتامین روزانه حاوی 14 میلی گرم فولات ، مکمل مناسبی است که معمولاً به خانم ها توصیه می شود.

سلنیوم و زینک موجود در مولتی ویتامین و مواد معدنی ، همچنین فواید خاص خود را دارد.

ممکن است ویتامین k به بعضی از خانم ها در چنین شرایطی تجویز شود که در ماه آخر بارداری خود هستند که تا از هر گونه مشکلات خونریزی در آن ها جلوگیری شود.

همچنین نوزادان نیز بعد از به دنیا آمدن حتماً باید ویتامین k مصرف کنند.

فولیک اسید را از سه ماه قبل از اقدام به بارداری شروع کنید.

خانم های مبتلا به صرع بایستی حدودا سه ماه قبل از اقدام به بارداری مصرف فولیک اسید اضافی را تحت نظر و با اجازه ی پزشک معالج خود آغاز کنند، چراکه برخی ازداروهای تشنج میتواند برمیزان فولیک اسید تاثیر بگذارد.

ویتامین کا

چه استراتژی های دیگری برای کاهش خطر وجود دارد ؟

مهم تر از همه ، خانم ها باید اطلاعاتی را در قبل و بعد از بارداری داشته باشند. اگر دارو های ضد صرع مورد نیاز نبود، دارو های دیگری هم مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند با دوز بالاتر مصرف شوند که خطر دارو های ضد تشنج را ندارند. پیشنهاد می کنیم که از پایین ترین دوز دارو استفاده کنید که می تواند از تشنج جلوگیری کند. معمولاً این دارو ها خطر بسیار کم تری دارند.

همچنین باید سطح مصرف داروها را بسنجید. سطح داروهای ضد صرع باید در دوران بارداری بررسی شود و بعد از زایمان نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

نمی توان فقط به دلیل بیماری صرع سزارین را تجویز کرد . بیشتر این خانم ها طبیعی زایمان می کنند.

معمولا در این دوران شیردهی هم مشکلی ندارد ؛ البته اگر میزان دوز مصرف دارو کم باشد. معمولا بعضی از پزشکان توصیه می کنند که بعد از شیر دادن از این دارو ها استفاده کنید.

خطرات صرع کودکان

نکات بیشتری که بایددر مورد صرع به خاطر بسپارید :

قبل از بارداری حتما به پزشک مراجعه کنید و جلسات ملاقات منظم داشته باشید.

سطح دارو های ضد صرع را در خون خودتان در دوران بارداری بررسی کنید. حتماً طبق تجویز پزشک عمل کنید.

به اندازه کافی استراحت کنید . خواب شما بسیار نقش اساسی دارد. در مورد دارو به مواد غذایی که می خورید، توجه داشته باشید.

مصرف مولتی ویتامین های تجویزی قبل و بعد و در دوران بارداری را فراموش نکنید.

هرگز سیگار نکشید ، الکل مصرف نکنید و کافئین را ترک کنید.

همه علائم و مشکلات خود را ثبت و ضبط کرده و دقیق در اختیار پزشک قرار دهید.

حتماً در دوران بارداری تحت نظر یک متخصص عصب هم باشید.

دکتر اعصاب

سوالات متدوال صرع در بارداری

 زنان باردار مبتلا به صرع نسبت به زنان سالم بارداری خطر ناکی را در پیش خواهند داشت.

از کجا مطمئن شوم که حال کودک خوب است ؟

در این شرایط پزشک متخصص سلامت نوزاد را در دوران بارداری کاملا بررسی می کند. همچنین ممکن است سونوگرافی های بیشتری نسبت به بقیه افراد برای شما تجویز شود. گاهی اوقات آزمایش های اضافه تری برای شما می نویسد. 

در این شرایط زایمان چگونه انجام می شود ؟

معمولا این خانم ها مانند افراد معمولی دیگر زایمان می کنند. مسکن ها نیز به همان مقدار آن ها تجویز می شود. تشنج معمولاً در دوران زایمان اتفاق نمی افتد اما اگر تشنج داشته باشید، با دارو های تزریقی متوقف می شود. اگر وضعیت وخیم باشد، پزشک ترجیح می دهد که همان سزارین انجام شود.

پس برای زایمان نگرانی نداشته باشید. اگر در سه ماهه سوم بارداری ، تشنج های متعدد داشتید، احتمالاً در زایمان هم آن را تجربه کنید.

 

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هرآنچه که باید از “بارداری خارج از رحم” بدانید
دو شنبه 8 شهريور 1400 ساعت 21:29 | بازدید : 142 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 زمانی که تخمک بارور شده به جای رحم در لوله فالوپ یا جایی دیگر از شکم کاشته شود “بارداری خارج از رحم” اتفاق افتاده و نیاز به درمان اضطراری دارد.

چه چیزهایی درباره بارداری خارج از رحم باید بدانیم؟

برای اینکه بارداری اتفاق بیافتد ، تخمدان باید یک تخمک را به داخل لوله فالوپی یا رحمی آزاد کند، جایی که حدود 24 ساعت باید در آن باقی بماند در آنجا باید با یک اسپرم برای باروری ارتباط برقرار کند. تخم های بارور شده 3 تا 4 روز قبل از ورود به رحم، در لوله های فالوپ باقی میمانند.
بعد از آن، وارد رحم شده و رشد می کنند تا زمانی که نوزاد متولد شود اما اگر تخمک بارور شده در لوله های فالوپ یا جایی دیگر در شکم شما کاشته شود، به نتیجه ای می رسیم که به آن حاملگی ناحیه ای میگویند در این موارد، حاملگی نمی تواند به طور طبیعی ادامه یابد و به درمان اضطراری نیاز دارد ، این مقدمه ای بود برای صحبت بیشتر در مورد جزئیات بارداری خارج از رحم یا همان حاملگی خارج از رحم که قصد داریم در این بخش از نمناک به آن بپردازیم.
 
درمان دارویی بارداری خارج از رحم
 همه چیز راجع به بارداری خارج از رحم
 

علائم بارداری خارج از رحم

اغلب موارد، حاملگی خارج رحمی در طی چند هفته اول حاملگی اتفاق می افتد ممکن است حتی ندانید که باردار هستید و نشانه هایی از یک مشکل دیگر را داشته باشید خونریزی واژینال و درد لگن اغلب اولین علائم هستند، اما سایر موارد ممکن، عبارتند از:
  1.  تهوع و استفراغ با درد
  2. گرفتگی شکمی
  3. درد در یک طرف بدن شما
  4. سرگیجه یا ضعف
  5. درد در شانه، گردن
  6. راست روده شدن
حاملگی خارج از رحم ،می تواند منجر به پارگی فالوپی شود اگر این اتفاق بیافتد، دچار درد شدید و خونریزی شدید میشوید. اگر خونریزی سنگین واژن دارید یا سرگیجه، سردرد یا درد شانه بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
 
 بارداری خارج از رحم

 بارداری خارج از رحم چیست؟ نشانه ها و علایم آن

 

عوامل افزایش دهنده خطر بارداری خارج از رحم:

اگر مادر شما هنگام حاملگی شما داروی دی اتیل استیل بسترول یا DES مصرف کرده باشد. بارداری بعد از بستن لوله ها (یک جراحی برای جلوگیری از باردرای دائم)- بعد از جراحی های کیست تخمدان و فیبروم، برداشتن آپاندیس ، یا حتی سزارین قبلی این احتمال بالا می رود.

اگر در حین داشتن IUD باردار شده باشید.

آسیب دیدگی لوله ها ناشی از ابتلا به عفونتهایی که می توانند باعث التهاب و عفونت لگن یا PID شوند. بیماریهای مقاربتی بخصوص عفونت با کلامیدیا و عارضه سوزاک حتی اگر علائم واضحی برای شما نداشته باشند امکانپذیر است دلیل درگیری لوله ها شوند.

سابقه بارداری بیرون رحمی

اگر قبلا تشخیص ناباروری برای شما داده شده و یا درمان شده اید. از آنجا که برخی از ناباروری ها به علت اختلال در لوله های رحم رخ می دهند، در اینصورت شما نسبت به افراد عادی احتمال بیشتری برای بارداری خارج رحمی دارید. حدس بروز بارداری خارج رحمی در خانمهای کهنسال تر بیشتر است.

جراحی بارداری خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم چه نشانه ها و درمان هایی دارد؟

 

علل بارداری خارج از رحم

شما ممکن است هرگز ندانید که چرا یک حاملگی خارج رحمی دارید یک علت می تواند یک لوله فالوپی آسیب دیده باشد این می تواند مانع ورود تخمک لقاح به رحم شما شود، که هنگام ایمپلنت تخمک را به جای لوله فالوپی در جایی دیگر قرار گیرد اما اگر احتمال حاملگی خارج از رحم داشته باشید، به احتمال زیاد یکی از موارد زیر را دارید:
  • بیماری التهابی لگن (PID)
  • بیماری های مقاربتی.
  • زخم از جراحی های قبلی لگن
  • سابقه حاملگی خارج رحمی
  • انسداد لوله ای یا شکستگی لوله ای ناکام
  • استفاده از داروهای باروری
  • درمان های ناباروری ،مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)
  • یا بارداری از طریق (IUD).
  • تشخیص بارداری خارج از رحم
اگر یک حاملگی خارج رحمی دارید، پزشک شما آزمایش حاملگی و امتحان لگن میگیرد یک آزمایش اولتراسوند ممکن است برای مشاهده شرایط رحم و فاکتورهای فالوپ انجام شود اگر پزشک تایید کند که حاملگی خارج رحمی دارید، بهترین شرایط درمان و برنامه های آینده موثر را برای شما شرح خواهد داد.
 
درمان بارداری خارج از رحم
علت و علایم حاملگی خارج از رحم چیست؟ 
 
 

درمان های تجویز شده برای بارداری خارج از رحم

از آنجا که یک تخمک نمی تواند در خارج از رحم زنده بماند، بافت باید از بدن شما برداشته شود تا از عوارض جدی جلوگیری شود. دو روش برای درمان آن استفاده می شود:دارو و جراحی.

درمان دارویی بارداری خارج از رحم

اگر لوله فالوپ شما شکسته نشده باشد و حاملگی شما خیلی دور از حد پیشرفت نکرده باشد، پزشک شما می تواند یک تزریق متوترکسات (Trexall) به شما بدهد. این ترزیق مانع رشد سلولی میشود و بدن شما به سادگی آنها را جذب می کند. اکثر حاملگی های خارج رحمی می توانند با استفاده از متوترکسات درمان شوند.
 
 
 علایم بارداری خارج از رحم

تزریق آمپول برای حاملگی خارج از رحم

 

جراحی بارداری خارج از رحم

در موارد دیگر، جراحی مورد نیاز است. رایج ترین روش لاپاروسکوپی است. پزشک شما برش های بسیار کوچکی را در شکم شما ایجاد کرده و یک وسیله نازک و انعطاف پذیر (لاپاراسکوپ) را برای برداشتن تخمک از رحم وارد بدن شما میکند . اگر لوله فالوپ شما آسیب دیده باشد، ممکن است مجبور باشد آن را نیز حذف کنید. اگر خونریزی شدید داشته باشید یا پزشک شما شک کند که لوله فالوپ شما شکسته شده، ممکن است نیاز به جراحی اضطراری با برش بزرگتر داشته باشید. این لاپاروتومی نامیده می شود.
 

پس از بارداری خارج از رحم

شما شانس بارداری طبیعی را خواهید داشت، اما ممکن است دشوار باشد. شما باید در ابتدا با یک متخصص باروری صحبت کنید، به ویژه اگر لوله فالوپی را برداشته اید. قبل از اینکه مجددا تلاش کنید صبر کنید تا با پزشک خود صحبت کنید. بعضی از پزشکان حداقل 3 تا 6 ماه استراحت را پیشنهاد می کنند. اگر قبلا حاملگی خارج از رحم داشته باشید.
بارداری خارج از رحم

 

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درمان جدید و سریع افتادگی سینه
یک شنبه 7 شهريور 1400 ساعت 12:0 | بازدید : 254 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 خانم ها با افزایش سن یا بعد از بارداری و شیردهی دچار افتادگی و شل شدن سینه می شوند اما روش های جدیدی وجود دارد که می توانند به راحتی این مشکل را برطرف کنند.

بهترین روش درمان افتادگی سینه با روش های جدید

افتادگی سینه به دلیل مختلفی مانند افزایش سن، بارداری، شیردهی و... ایجاد شده و بسیار ناخوشایند است. گرچه داشتن سینه هایی افتاده و آویزان هیچ خطری برای فرد مبتلا ندارد اما با ظاهر ناخوشایندی که ایجاد می کند می تواند موجب کاهش اعتماد به نفس خانم ها شود بنابراین بسیاری از خانم ها به دنبال روشی مطمئن برای سفت کردن و برای برگرداندن شکل طبیعی سینه ها هستند. لیفت سینه روشی جدید و مطمئن است که به روش های مختلفی انجام می شود. در این بخش از نمناک با روش های انجام لیفت سینه آشنا خواهید شد.

درمان افتادگی سینه

افتادگی سینه چیست؟

خانم ها دارای چین تحتانی در زیر سینه خود هستند ، اگر نوک سینه بالاتر از چین تحتانی سینه باشد اما بافت سینه از چین تحتانی پایین آمده افتادگی محسوب نمی شود اما اگر نوک سینه و قسمت قهوه ای رنگ آرئول از این چین پایین تر باشد، افتادگی سینه اتفاق افتاده است.

افزایش سن، بارداری و شیردهی، اضافه وزن و کاهش وزن، ژنتیک، مصرف دخانیات و...از علل افتادگی سینه هستند. افتادگی سینه در افراد به درجات مختلفی مانند خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی می شود. افتادگی و شل شدگی سینه ها به گردن و شانه های خانم ها فشار می آورد و باعث عرق سوز شدن یا ایجاد مشکلات پوستی در زیر سینه های خانم ها می شود.

افتادگی سینه

لیفت سینه چیست؟

لیفت سینه یکی از جدیدترین روش ها برای برگرداندن فرم طبیعی سینه ها و رفع چین و چروک های ایجاد شده بر روی آن است که جوانی و زیبایی را دوباره به سینه ها برمی گرداند و باعث خوش فرم شدن سینه ها و افزایش اعتماد به نفس می شود.

چه کسانی باید لیفت سینه انجام دهند؟

  • خانم هایی که سینه های آن ها شل و آویزان شده است.
  • کسانی که در اثر افزایش سن پوست سینه هایشان چروک شده و چربی خود را از دست داده اند.
  • کسانی که هاله اطراف سینه آنها در اثر بارداری یا دلایل دیگر بزرگ شده باشد.
  • افرادی که سینه های آن ها به دلایلی فرمی نامتقارن پیدا کرده است.

شل شدگی سینه

انواع روش های لیفت سینه

با روش های لیفت سینه برای از بین بردن افتادگی سینه آشنا شوید.

لیفت سینه با نخ

در این روش پزشک با نخ های بخیه قابل جذب و با استفاده از سوزن های بسیار ظریف و نازکی نخ ها را وارد بافت سینه می کند و سینه به سمت بالا می کشد.

عمل جراحی ماستوپکسی

افرادی که افتادگی سینه شدید دارند، می توانند جراحی انجام دهند. در این روش پزشک پزشک در محل مشخصی از سینه ها برشی را ایجاد می کند و پس از ایجاد این برش ها، از محل برش بافت سینه به سمت بالامی کشد. کشیدگی بافت سینه باید به گونه ای باشد که افتادگی برطرف و هاله و نوک سینه نیز در جای خود قرار بگیرند.

لیفت سینه با CACI

در این روش با دستگاهی دستی پالس های برقی به سمت سینه شما ارسال شده و این پالس ها با ایجاد شوک های جزئی در بافت های سینه باعث بالا رفتن و صاف تر شدن سینه ها می شوند.

انواع لیفت سینه

لیفت سینه با طب سوزنی

افرادی دارای افتادگی های خفیف در سینه ها می توانند از طب سوزنی برای لیفت سینه ها استفاده کنند. این روش یکی از کم عارضه ترین روش ها برای لیفت سینه است.

لیفت سینه با لیزر

لیزر درمانی سلول های مرده پوست را از بین می برد و تولید کلاژن را افزایش داده و سبب درمان چین و چروک های پیشرفته می شود.افزایش تولید کلاژن می تواند کشش پوست سینه را افزایش می دهد.

ترماژ

یکی از روش های بالا کشیدن سینه ترماژ است که در آن با دستگاهی به نام ThermaCool امواج رادیویی را به لایه های عمیق پوست فرستاده و سبب کلاژن سازی پوست می شوند.

لیفت سینه با دستگاه J-Plasma

دستگاه J-Plasma، با استفاده از گاز هلیوم یونیزه شده و با انرژی فرکانس رادیویی باعث منقبض شدن پوست بدن و نیز تجدید تولید کلاژن و بازسازی آن می گردد.

دستگاه J Plasma

لیفت سینه VBL

لیفت سینه VBL که در آن از خون پلاسمائی غنی از پلاکت استفاده شده موجب افزایش گردش خون و کاهش دادن چین و چروک های پوست سینه شده و ظاهری زیبا به سینه ها می بخشد.

پروتز سینه

اگر افتادگی پستان خفیف باشد با گذاشتن پروتزمی توان افتادگی سینه را اصلاح کرد اما اگر افتادگی سینه شدید باشد، استفاده از پروتز سبب می شود پروتز در قسمت بالا مانده و سینه در قسمت پایین آویزان شوند.

در لیفت سینه می توان سینه ها را به سمت بالا کشیده و فرم آن ها را سفت تر و جوان تر کرد اما اگر بخواهید سینه های خود را پرتر یا بزرگ تر کنید، باید در کنار لیفت سینه از پروتز سینه نیز استفاده کنید.

مزایای لیفت سینه

  • زیبا شدن فرم سینه
  • جوان تر شدن بافت سینه
  • افزایش اعتماد به نفس
  • درمان شل شدگی و افتادگی سینه ها
  • برطرف کردن چین و چروک های پوست سینه

فواید لیفت سینه

معایب و عوارض لیفت سینه

  • تورم
  • درد
  • قرمزی
  • التهاب سینه ها
  • باقی ماندن جای زخم های ناشی از بریدگی ها
  • واکنش های آلرژیک به عمل جراحی
  • نیاز به انجام مجدد عمل جراحی
  • تشکیل لخته خون در پاها یا ریه ها

نکات مهم

  • لیفت سینه را زمانی انجام دهید که قصد بارداری ندارید زیرا بارداری و شیردهی باعث تغییر سینه ها می شود.
  • پزشکان توصیه می کنند که لیفت سینه را از 18 سالگی به بعد انجام دهید تا فرم و اندازه سینه ها ثابت شوند.
  • با مصرف غذاهای سالم و انجام ورزش منظم و ماساژ سینه ها با یخ، روغن زیتون، روغن خردل یا ژل آلوئه ورا از افتادگی سینه ها جلوگیری کنید.

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نبایدهای حساس و مهم شب عروسی
یک شنبه 7 شهريور 1400 ساعت 11:23 | بازدید : 167 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 شب عروسی برای هر زوجی مهم ترین و به یادماندنی ترین شب زندگیست. اما هر دختر و پسری قبل از این شب باید و نبایدهای لازم برای اولین رابطه زناشویی را بدانند.

نکاتی درباره شب زفاف و شب اول عروسی که خیلی مهم هستند

شب عروسی یکی از مهم ترین شب های زندگی زوجین است. برای اغلب زوجین شب زفاف شب پر التهابی است و اولین شب ارتباط جنسی جدی میان آنهاست.

نکات شب عروسی

رفتارهای نادرست در این شب تا پایان زندگی در ذهن باقی می ماند، بنابراین زوجین باید در این شب بیشتر در رفتار خود دقت کنند و نکاتی که در این بخش از نمناک آورده ایم را رعایت کنند. یکی از ضروریات برای هر پسر و دختر جوان که تصمیم بر ازدواج دارند، این است که دانستنی های لازم برای شب زفاف را بدانند.

زوجین قبل از شب ازدواج با یکدیگر صحبت کنند:

قبل از شب زفاف زن و مرد باید با یکدیگر درباره این شب صحبت کنند و درباره انتظاراتی که از همسر خود دارند و سایر مسائل جنسی صحبت کنند.

صحبت قبل از شب عروسی

اطلاعات خود را بالا ببرید:

قبل از رسیدن شب عروسی اطلاعات جنسی خود را از طریق خواندن مقالات و کتاب های موجود در این زمینه و همچنین مراجعه به مشاور بالا ببرید و اگر هیچ اطلاعی درباره آناتومی جنسی خود و همسرتان، فانتزی های جنسی، اختلالات جنسی و… ندارید، بهتر است قبل از ازدواج اطلاعاتی در این باره کسب کنید.

به روح و روان همسرتان توجه کنید:

برخی از آقایان متاسفانه در شب زفاف تنها به فکر لذت خود هستند و به معاشقه با همسرشان توجهی نمی کنند. کیفیت همبستر شدن و انجام رفتار جنسی با همسر آموختنی است و هر پسر و دختر جوان که تصمیم بر ازدواج دارند، این است که دانستنی های لازم مانند مقدمات همبستر شدن، شناخت نیازهای عاطفی یکدیگر در هنگام آمیزش و رعایت آن، شناخت راه های مختلف همبستر شدن و... را برای این کار را یاد بگیرند.

در همسر در شب زفاف

به بهداشت و تغذیه خود توجه کنید:

در شب عروسی ممکن است شما بیش از حد عرق کرده و بدنتان بوی بدی گرفته باشد پس قبل از همبستر شدن حتما دوش بگیرید، دندان هایتان را مسواک بزنید و سپس همبستر شوید. قبل از رابطه جنسی غذای سنگین نخورید زیرا باعث خواب آلودگی تان می شود. همچنین از خوردن مشروب پرهیز کنید، زیرا نوشیدن الکل نعوظ را دشوار میکند.

در شب زفاف نباید جبر در کار باشد:

شب زفاف را نباید با جبر آغاز کرد بلکه اولین رابطه جنسی باید با نوازشی صبورانه و معاشقه ای جانانه باشد. در شب زفاف باید تمام تمهیدات لازم رابه کار گیرید و در نهایت ملایمت و ظرافت عمل کنید زیرا کوچک ترین اشتباه در شب زفاف، ممکن است همسرتان را خسته و دل آزرده کند.

احساس ترس و اضطراب همسرتان را درک کنید:

برای بسیاری از خانم ها شب اول ازدواج بسیار استرس زا است و ممکن است آنها در این شب احساس ترس و اضطراب و... را تجربه کنند. آقایان برای اینکه شب بی نظیری داشته باشند، به احساس همسر خود توجه کنند و در صورتی که همسرشان خسته است و درگیر احساسات زیادی است، همبستر شدن را به شبی دیگر موکول کنند.

ترس و اضطراب همسر

اطلاعاتی درباره بدن همسر خود به دست آورید:

متاسفانه یکی از مسائلی که برخی آقایان اطلاعی درباره آن ندارند، پرده بکارت است. پرده بکارت غشایی است که تمام یا قسمتی از دهانه واژن را می پوشاند و انواع مختلفی دارد. یکی از انواع پرده بکارت، پرده ای است که به اندازه کافی انعطاف پذیر و قابل ارتجاع است و به هنگام ورود آلت تناسلی مرد، پاره نمی شود و هیچ خونریزی ندارد.

بنابراین قبل از شب عروسی در این باره اطلاعات کسب کنید تا خدایی نکرده باعث شک به همسر و تهمت به او نشود. در موارد نادری که پرده بکارت از نوع ضخیم باشد، برای پاره شدن آن احتیاج به عمل جراحی است.

سنت ها را دور بریزید:

متاسفانه در برخی از شهرهای ایران در شب زفاف برخی از خانم ها پشت در منتظر می مانند. اگر شما این رسم را دارید اما خانواده عروس خانم این رسم را ندارند، از قبل با خانواده تان صحبت کنید و شما فردی باشید که سنت شکنی می کند، زیرا این کار فشار زیادی را بر عروس تحمیل می کند.

نکات شب عروسی

از صحبت بیش از حد و بی جا دوری کنید:

در اولین رابطه جنسی با همسر خود نباید حرف های اضافه و نابجا و حرف های تحریک کننده بزنید زیرا شما تاکنون با همسر خود رابطه جنسی نداشته اید و از تمایلات و مواردی که باعث ناراحتی او میشود آگاه نیستید، پس بهتر است که تقریباً ساکت باشید.

از ابزار جلوگیری از بارداری استفاده کنید:

برخی افراد در شب زفاف استرس باردار شدن را دارند. بهتر است شب زفاف آقایان از کاندوم استفاده کنند. استفاده از کاندوم علاوه بر جلوگیری از بارداری سبب می شود که وقتی پرده بکارت در اثر دخول پاره میشود از راه زخم های ایجاد شده میکروب و آلودگی وارد بدن نشود.

استفاده از کاندوم

به همسرتان دوست داشتن را القا کنید:

شب زفاف تنها شبی برای انجام رابطه زناشویی نیست بلکه در این شب باید به همسرتان دوست داشتن را القا کنید. همسرتان را در آغوش بگیرید ، به چشمهایش نگاه کنید و به او بگویید که زیبا است ، به او بگویید دوستش دارید و نیازهای عاطفی یکدیگر را در هنگام آمیزش رعایت کنید. موسیقی، لباس زیر جذاب، و شمع نیز می توانند خیلی کمک کنند.

بعد از رابطه جنسی به همسرتان احترام بگذارید:

بعد از رابطه جنسی همسرتان را تنها نگذارید و نخوابید، با او صحبت کنید. همسرتان ممکن است در این شب درد و خونریزی داشته باشد، پس از او مراقبت کنید.

تا سه روز پس از نزدیکی خون ریزی بسیار جزئی، طبیعی است و نباید نگران بود. ولی در صورت ادامه پیدا کردن خون ریزی حتما باید به جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد.همچنین می توانید یک هدیه کوچک شب عروسی تهیه کنید و به یکدیگر بدهید.

اولین رابطه جنسی

نکاتی مهم در رابطه با مسائل جنسی و شب زفاف عروس و داماد

کیست های تخمدان، مشکلات مجاری ادراری، بیماریهای عفونی لگنی، آندیومتریوزیس و …از علت های درد در ناحیه شکم در خانمها در هنگام رابطه جنسی است. اگر دچار درد شکم بعد از رابطه شده اید، به پزشک مراجعه نمایید.

بیماری های دستگاه تناسلی مردانه و یا آسیب و اختلال در بافتی که روی آلت مردانه را پوشانده است، علت درد در آلت تناسلی مردان است که آقایان نیز برای درمان این مشکل باید به پزشک مراجعه نماید.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آیا آکنه و جوش با فعالیت جنسی ارتباط دارد؟
یک شنبه 7 شهريور 1400 ساعت 11:21 | بازدید : 180 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 بروز جوش و آکنه به دلیل فعالیت های جنسی یکی از باورهای قدیمی است. اما آیا واقعا آکنه و جوش با فعالیت جنسی ارتباطی دارند؟

ارتباط آکنه و جوش با فعالیت جنسی

قدیمی ترها بر این باورند که داشتن فعالیت جنسی بر بروز مشکل آکنه تاثیرگذار است. شاید این موضوع بیشتر ریشه در آن دارد که نسل قدیم به این طریق سعی در ممانعت نسل جوان خود از انجام فعالیت های جنسی قبل از ازدواج داشتند و به نوعی از این تاکتیک ترس انداختن در دل آن ها استفاده می کردند شاید هم دلیل دیگری در پس این باور قدیمی نهفته بود. ما دراین بخش از بهداشت و سلامت نمناک کاری به دلیل باورهای قدیمی نداریم بلکه نگاهی علمی خواهیم داشت با این مورد.

آکنه و رابطه جنسی

بروز آکنه با فقدان یا کمبود رابطه زناشویی؟

اگر چه تحقیقات زیادی در خصوص این وجود رابطه صورت نگرفته ، اما شاید از طرفی بتوان گفت از آنجا که بروز آکنه در سن بلوغ و درست همزمان با تمایلات جنسی فرد اتقاق می افتد، ممکن است وجود رابطه بین این دو مورد قرار گرفته باشد.

از طرفی امروزه افرادی هستند که تصور می کنند بروز آکنه در آن ها به دلیل فقدان فعالیت جنسی در بعضی از مواقع است. پس در هر صورت بهترین کار این است که برخی عوامل بروز آکنه را بررسی کنیم تا ببینیم آیا فعالیت جنسی نیز در این راستا نقشی دارد؟

بر اساس برخی از تحقیقات کلی انجام گرفته بر روی موارد گزارش شده بروز آکنه، گفته شده بروز این حالت بیشتر به دلیل مسدود شده قسمت هایی از پوست صورت می گیرد.

در عین حال دلیل این انسداد انباشته شدن میزان روغن مصرفی بر روی پوست و یا برخی اجزای مرده پوست و یا عواملی از این دست بر روی پوست ایجاد شده بود پس نمیتوان بروز آکنه را مستقیم با زیاد یا کمبود رابطه جنسی مرتبط دانست چرا که در واقع عوامل دیگر مرتبط به رابطه جنسی میتوانند موجب این وضعیت شوند.

آکنه و رابطه جنسی

تغییرات بدن در رابطه جنسی و بروز آکنه

خب حالا از طرفی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت جنسی در بروز آکنه نقش دارد یا خیر باید دید در حین بروز فعالیت جنسی چه مواردی صورت می گیرد. زمانی که فرد اقدام به فعالیت جنسی دارد، در نتیجه انجام آن واکنش های متابولیکی زیادی در بدن صورت می گیرد و فرد دچار حالت خستگی و بی رمق شدن شدیدی می شود.

به عنوان مثال برخی از افراد در حین انجام فعالیت جنسی نسبت به زمان های عادی دیگر، بیشتر دچار تعریق می شوند. به نوعی می توان گفت شاید عرق حاوی مولکول هایی است که دراصل در بروز حالت آکنه برای فرد موثرند اما از طرفی دیگر مشاهده شده اگر این میزان تعریق به طور کامل و به خوبی انجام گیرد باعث کاهش میزان حالت آکنه می گردد.

پس در واقع این موضوع نشان می دهد چنانچه فعالیت جنسی در موارد بیشتر و با تعریق کاملتری صورت گیرد به مراتب ضایعات پوستی بهتر از بین بروند و این نکته به خوبی معیار ممانعت از بروز آکنه است.

رابطه زناشویی عامل آکنه

در واقع همزمان با عرق کردن برخی میکروب ها و نیز سلول های مرده پوست که موجب مسدود شدن پوست و بروز آکنه هستند، دفع می گردند لذا مراقبت های پوستی بعد از فعالیت جنسی به شدت در بروز یا بالعکس کاهش حالت آکنه موثر است زیرا در صورت عدم مراقبت های بهداشتی پوست این ذرات که از سطح پوست به کمک مولکول های عرق خارج شده، مجددا بر روی پوست باقی مانده و موجب مسدود شدن منافذ پوستی و نهایتا آکنه می گردند.

هر چند گاهی وجوده دوده و ذرات آلودگی بر روی پوست نیز موجب بروز آکنه می گردند اما باید گفت هورمون های جنسی حاوی ذرات چربی هستند و تجمع این مواد چرب بر روی پوست باعث مسدود شدن منافذ و در نتیجه بروز حالت آکنه می گردد.

ترشح هورمون های جنسی و بروز آکنه

ترشح هورمون جنسی اندروژن همزمان با انجام فعالیت جنسی، افزایش می یابد و چنانچه دفعات زیادی فعالیت جنسی صورت گیرد، احتمال ورود این هورمون ها در سطح پوست و در نتیجه مسدود شدن منافذ پوستی و در نهایت آکنه بیشتر خواهد بود.

بروز آکنه با رابطه

نتیجه نهایی

با توجه به تمام توضیحاتی که خواندید، در عین حال که نمی توان صرفا به طور مستقیم فعالیت جنسی را عامل اصلی بروز حالت آکنه تلقی کرد و عوامل زیادی در بروز آکنه فرد موثر است اما به نوعی با وجود مواردی که توضیح داده شد، ممکن است تمایلات جنسی فرد نیز به عنوان عاملی فرعی در این خصوص دخیل باشند.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


از کجا بفهمیم کودکمان دچار سوء تغذیه است ؟
پنج شنبه 4 شهريور 1400 ساعت 23:19 | بازدید : 318 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 سوء تغذیه در کودکان نوعی بیماری است که امروزه در حال افزایش می باشد و علت اصلی آن کمبود مواد مغذی و رژیم غذایی ضعیف کودکان است.

سوء تغذیه در کودکان - علل، نشانه ها و درمان آن

آیا فرشته کوچک تان وزن خود را از دست می دهد و روز به روز ضعیف تر می شود؟آیا او اغلب از عفونت و دیگر مشکلات سلامتی رنج می برد و شما نگران این هستید که مشکلش ممکن است به خاطر سوء تغذیه باشد؟ اگر اضطراب دارید، وقت آن است که با پزشک مشورت کنید اما قبل از این که این کار را بکنید، متن این بخش از سلامت نمناک را بخوانید تا همه چیز را در مورد سوء تغذیه و چگونگی تاثیر آن بر کودکانتان یاد بگیرید.

سوء تغذیه در کودکان

کمبود کافی مواد مغذی حیاتی و مواد معدنی می تواند منجر به سوء تغذیه در بدن کودک شما شود.با دریافت کافی مواد مغذی، کودک شما می تواند سلامت خوب خود را بازیابد و یک زندگی عاری از بیماری را داشته باشد. در اینجا ما در مورد سوء تغذیه کودکان صحبت می کنیم و اینکه چگونه می توانید به کودک خود کمک کنید تا بر این اختلال غلبه کند!

سوء تغذیه در کودکان

علت و اثرات سوء تغذیه در کودکان را بدانید

سوء تغذیه در کودکان چیست؟

کودک شما وقتی از سوء تغذیه رنج می برد که بدن او مقدار کافی از مواد مغذی، کالری و مواد معدنی کافی را دریافت نمی کند. تمام این اجزای ضروری به روند رشد او کمک می کنند.

علاوه بر این، دریافت مواد مغذی ضروری ایمنی بدن را افزایش می دهد و او را نسبت به عفونت های مضر محافظت می کند. یک نوع از سوء تغذیه هم چنین می تواند زمانی رخ دهد که کودک شما مقدار زیادی کالری (بالای مواد غذایی) دریافت کند.

عدم تغذیه، منجر به چند اختلال سلامتی در بدن کودک می شود. فقر مواد مغذی بر سلامت جسمی، رفتار، خلق و خو، فرآیندهای رشد و دیگر وظایف بدن تاثیر می گذارد.

غذا نخوردن کودکان

فقر مواد مغذی و سوء تغذیه در کودکان

انواع سوء تغذیه در کودکان:

شایع ترین انواع سوء تغذیه، عبارتند از:

1. سوء تغذیه انرژی پروتیینی (PEM):

به خاطر کمبود پروتئین و گلوکز در غذاها، کودک این نوع خاص از سو تغذیه را تجربه می کند.

سه نوع زیرمجموعه از PEM وجود دارد:

سوء تغذیه حاد، سوء تغذیه مزمن، و سومی هم شامل هر دوی آن ها است. سوء تغذیه حاد باعث می شود که کودک لاغر شود و وزن بدنش کم شود. در سوء تغذیه مزمن، کودک از رشد کم رنج می برد. زمانی که کودک شما از سوء تغذیه حاد و مزمن رنج می برد، وزنش کم می شود و مشکلات سلامتی متعددی را تجربه می کند.

2. کمبود ریز مغذی ها (ویتامین و منابع معدنی):

کمبود ریز مغذی ها می تواند منجر به کمبود مواد مغذی در کودک شما شود. ریز مغذی ها چیزی جزهای ویتامینی و مواد معدنی نیستند. کودک شما به این مواد مغذی برای کارکردهای مناسب بدن و فرآیندهای رشد نیاز دارد.

انواع سوء تغذیه در کودکان

شایع ترین نوع سوء تغذیه کودکان چیست؟

علل سوء تغذیه در کودکان:

به طور معمول، فقدان مواد مغذی ضروری و مواد معدنی، شرایط سوء تغذیه ای را در کودک ایجاد می کند. به شدت بر شرایط زندگی یک کودک در حال رشد تاثیر می گذارد و ممکن است با اختلالات سلامتی متعددی روبرو شود.

برخی از دلایل رایج برای شروع مشکل سوء تغذیه عبارتند از:

1. رژیم غذایی ضعیف:

زمانی که کودک شما مقدار کافی مواد غذایی را از طریق غذا دریافت نمی کند، با شرایط سوء تغذیه ای مواجه می شود. رژیم غذایی ضعیف باعث می شود که کودک از کمبود مواد مغذی رنج ببرد. در نتیجه، او ممکن است بیماری های بد سلامتی را تجربه کند و با مشکلاتی در زندگی اش مواجه شود. مبتلا بودن به دیسفاژی (مشکل در بلع) نیز می تواند منجر به سوء تغذیه شود. در چنین شرایطی کودک شما مشکلی در هضم غذا دارد و نمی تواند مواد مغذی ضروری را دریافت کند.

رژیم غذایی کودکان

کمبود مواد مغذی و رژیم غذایی ضعیف از علل سوء تغذیه کودکان

علت سوء تغذیه در کودکان چیست؟

2. مشکلات سلامت روانی:

یک کودک عقب مانده ذهنی، امکان بیشتری برای داشتن سوء تغذیه دارد. در چنین شرایط حاد ذهنی، او نمی تواند یک عادت غذایی مناسب را دنبال کند. کودکان مبتلا به بیماری های روانی، بی اشتهایی عصبی یا پرخوری مقدار کمی از غذا می تواند باعث سوء تغذیه شود.

3- اختلالات دستگاه گوارشی و معده:

به خاطر اختلالات گوارشی، بدن کودک نمی تواند مواد مغذی موجود در غذا را جذب کند. بدن از مواد غذایی حیاتی محروم می شود و کودک شما سوء تغذیه را تجربه می کند. اگر کودک مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو است، احتمال سوء تغذیه او بالا می رود.

در چنین شرایطی، پزشک ممکن است پیشنهاد کند که بخش کوچکی از روده کوچک را بردارد (ایلئواستومی). اگر کودک عدم تحمل گلوتن را دارد و از بیماری سلیاک رنج می برد، آستر روده کوچک او ممکن است آسیب ببیند. بدن او نمی تواند مواد مغذی غذا را جذب کند و بنابراین از کمبود مواد مغذی رنج می برد.

اختلالات گوارشی کودکان

سوء تغذیه در کودکان به دلیل اختلالات گوارشی

دلایل سوء تغذیه در کودکان را بدانید

4. دیابت:

به دلیل افزایش سطح قند خون، بدن کودک دیابتی شما نمی تواند مواد مغذی حیاتی را جذب کند. پانکراس او به خاطر سطح بالای قند خون، آسیب می بیند. این به توانایی بدن برای هضم غذا و جذب مواد مغذی برای فرآیندهای رشد بدنش آسیب می رساند. در نتیجه کودک دیابتی شما از سوء تغذیه رنج می برد.

5. فقدان شیردهی:

دادن شیر خودتان به نوزادانتان کمک می کند که سالم و عاری از بیماری بماند. گاهی اوقات مادران، فرزند خود را از شیردهی به دلایل متعددی محروم می کنند که ممکن است توسط پزشک توصیه شود. با این حال، فقدان شیردهی کافی می تواند کودک شما را ناسالم و دچار سوء تغذیه کند.

فقدان شیردهی به کودک

عدم شیردهی به کودک از دلایل سوء تغذیه در کودکان

علل سوء تغذیه کودکان در کشورهای توسعه نیافته:

در برخی کشورهای توسعه نیافته، شرایط سوء تغذیه می تواند بالا برود و به یک اپیدمی تبدیل شود. کودکان خانواده های محروم غذای کافی نمی خورند تا زندگی سالمی داشته باشند.

برخی از علل سوء تغذیه در کشورهای فقیر عبارتند از:

1. کمبود مواد غذایی:

در کشورهای در حال توسعه ضعیف، سوء تغذیه به دلیل کمبود عرضه مواد غذایی رخ می دهد. این کشورها نمی تواند مقدار کافی از منابع غذایی برای مردمش را فراهم کند. آن ها فاقد منابع کشاورزی، فن آوری، کود و چیزهای حیاتی دیگر هستند. در نتیجه، خانواده های محروم و کودکان سوء تغذیه را تجربه می کنند.

2. قیمت های بالای غذا:

اکثر کودکان مبتلا به سوء تغذیه به خانواده های فقیر تعلق دارند. حتی در کشورهای در حال توسعه، برخی خانواده ها به دلیل قیمت بالای مواد غذایی به اندازه کافی غذاهای خوب نمی خورند. آن ها توان مالی زندگی پر هزینه را ندارند و بچه هایشان از نیازهای غذایی محروم می مانند.

سوء تغذیه در کشورهای فقیر

سوء تغذیه کودکان در خانواده های فقیر

نشانه های سوء تغذیه در کودکان:

برخی از علائم متداول سوء تغذیه عبارتند از:

  • مشکلات تنفسی
  • از دست دادن ناگهانی وزن
  • حساسیت
  • خستگی شدید
  • افسردگی روانی
  • فقدان چربی (بافت چربی)
  • خطر بزرگ هیپوترمی - دمای پایین غیر عادی بدن
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • کاهش جرم ماهیچه ای
  • کاهش جرم بافت
  • خستگی
  • حساسیت بالا برای احساس سرما
  • زمان التیام بالا برای بریدگی ها، زخم ها و عفونت ها
  • زمان طولانی بهبودی از بیماری ها
  • سطح تمرکز ضعیف
  • غیر فعال بودن

در موارد حاد، کودک شما ممکن است برخی از این علائم سوء تغذیه را تجربه کند:

  • پوست خشک، رنگ پریده، خشن و سرد.
  • موهای زبر و خشک
  • افزایش ریزش مو
  • به خاطر افت شدید وزن، گونه ها خالی می شود
  • تیرگی زیر چشم
  • به خاطر کمبود کالری، کودک شما ممکن است مشکلات قلبی، تنفسی یا کبد را تجربه می کند.

خستگی کودکان

خستگی و تیرگی زیر چشم از علائم سوء تغذیه در کودکان

اثرات سوء تغذیه بر روی کودکان:

سیستم ایمنی:

سوء تغذیه سیستم ایمنی کودک شما را ضعیف و مستعد بیماری های عفونی می کند. چنانچه در این بخش از نمناک می خوانید اگر کودک شما از روش های غیر بهداشتی پیروی کند، بیشتر در معرض بیماری های مسری قرار می گیرد.

کمبود روی، آهن و ویتامین ها، شرایط سوء تغذیه را تحریک می کند و سیستم ایمنی را در کودکان تضعیف می کند. سوء تغذیه بر عملکرد سیستم ایمنی کودک شما تاثیر می گذارد و می تواند در برابر بسیاری از بیماری ها ضعیف عمل کند.

پیامدهای رشد:

کمبود مواد مغذی و عفونت های گوارشی عموما در کودکان نوپا و کودکان ایجاد می شود. دریافت ضعیف غذای مغذی می تواند منجر به سوء تغذیه در کودکان شما شود. با عفونت دستگاه گوارش، بدن کودک شما نمی تواند مواد مغذی موجود در مواد غذایی را جذب کند. در نتیجه، کمبود مواد مغذی همراه با عفونت فرآیند رشد را به طور کامل به تاخیر می اندازد.

رشد وزن کودک

کاهش رشد با سوء تغذیه در کودکان

تاثیر سوء تغذیه بر سلامت کودکان

کمبود مواد مغذی خاص:

نقص برخی از مواد مغذی خاصی می تواند باعث ایجاد پیچیدگی های سلامتی در کودک شما شود. برای مثال فقر آهن، روی و منیزیم شرایط سوء تغذیه را تقویت می کند. جذب چربی کم، بدن کودک شما را از کسب مقدار مفید ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین D و ویتامین A محروم می کند. اینها مانع توانایی بصری در کودکان شما می شود. فقر و کمبود روی هم رشد بدنی و هم رشد استخوان را به تعویق می اندازد و کودک شما را در مشکلات سلامتی بلند مدتی قرار می دهد.

نارسایی اندام ها:

سوء تغذیه شدید، اندام های کودکان را ناکارآمد می سازد. برخی از اندام ها به شدت تحت تاثیر کمبود مواد غذایی، کبد، قلب و کلیه ها قرار می گیرند.

شروع بیماریهای مضر:

سوء تغذیه طولانی مدت باعث ایجاد اختلالات سلامتی متعددی در کودک کوچک شما می شود. برخی از بیماری های شایع عبارتند از:اسهال، عفونت دستگاه ادراری و ذات الریه.

عفونت های گوارشی

اسهال و عفونت های گوارشی با سوء تغذیه در کودکان

سوء تغذیه هم می تواند منجر به عوارض جانبی دیگری نظیر این موارد شود:

  • رشد آهسته رفتاری
  • عقب ماندگی ذهنی
  • از دست دادن وزن
  • ناتوانی های یادگیری
  • رشد کم
  • کاهش توانایی های حل مساله
  • کاهش مهارت های اجتماع
  • کاهش سطح IQ
  • اختلال کمبود توجه
  • رشد کند بدن
  • کمبود حافظه
  • اختلالات دستگاه گوارشی
  • کاهش پیشرفت زبان
  • بهبود ضعیف زخم ها
  • کاهش وزن شدید
  • اختلال در عملکرد ذهنی

کمبود حافظه کودکان

اختلال در یادگیری و کمبود حافظه از عوارض سوء تغذیه در کودکان

تشخیص سوء تغذیه در کودکان:

پزشک وزن و قد کودک شما را بررسی می کند و آن را با جدکل مشخص شده مقایسه می کند.داشتن وزن بسیار کم، نشان می دهد که کودک شما از نقص های غذایی رنج می برد.

برخی از روش های تشخیصی که به طور معمول اتخاذ می شوند، عبارتند از:

اندازه گیری قطر بازو

پزشک قطر بازو کودک را اندازه گیری می کند. اگر زیر 110 میلی متر باشد، به وضوح وضعیت سوء تغذیه را نشان می دهد.

تست های خونی

تست های خون معمولی، سوء تغذیه در کودک خود را تشخیص می دهند. برخی از تست های خونی خاص، شمارش گلبول های خون، گلوکز ، پروتئین خون یا پروتئین آلبومین است، همچنین این تست عفونت های دیگر و اچ آی وی را تشخیص می دهد.

آزمایش های پزشکی دیگر

پزشکان توصیه می کنند که برخی از تست های پزشکی اضافی را انجام دید تا سوء تغذیه در کودک را تشخیص دهند. برخی از این تست ها، تست های عملکرد تیروئید، سطوح کلسیم، روی، و ویتامین هستند.

تشخیض سوء تغذیه در کودکان

چگونه سوء تغذیه کودکان تشخیص داده می شود؟

درمان سوء تغذیه در کودکان:

1. درمان سوء تغذیه کودکان در خانه:

در مرحله اولیه سوء تغذیه، کودک شما می تواند با اتخاذ روش های درمانی خاص در خانه بهبودی را بدست آورد:

متخصص سوء تغذیه به نمودار غذایی کودک شما توجه می کند و تغییرات مناسب را ایجاد می کند. هدف اصلی این کار بهبود مصرف تغذیه ای کودک در حال رشد است. این کار به تقویت سیستم ایمنی بدن و دو شدن از وضعیت سو تغذیه کمک می کند.

زمانی که کودک کوچک شما از سنین حیاتی عبور می کند، بدن او به مقدار مناسبی از کلسیم، کالری و پروتیین نیاز دارد. شما باید غذاهای غنی از مواد مغذی را در منوی غذای کودک خود بگنجانید. برای غلبه بر شرایط سوء تغذیه، کودک نیز می تواند ویتامین و مکمل های معدنی نیز به دست آورد. اما بهتر است اول با پزشک خود مشورت کنید.

اگر فرزند شما رشد کوتاه و کمکی را به خاطر کمبود پروتئین تجربه می کند، باید از مکمل های پروتیینی استفاده کنند. سعی کنید یک مسیر نزدیک از شاخص متابولیک پایه کودک خود را داشته باشید. شما می توانید یک نمودار هفتگی را از او بسازید و BMI را برای کنترل بهبود کنترل کنید.

اگر کودک در بلعیدن غذا دچار مشکل است، باید توجه ویژه ای به غذاهای او داشته باشید. غذای نرم و پوره ای به او بدهید. او می تواند این غذاها را به راحتی بخورد و همه مواد مغذی حیاتی را دریافت کند. در طول دوره رشد، کودکتان، او را یک بار در ماه به پزشک اطفال ببرید.

مشکل بلع در کودکان

برای درمان سوء تغذیه در کودکان چه باید کرد؟

2. درمان سوء تغذیه کودکان در بیمارستان:

متخصص اختلال سلامتی خاص کودک مبتلا به سوء تغذیه کودک شما را درمان می کند. اگر کودکتان اختلالات گوارشی داشته باشد، پزشک داروهای موثری را تجویز می کند.

تغذیه از لوله 

این روش خاص به بیماران دچار سوء تغذیه شدید کمک می کند که مواد غذایی حیاتی را دریافت کنند. اگر کودک شما از شرایط بسیار شدید سوء تغذیه رنج می برد، پزشک این روش درمانی را پیشنهاد می کند.

اگر کودکتان سوء تغذیه مزمن را تجربه می کند، پزشک درمان بالینی منظمی را به عنوان یک معیار پیشگیری پیشنهاد می کند. علاوه بر این، باید مواد غذایی، ویتامین ها و مکمل های معدنی را به طور منظم مصرف کند.

پزشک تغذیه کودک

بهبود سوء تغذیه در کودکان با دارو

پیش گیری از سوء تغذیه در کودکان:

در اینجا چند نکته موثر برای کمک به کودکان مبتلا به سوء تغذیه در سنین حساس آورده شده است:

راهنمای حرفه ای پزشک اطفالتان را در نظر بگیرید

اگر فرشته کوچک شما به طور مداوم وزنش را از دست بدهد، سریعا با پزشک مشورت کنید. پزشک کودک شما را معاینه می کند و در مورد هر دقیقه تغییر و یا مشکل سلامتی تحقیق می کند.

سوء تغذیه می تواند به دلیل عوامل متعددی بوجود آید. این بیماری می تواند به خاطر داروها، بیماری های خاص و یا مواد مغذی ناکافی باشد. پزشک اطفال برای هر یک از این عوامل، روش های درمانی مناسب را پیشنهاد می دهد. در برخی شرایط، کودک باید به مدت معینی مکمل های غذایی یا ویتامین مصرف کند.

کودک خود را تشویق کنید تا غذاهایی که غنی از مواد مغذی ضروری هستند را بخورد

کودک رو به رشد باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد. چنین غذاهایی شامل مواد مغذی ضروری، مواد معدنی و کالری است. اینها فرآیندهای رشد او را بهبود می بخشد و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

تشویق کودک به خوردن غذا

تشویق کودکان برای خوردن غذاهای مقوی

بهترین روش های جلوگیری از سوء تغذیه در کودکان

کودک خود را از خوردن رژیم غذایی ناسالم دور کنید

کودک را از داشتن غذاهای چرب و تند تغذیه نکنید. چنین غذاهایی شرایط سلامتی کودک رو به رشد شما را کاهش می دهند و همچنین او را چاق و بی حال می کنند.

در فواصل زمانی منظمی غذا بخورید

این یکی از بهترین عادات غذایی است که کودک خود را به خوبی تغذیه می کند. بگذارید که کودک شما هر 3 تا 4 ساعت مقدار کمی غذا بخورد و همانطور که در بخش نکات مراقبت از کودک در نمناک گفته می شود این کار می تواند اشتها را کامل نگه دارد و از رسوبات چربی غیر ضروری روی بدن جلوگیری کند.

انجام ورزش منظم جسمانی

جدا از خوردن غذای سالم و مغذی، کودک شما باید ورزش منظمی داشته باشد. ورزش کردن، فعالیت متابولیک او را نرمال نگه می دارد و سموم را از بدن دفع می کند.اگر کودک نسبت به انجام تمرین های بدنی علاقه مند نیست، می توانید یک فعالیت روزانه پر از سرگرمی را به او بدهید. می توانید یک دوچرخه بخرید یا او را به کلاس های شنا ببرید.

شنا برای کودکان

جلوگیری از سوء تغذیه در کودکان با ورزش و شنا

مواد مغذی مهم که از سوء تغذیه در کودکان جلوگیری می کند:

با دریافت مواد مغذی ضروری، کودکان می توانند بر شرایط استرس زای سوء تغذیه غلبه کنند و زندگی سالمی داشته باشند. مواد مغذی مهم برای جلوگیری از سوء تغذیه در کودک شما عبارتند از:

1. کربوهیدرات ها:

کربوهیدرات ها انرژی کودک را تامین می کنند. مغز کودک شما از کربو هیدرات ها برای تولید انرژی استفاده می کند. لازم است که کودک روزانه 50 تا 100 گرم کربوهیدرات دریافت کند.

2. پروتئین:

پروتیین، pH و تعادل اسید - پایه خونی را تنظیم می کند و به ترکیب و تحریک ترشح بسیاری از هورمون ها و آنزیم ها کمک می کند. از همه مهم تر، پروتیین نقش حیاتی در شکل گیری سلول ها دارد و همچنین به بهبود سیستم ایمنی کودک شما کمک می کند.

پروتئین ها

پیشگیری از سوء تغذیه در کودکان با استفاده از پروتئین ها

چیزهایی که برای جلوگیری از سوء تغذیه در کودکان مفید است

3. چربی ها:

با اینکه مصرف بیش از حد چربی ها موجب اثرات مضر بر وضعیت سلامتی کودک شما می شود، اما دریافت مقدار کمی از چربی سالم ضروری است. چربی ها به سلامت پوست و موی کودک شما کمک می کنند. دمای بدن را حفظ می کند و عملکرد سلولی سالم را ارتقا می دهد. علاوه بر این، ویتامین های حیاتی حلال در چربی، مانند ویتامین های A، D، E و K به به چریب نیاز دارند.

4. ویتامین ها و مواد معدنی:

مواد مغذی به حفظ وظایف مهم بدن در بدن کودک کمک می کنند. سلامت کلی را ارتقا می دهد و از کودک شما در برابر بیماری های مضر و بیماری ها محافظت می کنند. پزشکان پیشنهاد می کند که به طور مرتب میوه ها و سبزیجات تازه بخورید. آن ها می توانند مقدار لازم ویتامین ها را فراهم کنند.

ویتامین های موردنیاز بدن

مصرف میوه و سبزیجات برای جلوگیری از سوء تغذیه کودکان

غذاهایی که به سوء تغذیه در کودکان کمک می کنند:

کودک شما باید رژیم غذایی سالمی را داشته باشد که شامل تمام مواد مغذی حیاتی است.

برخی از غذاهای سالمی که کودکتان برای بهبود سوء تغذیه باید مصرف کنند، شامل این موارد می شود:

  • میوه ها و سبزیجات تازه
  • کربوهیدرات برنج سفید، ماکارونی، گندم، جو، سیب زمینی، ریشه و غده، قند و سرلاک.
  • پروتئین تخم مرغ، آجیل، آرد جو، آرد جو، حبوبات، کره بادام زمینی و گوشت لخم.
  • چربی - روغن ها، آجیل و دانه ها.
  • شیر و محصولات لبنی از جمله پنیر و ماست.

تغذیه مناسب کودکان

تغذیه و رژیم غذایی مناسب برای بهبود سوء تغذیه در کودکان

مواد مغذی لازم برای کودکان:

در اینجا ما نیازهای غذایی مورد نیاز کودکان را لیست کرده ایم. این غذاها را در رژیم غذایی کودکان تان بگنجانید:

1. میوه ها و سبزیجات:

دو وعده در روز. میوه ها و سبزیجات تازه را به شکل میان وعده سرو کنید. همچنین می توانید سبزیجات سبز را به سوپ اضافه کنید.

2. مواد غذایی سبوس دار:

چهار وعده روزانه. شما می توانید نان گندم، ساندویچ نان سفید، برنج قهوه ای و یا کیک گندم سیاه را سرو کنید.

 مواد غذایی سبوس دار

مصرف مواد غذایی سبوس دار مفید برای کودکان

مواد ضروری و مفید برای بدن کودکان

3. شیر و محصولات لبنی:

سه وعده یا یک لیوان شیر در روز. ماست، پنیر و پودینگ شیر می تواند مفید باشد.

4. پروتئین:

دو وعده در روز. به کودک خود انواع مختلفی از پروتئین ها مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت لاغر، لوبیا پخته و عدس بدهید.

5. ویتامین ها و مواد معدنی:

همانطور که توسط مشاور پزشکی پیشنهاد می شود، کودک می تواند مکمل های ویتامینی بگیرد.

ویتامین های ضروری برای کودکان

مواد مغذی و ویتامین های ضروری برای سلامت کودکان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر نگران این هستید که کودک شما از سوء تغذیه رنج می برد، باید فورا به متخصص رژیم غذایی مراجعه کنید. برخی از علائم هشدار دهنده شامل موارد زیر هستند:

  • رشد کم و کند کودک
  • زیاد غش کردن کودک
  • ریزش شدید موهای کودک
  • کاهش چشمگیر وزن کودک

شما می توانید به کودک خود برای غلبه بر شرایط سوء تغذیه، از طریق مداخله رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم کمک کنید.

 

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عوارض دادن یا ندادن قطره ویتامین AD به کودک !
پنج شنبه 4 شهريور 1400 ساعت 23:17 | بازدید : 166 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 تاثیر ویتامین آد در رشد کودکان غیر قابل انکار است. ویتامین آ برای استخوان ها لازم و ضروری است و ندادن قطره آد می تواند عوارض ناگواری برای کودک داشته باشد.

 چرا باید تا دو سالگی به کودک ویتامین AD دهیم ؟

ویتامین آ و د در رشد نوزادان اهمیت فراوانی دارد . این ویتامین ها در شیر مادر کم است بنابراین باید به شکل قطره ویتامین آد به نوزاد داده شود. نوزاد باید از 15 روزگی تا 2 سالگی، روزی 15 تا 25 قطره مولتی ویتامین یا قطره آ + د دریافت کند.  پس از دو سالگی بهتر است این ویتامین ها از طریق تغذیه تامین شوند . کمبود ویتامین آ و د در کودک مشکلاتی را برای او به وجود می آورد ، اگر به رشد کودک خود اهمیت می دهید و می خواهید فرزند سالمی داشته باشید این ویتامین ها را فراموش نکنید و این بخش از نمناک را تا پایان مطالعه کنید .

ویتامین ad نوزادان

اهمیت ویتامین د برای نوزادان

نوزادان تا 6 ماهگی به جز شیر مادر نمی توانند از مواد غذایی استفاده کنند و ویتامین های خود را از طریق تغذیه تامین نمایند بنابراین ویتامین های مورد نظر کودک باید از طریق قطره خوراکی تامین شود. نوزادان از بدو تولد باید ویتامین D بدن شان تامین شود. 

در کشور ما برای تامین ویتامین D نیاز کودکان به آنها قطره AD یا قطره آد می دهند. بدن انسان توانایی ساخت ویتامین های آ+د را ندارد ، این ویتامین ها بدن برای فعالیت روزانه لازم و ضروری هستند زیرا بسیاری از فعالیت های حیاتی بدن در صورت وجود این ویتامین ها تامین می شوند. 

ویتامین

اهمیت ویتامین آ برای نوزادان

«ویتامین آ» برای رشد و استخوان سازی لازم و ضروری است به همین دلیل کودکان در حال رشد نیاز بیشتری به «ویتامین آ» دارند. این ویتامین  در ساختمان پوست، موها، چشم، دندان و لثه حضور دارد. ویتامین A به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می کند و برای مبارزه با بیماری ها لازم است.کمبود این ویتامین در کودکان موجب ضعیف شدن بدن آنها و افزایش ابتلای کودک به اسهال ، سرخک و عفونت های تنفسی می شود . در صورت افزایش ویتامین A فشار داخل جمجمه بچه افزایش می یابد . 

ندادن قطره آد به نوزاد چه عوارضی دارد ؟

  • کمبود ویتامین آ در کودک موجب شب کوری می شود.
  • کمبود این ویتامین ها در کودک موجب اختلال رشد، کاهش مقاومت بدن و ابتلای مکرر به بیماری ها و اختلال در خون سازی می شود. 
  • کمبود این ویتامین ها در کودک موجب ضعیف شدن دستگاه تنفسی در مقابل عفونت ها  و ابتلا به بیماری ذات الریه می شود. 
  • در بدن نوزاد باید مقداری ویتامین A+D به صورت ذخیره وجود داشته باشد.  کم شدن این ذخیره ها کودک را در معرض بیماری هایی مانند بیماری های تنفسی و اسهال ، اختلال در رشد قرار می دهد.

قطره آد ایرانی یا خارجی

برخی از افراد همیشه محصولات خارجی را به علت گران تر بودن ، مرغوب تر از محصولات ایرانی می دانند . این افراد حتی برای کودک خود نیز قطره آ + د  خارجی تهیه می کنند و به این امر توجه نمی کنند که نیاز کودکان هر کشور با کشورهای دیگر  متفاوت است . باید بدانید در کشور ما قطره های ویتامین بر اساس کمبودهای تغذیه ای کودکان کشورمان ساخته شده است . 

در ایران متخصصان به این نتیجه رسیده اند که از 15 روزگی تا 2 سالگی، روزی 15 تا 25 قطره مولتی ویتامین یا قطره آ + د باید به کودک خود بدهید . در صورت استفاده از قطره آد خارجی مقدار لازم برای نوزادتان را درست نمی دانید بنابراین ممکن است یک ویتامین را کم و یک ویتامین را بیشتر به کودک خود دهید .

بهترین زمان دادن قطره آد به نوزاد در روز

ویتامین A و D  را طبق دستور پزشک  به کودک خود بدهید . بهترین زمان دادن قطره آد به نوزاد در شبانه روز باید توسط پزشک مشخص شود. به خاطر داشته باشید که شما نباید مصرف قطره را تا هر زمان که دل تان خواست ادامه دهید.ادامه مصرف این مکمل ها بستگی به میزان نیاز و درجه کمبودشان در بدن کودک و کمبود این ویتامین ها و آهن در غذای کودک دارد.  

 قطره آد نوزادان

اگر کودک بعد از خوردن قطره آ د استفراغ نمود چه کنیم ؟

اگر شیرخوار شما بعد از دادن قطره آد استفراغ دارد بهتر است قطره آ+د را بلافاصله پس از شیر خوردن به او ندهید و قبل از شیرخوردن به نوزاد قطره دهید.

کم کم و با حوصله به کودک خود قطره را بدهید و یکباره کل حجم قطره آد را داخل دهان نوزاد نریزید .

اگر بلافاصله پس از دادن قطره آد نوزاد استفراغ نمود مجدد دارو تکرار شود.

ویتامین ad نوزادان

عوارض جانبی قطره آد برای نوزادان

این علائم در کودک در صورت مسمومیت مشاهده می شود :

  • یبوست
  • دو بینی
  • اسهال
  • کم اشتهایی
  • خواب الودگی
  • تهوع واستفراغ
  • تکرر ادرار (در شب ها)
  • دردهای عضلانی – اسکلتی

عوارض آدز

بعد از دو سالگی هم مکمل لازم است؟

اگر کودکتان سالم است و از مواد غذایی استفاده می کند بدین معنی که بد غذا نیست ، لازم نیست به او مکمل دهید اما اگر برای رفع نیاز به دادن مکمل های ویتامین تمایل دارید، با پزشک مشورت کنید .

بهتر است ویتامین ها در کودک پس از دو سالگی با خوردن مواد غذایی تامین گردد . مواد غذایی سرشار از ویتامین دی و آ عبارتند از: 

شیر و لبنیات، کره، تخم مرغ، جگر، سبزی های زرد مثل هویج، کدو حلوایی و میوه های زرد و نارنجی رنگ مثل آلو، زردآلو، قیسی، خرمالو و طالبی ، سبزیجات دارای رنگ سبز تیره مثل اسفناج و جعفری.

  • تداخل دارویی ویتامین آ + د
  • تتراسیکلین
  • آنتی اسید
  • باربیتوراتها
  • فراورده های حاوی کلسیم بالا
  • روغن پارافین خوراکی
  • موارد منع مصرف قطره ویتامین آد
  • هایپرونیامینوز
  • نقص فعالیت قلبی
  • هایپرفسفاتی
  • مشکلات مزمن کلیوی
  • حساسیت نوزاد به قطره آد

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صبحانه ای مقوی و سالم برای کودکان
پنج شنبه 4 شهريور 1400 ساعت 23:16 | بازدید : 191 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 کودکان در هنگام صبح به انرژی زیادی نیاز دارند بنابراین باید صبحانه ای را آماده کنید که هم سرشار از کالری و ویتامین باشد و هم کودکان آن را دوست داشته باشند.

پیشنهاد صبحانه ساده و مفید برای کودکان

قطعا شما به عنوان یک مادر سعی دارید که همیشه مواد مغذی و سالم را از طریق رژیم غذایی به کودک خود برسانید . اینکه همیشه درگیر این هستید که کودک خود را به خوردن صبحانه ملزم کنید، یکی از وظایف بزرگ شما در طول روز است که البته زحمت زیادی هم دارد.

صبحانه مفید کودک

یک صبحانه با پروتئین بالا برای کودکان به آن ها کمک می کند تا بتوانند روز خود را با انرژی زیادی آغاز کنند. حال در این قسمت از نمناک پیشنهادات خود را در مورد استفاده از صبحانه های مقوی به شما خواهیم داد.

صبحانه سالم و مفید برای کودکان

1. تخم مرغ

تخم مرغ منبع عظیمی از پروتئین می باشد که برای شروع روز کودکان عالی است . بهتر است که نوع تخم مرغ را به گونه ای تهیه کنید که کودک شما مزه آن را بیشتر می پسندد و یا هر روز در سرو آن تنوع ایجاد کنید.

تخم مرغ آب پز معمولا پرطرفدارترین نوع برای کودکان است و راحت تر هم خورده می شود . همچنین می توانید یک روز هم به او املت بدهید تا از طعم یکنواخت تخم مرغ خسته نشود.

2. آجیل

چهار مغز اصلی یک منبع قوی از پروتئین است که مواد مغذی زیادی را به بدن کودک می رساند . می توانید این آجیل را از هر طریقی به کودک بدهید و یا حتی آن را با مواد دیگر ترکیب کنید.

کره بادام زمینی یکی از منابع اصلی پروتئین است که استفاده از آن همراه با نان تست یا حتی روی میوه مزایای زیادی را به بدن کودک می رساند و همچنین می توانید خود بادام زمینی و یا مغزهای دیگر را به ماست فرزندتان برای صبحانه اضافه کنید.

آجیل برای کودکان

3. پودر پروتئینی برای اضافه کردن سریع به رسپی صبحانه

اگر کودک شما اهل ناخونک زدن است و درست غذا نمی خورد ، می توانید کمی پودر پروتئین را به رسپی صبحانه او اضافه کنید . موادی مثل جو، پودر شیر، تخم مرغ ، موز و .. در غذاها می تواند میل کودک را به صبحانه چند برابر کند.

4. اسموتی پروتئین

اسموتی ها برای صبحانه خوش طعم ، مقوی و حاوی پروتئین هستند و به راحتی تهیه می شوند . اضافه کردن مقداری پودر نارگیل ، کره بادام زمینی ، موز، وانیل ، زرده تخم مرغ ، پودر کاکائو و پودر دارچین می تواند اسموتی خوشمزه ای را بسازد و همچنین می توانید بر اساس ترجیح کودک این مواد تشکیل دهنده را کمی تغییر دهید.

5. اسموتی توت فرنگی

اسموتی توت فرنگی بسیار خوشمزه است و می تواند تا نصف روز کودک شما را سیر نگه دارد. کافی است که کمی توت فرنگی را با جوی خام، مسات یونانی، عسل و شیر ترکیب کنید.

6. گوشت

اضافه کردن گوشت به صبحانه کودک طعم متنوعی را به دهان او می دهد و بسیار مقوی است . می توانید یک روز در هفته در صبحانه از گوشت به صورت های گوناگون استفاده کنید . از گوشت هایی با پروتیئن بالا و چربی کم استفاده کنید.

7. محصولات لبنی

استفاده از محصولات لبنی برای صبحانه یک استارت خوشایند و خوشمزه است . مثلا شیر، ماست، پنیر و تکه هایی از پنیر کاتیج می تواند پروتئین کافی را به بدن کودکتان برساند. میلک شیک های خوشمزه، نان تست با پنیر و کاتیج گریل شده نیز برای صبحانه او مفید خواهد بود.

صبحانه کودکان

8. جو

جو یکی از مواد غذایی با پروتیئن بالا در صبحانه است که می توانید آن را با پنکیک و یا میوه ها همراه کنید تا صبحانه سالم تری داشته باشید.

9. سرلاک

یک کاسه سرلاک را با میوه و شیر مخلوط کنید و به کودکتان بدهید تا علاوه بر طعم خوشمزه آن بتواند از پروتئین موجود در این ماده نیز استفاده کند.

10. سالاد

برای تنوع بیشتر در صبحانه می توانید یک بشقاب سالاد نیز استفاده کنید.

در این سالاد می توانید از گوشت ، تخم مرغ ، سبزیجات سبز و ... برای خوشمزه شدن و افزایش میزان پروتئین استفاده کنید تا انرژی کودک را در طول روز تامین کنید.

روشهای سریع برای تهیه صبحانه مقوی و مفید مخصوص کودکان

تهیه صبحانه در یک دقیقه

گرانولا :

ترکیبی از جو دو سر، گندم ، مغز بادام ، کنجد و عسل و قطعات میوه های خشک است و اغلب در وعده صبحانه به همراه شیر استفاده می شود . ریختن عسل زیاد باعث می شود مواد به خوبی جذب یکدیگر شوند و تنها تکه ای از آن می تواند منبع غذایی مقوی برای کودکان باشد.

این خوراکی پر انرژی ، کربوهیدرات لازم برای کارکرد مغز را تامین می کند . هر زمانی که فرصت داشتید آن را تهیه کرده و در یخچال نگهداری کنید تا در وعده صبحانه به کودک خود دهید .البته گرانولا به صورت آماده در فروشگاهها وجود دارد.

گرانولا

مافین سبوس جو :

مافین و یا همان کیک های کوچکی که با سبوس جو تهیه شده اند غنی از فیبر، پتاسیم و منیزیوم هستند.

میوه ها :

سیب سرشار از فیبر و مواد انرژی زا است و موز از میوه های سرشار از پتاسیم و مواد معدنی مهم است که می توانند در وعده صبحانه خورده شوند .البته این میوه ها را می توان به عنوان میان وعده نیز به کودکان داد تا در طول روز و انجام فعالیت با کاهش قند مواجه نشوند.

نان گندم و کره بادام زمینی :

نان تهیه شده از گندم یا دانه چاودار ، حاوی فیبر زیادی است . کره بادام زمینی نیز منبع غنی پروتئین است و چربی طبیعی آن به بدن آسیبی نمی زند.

تهیه صبحانه در دو دقیقه

سالاد میوه:

میوه های فیبردار را خرد کرده و درون کاسه بریزید و روی آن کمی ماست اضافه کنید تا علاوه بر مواد معدنی، کلسیم و پروتئین نیز به بدن کودک برسد.

پوره میوه :

محققان در مقایسه فواید میوه به این نتیجه رسیده اند که کیوی بیش از میوه های دیگر مواد مغذی مفید دارد . بنابراین کیوی پوست گرفته شده را با موز و آب سیب و تمشک در مخلوط کن بریزید تا به صورت پوره درآید.

اسموتی پرتقال و موز :

برای تهیه این اسموتی باید آب پرتقال ، ماست کم چرب و موز را با هم مخلوط کنید تا مایعی غلیظ و نرم درست شود . این اسموتی سرشار از ویتامین، کلسیم و مواد معدنی است.

اگر کودک شما طعم زنجبیل را دوست دارد می توانید کمی به اسموتی ، زنجبیل اضافه کنید .البته پزشکان توصیه می کنند که نباید بیش از نصف لیوان از این آب میوه ، به کودکان داد.

اسموتی پرتقال و موز

تهیه صبحانه در ده دقیقه

کورن فلکس یکی از بهترین و مقوی ترین صبحانه ها برای کودک است که با شیر کم چرب آماده می شود .این صبحانه سرشار از کلیسیم ، فیبر، ویتامین B و اسید فولیک است . هنگام خرید کورن فلکس نوع کم شکر آن را انتخاب کنید . برای شیرین تر کردن آن می توانید از عسل و یا میوه هایی مانند موز استفاده کنید.

برای جذب آهن کورن فلکس توسط بدن کودک به او یک لیوان آب میوه طبیعی سرشار از ویتامین C بدهید برای کودک کورن فلکس به همراه شیر کم چرب است. این مخلوط سرشار از کلسیم و فیبر است. بیشتر کورن فلکس ها، ویتامین هایی همچون ویتامین B و اسید فولیک دارند.

سعی کنید انواعی را خریداری کنید که شکر کمی دارند. به کودک خود بیاموزید برای شیرین کردن کورن فلکس می تواند از عسل یا میوه هایی همچون موز استفاده کند. برای اینکه بدن کودک آهن موجود در کورن فلکس را جذب کند، یک لیوان آب میوه 100 درصد طبیعی سرشار از ویتامین C نیز برای او تهیه کنید.

از جمله سیریِل های مقوی( غلات صبحانه) می توان به مخلوط دانه های جو یا گندم اشاره کردکه صبحانه ای مخصوص برای ورزشکاران است. کورن فلکس های سرشار از دانه های گندم یا جو ، ساعت های طولانی کودک را پر انرژی نگه می دارد . از انواع کشمش و مویز نیز می توان برای صبحانه استفاده کرد.

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


وعده غذایی که حذفش قلب را بیمار میکند
پنج شنبه 4 شهريور 1400 ساعت 23:15 | بازدید : 158 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 داشتن قلب سالم، نیاز به به رعایت برخی الزامات ساده ولی در عین حال حیاتی دارد چرا که ساده ترین عوامل نیز می توانند در عملکرد قلب موثر واقع شوند.

با نخوردن این وعده غذایی قلب تان بیمار می شود

صبحانه، ناهار و شام همگی جزء وعده های غذایی مهمی هستند که در زمان های مختلفی از روز مصرف می شوند و می توانند مواد مغذی را به بدن ما برسانند اما زمانی که افراد پرمشغله هستند، نمی توانند اهمیت این سه وعده را به شکل یکسان در نظر بگیرند و آن را به خوبی رعایت کنند و در نتیجه ممکن است یکی از وعده ها را نصف و نیمه مصرف کنند یا اینکه آن را به طور کل جا بیاندازند.

صبحانه بیماری قلبی

متاسفانه سلامت بدن مسئله ای است که به شدت به خوردن وعده های غذایی وابسته است و زمان غذا خوردن هم اهمیت زیادی دارد. تحقیقات نشان می دهد که نادیده گرفتن یکی از این وعده های غذایی می تواند عاملی برای مشکلات قلبی باشد اما به نظر شما کدام وعده غذایی؟ پاسخ را در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک خواهید خواند.

بیماری قلبی

نخوردن صبحانه مساوی است با بیماری قلبی

افرادی که صبحانه را نادیده می گیرند ، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی هستند. مطالعات و آنالیز آن ها در سال 2020 نشان می دهد که مشکلات قلبی رابطه زیادی با نادیده گرفتن وعده صبحانه دارد. این تحقیقات روی بیش از 221 هزار نفر انجام شده است و به این نتیجه رسیده اند که نخوردن صبحانه تا 22 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

یک مطالعه دیگر هم در سال 2019 انجام شد و بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور منظم صبحانه را نادیده می گیرند، 21 درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی دارند. 

صبحانه

از طرفی بیماری های قلبی می تواند مهم ترین عامل مرگ و میر افراد محسوب شود. در نتیجه افرادی که صبحانه را نادیده می گیرند، بیشتر از همه به بیماری قلبی دچار می شوند و خطر مرگ و میر در آن ها بیشتر است. پس این وعده غذایی اهمیت زیادی برای سلامت افراد دارد. با ورود به چند مطلب مهم و پیشنهادی میتوانید جزئیات مهمی در مورد نخوردن صبحانه بدست آورید. 

صبحانه نخوردن عوارضی دارد جدی تر از آنچه فکر کنید "

راه چاره صبحانه نخوردن کودکان اینجاست "

اشتباهات مخرب شما در وعده صبحانه "

افرادی که صبحانه نمی خورند، به طور کل سلامت کمتری دارند

مطالعات انجام شده نشان می دهد که نادیده گرفتن صبحانه، جدا از مشکلات قلبی، افراد را در معرض مشکلاتی مثل دیابت، چاقی و کلسترول بالا قرار می دهد که همه این سه مورد می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را نیز افزایش دهند. و در نتیجه وضعیت بدتر خواهد شد. زیرا معمولاً افرادی که صبحانه نمی خورند، عادات ناسالم بیشتری دارند که شامل ورزش نکردن و مصرف کالری زیاد در طول روز است که همه این ها عاملی برای کاهش سطح سلامتی بدن می شود.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کمک های اولیه در لحظات حساس حمله قلبی
پنج شنبه 4 شهريور 1400 ساعت 23:10 | بازدید : 158 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 احساس درد یا فشار در قفسه سینه از رایج ترین علائم حملات قلبی می باشد. با دانستن کمک های اولیه هنگام حمله قلبی می توانید از خطرات جدی تر پیشگیری کنید.

کمک های اولیه و اقدامات لازم در شرایط حمله قلبی

حمله قلبی به طور کلی باعث درد قفسه سینه به مدت 15 دقیقه یا حتی بیشتر می شود. بعضی از افراد درد خفیف قفسه سینه دارند، در حالی که دیگران درد شدیدتری دارند. این ناراحتی معمولاً به عنوان ایجاد فشار یا سنگینی در ناحیه قفسه سینه توصیف می شود، اگرچه برخی از افراد هیچ درد و فشاری در قفسه سینه ندارند.

کمک اولیه حمله قلبی

به نظر میرسد در زنان علائم حالت مبهم تری مانند حالت تهوع یا درد پشت یا فک دارند. برخی از حملات قلبی به طور ناگهانی شروع می شود، اما بسیاری از افراد از ساعت ها یا روزها قبل علائم هشدار دهنده دارند.

حمله قلبی

علائم حمله قلبی

اگر فکر می کنید دچار حمله قلبی شده اید، فورا با 115 تماس بگیرید. کسی که دچار حمله قلبی شده است ممکن است یک یا همه موارد زیر را داشته باشد:

  • درد قفسه سینه، فشار یا گرفتگی، یا احساس فشار یا درد در مرکز قفسه سینه
  • درد یا ناراحتی که به شانه، بازو، کمر، گردن، فک، دندان ها یا گاهی اوقات بالای شکم گسترش می یابد
  • حالت تهوع، سوءهاضمه، دل درد یا شکم درد
  • تنگی نفس
  • سبکی سر، سرگیجه
  • غش کردن
  • حالت تعریق

درد قفسه سینه

اگر شخصی دچار حمله قلبی شد چه کنید؟

اقدامات فوری و صحیح شما در زمان بروز حمله قلبی برای شخص دیگر یا خودتان به شرح زیر است:

تماس با 115 یا فوریت های پزشکی

علائم حمله قلبی را نادیده نگیرید. اگربه آمبولانس یا وسیله نقلیه اورژانس دسترسی ندارید، از همسایه یا دوست خود بخواهید که شما را به نزدیکترین بیمارستان برساند، حتی اگر گزینه دیگری ندارید خودتان رانندگی کنید اما دقت داشته باشید از آنجا که وضعیت شما ممکن است که بدتر شود رانندگی ، شما و دیگران را در معرض خطر قرار می دهد.

مصرف قرص آسپرین

در حالی که منتظر کمک اضطراری هستید، آسپرین به شما در جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند. مصرف آسپرین هنگام حمله قلبی می تواند آسیب قلبی را کاهش دهد. در صورت توصیه پزشک و حساسیت هرگز آسپرین مصرف نکنید.

قرص آسپرین

مصرف نیتروگلیسیرین

اگر فکر می کنید دچار حمله قلبی شده اید و پزشک قبلاً نیتروگلیسیرین را برای شما تجویز کرده است، درزمان انتظار فوریت های پزشکی، آن را طبق دستور مصرف کنید.

اگر فرد بیهوش است، CPR را شروع کنید

اگر فرد یا بچه بیهوش است و نفس نمی کشد یا نبض پیدا نکردید، پس از درخواست کمک فوریت های پزشکی، CPR را برای ادامه جریان خون شروع کنید. با ریتمی نسبتاً سریع - تقریباً 100 تا 120 فشار در دقیقه - به سختی و سریع بر روی مرکز قفسه سینه فرد فشاروارد کنید.

CPR برای حمله قلبی

دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED)

اگر دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) بلافاصله در دسترس است و فرد بیهوش است، دستورالعمل های دستگاه را برای استفاده از آن دنبال کنید.

از فرد بخواهید بنشیند

از او بخواهید نشسته استراحت کرده و آرامش خود را حفظ کند. هرگونه لباس تنگ را خارج کنید. نشستن فشار قلب را کاهش می دهد بنابراین از راحتی محل نشستن اطمینان حاصل کنید به عنوان مثال روی زمین نشسته و به صندلی یا دیوار تکیه داده است. دقت کنید که نشستن فرد روی زمین نیز به این معنی است که در صورت سقوط، کمتر به خود آسیب می رساند.

اگر درد با استراحت یا در عرض 3 دقیقه از مصرف نیتروگلیسیرین به سرعت برطرف نشد، به اورژانس مراجعه کنید.

کمک اولیه حمله قلبی

باید و نبایدها هنگام حمله قلبی

  • در صورت لزوم شخص را تنها نگذارید مگر اینکه بخواهید کمک کنید.
  • اجازه ندهید فرد علائم را انکار و شما را متقاعد کند که برای کمک اضطراری تماس نگیرید.
  • منتظر نمانید که آیا علائم از بین رفته است یا خیر.
  • به او از طریق دهان چیزی ندهید، مگر اینکه داروی قلب (مانند نیتروگلیسیرین , اسپرین) تجویز شده باشد.

چه موقع با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید

  • فرد مورد نظر به شما پاسخ نمی دهد
  • نفش نمی کشد
  • درد ناگهانی قفسه سینه یا سایر علائم حمله قلبی دارد

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آنژین قلبی چیست و چقدر خطرناک است؟
پنج شنبه 4 شهريور 1400 ساعت 23:8 | بازدید : 158 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 آنژین قلبی نوع درد در قلب است که موجب کاهش جریان خون به قلب انسان می شود و آنژین قلبی علت های مختلفی دارد، البته راه هایی برای پیشگیری از آنژین قلبی وجود دارد.

هنگام ایجاد آنژین قلبی یا قلب درد چه باید کرد ؟

آنژین قلبی یک نوع درد در قلب است که باعث کاهش جریان خون به قلب فرد می شود. آنژین نشانه ای از بیماری های رگ های قلبی می باشد که این بیماری همراه با احساس فشار، سنگینی ، تنگی ، سفتی و درد در قفسه سینه می باشد. افراد مبتلا به آنژین این گونه توصیف می کنند که انگار فردی دستش را روی قفسه سینه آن ها قرار داده و در حال فشردن آن می باشد یا این که انگار جسم سنگینی را روی قلب و قفسه سینه آن ها قرار داده اند. آنژین دردی است که نیاز به بررسی پزشک دارد تا بتواند هرچه سریع تر جلوی درد را بگیرد.

آنژین قلبی

اگرچه که قلب درد یا همان آنژین دردی رایج در بین افراد است اما تفکیک کردن آن از دیگر دردهای سینه مانند درد معده کمی سخت می باشد و در نتیجه باید تشخیص آن را به پزشک بسپارید.

علائم آنژین قلبی یا قلب درد

علائم آنژین شامل موارد زیر است:

  • درد و ناراحتی در قفسه سینه مخصوصا حس فشار، سوزش یا پر شدن قفسه سینه
  • درد در بازو ، گردن ، چانه، شانه و کمر که همگی از سینه منشعب می شود.
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • عرق
  • سرگیجه

این علائم باید هرچه سریع تر توسط پزشک تشخیص داده شود تا بتواند درمان سریع را برای فرد اعمال کند. آنژین ها می توانند مداوم و یا غیر مداوم باشد که هردو عاملی برای حملات قلبی هستند.

آنژین مداوم رایج تر از غیر مداوم است و این نوع آنژین زمانی اتفاق می افتد که فرد بیش از حد از خود کار می کشد و مدت زمان طولانی را به هیچ وجه استراحت نمی کند ، مثلا ممکن است که این درد را هنگام بالا رفتن از تپه و کوه در هوای سرد احساس کنید.

آنژین های قلبی

ویژگی های آنژین استیبل یا مداوم

  • با افزایش فعالیت فیزیکی شدت آن نیز افزایش می یابد ، مثلا هنگام ورزش کردن یا بالا رفتن از پله ها
  • معمولا درد آن شبیه دردهای معمولی در قفسه سینه است.
  • مدت زمان کمی طول می کشد که معمولا از پنج دقیقه هم کم تر است.
  • با استراحت کردن و مصرف داروی آنژین سریعا برطرف می شود.
  • شدت و مدت زمان آنژین با یکدیگر متفاوت است. برای تشخیص و اعمال درمان، تمام تفاوت های فردی و بیماری در نظر گرفته می شود.

ویژگی های آنژین غیر مداوم (اورژانسی)

  • حتی در زمان استراحت نیز اتفاق می افتد.
  • با دیگر دردهای قفسه سینه تفاوت دارد.
  • غیر قابل منتظره است.
  • معمولا شدیدتر از دیگر دردهای قلبی است و بیشتر از آنژین استیبل طول می کشد و زمان آن معمولا 30 دقیقه به بالاست.
  • احتمالا با استراحت و مصرف دارو برطرف نمی شود.
  • در برخی مواقع نشان دهنده حمله قلبی می باشد.

نوع دیگری از آنژین وجود دارد که به آن آنژین واریانت یا پرینزمتال می گویند که این نوع از آنژین بسیار نادر است و معمولا به دلیل اسپاسم رگ های قلبی اتفاق می افتد که در کوتاه مدت باعث کاهش فشار خون می شود.

علت آنژین قلبی

ویژگی های آنژین پرینزمتال

  • معمولا در مواقع استراحت اتفاق می افتد.
  • اغلب شدید است.
  • به احتمال زیاد با داروهای آنژین برطرف می شود.

آنژین در خانم ها

علائم آنژین در خانم ها با علائم آنژین کلاسیک متفاوت است که این تفاوت ها می تواند کمی درمان را به تاخیر بیاندازد. مثلا درد قفسه سینه یک اتفاق رایج در آنژین است اما برای خانم ها این گونه نیست. خانم ها در آنژین ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • دل درد
  • احساس ناراحتی در گردن ، چانه و کمر
  • احساس فرو رفتن چاقو در سینه و فشار روی آن

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر درد قلب شما بیش از چند دقیقه طول کشید و با دارو هم برطرف نشد ، می تواند نشان دهنده حمله قلبی باشد و در این حالت حتما از شخصی بخواهید که شما را به بیمارستان برساند.

بخش سلامت نمناک خاطرنشان می سازد که اگر قبلا سابقه قلب درد نداشته اید و دارویی هم مصرف نمی کنید نیز حتما به پزشک مراجعه کنید.

آنژین پرینزمتال چیست

علت های آنژین قلبی

آنژین به دلیل خون رسانی ضعیف به قلب اتفاق می افتد. خون به همراه خود اکسیژن حمل می کند و این اکسیژن دقیقا همان چیزی است که قلب شما به آن نیاز دارد . زمانی که ماهیچه های قلب تان خون کافی را دریافت نکنند ، دچار وضعیتی می شوند که به آن ایسکمی می گویند.

رایج ترین علت این است که گاهی جریان خون به ماهیچه های قلب نمی رسد که به آن بیماری شریان اکلیلی می گویند. شریان قلب شما با وجود چربی ها باریک می شوند که به این وضعیت آرتروسکلروز می گویند.

این مشکل به نوعی مشکل تغذیه رسانی در قلب است و خون شما در این وضعیت غنی نیست زیرا اکسیژن کافی ندارد و البته که همیشه هم با وجود چربی ها در شریان، فرد دچار این مشکل نمی شود.

زمانی که در حال استراحت هستید، بدن شما درخواست کمتری برای دریافت اکسیژن دارد اما زمانی که در حال انجام کارهایی با فعالیت بالا مثل ورزش می باشید، بدن نیاز به اکسیژن بیشتری پیدا می کند.

آنژین استیبل یا مداوم :آنژین مداوم با افزایش فعالیت فیزیکی فرد نیز افزایش پیدا می کند. زمانی که از پله ها بالا می روید، ورزش می کنید یا قدم می زنید، قلب شما درخواست بیشتری برای خون دارد و در این زمان ها اگر شریان های قلب شما باریک شده باشند، با دریافت نکردن خون کافی اذیت می شوند و در کنار فعالیت های فیزیکی دیگر اقدامات مثل استرس های عاطفی، احساسی، هوای سرد، وعده های غذایی سنگین و سیگار کشیدن می توان شریان ها را باریک کند.

آنژین غیر مداوم :اگر چربی ها در رگ های خونی افزایش پیدا کنند و باعث ایجاد لخته خون شوند، می توانند به سرعت مسیر جریان خون را مسدود کنند و در نتیجه به طور ناگهانی جریان خون به ماهیچه های قلب کاهش پیدا می کند که این نوع از قلب درد با استراحت کردن و مصرف داروهای معمول بهتر نمی شود و گاهی اوقات شاهد بدتر شدن آن نیز خواهیم بود. اگر سریعا به بیمارستان مراجعه نکنید، قلب با بحران کم اکسیژنی روبرو می شود، در نتیجه حمله قلبی اتفاق می افتد.

آنژین پرینزمتال : این نوع آنژین نیز به دلیل باریکی موقتی شریان های می باشد. این باریک شدن باعث درد قفسه سینه می شود. استرس های احساسی ، سیگار کشیدن و استفاده از داروهای غیر قانونی می تواند این آنژین را ایجاد کند.

عوامل خطر

عوامل زیر می تواند احتمال ابتلا به شریان اکلیلی را افزایش دهد:

مصرف دخانیات : سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگار قرار گرفتن می تواند دیواره های شریان را مسدود کند و باعث شود که کلسترول در رگ های قلبی شما جمع شود.

دیابت :دیابت نوعی ناتوانی در تولید انسولین به اندازه کافی می باشد . انسولین هورمونی است که درون پانکراس است و اجازه می دهد که بدن شما از گلوکز استفاده کند که نوعی از قند غذایی می باشد. دیابت ها باعث افزایش بیماری شریان اکلیلی می شود که خطر حملات قلبی را افزایش می دهد.

فشار خون بالا : فشار خون بالا معمولا با میزان پمپاژ خون به قب مرتبط است و این فشار خون بالا باعث می شود که شریان های قلب دچار آسیب بشود.

کلسترول و تری گلسیرید بالای خون :کلسترول یکی از مواردی است که باعث باریک شدن شریان ها می شود و قلب نیز از آن تغذیه می کند . سطح بالای کلسترول و تری گلسیرید باعث بالا رفتن احتمال آنژین می شود.

سابقه بیماری قلبی در افراد خانواده : اگر یکی از اعضای خانواده به بیماری شریان اکلیلی مبتلاست ، احتمال ابتلای شما نیز بالاتر از بقیه خواهد بود.

سن بالا : مردان بالای 45 و خانم های بالای 55 سال در خطر ابتلای بیشتری از بیماری های قلبی هستند.

ورزش نکردن :یک لایف استایل یا سبک زندگی بدون فعالیت های ورزشی باعث می شود که قلب شما ضعیف شود و بیش از بقیه در معرض بیماری های قلبی قرار بگیرید.

چاقی :چاقی نیز خطر ابتلا به آنژین را افزایش می دهد . چاقی می تواند باعث افزایش کلسترول و فشار خون و همچنین دیابت شود.

استرس :استرس نیز عاملی برای حملات قلبی و آنژین است . استرس بیش از حد بالا یا خشم می تواند فشار خون را بالا ببرد و هورمون های تولید شده در مواقع استرس نیز رگ های قلب را باریک می کند.

ترک سیگار

پیشگیری از آنژین قلبی یا قلب درد

می توان با یک سبک زندگی سالم و رعایت نکاتی ، احتمال ابتلا به آنژین را کاهش داد :

  • ترک سیگار
  • کنترل وضعیت های سلامتی مثل فشار خون بالا ، کلسترول بالا و دیابت.
  • مصرف رژیم غذایی سالم و وزن متناسب.
  • افزایش فعالیت فیزیکی بعد از اجازه پزشک :برنامه ریزی کنید که هر هفته 15 دقیقه ورزش کنید و بهتر است که 10 دقیقه در روز را با وزنه تمرین کنید و 5 الی 10 دقیقه را به حرکات کششی اختصاص دهید.
  • میزان استرس خود را کاهش دهید.
  • از نوشیدنی های غیر مجاز مثل الکل استفاده نکنید.
  • مراقب ویروس هایی مثل آنفولانزا باشید.

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


علامتی در پا که نشانه بیماری قلبی است
پنج شنبه 4 شهريور 1400 ساعت 23:7 | بازدید : 165 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 علامتی که در پاها وجود دارد که نشان دهنده بیماری قلبی انسان است، این علائم پا خبر از وجود بیماری قلبی در افراد می دهد.

ارتباط پاها و سلامت قلب

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در بیشتر کشورهای دنیا است و سلامت افراد را تهدید می کند. سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام کرده که نارسایی قلبی جزء مشکلات رایج در افراد محسوب می شود و در هر 36 ثانیه جان یک نفر را می گیرد؛ همچنین ممکن است به طور ناگهانی هم اتفاق بیفتد بنابراین شما باید از خودتان به شدت مراقبت کنید. جالب است بدانید که حمله قلبی می تواند علائم خودش را در پای افراد نیز نشان دهد، علائمی که در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک به آن اشاره خواهیم داشت.

نشانه بیماری قلبی

پای یخ و سرد نشان دهنده بیماری قلبی است

اگر مدام احساس می کنید که قسمت پایین پای شما یخ و سرد است، احتمال اینکه به مشکل قلبی دچار باشید، زیاد است و علت آن جریان خون ضعیف به قسمت های پایین پا است. به همین دلیل متخصصان هشدار می دهند که هرگز نباید این علامت را نادیده بگیرید.

رگ های قلبی از کلسترول، مواد چربی، پسماند سلول، کلسیم و فیبرین ساخته شده اند که همگی در کنار یکدیگر و ضخامت رگ های خونی را ایجاد می کنند و اگر این مسیر باریک باشد، جریان خون ضعیف می شود و مقدار اکسیژن رسانی و رساندن مواد مغذی به بدن کاهش پیدا می کند. بنابراین اگر جریان خون به قلب مسدود شود، باعث حمله قلبی خواهد شد. اگر یک لخته خون در این رگ های باریک شکل بگیرد، جریان خون به مغز هم مسدود می شود و عاملی برای سکته خواهد بود.

پلاک های ایجاد شده می تواند در همه رگ های خونی ایجاد شوند اما معمولاً در قسمت پا رواج بیشتری دارند. طبق اطلاعات موجود از سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها، این پلاک های حاصل از گرفتگی می توانند در هر کدام از رگ های خونی باشند اما معمولاً در قسمت پا بیشتر از دست اتفاق می افتد و این مسدودیت خونرسانی عاملی برای سخت راه رفتن، درد پا و بی حسی است که باعث می شود جریان خون از مغز، قلب، پا، دست و کلیه به خوبی انجام نشود و همچنین ممکن است این مسدودیت خونی به نواحی دیگر بدن هم برسد و عاملی برای مشکلات قلبی و کلیوی باشد.

سردی پا و قلب

به دنبال علائم دیگر هم بگردید

اگر از این مشکل رنج می بردید، حتما علائم دیگر را هم در نظر داشته باشید. در چنین حالتی درد قفسه سینه، سفت شدن قفسه سینه، تنگی نفس، بی حسی و ضعف در قسمت های مختلف بدن، درد گردن و گلو یا شکم، احساس سردی در دست و پا اتفاق می افتد.

علائم بیماری قلبی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

متخصصان بر این عقیده هستند که اگر هرکدام از علائم بالا را در خودتان مشاهده کردید، حتما با متخصص تماس بگیرید و به او مراجعه کنید و افرادی هم که بالای 65 سال سن دارند یا افراد بالای 50 ساله که سابقه دیابت یا دیگر مشکلات قلبی، چاقی و فشار خون بالا دارند، حتماً به طور منظم چکاپ داشته باشند.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چرا یکدفعه فشارم می افته؟
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 21:55 | بازدید : 221 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 علل زیادی برای کمبود فشار خون وجود دارد مانند هیپوولمیا، اتساع رگ ها، سندروم سوپین، و غیره که تعیین علت افت فشار خون به نوع درمان کمک کند.

 

علت و درمان کاهش ناگهانی فشار خون 

فشار خون پایین معمولاً به فشار خونی می گویند که از حد طبیعی خود پایین تر باشد. بسیاری از پزشکان فشار خون نرمال را کمتر از 120 در 80 میلی متر جیوه می دانند. زمانی که فشار خون شما کمتر از حد طبیعی باشد ، یعنی مشکلی وجود دارد و باید این مشکل را برطرف کرد. بعضی از مردم کلا با فشارخون پایین به دنیا می آیند. مثلا این افراد کمتر به مشکلات قلبی و سکته دچار می شوند، از طرفی فشار خون پایین می تواند نشانه یک اختلال یا وضعیت جدی در فرد باشد که نیاز به مراجعه به پزشک دارد اما زمان هایی وجود دارد که فشار خون پایین به کیفیت زندگی افراد مربوط می شود و به راحتی می توان با اقداماتی از این مسئله جلوگیری کرد. به همین دلیل در این قسمت از سلامت نمناک در مورد این مشکل با شما صحبت خواهیم کرد. 

کاهش ناگهانی فشار خون

علائم شار خون پایین

فشار خون را در هر میلیمتر جیوه اندازه گیری می کنند . فشار خون زیر 90 میلی متر جیوه برای حالت سیستولیک یا 60 میلی متر جیوه برای حالت دیاستولیک معمولاً به فشار خون پایین تعبیر می شود. علائم در این سطح در بعضی از افراد افزایش پیدا می کنند اما نمی توان همه را با یکدیگر یکسان دانست. زمانی که فشار خون به طرز شدیدی افت کند، علائم افزایش پیدا می کنند.

که این علائم شامل موارد زیر می باشد: 

علت افت فشار

علائم جدی افت ناگهانی فشار خون

زمانی که فشار خون فرد به طور شدیدی افت کند ، می تواند مغز و دیگر ارگان ها را نیز درگیر کند.

که معمولاً علائم زیر را به همراه خواهد داشت : 

  •  ضعف شدید
  •  اضطراب شدید
  •  ضربان ضعیف
  • نفس های کم عمق و سریع
  •  عرق زیاد
  •  افزایش تشنگی
  •  یخ شدن پوست
  •  سر درگمی 

علل فشار خون پایین

علل زیادی برای کمبود فشار خون وجود دارد که بعضی از آن ها رایج و بعضی از آنها غیر رایج می باشد.

فشار خون معمولاً از طریق عصب سیستم عصبی تنظیم می شود که به صورت زیر است: 

  •  سیستم عصبی سمپاتیک که فشار خون را با پاسخ های تهاجمی افزایش می دهد.
  •  سیستم عصبی پاراسمپاتیک که فشار خون را از طریق کاهش ضربان قلب پایین می آورد. 

هر وضعیتی که سیستم سمپاتیک را سرکوب کند و سیستم پاراسمپاتیک را بیش از حد فعال کند، تعادل را به هم می ریزد و باعث افت ناگهانی فشار خون خواهد شد. 

در چنین مواقعی ممکن است به رگ های اصلی فرد فشار وارد شود و بیماری های مزمن قلبی عروقی را به وجود بیاورد. 

وضعیت ها

فشار خون پایین بر اساس علل در دسته بندی های مختلف تقسیم می شود که شامل موارد زیر است: 

فشار خون

 هیپوولمیا

در چنین وضعیتی حجم خون کاهش پیدا می کند که علت اصلی فشار خون پایین می باشد و همچنین باعث می شود که مایعات زیادی از بدن خارج شود و بدن فرد دچار کم آبی گردد. 

علل هیپوولمیا شامل موارد زیر است: 

  •  کاهش خون
  •  کم آبی بدن
  •  اسهال یا استفراغ شدید
  •  سکته
  •  گرسنگی
  •  استفاده بیش از حد از داروهای ادرار آور
  •  مشکلات کلیوی که باعث ادرار زیاد و کاهش آب و سدیم بدن می شود
  •  مشکلات لوزالمعده که باعث نشت آب می شود
  •  کاهش خروجی خون از قلب

حتی اگر حجم خون در حالت طبیعی و نرمال باشد، وضعیت هایی هستند که توانایی بدن را برای پمپاژ خون کاهش می دهند و باعث کم خونی می شوند که یکی از آنها کاهش خروجی خون از قلب می باشد.

برخی علل رایج آن شامل موارد زیر است: 

  •  نارسایی قلب
  •  حمله قلبی
  •  مشکلات ضربان قلب که معمولاً به دلیل رگ های آئورت می باشد
  •  ضربان قلب کمتر از حد طبیعی
  •  آلفا بلاکر ها و بتا بلاکرها که هر دو ضربان قلب را پایین می آورد
  •  اختلالات مربوط به غدد درون ریز

این اختلالات معمولاً بیماری های مختلف را شامل می شود و سیستم عصبی سمپاتیک را درگیر می کند. 

 اتساع رگ ها

اتساع رگ ها معمولاً ناگهانی اتفاق می افتد و به دلیل ریلکس شدن عضلات مربوط به رگ های خونی است که هنگام پاسخ به مواد شیمیایی، نورونی و محرک های ایمنی پاسخ می دهند.

گشاد شدن رگ ها باعث افت فشار خون می شود زیرا نمی توانند خون را در فضای رگ ها پر کنند، حتی اگر حجم خون هم بالا باقی بماند.

علل این مشکل شامل موارد زیر است: 

  •  استفاده از داروهایی که باعث اتساع رگ ها می شود، مثل بلاکر های کانال کلسیم ، آتزیوتنسین دوبلاکر های دریافت کننده ، نیتروگلیسیرین ، نیتروس اکسید
  •  آنافیلاکسی یا آلرژی های شدید
  •  اختلال در سیستم عصبی
  •  پاسخ بیش از حد سیستم ایمنی به عفونت
  •  اسیدی بودن خون
  •  آسیب رسانی به نخاع و مغز که به عملکرد پاراسمپاتیک و سمپاتیک آسیب وارد می کند.
  •  سندروم های عملکردی

سندروم های فشار خون پایین معمولاً می توانند علت های روانشناسی نیز داشته باشند که باعث افت فشار خون می گردند. گاهی اوقات نیز بر اثر بیماری های طولانی مدت به وجود می آیند. 

 سندروم NOH

این سندروم هنگام تغییر پوزیشن اتفاق می افتد. مثلاً زمانی که خواب هستید و به یکباره از جای خود بلند می شوید که باعث ناگهانی فشار خون می گردد و همچنین ممکن است بر اثر اختلالات هورمونی در بدن ایجاد شود که روی سیستم ایمنی و عصبی نیز تاثیرگذار است . معمولاً در افراد مبتلا به پارکینسون، جنون و افراد مبتلا به دیابت نیز بیشتر دیده می شود. 

 سندروم OH

علائم این سندروم با سندروم قبلی یکسان است اما بر اثر علت های دیگری مثل کاهش خون خروجی از قلب، اتساع شدید رگهای قلبی، استفاده از داروهای ادرارآور، داروهای ضد افسردگی و داروهای مربوط به ضد فشار خون اتفاق می افتد. 

 سندروم سوپین

این سندروم معمولاً برای خانم های بارداری که به پشت دراز می کشند، اتفاق می افتد زیرا وزن نوزاد به دو تا از بزرگترین رگ های خونی بدن فشار وارد می کند . این سندروم ، خون رسانی به قلب را کاهش می دهد و گاهی اوقات در موارد شدیدتر می تواند به مرگ جنین و مادر نیز منجر شود. 

 افت فشار خون بعد از غذا

این سندروم معمولاً حدود 30 تا 75 دقیقه بعد از خوردن غذا طول می کشد و زمانی است که خون وارد معده می شود و قصد دارد که به گوارش غذا کمک کند. ممکن است به طور موقت خونرسانی و اکسیژن رسانی به مغز کاهش پیدا کند زیرا رگ های خونی باریک می گردند که معمولا در افراد سالخورده نیز بیشتر اتفاق می افتد. 

 سنکوپ وازوواگال

این سندروم زمانی اتفاق می افتد که بدن واکنش شدیدی نسبت به استرس های روانی، کمبود خواب و مشکلات روحی نشان دهد که گاهی اوقات باعث افت شدید خون و غش کردن می گردد و سیستم عصبی پاراسمپاتیک را درگیر خواهد کرد. 

غش کردن

 سندروم رفلاکس موقعیتی

این سندروم معمولاً روی عصب تاثیرگذار است اما بر اثر استرس های روانی نیز اتفاق می افتد . به حرکات روده ، بلند کردن وزنه های سنگین و ایستادن در مدت زمان طولانی نیز مربوط می باشد. 

 سنکوپ رگ کاروتید

این سندروم به سندروم رگ کاروتید معروف است و هنگام فشار به رگ های اصلی اتفاق می افتد. در چنین مواقعی رگ داخلی کاروتید گردن می گیرد که معمولا به دلیل استفاده از لباس های سفت و تنگ، شیو کردن و چرخش سریع سر رخ می دهد. 

درمان فشار خون پایین

فشار خون پایین معمولاً از طریق راه های مختلفی قابل تشخیص است. تعیین علت می تواند زمان بر باشد اما به نوع درمان کمک کند. برای درمان این مشکل ، تاریخچه دارویی فرد را مورد بررسی قرار می دهند، آزمایش هایی نیز از او گرفته می شود تا علت اصلی مشخص گردد. بر اساس یافته های اولیه، آزمایش های دیگری هم برای تشخیص و هم برای درمان مورد نیاز است ، مثل آزمایش خون، آزمایش های عکس برداری، الکتروکاردیوگرام، تست استرس و غیره. 

اگر لازم باشد پزشک، شما را به متخصص خون، قلب، نورولوژیست و تخصص های دیگر ارجاع می دهد تا وضعیت درمانی شما مورد بررسی قرار بگیرد. هرگز نباید در کوتاه مدت و بلندمدت علائم مربوط به کاهش فشار خون را نادیده بگیرید . اگر علت اصلی مشخص شود، می توان درمان موثرتری را برای بیمار در پیش گرفت. 

راه های پیشگیری از فشار خون پایین و افت فشار خون

با رعایت برخی نکات در سبک زندگی ، می توان از بروز فشار خون پایین پیشگیری کرد.

که برخی از آن ها عبارتند از :

 استفاده از یک بالشت اضافه هنگام خواب :

این کار یکی از بهترین راه ها برای مقابله با کاهش فشار خون است زیرا باعث می شود که سر از سطح قلب بالاتر باشد و اثر جاذبه زمین را کاهش خواهد داد.

 دوری از استرس و اضطراب :

برخی شرایط مثل اتفاقات ترسناک و ناراحت کننده و استرس عاملی برای افت کاهش فشار خون هستند که انجام یوگا و مدیتیشن و داشتن تفکرات مثبت بهترین راه مبارزه با آن ها می باشد.

  مصرف قهوه :

مصرف قهوه و هر گونه نوشیدنی دارای کافئین برای درمان کاهش فشار خون بسیار مفید است زیرا باعث افزایش گردش خون و مبارزه با افت فشار خواهد شد.

مصرف قهوه

 کاهش مصرف نمک :

بدن برای عملکرد صحیح و پیشگیری از افت فشار خون نیاز به مصرف کافی نمک در روز دارد که یک فرد باید به طور متوسط روزانه یک قاشق چای خوری یا در حدود 2300 میلی گرم سدیم دریافت کند.

 مصرف ریشه شیرین بیان:

شیرین بیان از عملکرد سالم آدرنال حمایت می کند و باعث تنظیم فشار خون خواهد شد. می توان ریشه شیرین بیان را به صورت کپسول ، قرص، یا حتی چای مصرف کرد . اگر از داروهای رقیق کننده خون، یا داروهای فشار خون استفاده می کنید، حتما در مورد استفاده از این گیاه با پزشک تان مشورت نمایید.

 افزایش مصرف مایعات :

نوشیدن مایعات از کاهش فشار خون پیشگیری می کند.

 مصرف وعده های کوچک و منظم غذایی:

خوردن وعده های غذایی بزرگ و سنگین باعث کاهش ناگهانی فشار خون می شود که بهترین راه برای پیشگیری از آن، داشتن وعده های غذایی کوچک و کم کربوهیدرات در طول روز است.

 پوشیدن جوراب واریس:

پوشیدن این جوراب ها فشار به پاها را افزایش می دهد و کاهش فشار خون را بهبود می بخشد و جریان خون در سراسر بدن را افزایش خواهد داد. جوراب واریس یک درمان شناخته شده برای پیشگیری از ترومبوز عروقی نیز خواهد بود.


 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


علت و علامت کاهش فشار خون وضعیتی چیست ؟
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 21:53 | بازدید : 205 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 فشار خون وضعیتی یا افت فشار در زمان ایستادن ناگهانی به نام هیپوتانسیون ارتواستاتیک معروف است که ممکن است باعث تاری دید و ضعف و در نهایت غش شود.

هیپوتانسیون ارتواستاتیک (کاهش فشار خون وضعیتی) 

هیپوتانسیون ارتواستاتیک که فشارخون وضعیتی نیز نامیده می شود نوعی فشار خون پایین است که در زمان بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کشیده اتفاق می افتد.هیپوتانسیون ارتواستاتیک ممکن است باعث شود که شما احساس سرگیجه و یا گیجی داشته باشید و حتی ممکن است غش کنید.

فشار خون وضعیتی

این افت فشار خون وضعیتی ممکن است ملایم و خفیف باشد و برای کم تر از چند دقیقه طول بکشد با این حال با دوام طولانی می تواند مشکلات جدی تر را نشان دهد. 

هیپوتانسیون ارتواستاتیک اتفاقی (حاد) معمولاً با چیزی واضح مثل کم آبی بدن یا استراحت طولانی مدت ایجاد می شود و به راحتی تحت درمان قرار می گیرد. هیپوتانسیون ارتواستاتیک مزمن معمولاً نشانه یک مساله سلامتی دیگر است, پس درمان هایش متفاوت خواهد بود. 

علائم فشار خون وضعیتی:

علائم و نشانه های کاهش فشار خون وضعیتی شامل موارد زیر هستند:

-احساس گیجی و سرگیجه بعد از ایستادن

-دید تار

-ضعف

-خستگی مفرط

-گیجی

-حالت تهوع 

چه زمانی برای فشار خون وضعیتی باید به پزشک مراجعه کرد؟ 

سرگیجه اتفاقی یا گیجی ممکن است نسبتاً کم باشد که با کمبود خفیف آب بدن، یا قند خون پایین و یا بیش از حد داغ شدن تحریک می شود. همچنین ممکن است در زمان ایستادن بعد از نشستن طولانی اتفاق بیفتد. اگر این نشانه ها تنها گاهی اتفاق می افتند، احتمالاً هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته ایم برای مراجعه به پزشک بسیار مهم است که علائم مکرر هیپوتانسیون ارتواستاتیک را تجربه کنید، چون آن ها می توانند مشکلات جدی را منجر شومد.

اگر شما آگاهی خود را از دست بدهید، حتی برای چند ثانیه، مراجعه به پزشک برایتان خیلی ضروری است سپس به این فکر بیفتند که چه مدت دوام دارد و در آن زمان چه کار می کردید، علائم بیماری خود را ثبت کنید. اگر این موارد در زمان های خطرناک رخ می دهند، مانند رانندگی، این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید.

کاهش فشار ناگهانی

چرا دچار فشار خون وضعیتی می شویم؟

علل افت و کاهش فشار خون وضعیتی:

هنگامی که بلند می شوید، جاذبه باعث وجود خون در پاها و شکم شما می شود این باعث کاهش فشار خون می شود چون خون کمتری به قلب شما گردش می کند.به طور معمول, سلول های مخصوص (بارورسپتورها) نزدیک قلب و رگ های گردن این فشار خون را احساس می کنند.

بارورسپتورها سیگنال هایی به مرکز مغزتان ارسال می کنند که باعث می شود قلب شما سریع تر بتپد و خون بیشتری را پمپ کنید, که فشار خون را تثبیت می کند.همچنین این سلول ها رگ های خونی را محدود کرده و فشار خون را افزایش می دهند. 

کاهش فشار خون وضعیتی زمانی رخ می دهد که یک چیز فرآیند طبیعی بدن را در خنثی کردن فشار خون پایین قطع می کند. بسیاری از شرایط متفاوت می تواند منجر به هیپوتانسیون ارتواستاتیک شود، از جمله: 

  • کم آبی بدن
  • تب
  • استفراغ
  • نوشیدن مایعات ناکافی
  • اسهال شدید

ورزش شدید با عرق بیش از حد

کم آبی خفیف ممکن است موجب بروز علائمی نظیر ضعف، گیجی و خستگی شود. 

مشکلات قلبی

برخی مشکلات قلبی که می تواند منجر به فشار خون کم شود، شامل ضربان قلب بسیار کم (برادی کاردی)، مشکلات دریچه قلب، حمله قلبی و نارسایی قلبی است. این مشکل از واکنش بدنتان به اندازه کافی برای پمپ کردن خون بیشتر در هنگام ایستادن جلوگیری می کند. 

مشکلات غدد درون ریز

مشکلات تیروئیدی, نارسایی کلیوی (بیماری ادیسون) و قند خون پایین (هیپوگلیسمی) می تواند منجر به هیپوتانسیون ارتواستاتیک شود که می تواند به اعصاب آسیب برساند که به ارسال سیگنال ها در تنظیم فشار خون کمک می کند. 

اختلالات سیستم عصبی

برخی از اختلالات سیستم عصبی، مانند بیماری پارکینسون، آتروفی سیستم چندگانه، نقص بدنی لوی، نارسایی خودایمنی خالص و آمیلوئیدوز می تواند سیستم تنظیم فشار خون معمولی شما را مختل کند. 

بعد از خوردن غذا

برخی افراد بعد از خوردن غذا فشار خون کمی را تجربه می کنند (فشار خون خیلی پایین). این شرایط در بزرگسالان مسن تر معمول است. 

عوامل خطر فشار خون وضعیتی: 

عوامل خطر برای هیپوتانسیون ارتواستاتیک، عبارتند از: 

سن:

هیپوتانسیون ارتواستاتیک یا همان کاهش فشار خون وضعیتی در افرادی که 65 ساله و مسن تر هستند، رایج است.

سلول های ویژه (بارورسپتورها) در نزدیکی قلب و شریان های های گردنی که فشار خون را تنظیم می کنند، می توانند با افزایش سن شما کندتر شوند. هم چنین ممکن است برای یک قلب سالخورده سخت تر باشد، که سریع می تپد و افت فشار خون را جبران می کند. 

داروها:

این ها شامل داروهایی هستند که برای درمان فشار خون بالا یا بیماری های قلبی مورد استفاده قرار می گیرند، مانند دیورتیک ها، مسدود کننده های β، مسدود کننده های آنتن، مسدود کننده های کانال کلسیم، مهار کننده های اینتگراز (ACE) و نیترات ها. 

داروهای دیگری که ممکن است احتمال ابتلا به هیپوتانسیون ارتواستاتیک را افزایش دهند ،شامل داروهایی هستند که برای درمان بیماری های پارکینسون، داروهای ضد افسردگی، داروهای روانپزشکی خاص، شل کننده های ماهیچه ای، داروهای تجویزی برای درمان اختلال عملکرد نعوظ و مواد مخدر می باشند.

استفاده از داروهایی که برای درمان فشار خون بالا در ترکیب با داروهای غیر تجویزی ممکن است باعث فشار خون پایین شوند. 

بیماری های خاص:

برخی مشکلات قلبی، مانند مشکلات دریچه قلب، حمله قلبی و نارسایی قلب؛ برخی از اختلالات سیستم عصبی، مانند دیابت، و بیماری هایی که آسیب عصب (نوروپاتی)، مانند دیابت، خطر فشار خون پایین را افزایش می دهند. 

قرار گرفتن در معرض گرما بیش از حد :

بودن در یک محیط گرم می تواند باعث تعریق شدید و احتمالاً منجر به کمبود آب بدن می شود که می تواند فشار خون شما را کاهش دهد و باعث ایجاد فشار خون پایین شود.

برای مدت طولانی در تخت بودن:

اگر برای مدت طولانی در رختخواب بمانید، ممکن است ضعیف شوید. زمانی که سعی می کنید بایستید، ممکن است هیپوتانسیون ارتواستاتیک را تجربه کنید. 

بارداری:

از آنجا که سیستم گردش خون شما به سرعت در طول دوران بارداری گسترش می یابد، فشار خون به احتمال زیاد افت می کند. این نرمال است و فشار خون معمولاً بعد از زایمان به سطح قبل از بارداری باز می گردد.

فشار پایین بارداری

آیا فشار خون وضعیتی در دوران بارداری طبیعیست؟

مشکلات و عوارض کاهش فشار خون وضعیتی : 

بیماری مزمن هیپوتانسیون ارتواستاتیک می تواند موجب مشکلات جدی، به ویژه در بزرگسالان مسن شود. این موارد عبارتند از: 

افتادن

پایین افتادن در نتیجه غش کردن (سنکوپ) یکی از پیچیدگی رایج افراد با هیپوتانسیون ارتواستاتیک است. 

سکته

نوسانات فشار خون هنگام ایستادن و نشستن در نتیجه هیپوتانسیون ارتواستاتیک می تواند عامل خطر سکته ناشی از کاهش انتقال خون به مغز باشد. 

بیماری های قلبی عروقی

هیپوتانسیون ارتواستاتیک می تواند عامل خطر بیماری های قلبی و عروقی مانند درد قفسه سینه، نارسایی قلبی یا مشکلات قلبی باشد. 

تشخیص فشار خون وضعیتی: 

هدف اصلی شما در ارزیابی هیپوتانسیون ارتواستاتیک یافتن علت اصلی و تعیین درمان مناسب برای هر گونه مشکلات سلامتی است که ممکن است باعث فشار خون پایین شما شود.علت همیشه ناشناخته نیست و پزشک شما ممکن است سابقه پزشکی تان را بررسی کند، علائمتان را بررسی کرده و یک معاینه فیزیکی انجام دهد تا به تشخیص بیماری شما کمک کند.

پزشک همچنین ممکن است یک یا چند مورد از مواردی که در ادامه بخش سلامت نمناک و در بحث کاهش فشار خون وضعیتی گفته شده است را توصیه کند:

اندازه گیری فشار خون

پزشک فشار خون شما را در حالیکه شما نشسته اید و ایستاده اید اندازه گیری خواهد کرد و عددها را با هم مقایسه خواهید کرد. هیپوتانسیون ارتواستاتیک را تشخیص خواهد داد اگر یک کاهش 20 میلی متر جیوه (Hg ") در فشار خون سیستولی شما یا افت 10 میلی مترHg در فشار خون دیاستولی به مدت دو یا پنج دقیقه در حالت ایستاده، و یا در صورت ایستادن نشانه و نشانه ها تشخیص دهد. 

تست های خون

این تست ها می توانند اطلاعاتی در مورد سلامت کلی شما, از جمله قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و یا سطح گلبول های قرمز خون (کم خونی) فراهم کنند که هر دو ممکن است باعث فشار خون پایین شوند. 

الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG) این تست غیر تهاجمی ریتم قلب و یا ساختار قلب را تست می کند و مشکلات مربوط به تامین خون و اکسیژن را به ماهیچه های قلب شما می دهد.

در طی این درد، تست غیر تهاجمی، وصله های چسبی (الکترودها) به پوست سینه، بازوها و پاها متصل می شوند. این وصله ها سیگنال های الکتریکی قلب شما را تشخیص می دهند و آن ها را روی کاغذ گراف ضبط یا روی صفحه نمایش می دهد.

گاهی اوقات، اختلالات ضربان قلب می آیند و می روند و ECG هیچ مشکلی پیدا نمی کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است از شما خواسته شود یک مانیتور 24 ساعته را برای ثبت فعالیت الکتریکی قلبتان داشته باشید. 

اکوکاردیوگرام

در این تست غیر تهاجمی، امواج صوتی برای تولید تصویر ویدیویی از قلبتان مورد استفاده قرار می گیرند. امواج صوتی قلب از یک دستگاه مبدل دستور می گیرد که بر روی قفسه سینه شما قرار دارد.

امواج صوتی که از قلب شما بازتاب می شوند و از دیوار سینه شما منعکس خواهند شد و به صورت الکترونیکی پردازش می شوند، تا تصاویر ویدئویی قلب تان را برای تشخیص بیماری قلبی اساسی فراهم کنند. 

تست استرس

تست استرس زمانی انجام می شود که ورزش می کنید، مانند راه رفتن بر روی تردمیل. یا ممکن است به شما دارویی داده شود تا اگر قادر به ورزش نیستید، قلب خود را سخت تر کار بیندازید. زمانی که قلبتان سخت تر کار می کند، با الکتروکاردیوگرافی، اکوکاردیوگرافی یا سایر تست ها نظارت خواهد شد. 

تست میز شیب دار

تست میز شیب دار، نحوه واکنش بدن به تغییرات در موقعیت را ارزیابی می کند.شما روی یک میز صاف قرار می گیرید که در سمت بالایی بدن شما شیب دار می شود، که حرکت از یک سمت افقی به موقعیت ایستاده را شبیه سازی می کند. فشار خون شما به طور مرتب در زمان کج شدنتان اندازه گیری می شود. 

مانور والسالوا

این آزمایش غیر تهاجمی عملکرد سیستم عصبی ارادی شما را با تحلیل قلب و فشار خون پس از چندین دوره تنفس عمیق بررسی می کند.شما عمیقاً نفس می کشید و هوا را از میان لبهای خود بیرون می دهید، انگار که تلاش می کنید یک بالون خشک را باد کنید. 

درمان فشار خون وضعیتی: 

هدف درمان هیپوتانسیون ارتواستاتیک، احیای فشار نرمال خون است. این کار معمولاً شامل افزایش حجم خون، کاهش تجمع خون در پایین پاها و کمک به رگ های خونی برای گسترش و انتقال خون در بدن است.

برای کاهش فشار خون وضعیتی یا همان هیپوتانسیون ارتواستاتیک ملایم، یکی از ساده ترین درمان ها، نشستن یا دراز کشیدن بلافاصله پس از احساس سرگیجه است. سپس علائم شما به تدریج کاهش می یابند.

زمانی که فشار خون پایین توسط دارو ایجاد می شود، درمان معمولاً شامل تغییر دوز دارو و یا توقف کامل آن است. 

درمان هیپوتانسیون ارتواستاتیک شامل موارد زیر است: 

تغییرات در سبک زندگی

ممکن است پزشک شما چندین تغییر سبک زندگی، از جمله نوشیدن آب کافی، قطع مصرف الکل، جلوگیری از گرمای بیش از حد، بالا بردن سر تخت، اجتناب از گذشتن پاها روی هم در هنگام نشستن، و به آرامی ایستادن را توصیه کند. 

اگر فشار خون بالایی ندارید، پزشک می تواند مقدار نمک را در رژیم غذایی شما افزایش دهد.اگر فشار خون شما بعد از خوردن غذا افت می کند، ممکن است پزشک غذاهای کم و کم کربوهیدرات را توصیه کند. 

استفاده از جوراب های فشرده شده

جوراب های فشرده و بندهای لباس و یا شکم ممکن است به کاهش جمع شدگی خون در پاها کمک کند و علائم هیپوتانسیون ارتواساتیک را کاهش دهد. 

داروها

داروهای متعددی، چه به تنهایی و چه چندتایی استفاده می شوند و می توانند برای درمان هیپوتانسیون ارتواستاتیک مورد استفاده قرار گیرند.

به عنوان مثال، مصرف داروها اغلب برای کمک به افزایش میزان مایع در خون شما مورد استفاده قرار می گیرد که فشار خون را افزایش می دهد. میدودرین فشار خون را با محدود کردن گسترش رگ های خونی شما افزایش می دهد. 

دروکسیدوپا (نورترا) را می توان برای درمان هیپوتانسیون ارتواستاتیک مرتبط با بیماری پارکینسون، سیستم آتروفی چندگانه یا نارسایی خودایمنی تجویز کرد. 

داروهای دیگر مانند پیریدوستیگمین (رگونول، مستینون)، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، کافیین و اپوتین (اپوژن، پروکریت، و غیره) هم گاهی اوقات به تنهایی یا با داروهای دیگر برای افرادی که تغییر سبک زندگی یا سایر داروها به آنها کمک نمی کند، استفاده می شوند.

داروی افت فشار

درمان دارویی بیماری فشار خون وضعیتی 

شیوه زندگی و درمان های خانگی فشار خون وضعیتی:

نمک رژیم غذایی خود را افزایش دهید

این کار باید با دقت انجام شود و تنها پس از بحث درباره آن با پزشکتان انجام شود. در بخش سلامت نمناک مستقیم اشاره شده است که نمک بیش از حد می تواند باعث افزایش فشار خون شما شود تا فراتر از سطح سالم افزایش یابد و باعث ایجاد خطرهای جدی و جدید سلامتی شود. 

غذای کمی بخورید

اگر فشار خون شما بعد از خوردن غذا افت می کند، ممکن است پزشک تان غذاهای کوچک و کم کربوهیدرات را توصیه کند. 

چربی های سالم بخش خیلی مهمی از رژیم درمان هستند

چربی های سالم در نارگیل، زیتون، آووکادو و روغن های آن ها و کره و روغن گیاهی و روغن حیوانی وجود دارند. اسیدهای چرب امگا 3 و اسید لینولئیک (CLA) که در ماهی های قزل آلا یافت می شود و گوشت حیوان علف خورده و لبنیات حاوی چربی ها و فواید بسیار زیادی هستند.

این چربی های سالم منبع کارآمدی برای بدن برای مبارزه با التهاب و عملکرد مغز هستند. 

شما باید قند و حبوبات تصفیه شده را حذف کنید که میزان گلوکز خون را افزایش داده و اسیدیته بیشتری را در بافت ها ایجاد می کنند. هم چنین باید از چربی های غیر مضر مثل چربی های ترانس و روغن های بسیار فرآوری شده دوری کنید. آن ها به شدت به بدن آسیب می رسانند. 

درباره ویتامین های کمکی بپرسید

هم کم خونی و هم چنین کمبود ویتامین B - 12 می تواند بر جریان خون و علائم هیپوتانسیون ارتواستاتیک تاثیر بگذارد، بنابراین آهن و ویتامین را اگر دچار کمبود شدید، ممکن است برای شما مفید باشد. 

مایعات زیادی بنوشید

هیدراته بودن به جلوگیری از علایم فشار خون پایین کمک می کند.در زمان ایستادن آب فراوان بنوشید و یا فعالیت هایی را انجام دهید که علائم شما را تحریک نکنند. 

افزودن آب لیمو به آب یک استراتژی فوق العاده است

لیمو به طور طبیعی غنی از ویتامین سی، بیوفلنوئید مرکبات، و الکترولیت ها کلیدی مانند پتاسیم و منیزیم هستند. ترکیب ویتامین C و بیوفلانوئید فواید سلامتی فراوانی دارد که شامل افزایش اکسیژن بافت ها می شود. 

ورزش کنید

تمرینات منظم هوازی ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند.از ورزش کردن در هوای مرطوب و گرم اجتناب کنید.عضلات ماهیچه خود را پیش از نشستن کش دهید. اگر نشانه ها ضربه می زنند، ران خود را فشرده کنید و عضلات شکم و باسن خود را سفت کنید. اسکات بزنید، پیاده روی کنید و روی نوک انگشتانتان بایستید. 

از خم کردن کمر خودداری کنید

اگر چیزی روی زمین می افتد، روی زانوی خود چمباتمه بزنید تا آن را بردارید. 

آرام بلند شوید

شما می توانید با آرام بلند شدن قادر به کاهش گیجی و سرگیجه خود با این مشکل باشید. همچنین هنگام بیرون آمدن از رختخواب، یک دقیقه روی لبه تخت خواب خود بنشینید. 

پاهایتان را به هنگام ایستادن حرکت دهید

اگر شما علائم را در هنگام ایستادن پیدا می کنید، ران خود را در حالت قیچی قرار دهید و فشار دهید و یا یک پا را روی یک لبه یا صندلی بگذارید و تا جایی که ممکن است خم شوید. این کارها خون را تقویت می کند که از پاهایتان به قلب شما جاری شوند. 

امیدواریم که با انجام درمان های ذکر شده، علائم و نشانه های بیماری خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

8 درمان موثر برای فشار خون پایین

1.گیاهان :

گیاهان برای فشار پایین نه تنها فشار خون را افزایش می دهند بلکه از کلیه، کبد و قلب نیز مراقبت می کنند.این ارگان ها ممکن است تحت تاثیر فشار پایین فشار قرار بگیرند.

گیاهان مناسب برای فشار خون پایین عبارتند از:زردچوبه، دارچین، زنجبیل، فلفل، هل، زالزالک، بوزیدن و سنبل هندی. 

2.یوگا :

یوگا برای فشار خون پایین ذهن را آرام و تنظیم می کند و سیستم عصبی ارادی (مرکزی که استرس را کنترل می کند) و سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک را متعادل می کند.

یوگا می تواند با علل ناشی از فشار خون پایین مبارزه کرده و فشار خون شما را تثبیت کند. روش درمانی برای فشار خون پایین عبارتند از:اوتاناسا، موخا آدهو، سوپتا بادهاکوناسانا، ویپاریتا کارانی و ساواسانا. برخی از پاراناماها عبارتند از بهاستریکا پرانایام، آنولوم ویلوم پرانایام، بهرامری پرانایام و اودگیت پرانایام .

3.طب سوزنی:

فشار خون پایین می تواند باعث ایجاد علائم به خاطر جریان ناکافی چی و خون از طریق شریان ها و سیاهرگ ها شود. جریان خون آنقدر کم است که نمی تواند اکسیژن و مواد غذایی کافی را به اندام های حیاتی نظیر مغز، قلب و کلیه منتقل کند.

باعث می شود فرد آسیب دیده احساس خستگی، سرگیجه، ضعف و خواب آلودگی، حتی پس از خواب کند. رویکرد جامع برای کاهش فشار خون با استفاده از طب سوزنی و فشاری، بهبود می یابد و طبیعی است که جریان خون بهبود یابد. 

4.رفلکسولوژی :

:اندام های بدن دارای نکات رفلکسی در پا و دست ما هستند، بنابراین می توان از طریق تحریک این نقاط ارگان مسئول بیماری، بیمار را درمان کرد. درمان رفلکسولوژی می تواند به طور موفقیت آمیز فشار خون پایین را درمان کند. رفلکسولوژی ساده است و هیچ عارضه جانبی ندارد و مزایای بسیاری دارد که نه تنها فشار خون را کنترل می کند بلکه برای بدن کلی نیز خوب است. 

5.ثبات خون:

داشتن سطح قند خون پایدار برای بهبود این مشکل مهم است. غذاهای فراوری شده, کربوهیدراتی و قند باعث ناپایداری قند خون می شوند. قند خون ناپایدار التهاب را افزایش می دهد, باعث عدم تعادل هورمونی می شود و بر سلامت و سرزندگی ما تاثیر منفی می گذارد.

برای متعادل کردن و تثبیت سطح قند خون, باید هر دو ساعت یک وعده خوب بخورید.

بهترین غذاها برای ثبات قند خون, چربی های سالم مثل نارگیل, آووکادو, زیتون و روغن زیتون, کره تغذیه شده با علف و تخم مرغ پرورش نیافته هستند. علف ها و ادویه ها مانند زردچوبه و دارچین, همراه با سرکه سیب و لیمو و لیمو برای متعادل کردن سطح قند خون عالی هستند.

چای سبز و قهوه بهترین نوشیدنی برای کمک به تثبیت قند خون هستند.اگر به راحتی تحریک یا واکنش منفی به قهوه نشان می دهید, پس از آن دوری کنید. 

مواد معدنی کم مصرف و الکترولیت ها:

داشتن مقادیر کافی مواد معدنی کم مصرف و الکترولیت ها در جیره, برای بهبود این مسئله ضروری است. مواد معدنی کم مصرف عناصر کم مصرفی هستند که برای سلامتی ضروری هستند اما فقط در مقادیر کم. کانی های کمیاب شامل آهن, مس, ید, فلورید, کروم, مولیبدن, سلنیوم و روی هستند. عدم تعادل عناصر فرعی یا حاشیه ای فاکتورهای خطر برای چندین بیماری محسوب می شود.

تعادل الکترولیت های مختلف نیز برای عملکرد سالم بدن حیاتی است و همانطور که در بخش سلامت نمناک گفته شده است الکترولیت های رایج شامل سدیم, پتاسیم, کلسیم, منیزیم, کلر و فسفات است.

برای حفظ تعادل مناسب الکترولیت در بدن، نمک طبیعی (نمک صورتی هیمالیا و یا سلتیک طوسی) را به آب اضافه کنید. افزایش مصرف نمک از 3000 به 10.000 میلی گرم در هر روز برای دریافت بهینه توصیه می شود. نوشیدن رقیق شده سوپ سبزیجات ارگانیک و یا مرغ به دلیل محتوای غنی مواد معدنی در آن نیز مفید است. 

6.کاهش استرس:

افزایش هورمون استرس غده فوق کلیه را بیشتر کار می اندازد، باعث کاهش ایمنی، کاهش عملکرد گوارشی، خستگی می شود و فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد. برداشتن گام هایی برای کاهش استرس و کاهش سطح کورتیزول در روز مهم است. 

به دنبال رژیم درمانی و متعادل کردن تعادل بین سطوح قند خون، دو استراتژی موثر برای کاهش استرس بر روی بدن وجود دارد. دیگر تکنیک های قدرتمندی پایه، تمرینات تنفس عمیق، بودن در برابر آفتاب، حمام نمک اپسوم، و خشک مسواک زدن است. تمرین این استراتژی های کاهش استرس در روز برای ارتقاء توانایی های بدن مهم است. 

7.بهبود تحرک روده:

مهم است که حرکات منظم روده برای بهبود کم فشاری وجود داشته باشد.ما باید دو یا سه بار در روز مدفوع کنیم، چون بدن ما به طور طبیعی آنچه را که در عرض 12 تا 24 ساعت پس از خوردن مصرف کرده است، از بین می برد. 

حرکت منظم روده مهم است چون سموم را از بدن ما دفع می کند. وقتی ما یبوست هستیم و دشواری برای خالی کردن روده ها وجود دارد، غذای هضم شده تبدیل به یک زمین پرورشی برای میکروب های بد می شود.

این میکروب های بد، سموم را تولید می کنند که منجر به التهاب می شوند.داشتن یک رژیم ضد التهاب با فیبر زیاد، حرکت روده را بهبود خواهد داد.منابع فیبر خوب دانه های چیا و کتان هستند. استفاده از سوپ استخوان، غذاهای تخمیری، و پروبیوتیک ها نیز به بهبود حرکت روده کمک خواهند کرد.

حرکات روده ای

چگونه افت فشار خون وضعیتی را درمان کنیم؟ 

8.تنفس عمیق

یکی از جنبه های مهم سلامت جسمی و سلامتی، تنفس است.اکسیژن بافتها از طریق تنفس برای تمام عملکرد، انرژی و عملکرد انسان ضروری است. تنفس عمیق یک راهبرد موثر برای بهبود کم فشاری است.تنفس عمیق و متفکرانه فواید سلامتی فراوانی دارد.

به کاهش فشار خون کمک می کند، تنش را آزاد می کند، ذهن و بدن را آزاد می کند، درد را تسکین می بخشد و اعضا را ماساژ می دهد. هم چنین به تقویت ریه ها کمک می کند و برای بدن سم زدایی می کند، گوارش را بهبود می بخشد، ماهیچه را تقوی می کند و وضعیت بدنی را بهبود می بخشد.

اکثر مردم تنفس کوتاه و سینه ای دارند که توانایی بدن شما را برای موثر بودن به طور موثر کاهش می دهد.

در عوض باید نفس عمیق (یا شکمی) داشته باشید. تنفس دیافراگمی برای انتقال هوای غنی از اکسیژن به پایه ریه ها که سه برابر عروق خونی برای تبادل تنفسی به عنوان منطقه ریه فوقانی است ضروری است. این به توانایی طبیعی بدن برای پمپ کردن مایع و مواد مغذی به ساختارهای قلب و بافت نرم در اطراف ستون فقرات کمک می کند.

تنفس عمیق سیستم پارا سمپاتیک را فعال می کند که مسئول استراحت، گوارش، آرامش و رشد و پیشرفت است. تنفس عمیق، هورمون های استرس را رها می کند و ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهد. 

برای تمرین تنفس عمیق شکمی، موارد زیر را امتحان کنید: 

  • از نفس خود آگاه باشید.
  • شانه خود را بالا بکشید و کمی سرتان را به عقب ببرید.
  • دستتان را در حدود یک سانت دور از ناف خود قرار دهی
  • وقتی نفس عمیق می کشید، نافتان باید باز شود و به دستتان برسد
  • وقتی نفس خود را بیرون می دهید، شکم شما باید به داخل فرو رود.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


علت “درد کف پا” چیست و بهترین درمان برای آن کدام است؟
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 21:52 | بازدید : 229 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 درد کف پا یکی از دردهای آزاردهنده ای است که علل مختلفی برای بروز آن وجود دارد که در این مطلب به صورت کامل به آنها اشاره میکنیم و درباره درمان “درد کف پا” صحبت میکنیم.

علل مختلف درد کف پا را بشناسید

درد کف پا یکی از تجربه های تلخی است که اغلب افراد در طول زندگی یکبار تجربه کرده اند . دردی که در هنگام راه رفتن یا بیدار شدن از خواب به حدی آزاردهنده است که فرد تمایلی برای گذاشتن پا روی زمین ندارد.

درد کف پا

کف پا به علل متفاوتی دردناک میشود و برحسب اینکه علت درد چیست درمانی که برای بیمار در نظر گرفته میشود هم متفاوت خواهد بود .

دلایل دردهای کف پا را بشناسید

اگر درد صبحگاهی در کف پا احساس می شود در وهله اول می تواند بیماری رماتیسم باشد اما اگر به هنگام راه رفتن این درد ایجاد می شود ممکن است که به دلیل مبتلا شدن به بیماری خار پاشنه باشد یا اینکه پدیده های التهابی در غلاف عضلات و نیام تاندون های کف پا موجب این درد شود .

ممکن است که درد کف پا بر اثر ضربه یا فعالیت زیاد اتفاق افتاده باشد اما با تداوم درد در این ناحیه به مدت شش هفته حتماً به پزشک مراجعه کنید. در گذشته درد صبحگاهی در کف پا را نشان آرتروزمی دانستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود اما به مرور مشخص شد که کار کردن زیاد، التهاب میان کف پا را به دنبال دارد و گاهی شکستگی، در رفتگی، ضربه خوردن و تصادف نیز می تواند باعث ایجاد درد شود.

علت درد کف پا

اضافه وزن مهم ترین علت درد کف پا

یکی از محل های شایع درد در کف پا پاشنه است. درد زیر پاشنه معمولا به علت التهاب در محل اتصال فاشیای پلانتار در کف پا به زیر استخوان پاشنه بوجود میاید .

درد شست پا هم میتواند به علت هالوکس ریجیدوس یا هالوکس والگوس ایجاد شود .

  • هالوکس ریجیدوس بیماری است که موجب درد و محدودیت حرکتی در مفصل شست پا میشود .
  • در هالوکس والگوس شست پا به یک طرف منحرف شده و برجستگی در کنار آن بوجود میاید. این بیماری میتواند همراه با درد در کنار شست باشد .

به درد در ناحیه پنجه پا را متاتارسالژی میگویند. این درد میتواند به علل زیر ایجاد شود

  • نوروم مورتون موجب احساس درد و سوزش در زیر پنجه پا و بخصوص بین انگشتان سوم و چهارم میشود .
  • در بیماری فرایبرگ به علت سیاه شدن سر استخوان متاتارس دوم کف پا درد و تورم در پنجه پا در کنار شست پا ایجاد میشود .

تاندنیت اکستانسورهای پا به علت التهاب تاندون های باز کننده در پشت مچ پا ایجاد شده و موجب احساس درد در پشت پا همراه با تورم در آن ناحیه میشود .

درد در سمت داخلی کف پا میتواند به علت وجود استخوان ناویکولر فرعی باشد. التهاب در محل مفصل این استخوان فرعی موجب دردی میشود که با راه رفتن تشدید میگردد .

شکستگی ها، پیچ خوردگی ها و عفونت های کف پا هم میتوانند موجب بروز درد در کف یا پشت پا شوند .

بعد از این توضیحات درباره علل مختلف درد کف پا به صورت تیتر وار به علل درد کف پا اشاره میکنیم.

علل دیگر درد کف پا

آرتروز، نقرس و استئوآرتریت و درد کف پا

مفاصل مختلفی در کف پا وجود دارد که با وجود هر یک از این بیماری ها ممکن است دچار درد شوند.

پارکینسون و درد کف پا

بیماری پارکینسون ممکن است کنترل عضلات را سخت کند و روی کف پا نیز تاثیر داشته باشد و می تواند علت درد کف پا باشد.

فشارخون و درد کف پا

در فشارخون بالا به دلیل تراکم مایعات بدن کف پا دچار تورم و درد می شود

اضافه وزن و درد کف پا

اضافه وزن باعث می شود فشار بر روی کف پا زیاد شده و منجر به درد در کف پا شود

علت درد کف پا

درد کف پا میتواند نشانه پوکی استخوان باشد

پوکی استخوان و درد کف پا

در بیماری پوکی استخوان ممکن است با از بین رفتن استخوان های کف پا ، کف پا دچار درد می شود

بارداری و اضافه وزن

اضافه وزن در دوران بارداری باعث فشار به کف پا پای بارداری و همچنین سوزش کف پا و درد زیر انگشتان پا می شود. درد پا و ساق پا یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است. اغلب مادران (حتی کسانی که برای بار چندم باردار شده اند) علاوه بر حال بد در صبح، درد کمر، حالت تهوع و استفراغ و ترک های پوستی از درد پا و درد پاشنه پا نیز شکایت دارند. اکثر مادران تصور می کنند که درد پا امری عادی است که جزئی از دوران بارداری محسوب می شود اما کاملاً هم اینطور نیست. استفاده تکنیک های مختلف فیزیوتراپی مانند کفی و کفش طبی، ورزش های مناسب و ماساژ پا می تواند از مهم ترین عوامل برطرف کننده درمان پا درد در بارداری باشد. به علاوه مصرف آب زیاد و مکمل منیزیم در درمان درد و گرفتگی پا در بارداری نیز موثر است.

بیماری کلیه، سکته قلبی و کم کاری تیروئید و درد کف پا

کلیه این بیماری ها موجب تراکم مایعات بدن می شوند و در نتیجه باعث درد کف پا می شود

سن زیاد و درد کف پا

در بعضی از افراد با افزایش سن ، کف پاها پهن شده و ممکن است باعث ایجاد درد کف پا شود

عوامل درد کف پا

*سن بیش از 40 سال و درد کف پا

*وزن زیاد و درد کف پا

*کم تحرکی و درد کف پا

*راه رفتن زیاد روی سطوح مکرر و درد کف پا

*پوشیدن کفش های تخت و درد کف پا

*وجود خارپاشنه پا (معمولا با درمان علایم خار پاشنه، درد کف پا کاهش می یابد )

تشخیص و درمان درد کف پا

تشخیص :تشخیص معمولا بالینی و از طریق معاینه است اما ممکن است در مواردی نیاز به انجام رادیوگرافی ، آزمایش خون و یا آزمایشات هدایت عصبی باشد. اگر پس از سه ماه درمان مشکل برطرف نشود در مواردی سونوگرافی ویا ام.آر.آی ممکن است درخواست شوند .

علت درد کف پا

درمان درد کف پا بستگی به شدت درد دارد

درمان به شدت علائم بستگی دارد .

در موارد خفیف :آموزش به منظور کاهش فشاری که بر پاها وارد می شوند ، کاهش وزن و عدم فعالیت بر روی سطوح سخت ، کفی کفش طبی و مناسب ، تمرینات کششی غیر فعال ، استفاده از سرما و گرما ، ماساژ مالشی کف پا ، و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی توصیه می شوند .

در موارد درد با شدت متوسط :در این موارد ممکن است فرد به سطوح تخصصی تر ارجاع داده شود. علاوه بر درمانهای فوق ، فیزیوتراپی ، تزریق داروهای بی حس کننده و ضد التهاب ، آتل شبانه از جنس سخت و آتل غیر ثابت هنگام راه رفتن .

در موارد شدید و یا مواردی که به درمان پاسخ نمی دهند :ارجاع به سطوح فوق تخصصی و ارزیابی مجدد برای بررسی عامل ایجاد کننده و در مواردی جراحی توصیه می شود .

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


با این تغییر چشم ها، نگران پارکینسون شوید
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 21:49 | بازدید : 185 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 کسانی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند علائم مختلفی را در خود تجربه می کنند، اما از چندین تغییر در چشم ها که جز علائم پارکینسون هستند بی اطلاع اند.

چند تغییر چشم ها که جزو علائم پارکینسون هستند

افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند علائم مختلفی را تجربه می کنند، تعادل بدنی آن ها کم می شود، مشکلات ذهنی، مشکل در تکلم، خستگی و غیره جزء علائم رایج این افراد است. همچنین ممکن است که در چهره آن ها تغییراتی به وجود بیاورد که یکی از آنها چشم است.

چشم و پارکینسون

متخصصان بر این عقیده هستند که سفتی در قسمت گونه و دهان این افراد اتفاق می افتد. همچنین چشم های آنها کمی متفاوت می شود و ممکن است علائمی در چشمشان باشد که در طولانی مدت آنها را به سختی می اندازد.

چشمک زدن مداوم

شاید تا به حال از نزدیک ندیده باشید اما افرادی که پارکینسون دارند، ممکن است مدام چشم شان به حالتی در بیاید که انگار چشمک می زنند. این اتفاق ممکن است 16 الی 18 بار در دقیقه رخ بدهد و چشم را دچار مشکل می کند. چنانچه در بخش بهداشت و سلامت نمناک می خوانید علت آن هم تغییرات ماهیچه ای است که در صورت آنها اتفاق افتاده و ممکن است ناراحتی و بی قراری را در چشم به وجود بیاورد. هم چنین مشکلاتی در تکان دادن چشم و پلک ایجاد می شود که این چشمک زدن و خشکی، شرایط را سخت تر می کند.

علائم پارکینسون

کاهش سرعت چشمک هنگام کاهش دوپامین

افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند، ممکن است با کاهش دوپامین در بدنشان، با کاهش سرعت چشمک مواجه شوند. یعنی فرآیند چشمک زدن برای آن ها طولانی تر می شود و انگار که همه چیز روی دور آهسته است. علت آن هم کاهش عملکرد مناسب ماهیچه و سفتی قسمت پشت چشم است که شرایط را برای بیمار سخت تر می کند.

البته تحقیقات نشان می دهد که چشمک زدن برای این افراد باعث می شود تا آن ها بتوانند تعادلی بین نور و تاریکی ایجاد کنند و شرایط برایشان قابل تحمل تر باشد. در نتیجه بدن آن ها در برابر این بیماری و مشکلاتی که برای چشم ایجاد می کند، یک واکنش طبیعی به شکل چشمک نشان می دهد.

نشانه پارکینسون

ضعیف شدن بینایی

چشمک زدن می تواند کمک کند که افراد وضعیت را راحت تر پیش ببرند. علت آن هم این است که چشمان آنها در حالت معمولی دچار درد و خشکی می شود و این افراد ممکن است سوزشی را هم در چشمان خود تجربه کنند و احساس می کنند که چیزی داخل چشم آن ها گیر کرده است. همین باعث می شود که سطح بینایی آنها کاهش پیدا کند و همه چیز را تار ببینند و باعث ایجاد ناراحتی در چشمانشان شود.

بعضی از بیماران مبتلا به پارکینسون به قدری سرعت چشمک زدنشان زیاد می شود که باید به پزشک مراجعه کنند و به یک بیماری مبتلا می شوند که نام آن بلفارواسپاسم است که در چنین حالتی سمومی اطراف ماهیچه چشم، هر 3 یا 4 ماه تجمع پیدا می کند که چشم پزشک می تواند آن را درمان کند.

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چکاپ های ضروری برای خانم ها
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 13:21 | بازدید : 258 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 بانوان باید بیش از بقیه مراقب سلامت خود باشند برای اطمینان حاصل کردن از سلامت بدن خود باید برخی چکاب های متفاوت را انجام بدهند.

آزمایشاتی که همه خانم ها باید انجام دهند

برای اینکه بدن سالمی داشته باشید، حتماً باید اطمینان حاصل کنید که به موقع به پزشک مراجعه می کنید و چکاپ های مختلف را انجام می دهید. مطالعات اخیر نشان می دهد که فقط 8 درصد افراد بالای 35 سال چکاپ های پزشکی را اولویت قرار می دهند و از بیماری ها جلوگیری می کنند یعنی 92 درصد انسان ها هرگز به فکر این چکاپ ها نیستند و اهمیت آن را فراموش می کنند.

آزمایش زنان

در این بین خانم ها باید بیش از بقیه مراقب سلامت خود باشند اما به نظر شما یک خانم باید چند وقت یکبار چکاپ انجام دهد تا مطمئن شود که بدن سالمی دارد؟ در این قسمت از نمناک چکاپ های ضروری مخصوص خانم ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

چکاب زنان

1. سرطان سینه ؛ ماموگرافی

ماموگرام یک نوع تصویر برداری با اشعه ایکس است که از بافت سینه انجام می شود. این تصاویر برای تشخیص علائم اولیه سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرد. همه خانم ها باید از سن 50 سالگی شروع به ماموگرام کنند اما بهتر است که خیلی زودتر این کار را انجام دهند. یعنی از سن 40 سالگی شروع کنند سپس با پزشک خود مشورت کنند که چند وقت یک بار به انجام این آزمایش نیاز دارند . اگر شما در معرض خطر سرطان سینه باشید ، احتمالا باید قبل از 30 سالگی آزمایش را شروع کنید.

2. پوکی استخوان ؛ تست تراکم استخوان

همزمان که سن بالا می رود، استخوان ها ضعیف تر می شوند و شکننده تر می گردند. برای تست تراکم استخوان از یک دستگاه اشعه ایکس مخصوص استفاده می کنند. همه بخش های مختلف بدن را مورد آزمایش قرار می دهند، قدرت و ضخامت استخوان را می سنجند و سپس بر اساس نتایج مورد نظر، پزشک یک برنامه برای درمان که مناسب فرد باشد را تعیین می کند. در سن 65 سالگی یا در دوران یائسگی در موارد با ریسک بالا، حتما باید تست تراکم استخوان انجام شود و سپس پزشک می تواند بگوید که شما چند وقت یکبار به این نوع آزمایش نیاز دارید.

تست تراکم استخوان

3. فشار خون بالا ؛ آزمایش فشار خون

فشار خون بالا عامل ایجاد مشکلات سلامتی مثل بیماری قلبی است و اگر درمان نشود، ضرر زیادی به بدن می رساند. پس حتماً فشار خون خود را هر چند سال چک کنید. اگر فشار خون بالایی داشتید، راهکارهای مختلفی برای پایین آوردن آن وجود دارد.

4. برای سرطان کولورکتال یا معده و روده ؛ کولونوسکوپی

سرطان معده و روده روی نواحی از روده ، مقعد و رکتوم اثر می گذارد . بررسی سلامتی در این ناحیه می تواند هر مشکلی را از قبل نشان دهد. معمولا کلونوسکوپی هر 10 سال یک بار به افراد توصیه می شود و پزشکان پیشنهاد می کنند که آن را از سن 45 سالگی شروع کنید زیرا ابتلا به این سرطان ها معمولاً از سن پایین تری افراد را درگیر می کند بنابراین بهتر است خانم ها هم این موضوع را مدنظر داشته باشند.

5. دیابت

دیابت زمانی اتفاق می افتد که بدن قابلیت تجزیه قندها را نداشته باشد، قند زیاد در بدن می تواند عاملی برای مشکلاتی مثل دیابت باشد. معمولاً پیشنهاد می کنند که خانم های دارای اضافه وزن، بین سنین 40 تا 70 سال، حتماً برای دیابت آزمایش دهند. عوامل دیگری که می تونند روی این وضعیت تاثیر بگذارد، زیاد هستند اما خانم ها بهتر است با هر شرایطی از سن 40 سالگی به بعد، شروع به آزمایش برای جلوگیری از دیابت کنند. خانم هایی که کلسترول بالا دارند یا در خانواده آن ها این بیماری زیاد است یا علائم آن را دارند، حتما باید زودتر این آزمایش را شروع کنند.

تست دیابت

6. برای کلسترول بالا

بالا بودن کلسترول مثل فشار خون می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. پس حتما باید سطح کلسترول را هر 5 سال یکبار بسنجید تا اگر سطح آن بالاست، با بهبود رژیم غذایی، وضعیت خود را بهتر کنید.

7. برای سرطان رحم

ابتلا به عفونت های انتقال یافته یا سابقه سیگار کشیدن باعث می شود که افراد بیشتر در معرض سرطان رحم قرار بگیرند. برای تشخیص آن حتما باید آزمایش بدهید. در طول آزمایش سلول های رحم هم بررسی می کنند و موارد غیر طبیعی را در آن ها می سنجند. پزشک ممکن است یک روتین برای آزمایش رحم تجویز کند که حتما باید به آن پایبند باشید.

8. آزمایش اچ آی وی

اچ آی وی یک نوع ویروس است که به سیستم ایمنی حمله می کند، و مبارزه با عفونت ها و بیماری ها را سخت تر می کند. افراد اگر بدانند که به این ویروس مبتلا هستند، راحت تر می توانند جلوی افزایش آن را بگیرند و حداقل این که آن را به دیگران انتقال نمی دهند. پزشک می تواند به شما اطلاع رسانی کند که چند وقت یک بار این آزمایش را بدهید.

اچ آی وی

9. برای بیماری های آمیزشی

اگر همسرتان به بیماری مبتلاست، بهتر است که هر چه زودتر به انجام این آزمایش های مخصوص بیماری های آمیزشی بپردازید. در غیر این صورت باز هم بهتر است که این آزمایش را بدهید. هر چه سریع تر این بیماری ها را تشخیص دهید، مدیریت و درمان آن برای شما راحت تر خواهد بود.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عوارض استفاده از اسپری مو در بارداری روی جنین
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 13:7 | بازدید : 170 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 اسپری ها و حالت دهنده های مو سلامت شما را تهدید می کنند به خصوص در دوران بارداری زیرا می تواند آسیب های غیر قابل جبران به جنین وارد کند.

باید و نبایدهای استفاده از اسپری مو در دوران بارداری برای مادر و جنین

در طی دوران بارداری اکثر خانم ها معتقدند که زیبایی در عین ساده بودن است اما برخی دیگر این تفکر را ندارند و بر این باورند که این دوره، دوره خاصی از زندگی شان است و حتماً باید خود را با زیبایی هرچه تمام نشان دهند. اما باید بدانید مهمترین افرادی که بایستی دقت بیشتری در استفاده از مواد آرایشی بکنند زنان باردار هستند چراکه مصرف هرگونه مواد آرایشی و تماس آن با پوست ممکن است از طریق جریان خون وارد بدن جنین شود بنابراین امکان دارد با استفاده ناصحیح از مواد آرایشی سلامتی خود و جنین را به خطر انداخته و عواقب جبران ناپذیری را تجربه کنند.

عوارض اسپری مو

یکی از مواردی که در دوران بارداری عوارض قابل توجهی بر روی سلامتی جنین و مخصوصاً دستگاه ادراری نوزاد می گذارد استفاده ناصحیح از اسپری های مو است. ناگفته نماند درصد عوارض و تأثیرات بد استفاده از این مواد آرایشی در زنان باردار ، در مورد نوزادان پسر بالاتر از نوزادان دختر است.

در عصر کنونی مصرف مواد آرایشی همچون اسپری های مو نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است. در زمان های قدیم از مواد گیاهی و سنتی بیشتر برای حالت دهی مو ها به کار می بردند ولی امروزه استفاده از اسپری های مو مخصوصا در بین جوانان بسیار رایج شده است. مطمئنا همه کسانی که از این اسپری برای زیبای موهایشان استفاده می کنند هیچ اطلاعی از عوارض آن بر روی سلامتی شان ندارند. طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان به تازگی هشدارهای مهمی برای کسانی که طرفدار این محصولات هستند داده شده و در آن تاکید بسیار زیادی به این شده است که از هر محصولی برای حالت دادن موهای خود استفاده نکرده و بیشتر حواس شان را جمع کنند.

عوارض اسپری مو

عوارض استفاده از اسپری مو در دوران بارداری

همانطور که میدانید از اسپری مو برای حالت دهی موها استفاده می شود موادی که معمولاً در ساخت این اسپری ها به کار برده می شود حاوی الکل می باشد که به شدت در معرض هوا فرار هستند و پس از این که تبخیر می شوند فقط پلیمر های مورد استفاده همچون ژل ها روی موی سر به جا می ماند. باید بدانید بر حسب ضخامت موها اسپری ها دسته بندی خاصی دارند و بایستی از آن نوع اسپری استفاده شود که متناسب با موهای شما می باشد چنانچه موهای ضخیمی دارید می توانید از اسپری های خشک و چنانچه موهایتان شکننده است پیشنهاد می کنیم از اسپری هایی که رطوبت بیشتری دارند استفاده کنید.

تولد نوزاد ناقص بخاطر تماس مادر باردار با اسپری مو

مادران باردار به هیچ عنوان نباید در معرض بوی اسپری مو قرار بگیرد چرا که خطرات بسیار زیادی برای سلامت جنین دارد. زنان بارداری که جنسیت جنینشان پسر است بیشتر در معرض خطر هستند و نقص اعضای تولید مثلی و مشکلات دیگر در آنها بیشتر بروز می کند. بر اساس مطالعات انجام شده ثابت شده است که طی دهه های اخیر این نقص عضو در کودکان پسر به شدت رو به افزایش بوده است. 

توصیه های لازم به هنگام استفاده از اسپری مو

اسپری به ریشه مو زده نشود

زمانی که از اسپری مو استفاده می کنید سعی کنید تماسی با ریشه مو نداشته باشد و تنها به ساقه مو بزنید چراکه زدن اسپری روی ریشه مو باعث می شود موها در زمان بسیار کم ریزش پیدا کنند. 

چشم ها و دهان خود را ببندید

دهان و چشم های خود را زمانی که از اسپری مو استفاده می کنید حتماً ببندید تا ذرات ریز آن به هنگام پخش شدن به چشم و بینی و دهان نفوذ نکند.

تاثیر اسپری مو  

در فضای آزاد اسپری بزنید

بهترین کار این است که در یک فضای آزادانه اقدام به اسپری کردن بکنید تا سلامت پوست و بدنتان در معرض مواد شیمیایی آن قرار نگیرد. 

اسپری را با فاصله بزنید

برای اینکه موهای تان حالت دهی بهتری به خود بگیرند قبل از استفاده حتماً قوطی اسپری را تکان داده و سپس اقدام به زدن آن از فاصله 30 سانتی متری بکنید. 

استفاده از حالت دهنده های گیاهی

چنانچه از هر حالت دهنده ای برای موهای خود به کار بردید حتماً در پایان شب موهای خود را شستشو دهید تا آسیب بیشتری به مویتان زده نشود، بهتر است بدانید چنانچه از حالت دهنده های گیاهی استفاده کنید عوارض کمتری نسبت به دیگر اسپری ها خواهید دید.

اسپری مو

اسپری سبز استفاده کنید

اخیرآ کمپانی ها به فکر ساختن محصولاتی افتادند که سازگاری بالاتری با محیط زیست و سلامتی انسانها دارد که این محصولات با واژه "سبز" روی خود شناسانده می شوند بنابراین توصیه ای که به شما داریم این است که از محصولاتی خریداری کنید که این واژه روی آنها حک شده است تا سلامت خود و دیگر افراد روی کره زمین را تضمین کنید.

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خبر خوش به زنان بارداری که حالت تهوع دارند
یک شنبه 24 مرداد 1400 ساعت 13:6 | بازدید : 241 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 اکثر مادران در دوران بارداری دچار حالت تهوع می وند که بسیار از آن گلایه می کنند و آن را مشکلی بزرگ می دانند اما خبر ندارند که این یک نشانه خوب از سمت جنین است.

تهوع بارداری و هوش جنین ارتباطی باهم دارند

بارداری می تواند یک زمان شگفت انگیز و فوق العاده، اما بسیار چالش برانگیز باشد و بیماری صبحگاهی یکی از جنبه های ناخوشایند آن است.

تهوع بارداری

اگر چه این بیماری و ضعیف شدن بسیار آزار دهنده است، اما خبر خوبی که برای شما داریم این است که در یک مطالعه نشان داد هورمون هایی که موجب بیماری صبحگاهی می شوند، همانند آنهایی هستند که باعث رشد و تقویت عملکرد مغز کودکان و باهوش شدن خواهند شد و چنانچه در بخش بارداری و نوزاد نمناک گفته شده است محققان دریافته اند زنان بارداری که از تهوع رنج می برند، احتمال بیشتری برای داشتن فرزندان باهوش دارند.

علت تهوع بارداری

 تهوع بارداری نشانه چیست؟

ارتباط حالت تهوع بارداری با هوش جنین 

ناراحتی و مشکل هدفمند

تحقیقات منتشر شده در مجله ای نشان داد تهوعی که در دوران بارداری رخ می دهد، نشانه ای عالی از IQ بالا در کودکان است. علاوه بر این، هر چه شدت تهوع بیشتر استبیشتر هوش پیش بینی شده در کودکان نیز بیشتر خواهد بود.

این مطالعه شامل 121 زن باردار بین سال های 1998 و 2003 و سطح IQ کودکان در سن 3 تا 7 سالگی بود که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 

هوش جنین

ارتباط بین تهوع بارداری و هوش جنین

نتایج بلند مدت

مطالعات دیگر، که در مجله پزشکی داخلی نیز منتشر شده است، نشان داده است که بیماری صبحگاهی در دوران بارداری نشانه خوبی است، زیرا میزان سقط جنین را کاهش می دهد.

به عبارت دیگر، بیماری صبحگاهی یک عملکرد محافظتی دارد، به این معنی است که سطح هورمون برای حفظ حاملگی به اندازه کافی بالا می باشد. اما این اولین بار است که نشان داده شده است که حالت تهوع نشان دهنده کودک باهوش تر است. 

کودک باهوش

آیا حالت تهوع بارداری خبر از باهوشی کودک می دهد؟

رابطه تهوع بارداری و آی کیو کودک شما

رشد و توسعه نورون در حداکثر قدرت

بیماری صبحگاهی در همه جا خوشایند نیست، اما دانستن مزایای آن، نگاه ما را متفاوت می کند.کودکانی که مادران آنها مبتلا به بیماری صبحگاهی بوده اند، در آزمون های IQ بالاتر از کسانی بودند که مادران در حین بارداری از حالت تهوع رنج نبردند.

نکته این است که افزایش گونادوتروپین کوریونی انسانی (GCH) ، محیط ایده آل برای جفت و ایجاد پیشرفت عضلانی در کودکان را ایجاد می کند.

آی کیو نوزاد

فواید حالت تهوع در بارداری و تاثیر آن بر جنین

همه چیز می گذرد

این مطالعه زنانی را که از بیماری صبحگاهی بین هفته اول تا جایی بین 14-16 هفته رنج می برند، تشویق می کند اگر چه بد از آن دچار مجموعه بعدی علائم حاملگی مانند خواب آلودگی، خستگی و تورم قرار می گیرید، اما دانستن این که تهوع چنین کارآمدهایی برای کودکانتان خواهد داشت، گذراندن این دوره را برایتان آسان تر می کند. 

 

 

 

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چاپ پوستر 3 بعدی ارسال به سراسر کشور.
پنج شنبه 21 مرداد 1399 ساعت 12:27 | بازدید : 433 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


برطرف کردن بداخلاقی عادت ماهیانه
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 12:11 | بازدید : 122 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 خیلی از خانم ها با نشانگان قبل از قاعدگی آشنا هستند و این دوران برایشان همانند کابوسی است اما چگونه می شود از بداخلاقی های قبل از عادت ماهیانه جلوگیری کرد؟ با رعایت نکاتی به راحتی می توانید این بداخلاقی ها را برطرف کنید.

عادت ماهیانه و بداخلاقی های پیش از آن

زنان دچار «اختلال بدخلقی پیش از قاعدگی» (PMDD) می شوند که شکل شدید و گاه ناتوان کننده نشانگان پیش از قاعدگی (PMS) است...
اختلال بدخلقی پیش از قاعدگی با شدت علایم نشانگان پیش از قاعدگی و تاثیر آن بر روابط و فعالیت های روزانه فرد مشخص می شود. علایم اختلال بدخلقی پیش قاعدگی که در هفته آخر چرخه ماهانه زنان رخ می دهد و معمولا چند روز پس از شروع قاعدگی بهبود می یابد

عادت ماهیانه

بسیاری از خانم ها با نشانگان پیش از قاعدگی آشنا هستند. برای برخی، روزهای قبل از قاعدگی شبیه کابوس است و حدود یک سوم از خانم ها هم معتقدند این نشانگان زندگیشان را تحت تاثیر قرار می دهد.

نشانگان پیش از قاعدگی در 5 تا 10 درصد از افراد به صورت جدی وجود دارد. این نوسانات خلقی پیش از قاعدگی معمولا در پس زمینه ای از خلق و خوی کلی مانند افسردگی و اضطراب اتفاق می افتد.

 

عادت ماهیانه‬&lrm

بداخلاقی های پیش از قاعدگی

 

اما راه هایی برای کاهش علائم این نشانگان وجود دارد که با هم برخی از آن ها را مرور می کنیم.

حمام آب گرم بگیرید
برخی از علائمی که زنان دچار نشانگان پیش از قاعدگی از آن رنج می برند شامل استرس، تحریک پذیری، اضطراب، نوسانات خلقی، از دست دادن اعتماد به نفس و گریه بی دلیل است. از پزشک درباره درمان های رفتار شناختی سوال کنید.
یک درمانگر می تواند به شما کمک کند روش های جدیدی برای مدیریت نشانه ها یاد بگیرید. ورزش را در برنامه تان قرار دهید و سعی کنید رژیم غذایی روزانه تان سالم باشد. این موضوع باعث آزاد شدن اندورفین می شود که در بهبود خلق و خو موثر است.
حمام آب گرم بگیرید و روی لیفتان دو قطره گل یاس و روغن بابونه بچکانید و روی پوستتان بکشید. این کار مانند نوعی ماساژ است که به آرامش شما کمک خواهد کرد.

قندتان را تنظیم کنید
می دانید نوسانات قند خون می تواند در خلق و خوی شما موثر باشد. به هر حال نوسانات هورمونی به طور طبیعی در تمام زنان قبل از قاعدگی اتفاق می افتد اما در خانم هایی که نشانگان پیش از قاعدگی دارند، نوسانات قند خون می تواند تشدید شود. توصیه می شود برای داشتن خلق و خوی آرام و با ثبات، تعادل قند خون را در تمام طول ماه نگه دارید و آن را محدود به روزهای منتهی به قاعدگی نکنید.

به امگا3 توجه کنید
امگا 3 نقشی مهم در پایداری خلق وخو دارد. حتما می دانید که ماهی منبع غنی این ماده است و مصرف آن می تواند موثر باشد. اگر گیاهخوار هستید، می توانید به جای ماهی از بذر کتان استفاده کنید که آن هم منبع امگا3 است.

کافئین را کنار بگذارید
بدون شک کافئین به شما انرژی می دهد اما از سوی دیگر خلق و خوی شما را به هم می ریزد. نوشیدنی های کافئین دار به دلیل کافئین و شکری که دارند، می توانند نوسانات هورمونی و متعاقب آن نوسانان خلقی ایجاد کنند.
خانم های مبتلا به نشانگان پیش از قاعدگی به میزان کم کافئین هم حساس هستند و علائم شدیدی نشان می دهند. بهتر است میزان مصرف این نوشیدنی را کم کنید و آن را با چای سبز که آنتی اکسیدان دارد، جایگزین کنید تا ببینید چه تغییری در خلق و خوی شما اتفاق می افتد.

آرامش را تمرین کنید
بهتر است تمرین های آرام بخش انجام دهید. به جای هر واکنشی بهتر است ابتدا نفس عمیقی بکشید. اگر چه آسان نیست اما بهتر است امتحان کنید. تا 10 بشمارید و خودتان را در یک موقعیت آرامش بخش تصور کنید. این تکنیک ها بدون شک همیشه شما را خونسرد و متعادل نگه نمی دارد اما با تمرین بیشتر، تعداد دفعاتی که آرام برخورد می کنید، بیشتر خواهد شد.

ورزش کنید
اینکه در حال حاضر افسرده هستید، یا علائم نشانگان پیش از قاعدگی دارید، دلیل نمی شود ورزش را کنار بگذارید. اتفاقا در این حالت ورزش و فعالیت بدنی می تواند استرس را از شما دور کند و باعث شود در واکنش به محرک ها آرام تر برخورد کنید.
سعی کنید حداقل 30 دقیقه پیاده روی تند، دوچرخه سواری، شنا یا سایر ورزش های هوازی را در برنامه روزانه خود یا حداقل بیشتر روزهای هفته بگنجانید. ورزش منظم برای بهبود سلامت عمومی شما و کاهش شدت بعضی از علائم نشانگان پیش از قاعدگی همچون خستگی و افسردگی مفید است. 

غذاهای غنی از آهن بخورید
بسیاری از زنان ممکن است در دوران قاعدگی احساس کمبود انرژی و خستگی کنند. این حالت معمولا به دلیل خونی که در این مدت از بدن خارج می شود، بروز می کند. بهترین کار این است که مقدار زیادی غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج، تخم مرغ، لوبیا، آجیل و غلات سبوس دار به رژیمتان اضافه کنید.
در بسیاری از زنان مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم مانند شیر و ماست نیز می تواند به کاهش احساس خستگی کمک کند. میان وعده های کم و با شاخص قند خون پایین مانند کیک های ساخته شده از آرد جو هم می تواند به افزایش سطح انرژی کمک کند. از مصرف تنقلات شیرین خودداری کنید. (زندگی مثبت)

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تغییرات هورمونی با رفتار و ظاهر نوجوانان چه می کند؟
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 12:7 | بازدید : 210 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 هورمون نوجوانان در سنین بلوغ دچار تغییراتی می شود که هم در ظاهر و هم در رفتار آن ها ظاهر می شود اما کنار آمدن با این نوجوانان کمی دشوار است.

تغییرات هورمونی با رفتار و ظاهر نوجوانان چه می کند؟ 

هورمون های نوجوانی، مواد شیمیایی هستند که باعث رشد فیزیکی و رشد جنسی می شوند که شما را به سنین نوجوانی و بزرگسالی می رساند. با گرفتن این مواد، شما متوجه خواهید شد که احساسات، حالات و احساسات جنسی تان بسیار قوی تر می شوند. بزرگسالی می تواند زمان خطرناکی باشد با اینکه همه تغییراتی که در بلوغ تجربه می کنید طبیعی و سالم هستند، اما نوجوانان همیشه نسبت به این تغییرات به روشی ایمن یا سالم واکنش نشان نمی دهند. هورمون نوجوانی نه تنها بر بدن و ذهن آن ها تاثیر می گذارد، بلکه بر رفتار آن ها نیز تاثیرگذار است. 

هورمون نوجوانان

فشار همسالان، عزت نفس پایین، و نوسان هورمونی می تواند نوجوانان را به احتمال زیاد به رفتارهای خطرناک هدایت کند که می تواند تاثیری منفی بر آینده آن ها داشته باشد.زمانی که کودکان به سنین نوجوانی خود وارد می شوند، برای آن ها مهم است که یک سیستم حمایتی داشته باشند که بتوانند به آن تکیه کنند.

والدین، خواهر و برادر، مشاوران، معلمان و دوستان خوب می توانند برای هدایت این زمان مهیج و هیجان انگیز در زندگی، قدرت و توصیه هایی را فراهم کنند.

هورمون نوجوانان

تاثیرات فیزیکی هورمون های نوجوانی:

بدون هورمون های نوجوانی، رشد فیزیکی و جنسی عادی ممکن نیست. چنانچه در این بخش از نمناک می خوانید در آغاز بلوغ، مغز شما هورمونی بنام گنادوتروپین - هورمون آزاد کننده (GnRH) را آزاد می کند. GnRH غده هیپوفیز را تحریک می کند - یک غده کوچک، اما قابل توجه که تولید هورمون های مختلف را کنترل می کند - هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوستینیزه کننده (LH) را به جریان خون منتقل می کند.

 این هورمون نوجوانی اثرات متفاوتی را بر روی مردان و زنان دارد. در دختران، FSH و LH به تخمدان ها را آموزش می دهند تا استروژن را که یکی از هورمون های جنسی ماده اولیه و هورمون های تخمک است را شروع کند.

 در پسران، همان هورمون ها از اندام های جنسی برای شروع تولید تستوسترون، هورمون مردانه مرد و اسپرم استفاده می کنند.

رفتار نوجوانان

نوجوانان دچار چه تغییرات هورمونی می شوند؟

در عین حال، متوجه تغییرات قابل توجه دیگری خواهید شد: 

  • هم پسران و هم دختران بلندتر خواهند شد و وزن بدنی و وزن ماهیچه شان بیشتر خواهد شد.
  • دخترها شروع به داشتن دوره های قاعدگی خواهند کرد و سینه های بزرگ تر و لگن بزرگتری را در طی هورمون رشد خواهند داشت.
  • اندام های جنسی پسران بزرگ تر می شود و قادر به نغوظ می شوند (آزاد کردن اسپرم).
  • هم پسران و هم دختران موهای بدن را روی پاها و زیر بغل و اندام های جنسیشان می بینند.
  • هم پسران و هم دختران بوهای بدن قوی تری تولید خواهند کرد و ممکن است آکنه و مشکلات پوستی دیگری هم بگیرند.

احساسات نوجوانی

تاثیر هورمون های نوجوانی بر خلق و خو:

هورمون های نوجوانی؛ خلق و خو، احساسات و انگیزه ها و بدن آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. خلق و خوی نوجوانان ناشی از نوسانات استروژن، پروژسترون و تستوسترون (هورمون های جنسی) است.

این هورمون های نوجوانی به طرز فکر آن ها در رابطه با رابطه جنسی و غیره نیز تاثیر خواهد گذاشت. نوجوانان خیلی بیشتر به رابطه جنسی علاقه دارند. 

بسیاری از نوجوانان احساس می کنند که تغییراتی که به خاطر هورمون های نوجوانی است عجیب، غریب و غیر طبیعی هستند در حقیقت، همه اینها بخش طبیعی رشد هستند.

خلق و خوی نوجوانان

هویت، خلق و خو و احساسات:

کشف اینکه شما چه کسی هستید، یکی از بزرگ ترین چالش ها در دوران بلوغ است. در سالهای نوجوانی، هویت نوجوانی ممکن است از ماهی تا ماه بعد تغییر کند. آن ها این فرصت را دارند که ارزش های شخصی، سبک، اعتقادات و تمایلات جنسی خود را تجربه کنند. 

اگر آن ها عزت نفس و سیستم حمایتی قوی داشته باشند، می توانند هویت جدید خود را با اطمینان ایجاد کنند. نوجوانانی که از عزت نفس پایین رنج می برند، نسبت به اثرات منفی فشار همسالان و احتمال سو استفاده از مواد مخدر و الکل آسیب پذیرتر هستند. 

علاوه بر این, آن ها بیشتر افسرده می شوند. والدین و مربیان می توانند با پرورش عزت نفس و تایید اعتماد به نفس آنها، در نوجوانان حس قوی ایجاد کنند. 

بزرگسالان باید از نشانه های عزت نفس پایین در نوجوانان آگاه باشند, مانند این موارد:

  • کناره گیری از دوستان و فعالیت های اجتماعی
  • بهداشت ضعیف یا عدم توجه به ظاهر
  • ترک دوستان خوب به نفع جمعیت اجتماعی جدید
  • زیاد خوابیدن
  • تغییر در وزن یا عادات غذایی
  • نوسانات خلق و خوی غیرعادی
  • احساس ناامیدی و گریه کردن
  • بیان افکار خودکشی 

این برای نوجوانان غیر عادی نیست که طی این دوره ها غمگین, تنها و یا عصبانی شوند اما اگر این احساسات بیش از یک یا دو هفته ادامه داشته باشند, نوجوان شما ممکن است افسرده باشد.

نوجوان غیرعادی

چگونه به نوجوان در حال رشد خود کمک کنید:

همانطور که نوجوان شما بالغ می شود و تاثیرات هورمون های نوجوانانی به ایجاد تغییر ادامه می دهند, برای شما مهم است که در زندگی کودک خود درگیر و حاضر باشید. در این بخش از نمناک چند راه برای انجام وجود دارد.

نوجوانان خود را به امتحان کردن چیزهای جدید تشویق کنید و با چالش های جدیدی روبرویشان کنید. 

خطوط ارتباطی با آنها را نگه دارید و در زمان هایی طبیعی این کار را انجام دهید, مانند سواری در ماشین و یا صرف غذا. 

با نوجوان خود درباره اهمیت صادق ماندن با هم و باورهای آن ها حتی در مواجهه با فشار همسالانشان صحبت کنید. 

بگذارید نوجوانان بدانند که اگر با شما در مورد مسایل جنسی یا مسایل دیگر راحت نیستند, می توانند با یک بزرگ سال قابل اعتماد مثل مشاور مدرسه یا یک خویشاوند صحبت کنند. 

با اینکه نوجوانتان به طور فزاینده ای مستقل می شوند, به فراهم کردن نظم و مرزهای مناسب ادامه دهید. 

راه هایی برای گذراندن وقت با هم پیدا کنید, حتی اگر نوجوان شما در ابتدا مقاومت کند، هم ارزشش را دارد!

احساسات در نوجوانان

چگونه به کنترل خلقی نوجوان خود کمک کنید:

نوجوانان در معرض موج احساساتی هستند که با تغییر هورمون ها در دوران بلوغ بوجود می آیند.

برخورد با نوسانات خلقی می تواند طاقت فرسا باشد و برخی نوجوانان آن را بهتر از دیگران تحمل کنند.

 به عنوان یک والد, چالش این است که بدانید چطور می توانید به نوجوانان خود کمک کنید،تا احساسات خود را کنترل کرده و به آن ها آموزش دهید که از درون سالم کار کنند.

 خوشبختانه, بزرگسالان می توانند با این فراز و نشیب مرتبط باشند. ما این مراحل را طی کردیم و کاملا آشنا هستیم.

حتی بزرگسالان نیز می توانند گام هایی را برای پیش گیری از بروز نوسانات احساسی بوجود آورند. به همین دلیل داروهایی برای pms وجود دارد.

کمک به نوجوانان

زنان با نوسانات روحی در سراسر زندگی خود مواجه هستند و دختران نوجوان تازه آن را شروع می کنند. 

پسرها هم مصون نیستند.

هم چنین بدن آن ها در حال تغییر است و هورمون ها هم بر حالت آن ها تاثیر خواهند گذاشت.

حتی هورمونی وجود دارد که بزرگسالان را آرام می کند, اما باعث می شود که نوجوانان دچار استرس شوند. 

نوسانات خلقی بخشی طبیعی از رشد است و در اینجا چند نکته برای کمک به نوجوان شما وجود دارد.

هورمون های نوجوانی

تشخیص اینکه چه اتفاقی در حال رخ دادن است:

آنقدر شلوغ نباشید که به وضعیت صحیح نگاه نکنید و به جای آن مستقیماً سر نظم و انضباط بروید. 

بدانید که این تنها پسر یا دختر شما نیست. این برای نوجوانان طبیعی است. وقتی شما می توانید بفهمید که چه چیزی اشتباه است, مقابله با احساسات بد یا ناراحت کننده آسان نیست.

این، برای آن ها تازگی دارد و یاد نگرفته اند چگونه با این احساسات مقابله کنند. 

درباره آنچه که اتفاق می افتد صحبت کنید:

نوجوان خود را به شناسایی این احساسات جدید تشویق کنید. به نوجوان خود کمک کنید نشانه های حالات بد خود را تشخیص دهند, پس می فهمد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

 اشاره کنید که اگر او نمی داند چرا غمگین یا عصبانی است,مشکلی نیست و این احساس می گذرد. بگذارید او بداند که تنها نیست, این برای بیشتر مردم اتفاق می افتد.

عکس بلوغ

مهارت های مقابله با نوجوانان خود را آموزش دهید:

همه باید یاد بگیرند چطور با احساساتشان کنار بیایند. در طول سال ها، ما یاد می گیریم که چه چیزی خشم یا ناراحتی مان را تحریک می کند و راه هایی برای کنترل این مساله را پیدا می کنیم تا بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

نوجوانان معمولاً نمی دانند چطور این کار را انجام دهند، این چیزی است که باید یاد بگیرند. زمانی که وضعیت آرام است، نقشی را از طریق چند سناریو بازی کنید.

نشان دهید که چگونه با شمارش تا 10 می توانند آرام شوند و یا تاثیرات مثبت پیاده روی یا گوش دادن به موسیقی را به آنها آموزش دهید. 

زمانی که در حالت بدی هستید، این رفتارهای سالم را مدل کنید. این نه تنها برای سلامتی خودتان خوب است، بلکه برای نوجوان شما نیز مفید است.

زندگی سالم

پشتیبانی از سبک زندگی سالم در خانه:

اساسی ترین عناصر یک زندگی سالم می تواند کارهای زیادی را برای بهبود حالت روانی انجام دهند. شما می توانید با حمایت از عادات سالم در خانه تان، یک خانواده شاد ایجاد کنید.

  • مطمئن شوید که همه به اندازه کافی استراحت می کنند.
  • عادات غذایی سالم را بیشتر کنید.
  • یک الگوی خوب باشید و رفتار مناسب را انتخاب کنید.
  • غذای سالم بخورید.
  • نوجوان خود را تشویق کنید تا از طریق خلاقیت یا فعالیتی که به آن ها علاقمند است، گام هایی بردارد.
  • سرگرمی یک روش عالی برای حفظ حالت روحی شما است.
  • به او مهارت های مقابله بیشتر و انعطاف پذیری و تبدیل انرژی منفی به چیزی مثبت را آموزش می دهد.
  • هر چیزی می تواند به یک سرگرمی تبدیل شود و ممکن است چیزی باشد که برای یک عمر از آن لذت می برند.

خانواده خوب

به نوجوان تان اجازه دهید، تنها بمانند:

  • همه ما وقت هایی هست ک به فضای کمی نیاز داریم و برای نوسانات روحیمان عالی است.
  • اگر او به فریاد زدن نیاز دارد و یا باید در اطراف اتاق قدم بزند، به آن ها حریم خصوصی بدهید تا این کار را انجام دهند.
  • به نوجوان خود آرامش دهید.

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بهترین منبع استروژن ؛ هورمون مهم زنانه
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 12:1 | بازدید : 157 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 استروژن هورمونی مشترک در اقایان و خانم ها می باشد که با برخی علائم می توان کمبود استروژن در بدن را تشخیص داد که با برخی منابع غذایی قابل تامین می باشد.

هورمون استروژن چیست و چرا مصرف آن ضروری است؟

استروژن هورمونی است که در مردان و زنان وجود دارد. این هورمون در مردان، غلظت بسیار کمتری نسبت به زنان داشته و وظیفه ایجاد رفتار زنان را بر عهده دارد. استروژن بر رشد ویژگی های جنسی زنان نظارت دارد و عمدتا در تخمدان ها تولید می شود و تخمدان ها در حین قاعدگی و در طی دوره استروژن آزاد می کنند.

منبع استروژن

استروژن به دلیل نقش و عملکردهای بی شماری که در بدن دارد هورمونی حیاتی است و جدا از تنظیم چرخه قاعدگی، دستگاه تناسلی، دستگاه ادراری، سیستم قلبی عروقی، استخوان ها، خصوصیات ثانویه جنسی، پوست و مو را نیز تنظیم می کند. این بخش از بهداشت و سلامت نمناک را به بررسی اهمیت و عوارض کمبود هورمون استروژن اختصاص داده ایم و پیشنهاد می کنیم با دقت بیشتری مطالب عنوان شده را مطالعه کنید.

نشانه های کمبود هورمون استروژن

  1. قاعدگی های نامنظم
  2. بی خوابی
  3. گرگرفتگی
  4. تغییرات ناخوشایند روحیه
  5. خشکی واژن
  6. کاهش قدرت باروری
  7. از دست دادن تراکم استخوان
  8. سردردهای مکرر
  9. مشکلات خواب و خستگی
  10. عدم تمرکز و از بین رفتن حافظه
  11. خشکی چشم و پوست
  12. عفونت مجاری ادرار

سردرد

چگونه مطمئن شوید که بدن نیاز به استروژن را تأمین می کند؟

به دو روش می توانید این کار را انجام دهید ، اول سبک زندگی خود را تغییر دهید مثل اینکه استرس را کنترل کنید، زیرا استرس باعث عدم تعادل در سطح استروژن می شود و ورزش قدرتی انجام دهید، تا باعث افزایش سطح استروژن (و همچنین تستوسترون) شود.

دوم، می توانید با مصرف غذاهای مناسب، سطح استروژن را افزایش دهید، همانطور که در زیر گفته شده است مصرف برخی مواد غذایی به شما در تنظیم و متعادل کردن این هورمون حیاتی کمک میکند.

مواد غذایی سرشار از استروژن

برای تنظیم هورمون مهم استروژن در بدن خود میتوانید از مواد غذایی مفیدی که در ادامه معرفی شده است استفاده کنید، مواد غذایی شامل: 

دانه های کتان

دانه های کتان یکی از بهترین منابع استروژن، فیتواستروژن، فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این دانه ها سه برابر بیشتر از دانه های سویا فیتواستروژن دارند و به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می کنند. دانه های کتان را می توان روی ماست، بلغور جو دوسر، یا غلات صبحانه پاشید همچنین می توان آنها را قبل از پخت به کلوچه ها اضافه کرد.

دانه های کتان

دانه های کنجد

کنجد حاوی لیگنان بسیار زیادی است، هورمون هایی که به تعادل سطح استروژن در بدن زنان کمک می کنند زیرا سرشار از فیبر غذایی و چندین ویتامین و مواد معدنی هستند. یکی از بهترین روش های مصرف دانه کنجد ،این است که آن را به سوپ، سالاد یا سبزیجات سرخ شده اضافه کنید.

سویا

سویا یکی از غذاهای حاوی استروژن است. این ماده حاوی فیتواستروژن هایی به نام ایزوفلاون است که بر متابولیسم استروژن در بدن تأثیر می گذارد. ادامامه غلافهایی است که توسط یک گیاه سویا تولید می شود و بر متابولیسم استروژن تأثیر می گذارد.

شیر سویا

شیر سویا منبع بسیار غنی از فیتواستروژن هاست و برای تسکین مشکلات قاعدگی مانند گرفتگی یا درد با بازیابی سطح استروژن در بدن مفید است. شیر سویا بصورت بسته های آماده در بازار موجود است و می توانید آن را به عنوان میان وعده روزانه میل کنید.

شیر سویا

ماست سویا

این ماست که از شیر سویا درست می شود منبع خوبی از فیتواستروژن ها است. ماست سویا را می توان همانطور که هست همراه با وعده های غذایی مصرف کرد یا می توانید به آن میوه جات اضافه کنید و به عنوان یک میان وعده سالم از آن لذت ببرید.

توفو

توفو، پنیری است که مستقیماً از شیر سویا تهیه می شود. این ماده در انواع نرم و سفت وجود دارد و به بهبود سطح استروژن در بدن کمک می کند. توفو یک ماده پرکاربرد است که می تواند در سوپ ، سالاد استفاده شود. همچنین می توانید آن را به همراه چند سبزیجات دلخواه دیگر تفت دهید و به عنوان سالاد یا میان وعده میل کنید.

پسته

در میان تمام مغزها پسته بالاترین میزان فیتواستروژن را دارد به همین دلیل بهتر است پسته را به صورت خام یا بو داده به عنوان میان وعده میل کنید.

پسته

گردو

گردو یکی از آجیل های سالم و غنی از فیتواستروژن و همچنین پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و طیف گسترده ای از مواد مغذی ضروری است. می توانید گردوی خرد شده را به پنیر اضافه کنید یا آن را روی میوه ها، بستنی ها بریزید. همچنین می توانید آنها را همانطور که هست بخورید و یا با مغزهای دیگر مخلوط کنید.

بادام زمینی

بادام زمینی یکی از رایج ترین آجیل های موجود در بازار و منبع خوبی از فیتواستروژن است.بادام زمینی را می توان به صورت خام یا آسیاب شده مصرف کرد.

زردآلو و آلو خشک، خرما

این ها میان وعده های سالمی هستند که سرشار از فیتواستروژن و همچنین فیبر هستند. روند خشک شدن این میوه ها میزان فیتواستروژن ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آنها را افزایش می دهد. میوه های خشک سالم و همچنین خوش طعم هستند و می توان از آنها به عنوان میان وعده لذت برد.

زردآلو

تمام غذاهای سرشار از ویتامین C

تمامی مواد غذایی سرشار از ویتامین ث مانند گوجه فرنگی، خربزه، هلو، موز، گل کلم، مارچوبه و کنگر فرنگی دارای مقدار زیادی فیتواستروژن هستند که باعث افزایش سطح استروژن در بدن می شود.

بتاراگاس

بتاگارس سبزیجات مغذی و خوشمزه ای است که به عنوان خرد یا چغندر نیز شناخته می شوند. این سبزی مانند تمامی سبزیجات ریشه، دارای فیتواستروژن می باشد. این سبزی طعم شیرینی دارد و می توان آن را به طرق مختلف مصرف کنید. 

غلات کامل

نان تلات خواص فراوانی دارند اما غلات کامل یا غلات سبوس دار مانند جو دوسر، گندم، چاودار و جو دارای فیتواستروژن فراوانی است و باعث افزایش سطح استروژن در بدن می شود.

غلات

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از آسیب سلول و DNA جلوگیری می کند بنابراین از انواع خاصی از سرطان ها مانند سرطان پروستات جلوگیری می کند. چای سبز بیشترین مقدار فیتواستروژن را دارد. 

کلم بروکلی

کلم بروکلی نه تنها خاصیت ضد سرطانی دارد و موجب پیشگیری از سرطان پستان می شود بلکه حاوی ایندول ها، مواد شیمیایی است که در متابولیسم استروژن نقش دارند. در صورت داشتن مقدار بیش از حد استروژن کلم بروکلی به شما کمک می کند تا آن را برای بدن خود مفید سازد. 

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی عطر و طعم خوشمزه ای دارد و از روغن های چرب سالم به شمار می رود. خود بادام زمینی حاوی فیتواستروژن است، بنابراین کره بادام زمینی نیز سرشار از فیتواستروژن می باشد و می توانید آن را در برنامه غذاییتان بگنجانید. 

کره بادام زمینی

بادام

بادام سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی است و منبع دیگری از فیتواستروژن می باشد پس می توانید بادام را به عنوان میان وعده صبح یا بعد از ظهر مصرف نمایید.

جوانه یونجه

یکی از بهترین انتخاب ها برای افزایش سطح استروژن جوانه یونجه است. این جوانه ها کربوهیدرات و کالری بسیار کمی دارند و بسیار سالم هستند. جوانه های یونجه را می توان به سالادها، سوپ ها یا ساندویچ ها اضافه کرد.

جوانه ماش

در مطالب قبلی بخش بهداشت و سلامت نمناک در مورد فواید این جوانه خواندید و دانستید که جوانه ماش منبع خوبی از فیتواستروژن ها، سایر مواد مغذی مانند فولات، آهن، ویتامین ب کمپلکس و فیبر هستند و می توانید آن را به صورت پخته یا خام تهیه و به سالاد یا سوپ اضافه کنید.

جوانه ماش

لوبیا سبز

لوبیا سبز بسیار کم کالری و منبع خوبی از مواد مغذی و آهن است. غذاهای غنی از آهن خطر ناباروری تخمک گذاری را کاهش می دهد. لوبیا سبز را می توان به سبزیجات تفت داده شده یا سیب زمینی سرخ شده اضافه یا همراه با برنج میل کرد.

هلو

هلو غنی از فیتواستروژن ها و مواد مغذی ضروری هستند و به کاهش خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرطان نیز کمک می کند.

توت فرنگی

توت فرنگی یکی از میوه های غنی از استروژن محسوب می شود و نه تنها سرشار از فیتواستروژن است، بلکه مزایای برای سلامت بدن مثل پوست و مو، افزایش سطح انرژی دارد.

توت فرنگی

نخود فرنگی

نخود فرنگی دارای منیزیم، پتاسیم، آهن، پروتئین می باشد و محتوای بالای فیتواستروژن بوده و به سرعت سطح استروژن ها را در بدن بالا می برند. نخود فرنگی همچنین منبع خوبی از ویتامین C می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

انگور

انگور منبع استیلبن است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و از شما در برابر بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و اختلالات تخریب عصبی محافظت می کند. انگور را به عنوان میان وعده میل و یا آنها را به سالاد، ماست، جو دوسر یا سالاد میوه اضافه کنید.

لوبیا سفید

لوبیای سفید بسیار سالم و غنی از فیتواستروژن، فیبر و مواد مغذی مانند آهن ، فولات و کلسیم است که به تعادل سطح استروژن در بدن کمک می کند.

لوبیا سفید

نخود

نخود دارای مقدار زیادی فیبر و پروتئین است و منبع طبیعی فیتواستروژن ها می باشد که به تعادل سطح استروژن در بدن کمک می کند. نخود را می توان در خورش ها و آش ها و فلافل و سایر غذاها استفاده نمود تا از خواص آن بهره مند شد.

سایر حبوبات

لوبیا دارای فیبر فراوان، پروتئین ها و کربوهیدرات های سالم است که کلسترول را پایین آورده و سطح قند خون را حفظ می کند. حبوبات علاوه بر تمام این مزایا، دارای مقدار زیادی فیتواستروژن بوده که به تعادل سطح هورمون کمک می کنند. 

سیر

سیر غنی از ایزوفلاون است و فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد که به کاهش کلسترول و جلوگیری از بیماری های قلبی و سرطان کمک می کند. سیر خرد شده را می توان به سوپ، سالاد، سس، سیب زمینی سرخ شده، ماکارونی و خورشت ها اضافه کرد.

سیر

کلم

مصرف کلم ها و سبزیجات چلیپایی سبب کاهش برخی از سرطان ها مانند پستان و پروستات می شوند و علاوه بر این خاصیت دارای مقدار قابل توجهی فیتواستروژن هستند و این مزیت را دارند که به عنوان یک سطح استروژن در بدن عمل کنند. 

خمیر میسو

خمیر میسو از دانه های سویا تهیه شده و دارای فیتواستروژن فراوانی است. دانه های سویا به علت وجود زیاد ایزوفلاون میزان استروژن را در بدن افزایش می دهند.

تمپه

تمپه یک غذای سنتی اندونزیایی است که در روند تهیه آن سویا توسط میکروارگانیسم ها تخمیر شده یا خرد می شود و پس از تخمیر و تغلیظ، به ماده ای کیک مانند تبدیل می شود. با تخمیر، تمام پروتئین ها، فیبرها و ویتامین های آن حفظ می شود. تمپه سرشار از فیتواستروژن است و به عنوان جایگزین گوشت استفاده می شود. 

تمپه

دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان حاوی چربی ها و روغن های سالم بوده و منبع خوبی از فیتواستروژن هستند و مقدار زیادی از آنها را مانند سایر دانه ها تأمین می کنند.

روغن زیتون

روغن زیتون به تعادل استروژن در بدن کمک می کند. این روغن همچنین سبب تعادل هورمون ها دیگر می شود زیرا چربی های سالم غشای سلولی را بهبود می بخشند و به هورمون های بالاتر و پیوندهای بهتر اجازه می دهند. 

هلو

همه میوه ها سرشار از ویتامینند اما در این بین هلو بالاترین میزان فیتواستروژن ها را دارد که به شما امکان می دهد سطح هورمونی بدن را متعادل کنید.

هلو

دانه کدو تنبل

دانه کدو تنبل نه تنها خاصیت ضد سرطانی دارد و به دلیل داشتن مقدار زیادی لیگنان می تواند برای پیشگیری و یا درمان سرطان پستان استفاده شود، منبع قدرتمندی از فیتواستروژن ها نیز می باشند. برای کاهش گرگرفتگی و بهبود خلق و خو زنان در مرحله یائسگی می توانند آنها را به عنوان صبحانه با غلات مصرف کنند. 

کدو تنبل

کدو منبع خوبی از فیتواستروژن هستند و می توان آن را به صورت پوره ، سوپ یا سالاد مصرف کرد.

برخی از گیاهان دارویی

فیتواستروژن ها در بسیاری از گیاهان دارویی از جمله شبدر قرمز، شیرین بیان و زردچوبه یافت می شود. بسیاری از این گیاهان به صورت مکمل در دسترس هستند. برخی از مکمل های طبیعی که برای کاهش علائم یائسگی در زنان طراحی شده اند حاوی یک یا چند مورد از این مواد غذایی حاوی مقدار زیادی استروژن به عنوان مواد تشکیل دهنده هستند.

شبندر قرمز

قهوه و چای

قهوه و چای هر دو منبع لیگنان های تقویت کننده استروژن هستند. این نوشیدنی ها کالری بسیار کمی دارند و کافئین موجود در آنها می تواند انرژی را تقویت کرده و متابولیسم بدن را بالا نگه دارد. برای افزایش فیتواستروژن ها و تقویت استروژن در بدن، این نوشیدنی های کم کالری را به میزان کافی به برنامه روزانه اضافه کنید.

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هورمون زنانه چیست و چرا اینقدر مهمه؟
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 11:58 | بازدید : 119 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 هورمون های جنسی زنانه دارای انواع مختلفی می باشد که از بلوغ تا یائسگی نقش بسیار مهمی در رشد، تولید مثل و سلامت بدن زنان دارند.

آشنایی با هورمون های زنانه و نقش این هورمون ها در بدن خانم ها

هورمون زنانه یا استروئید های جنسی نقش بسیار مهمی در رشد جنسی، تولید مثل و سلامت کلی بدن خانم ها دارند. سطح هورمون های جنسی در طول زمان های مختلف تغییر می کند اما بعضی از تغییرات مهم؛ در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی اتفاق می افتد.

هورمون زنانه

در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک در مورد انواع مختلف هورمون های جنسی، نقش آن ها در بدن و تاثیر آن ها روی میل جنسی با شما صحبت خواهیم کرد.

هورمون جنسی چیست؟

هورمون ها انتقال دهنده های شیمیایی هستند که توسط غدد درون ریز تولید می شوند و وارد جریان خون می گردند. هورمون ها به تنظیم فرآیندهای مختلفی در بدن مثل اشتها، خواب و رشد کمک می کنند. هورمون های جنسی نقش مهمی در تولید مثل و رشد جنسی افراد دارند.

غده های اصلی که هورمون های جنسی را تولید می کنند، غده های آدرنال و گنادها هستند و شامل تخمدان در خانم ها و بیضه در آقایان می شود. هورمون های جنسی نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن و سلامت کلی آن دارند.

هورمون زنانه

نقش هورمون های جنسی زنان

هورمون های جنسی هم در زنان و هم در مردان در انجام کار های زیر دخالت دارد:

  • بلوغ و رشد جنسی
  • تولید مثل
  • میل جنسی
  • تنظیم رشد ماهیچه و استخوان
  • پاسخ های التهابی
  • تنظیم سطح کلسترول
  • افزایش رشد مو
  • توزیع چربی در بدن

عوامل موثر در سطح هورمون ها

سطح هورمون های جنسی ممکن است در طول زندگی فرد نوسان داشته باشد. عواملی که می تواند روی سطح جنسی هورمون زنان اثرگذار باشد، شامل موارد زیر است:

  • سن
  • یائسگی
  • بارداری
  • قاعدگی
  • استرس
  • دارو
  • محیط زندگی

نا تعادلی در هورمون جنسی عاملی برای تغییرات در میل جنسی و سلامت کلی فرد، ریزش مو، کاهش توده استخوانی و ناباروری است.

استرس

انواع هورمون جنسی زنانه

تخمدان و غده های آدرنال تولید کنندگان اصلی هورمون های جنسی هستند. هورمون های جنسی زنان شامل استروژن، پروژسترون و مقدار کمی تستوسترون است.

استروژن

استروژن شناخته شده ترین هورمون جنسی است و بیشتر تولید استروژن در تخمدان اتفاق می افتد و سپس مقداری از آن در غده آدرنال و سلول های چربی تولید می شود. استروژن نقش مهمی در تولید مثل و رشد جنسی دارد و تولید آن از زمانی شروع می شود که فرد به بلوغ می رسد.

حالا که در مورد این هورمون جنسی زنانه صحبت شد پس حتما لازم است سری به مطلب " 8 علامت اصلی استروژن بالا در زنان " بزنید تا حقایق مهم بیشتری در مورد آن بدانید.

پروژسترون

تخمدان، غده آدرنال و جفت، هورمون پروژسترون تولید می کنند. سطوح پروژسترون در دوران تخمک گذاری افزایش پیدا می کند. پروژسترون به پایداری چرخه قاعدگی و آمادگی بدن برای بارداری کمک می کند. سطح پایین پروژسترون عاملی برای پریود های نامنظم، مشکلات رابطه جنسی و خطر بالای مشکلات مختلف در دوران بارداری است.

با مراجعه به مطلب" علائم و عوارض کمبود پروژسترون در خانم ها و آقایان " میتوانید با تمام نشانه های مهمی که زنان و مردان باید بشناسند و جدی بگیرند آشنا شوید.

پروژسترون

تستوسترون

تستوسترون هورمون اصلی جنسی در مردان است اما به مقدار کم در بدن خانم ها هم وجود دارد. تستوسترون در خانم ها عامل ایجاد مشکل در موارد زیر است:

  • باروری
  • میل جنسی
  • قاعدگی
  • توده استخوان و بافت
  • تولید سلول های خونی قرمز

نقش هورمون های زنانه در بلوغ

خانم ها معمولاً بین سن 8 و 13 سالگی به بلوغ می رسند و بلوغ آن ها معمولاً در سن 14 سالگی به پایان می رسد. غده های هیپوفیز در دوران بلوغ شروع به تولید Lh و هورمون تحریک کننده فولیکول می کنند که باعث تحریک تولید استروژن و پروژسترون می شود. افزایش سطح استروژن و پروژسترون ویژگی های ثانویه جنسی را در آن ها افزایش می دهد که شامل موارد زیر است:

  • رشد سینه ها
  • رشد مو در زیر بغل، ساق پا و نواحی شرمگاهی
  • افزایش قد
  • افزایش میزان چربی در باسن، ساق پا و ران
  • پهن شدن لگن و باسن
  • افزایش تولید چربی در پوست

افزایش قد

نقش هورمون های زنانه در قاعدگی

معمولا اولین قاعدگی بین سن 12 تا 13 سالگی اتفاق می افتد. البته بین سن 8 الی 15 سالگی هم ممکن است این اتفاق برای اولین بار رخ دهد که بعد از دفعه اول، چرخه منظم قاعدگی شروع می شود تا زمانی که فرد به سن یائسگی برسد.

چرخه قاعدگی معمولاً 28 روزه است اما ممکن است در افراد مختلف 24 و 38 روز هم طول بکشد. چرخه قاعدگی در سه مرحله اتفاق می افتد که بر اثر تغییرات هورمونی است:

مرحله فولیکولار

اولین روز پریود با شروع چرخه قاعدگی جدید حساب می شود. در دوران پریود، خون و بافت های مختلف از رحم از طریق واژن از بدن خارج می شوند. سطوح استروژن و پروژسترون در چنین دورانی در کمترین حالت خود هستند و همین می تواند باعث کلافگی و تغییراتی در رحم باشد.

غده هیپوفیز همچنین هورمون تحریک فولیکول و Lh را آزاد می کند که باعث افزایش سطح استروژن و سیگنال رشد فولیکول در تخمدان می شود. هر کیسه شامل یک تخمک است. بعد از چند روز هر کیسه وارد تخمدان می شود و تخمدان کیسه ها را به خودش جذب می کند.

کیسه ها شروع به رشد می کنند، استروژن بیشتری تولید می کنند و افزایش استروژن باعث تحریک آزادسازی اندورفین خواهد شد و سطح انرژی را افزایش داده و روحیه را بهبود می بخشد.

قاعدگی

مرحله تخمک گذاری

در مرحله تخمک گذاری سطح استروژن و Lh به اوج خود می رسد و باعث می شود که این کیسه ها بهتر رشد کنند و تخمک آزاد شود. یک تخمک می تواند بین 12 تا 24 ساعت بعد از ترک تخمدان زنده بماند. بارور شدن تخمک هم فقط در این چارچوب زمانی اتفاق می افتد.

مرحله لوتئال

در این مرحله تخمک از تخمدان از طریق لوله فالوپ وارد رحم می شود و پروژسترون آزاد می کند که باعث ضخامت خط رحم می گردد و آن را برای بارور کردن تخمک آماده می کند. هنگامی که تخمک ها به انتهای لوله فالوپ می رسند، به دیواره رحم می چسبند.

تخمک بارور نشده باعث افت سطح استروژن و پروژسترون می شود و این اتفاق در هفته پیش از قاعدگی رخ می دهد. در نهایت تخمک بارور نشده، رحم را ترک می کند و انتهای چرخه قاعدگی کنونی و شروع چرخه بعدی را علامت گذاری می کند.

برای دانستن حقایق مهم بیشتر در این مورد پیشنهاد می کنیم سری به مطلب" کمبود استروژن با زنان چه می کند؟ " بزنید.

فواید هورمون زنانه

نقش هورمون های زنانه در یائسگی

یائسگی زمانی اتفاق می افتد که دیگر هیچ پریودی رخ ندهد و فرد دیگر نتواند باردار شود. معمولا میانگین سن یائسگی در بین خانم ها 52 سال است که البته در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. در این دوران نوسانات زیادی در سطح هورمون اتفاق می افتد و باعث می شود که فرد علائم مختلفی را تجربه کند.

علائم پیش از یائسگی:

  • پریود های نامنظم
  • گرگرفتگی
  • مشکلات خواب
  • تغییرات روحی
  • خشکی واژن

دوران پیش از یائسگی می تواند چهار سال هم طول بکشد اما این زمان معمولاً در افراد مختلف بین 2 الی 8 سال است. به فردی یائسه گفته می شود که یک سال کامل هیچ پریودی را تجربه نکند.

تخمدان ها بعد از یائسگی مقدار کمی هورمون تولید می کنند اما میزان پروژسترون و استروژن پایدار باقی نمی ماند و سطح پایین استروژن باعث کاهش میل جنسی می شود. چگالی استخوان را کاهش می دهد و عاملی برای پوکی استخوان خواهد بود. این تغییرات هورمونی همچنین عاملی برای افزایش خطر بیماری های قلبی و سکته است.

گرگرفتگی

نقش هورمون های زنانه در میل جنسی

استروژن، پروژسترون و تستوسترون همگی روی میل جنسی اثر گذار هستند. سطح بالای استروژن در بدن باعث نرم شدن واژن و افزایش تمایل جنسی می شود. افزایش پروژسترون، گاهی اوقات می تواند عاملی برای کاهش میل جنسی هم باشد. هنوز مشخص نیست که وجود تستوسترون تا چه حد می تواند روی میل جنسی زنان اثرگذار باشد؟!

سطح پایین تستوسترون همچنین عاملی برای کاهش میل جنسی در بعضی از خانم ها است. اگرچه تستوسترون درمانی، در درمان میل جنسی پایین خانم ها اثر گذار نیست. زیرا سطح بالای تستوسترون نسبت به استروژن، در خانم ها می تواند عامل ایجاد عوارض جانبی باشد.

عوارض جانبی سطح بالای تستوسترون نسبت به استروژن

  • افزایش وزن
  • کلافگی
  • کچلی
  • افزایش موی صورت
  • بزرگ شدن کلیتورال

افزایش وزن

نا تعادلی هورمونی

تعادل هورمونی برای سلامت کلی بدن عامل بسیار مهمی محسوب می شود. البته سطح هورمون ها به طور دائم در حال نوسان است اما نا تعادلی بلند مدت می تواند عاملی برای ایجاد بعضی از علایم در بدن افراد شود.

علائم و نشانه های نا تعادل هورمونی:

  • پریودهای نامنظم
  • افزایش موی زائد در صورت و بدن
  • آکنه
  • خشکی واژن
  • کاهش میل جنسی
  • سوزش سینه
  • مشکلات گوارشی
  • گرگرفتگی
  • عرق شبانه
  • افزایش وزن
  • خستگی
  • کلافگی و مشکلات روحی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • مشکلات خواب

آکنه

ناتعادلی هورمونی می تواند نشان دهنده یک مشکل زمینه ای هم باشد. همچنین می تواند از عوارض جانبی یک داروی خاص باشد. به همین دلیل افرادی که علائم ناتعادلی هورمونی را تجربه می کنند، حتما باید با پزشک صحبت کنند. اگر در فکر رفع این مشکل و درمان طبیعی آن هستید مطلب " یک منوی خوشمزه هورمون تنظیم کن " مناسب شماست.

دلایل احتمالی نا تعادلی هورمونی در خانم ها:

 

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


با داروی محبوب اما خطرناک سوماتروپین آشنا شوید
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 11:57 | بازدید : 138 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 سوماتروپین نوعی هورمون رشد در انسان است و برای کسانی که نارسایی رشد دارند تجویز می شود اما عوارض جانبی زیادی دارد که باید قبل از مصرف آن حتما بدانید.

اطلاعات مفید و مهم در مورد داروی سوماتروپین

نام عمومی:سوماتروپین

سوماتروپین

نام های تجاری: ژنوتروپین، هوماتروپ، نوردیتروپین فلکس پروپن و. . .

سوماتروپین

سوماتروپین چیست؟

سوماتروپین شکلی از هورمون رشد انسانی است که برای رشد استخوان ها و عضلات بسیار اهمیت دارد. از هورمون سوماتروپین برای درمان نارسایی رشد در کودکان و بزرگسالانی که دچار کمبود هورمون رشد طبیعی هستند، استفاده می شود.

کاربردهای دیگر این هورمون برای افرادی است که دارای نارسایی مزمن کلیه، سندرم نونان، سندرم ترنر، سندرم پرادر- ویلی، کوتاهی قد درهنگام تولد و عدم رشد قد و . . . هستند.

هم چنین از هورمون سوماتروپین در بزرگسالان برای درمان سندرم روده کوتاه و یا برای جلوگیری از کاهش شدید وزن که از بیماری ایدز ناشی می شود، استفاده می شود.

سوماتروپین کاربرد های فراوان دیگری نیز دارد و ممکن است برای اهدافی که در این مطلب ذکر نشده است نیز استفاده شود.

داروی هورمون رشد

موارد منع مصرف سوماتروپین:

در صورت داشتن بیماری هایی از قبیل سرطان، رتینوپاتی دیابتی، اضافه وزن و مشکلات تنفسی شدید توصیه می شود که از هورمون سوماتروپین استفاده نشود، همچنین در صورت داشتن سایر بیماری های جدی که از نارسایی ریه و یا عوارضی که از جراحی، آسیب و یا هر نوع ضربه ی جسمی ناشی شود توصیه می شود که از مصرف این دارو خودداری کنید.

پیش از مصرف سوماتروپین:

در صورت حساسیت به سوماتروپین یا الکل بنزیل، یا در صورت وجود شرایط ذکرشده ذیل از سوماتروپین استفاده نکنید:

  • بیماری های جدی که از نارسایی ریه و یا عوارضی که از جراحی، آسیب، و یا هر نوع جراحت دیگر نشات گرفته باشند.
  • سرطان فعال
  • مشکلات چشمی ناشی از دیابت ( رتینوپاتی دیابتی )
  • درصورت اقدام به درمان سندرم پرادرویلی و داشتن اضافه وزن یا مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب.

مشکلات تنفسی

درصورت وجود مشکلات زیر لازم است پزشک را مطلع سازید:

  • سرطان ( خصوصاً در دوران کودکی )
  • دیابت
  • مشکلات تنفسی، آپنه خواب
  • اختلال غده هیپوفیز
  • انحنای غیر طبیعی ستون فقرات ( اسکولیوز )
  • کم کاری تیروئید
  • ضربه مغزی یا تومور مغزی
  • سابقه سرطان مغز و پرتو درمانی در کودکی

در بعضی موارد، سوماتروپین برای کودکان توصیه نمی شود زیرا برخی از نام های سوماتروپین حاوی ماده ای هستند که می توانند عوارض جانبی جدی و مرگباری در نوزادان بسیار جوان یا نوزادان نارس ایجاد کنند بنابراین بخش بهداشت و سلامت نمناک توصیه می کند هرگز این دارو را بدون توصیه پزشک به کودک ندهید.

در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک اطلاع دهید.

نکات مصرف سوماتروپین

نحوه مصرف سوماتروپین:

  • مقدار مصرف دارو، نام تجاری و نحوه استفاده از این هورمون تا حد زیادی به نوع بیماری ای که دارید بستگی دارد. توصیه می شود بر اساس نسخه پزشک از این هورمون استفاده شود و از مصرف بیش از مقدار و مدت زمان توصیه شده توسط پزشک خودداری کنید.
  • سوماتروپین به شکل تزریق عضلانی یا زیر پوستی نیز انجام می شود. در صورتی که از نحوه تزریق سوماتروپین آگاهی ندارید از مصرف آن در منزل خودداری کنید بدین منظور می توانید از یک ارائه دهنده ی مراقبت های پزشکی کمک بخواهید.
  • هنگام استفاده از هورمون بطری آن را تکان ندهید زیرا ممکن است دارو خاصیت خود را از دست دهد و فقط در صورت تمایل به تزریق دارو مقدار مصرفی آن را اماده کنید.
  • در صورت مشاهده تغییر رنگ دارو و یا مشاهده ذراتی در آن، از دارو استفاده نکنید.
  • اگر دارو دارای سرنگ، کارتریج یا قلم تزریقی است، فقط از آن وسیله برای تزریق استفاده کنید.
  • در صورت استفاده از هورمون سوماتروپین، ممکن است نیاز به آزمایش های مکرر خون، بررسی روند رشد و وضعیت پوستی و چشمی داشته باشید.
  • نحوه نگهداری این دارو بستگی به نام سوماتروپین و رقیق کننده مورد استفاده دارد. در صورت داشتن هرگونه سؤال درباره نگهداری مناسب دارو، با یک داروساز مشورت کنید.
  • پس از گذشت تاریخ انقضای دارو، باقی مانده را دور بریزید.
  • از سوزن و سرنگ دارو فقط یکبار استفاده کنید.

روش تزریق سوماتروپین

در صورت فراموشی یک وعده دوز مصرفی چه باید کرد؟

به محض متوجه شدن داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر به نوبت مصرف بعدی دارو زمان اندکی مانده است از مصرف داروی فراموش شده پرهیز کنید و از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.

اگر بصورت مکرر بیش از سه نوبت مصرفی دارو را فراموش کردید برای چگونگی ادامه مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

آمپول سوماتروپین

در صورت مصرف بیش از حد دارو چه باید کرد؟

در صورت مصرف بیش از حد دارو به اورژانس مراجعه کنید. مصرف دوز اضافی باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد که عبارتند از:

سرگیجه و ضعف

هنگام استفاده از سوماتروپین از چه مواردی باید دوری کرد؟

اگر از زوربتیو برای درمان سندرم روده کوتاه استفاده می کنید از نوشیدن آبمیوه و نوشابه گازدار اجتناب کنید.

در صورتی که از سندرم روده کوتاه رنج می برید از نوشیدن الکل اجتناب کنید زیرا الکل می تواند سبب تحریک معده و وخامت بیماری شود.

عوارض جانبی سوماتروپین:

در پاسخ به سوالات برخی از شما کاربران از بخش سلامت نمناک در این مورد باید بگوییم در صورت بروز علایم واکنش آلرژیک از جمله کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، دهان، لب ها و گلو به اورژانس مراجعه نمایید.

مشکلات شدید تنفسی ممکن است در بیمارانی که مبتلا به سندرم پرادرویلی هستند و از هورمون سوماتروپین استفاده می کنند رخ دهند، بنابراین بلافاصله بعد از احساس مشکلات ریه یا مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، سرفه و خر و پف به پزشکتان اطلاع دهید.

مشکلات شدید تنفسی

در صورتی که شاهد هر یک از عوارض جانبی زیر بودید به پزشک اطلاع دهید:

  • درد در ناحیه ی زانوها یا باسن، لنگان لنگان راه رفتن
  • گوش درد، تورم، گرما
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن مچ دست، دست یا انگشتان
  • تورم شدید دست ها و پاها
  • درد یا تورم در مفصل ها
  • پانکراتیت ( درد شدید در بالای معده و قسمت پشت بدن) تهوع و استفراغ، ضربان قلب سریع
  • قند خون بالا:افزایش تشنگی، افزایش ادرار، خشکی دهان
  • سر درد و اختلال در بینایی
  • افزایش فشار داخل جمجمه:سر درد شدید، گوش درد، سرگیجه، حالت تهوع، مشکلات بینایی، درد در پشت چشم ها
  • نشانه های مشکل غده فوق کلیوی:ضعف شدید، سرگیجه شدید، کاهش وزن، تغییر رنگ پوست، احساس خستگی یا ضعف
  • تغییرات رفتاری
  • تغییر در شکل یا اندازه یک خال

بی حسی مچ دست

عوارض جانبی معمول و رایج مصرف سوماتروپین:

  • درد، خارش، خونریزی، تاول، سوزش، سردی، کهیر، عفونت، التهاب، بی حسی، جوش، زخم یا دیگر تغییرات پوستی در جایی که دارو تزریق شده است
  • تورم، افزایش وزن سریع
  • درد ماهیچه یا مفاصل
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن
  • درد یا گاز معده
  • سر درد، کمر درد
  • علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا:بینی کیپ، عطسه، گلو درد، گوش درد.
  • کاهش یافتن غیرطبیعی احساس لمس
  • خونریزی بعد از دفع
  • خون در ادرار
  • دست و پاهای سرد
  • گیجی
  • یبوست
  • سرفه یا خس خس کردن
  • ادرار تیره
  • کاهش ادرار
  • اسهال
  • دفع ادرار دشوار
  • سرگیجه
  • خشکی دهان
  • غش کردن یا از دست دادن هوشیاری
  • ضربان قلب سریع
  • تنفس سریع یا نامنظم
  • تب یا لرز
  • احساس ناراحتی یا بیماری
  • خارش یا بثورات پوستی
  • درد مفاصل
  • مدفوع به رنگ روشن
  • حواس پرتی
  • از دست دادن اشتها
  • گرفتگی یا درد عضلانی
  • حالت تهوع
  • ابریزش بینی
  • خونریزی رکتال
  • تورم چشمان و پلک ها
  • بوی نامطبوع دهان
  • خستگی یا ضعف غیرعادی
  • استفراغ خونین
  • پوست چروکیده
  • چشم و پوستی زرد
  • لکه های سفید در دهان، زبان و گلو

خارش و کهیر

علائمی که کم تر شایع هستند:

  • درد اسکلتی و استخوانی
  • سوزش، بی حسی و درد در تمام انگشتان به جز انگشت کوچک
  • درد قفسه سینه
  • حالت افسردگی
  • پوست و موی خشک
  • ریزش مو
  • گرفتگی صدا
  • ضربان قلب آهسته
  • تورم مچ پا

ریزش مو

عوارض جانبی که نیازی به مراقبت فوری پزشکی ندارند:

برخی از عوارض جانبی سوماتروپین معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. با سازگاری بدن به دارو، این عوارض جانبی در طول درمان از بین خواهند رفت.

اگر هر یک از عوارض جانبی زیر ادامه داشته یا سبب ناراحتی شده است به پزشک مراجعه کنید:

  • درد بدن
  • درد پستان
  • تغییر در رنگ، میزان و بوی ترشحات واژن
  • تغییر رنگ ناخن های دست یا ناخن های پا
  • خشکی یا درد گلو
  • وجود هوا یا گاز اضافی در معده یا روده
  • تلاش مکرر برای دفع مدفوع
  • افزایش تعریق
  • گاز معده
  • عطسه
  • خون ریزی هنگام دفع مدفوع
  • گرفتگی بینی
  • وجود غده های متورم در گردن
  • مشکل در بلع
  • تغییر صدا

عطسه و گرفتگی بینی

سوماتروپین با چه داروهای دیگری تداخل دارد؟

در مورد تمام دارو های مصرفی، به ویژه موارد ذکر شده در لیست زیر با پزشک مشورت کنید.

سایر داروها که شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی می شوند نیز ممکن است با سوماتروپین تداخل ایجاد کنند.

نکته

  • به یاد داشته باشید این دارو و سایر داروهای دیگر را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • هرگز دارو های خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و از این دارو فقط برای بیماری تجویز شده استفاده نمایید.

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هورمون نوراپی نفرین چیست که اینقدر اهمیت دارد ؟
پنج شنبه 21 مرداد 1400 ساعت 11:55 | بازدید : 254 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 نوراپی نفرین نوعی هورمون در بدن است که در تنظیم ضربان قلب و فشار خون و عملکرد حافظه نقش مهمی دارد و بالا یا پایین بودن سطح نوراپی نفرین عوارضی را به دنبال دارد.

با هورمون نور اپی نفرین آشنا شوید

نور اپی نفرین (NE)که نور آدرنالین نیز نامیده می شود، یک ماده شیمیایی در بدن است که در درجه اول به عنوان انتقال دهنده عصبی در سیستم عصبی و بعد به عنوان هورمون در بدن عمل می کند. نور اپی نفرین نقش کلیدی در بسیاری از عملکرد های مهم بدن دارد.

نوراپی نفرین

هورمون نوراپی نفرین 

عملکرد نوراپی نفرین در بدن

نور اپی نفرین به عنوان انتقال دهنده عصب تحریک کننده شناخته می شود، به این معنی که فعالیت مغز را تحریک کرده و عملکرد سلول های مختلف را افزایش می دهد تا مغز و بدن شما به طور موثر حرکت کند. NE یا همان نوراپی نفرین در تنظیم موارد زیر مشارکت دارد:

  • تنظیم ضربان قلب و فشار خون
  • جریان خون در ماهیچه های اسکلتی
  • انقباض ماهیچه های اسکلتی
  • ترشح گلوکز برای انرژی
  • واکنش "مبارزه یا گریز" به بیماری ها
  • تنظیم سیستم ایمنی
  • مقدار التهاب بدن
  • میزان هوشیاری
  • عملکرد حافظه
  • علاقه و انگیزه
  • حالت روحی

ضربان قلب و فشار خون

انتقال دهنده عصبی و هورمون نور اپی نفرین در عملکرد اندام های متعدد بدن نقش دارد. ازجمله:

  • چشم ها
  • غدد بزاق
  • غدد آدرنالی
  • ریه ها
  • کبد
  • کیسه صفرا
  • شکم
  • روده ها
  • کلیه ها
  • مثانه
  • اندام های تولید مثل
  • پوست

چشم ها 

هورمون نوراپی نفرین در کدام قسمت از بدن تولید می شود؟

سیستم عصبی سمپاتیک نوراپی نفرین را در پاسخ به استرس ترشح می کند. در مغز، لوکوس سیرولئوس از نوراپی نفرین برای برقراری ارتباط با درد، ترس و انگیزه در مناطق دیگر استفاده می کند. به طور گسترده، سیستم عصبی ارادی یا غیر ارادی ما به سیستم سمپاتیک یا مقابله و گریز و سیستم پاراسمپاتیک یا استراحت و هضم تقسیم می شود.

اعصابی که از نخاع جدا می شوند تا به قسمت های مختلف بدن برسند متعلق به هر یک از این موارد است. در بیشتر موارد، اعصاب سمپاتیک نوراپی نفرین را ترشح و به فعالیت آدرنرژیک کمک می کنند، در حالی که اعصاب، پاراسمپاتیک استیل کولین را برای پشتیبانی از فعالیت کولینرژیک ترشح می کند. در خارج از مغز ، نور اپی نفرین نیز توسط لایه داخلی غدد آدرنال (دو عضو بدن به اندازه گردو که در بالای کلیه ها می نشینند)، ترشح می کند.

نوراپی نفرین و سایر کاته کولامین ها توسط بدن ساخته می شود که می تواند با دو اسید آمینه، فنیل آلانین و تیروزین شروع شود.

نوراپی نفرین در مغز 

دوپامین و اثر متقابل نور اپی نفرین

ماده تشکیل دهنده اپی نفرین و نور اپی نفرین دو پامین است که با کاته کولامین ها رابطه نزدیکی دارد. یک آنزیم بتا هیدروکسیلاز، دوپامین را مستقیما به نور اپی نفرین تبدیل می کند.

فعالیت این آنزیم می تواند سطح نسبی دوپامین و نور اپی نفرین را در بدن تغییر دهد. فعالیت بالا بتا هیدروکسیلاز به معنی دوپامین کمتر و نور اپی نفرین بیشتر است، در حالی که فعالیت کم بتا هیدروکسیلاز به معنی دوپامین بیشتر و نور اپی نفرین کم تر است.

فعالیت پایین و کم کاری هورمون نور اپی نفرین:

وقتی پزشک درباره فعالیت پایین نور اپی نفرین صحبت می کند اغلب، در شرایط مرتبط با فعالیت پایین نور اپی نفرین،سطح پایین آن مشکل ساز است. ممکن است بدن به طور موثر از آن استفاده نکند.

این می تواند مشکل گیرنده های NE باشد که اساسا نقاط اتصال شیمیایی روی مغز و سلول های عصبی هستند و باعث فعالیت پائین آن می شوند.بدون توجه به مکانیسم های خاصی که در فعالیت NE پایین دخالت دارند، علایم و درمان آن ها یکسان است.

norepinephrine 

علایم و بیماریهای فعالیت پایین NE عبارتند از:

  • از دست دادن هوشیاری
  • مشکلات حافظه
  • افسردگی
  • کمبود تحریک جنسی و اشتیاق
  • مه مغزی
  • خستگی
  • نداشتن انگیزه
  • اختلال افسردگی
  • اختلال دوقطبی (مرحله افسردگی)
  • اختلالات روحی دیگر
  • فیبرومیالژی (FMS)
  • سندرم خستگی مزمن (CFS یا ME / CFS)
  • اختلالات کمبود توجه (ADD، ADHD)
  • فشارخون پایین

پزشکان تا کنون نمی دانند چه چیزی منجر به فعالیت پایین نور اپی نفرین در این بیماری ها می شود.

نوراپی نفرین در افسردگی 

چگونه می توان سطح نوراپی نفرین را افزایش داد؟

درمان های متعددی به شما کمک می کند تا فعالیت NE خود را افزایش دهید. یکی از آنها داروهای معمول است که سطوح نور اپی نفرین را بالا می برند. برخی از پزشکان برای افزایش سطح نوراپی نفرین از دارو های مهار کننده ی بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین استفاده می کنند که برای درمان افسردگی مناسب هستند.

همچنین ممکن است آمفتامین هایی تجویز کنند که اغلب برای درمان بیش فعالی کاربرد دارند. متاسفانه دارو های ضد افسردگی عوارض جانبی مانند اختلالات جنسی، ناراحتی معده، سر درد، بیقراری و افکار خود کُشی دارند که در بیشتر افراد دیده می شود.

افرادی که سطح نور اپی نفرین بدن آنها پائین اس می توانند از طریق روشهای طبیعی، سطح این هورمون را افزایش دهند.ورزش منظم و خواب کافی در افزایش سطح نور اپی نفرین موثر است.

تحقیقات نشان داده است سطح کاته کولامین بدن در هنگام ورزش به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. علاوه براین کاهش میزان استرس تاثیر بسیاری در نرمال کردن سطح این هورمون دارد.

روش دیگر برای بالا بردن سطح نور اپی نفرین، افزایش دوپامین است. استفاده از مکمل های افزایش دهنده دوپامین مانند آمینو اسید های تیروزین و فنیل آلانین نیز موثر هستند. در موارد اورژانسی مانند شوک سپتیک و فشار خون بسیار پایین، اغلب نور اپی نفرین به صورت پیوسته، تزریق وریدی می شود.

افزایش دوپامین

موارد دیگری که میزان نور اپی نفرین را افزایش می دهند عبارتند از:

  • اهداف
  • عشق
  • پرخاشگری

در فشار خون پایین، پزشکان ممکن است نور اپی نفرین را به جریان خون تزریق کرده و فشار خون را افزایش دهند.تزریق وریدی با 8 میکروگرم تا 12 میکروگرم در هر دقیقه شروع می شود و سپس با توجه به شرایط بیمار، دوز مناسب تشخیص داده می شود.

فعالیت زیاد هورمون نور اپی نفرین:

سطح بالا نوراپی نفرین تا حدی شما را خوشحال می کند. سطح بالا نوراپی نفرین در بلند مدت با بیماری ها و نشانه های متعددی مرتبط است.

بیماری ها و نشانه ها در فعالیت بالای NE شامل موارد زیر است:

  • اختلالات اضطراب
  • فئوکروموسیتوما (یک تومور در غدد آدرنال )
  • استرس مزمن
  • اختلال دوقطبی (مرحله شیدایی)
  • نگرانی، عصبانیت
  • بی خوابی
  • ترس از شلوغی
  • ترس از فضای تنگ ومحصور
  • بی قراری در خواب
  • کشش ماهیچه ای یا گرفتگی عضلات
  • عدم تمرکز

احتمالا با احساس "فشار آدرنالین" آشنا هستید، زمانی که یک اتفاق بد رخ می دهد و یا شما شگفت زده می شوید. این امر بخشی از پاسخ مقابله یا گریز است که NE در آن نقش کلیدی ایفا می کند.

ترس و نگرانی

مقابله یا گریز:

زمانی که مغز خطر را درک می کند، سیستم عصبی سمپاتیک یک واکنش پیچیده را ایجاد می کند که باعث می شود با فرار یا مقابله از خود بطور فیزیکی دفاع کنید. این پاسخ واکنش مقابله یا گریز نامیده می شود.

نو راپی نفرین و اپی نفرین،آدرنالین هستند و بخش های کلیدی واکنش ها را تشکیل می دهند که همراه با هورمون های متعدد دیگر، وارد جریان خون می شوند.

افزایش سرعت عملکرد در بخش های مختلف بدن

  • عضلات انقباض می یابد
  • مغز شما بیش از حد بر روی موارد بزرگ متمرکز می شود و توجه کمتری به کارهای کوچک دارد.
  • ضربان قلب و فشار خون بالا می رود
  • مردمک چشم گشاد می شود
  • جریان خون در ماهیچه ها افزایش می یابد
  • سطح قند خون زیاد می شود
  • سطح اکسیژن در ریه ها بیشتر می شود

ضربان قلب بالا

تفاوت نوراپی نفرین با اپی نفرین

نوراپی نفرین و اپی نفرین، هورمونهایی می باشند که در طول فرآیند واکنش مقابله و گریز در بدن ایجاد شده و هر دو هورمون نقش مهم در درمانهای پزشکی دارند. اپی نفرین یا آدرنالین توانایی درمان آنافیلاکسی را دارد. همچنین در موارد حمله قلبی و حملات شدید آسم نیز موثر است.

برای باز کردن ماری هوا در افرادی که دچار واکنش شدید آلرژیک شده اند تزریق اپی نفرین می تواند نجات بخش باشد و موجب تنظیم دوباره قلب پس از حمله قلبی شود.

بزرگ ترین تفاوت این دو هورمون در این است که نور اپی نفرین در رگ های خونی موثر است و رگها را باریک کرده و فشار خون را افزایش می دهد اما آدرنالین به طور مستقیم بر روی عملکر قلب تاثیر می گذارد.

وقتی که بدن در حالت مقابله یا گریز گیر افتاده باشد، بیش فعالی شدید نامیده می شود که به عنوان مجموعه ای از علایم مرتبط و نه یک بیماری جدی پزشکی در نظر گرفته می شود؛ با این حال ، بیش فعالی شدید سمپاتیک، یکی از بیماری های بی شمار است.

رگ های خونی

علایم بیش فعالی شدید سمپاتیک

در حالی که علل دقیق بیش فعالی سمپاتیک مشخص نیست اما معمولا با آسیب مغزی و نخاع مرتبط است.

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: علمی , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


همه آنچه قبل از درماپلنینگ صورت باید بدانید
سه شنبه 19 مرداد 1400 ساعت 17:32 | بازدید : 142 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 حتما شما هم درباره روش درماپیلنینگ صورت که یکی از روش های جوانسازی و زیبایی است شنیده اید. اگر تصمیم به انجام این روش دارید دانستن برخی موارد الزامی است.

درماپلنینگ صورت چیست و برای چه هدفی انجام می شود؟

در مورد روش های درمان زیبایی پوست، وعده وعید های زیادی از نتایج حاصله شان می شنویم .بعضی از این روش های درمانی در هموار کردن سطح پوست و بعضی از آن ها در از بین بردن لکه هایی که بر اثر کهولت سن بر روی پوست ایجاد شده ،کمک می کنند.

درماپلنینگ صورت

درماپلنینگ روشی درمانی است که در واقع هم کارایی از بین بردن شرایط پیری پوست را داشته و هم به از بین بردن موهای زاید کمک می کند. در واقع دوهدف با یک نشان. همچنین درماپلنینگ روشی است که به عملکرد بهتر محصولات پوستی از جمله کرم های شب و پماد های صورت کمک می کند، به نوعی که بهتر به داخل پوست نفوذ داشته باشند.

گرچه روش درماپلنینگ چندان برای افراد مبتلا به آکنه فعال و مزمن توصیه نمی شود، اما به از بین بردن اثرات زخم های آکنه کمک خواهد کرد. این روش ، مزایای فراوانی داشته و به سهولت و در عین حال بدون بازگشت بر روی پوست صورت، انجام می گیرد.

گرچه اغلب افراد تصور می کنند که این روش صرفا در برداشتن موهای زائد موثر است و از دیگر کاربرد های آن مطلع نیستند. در ادامه این بخش از بهداشت و سلامت پوست و موی نمناک در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

درماپلنینگ صورت

هدف از انجام درماپلنینگ برای جوانسازی پوست

درماپلنینگ صورت، در برداشتن لایه های فوقانی پوست نقش دارد. در مورد اکثر افراد این روش قابل انجام بوده و به ندرت خطر عوارض به دنبال داشته است. درواقع درماپلنینگ، روش کاملی است که در خصوص از بین بردن چروک های ریز و زخم های عمیق آکنه ، موثر واقع می شود.

به نوعی که با انجام این روش سطح پوست کاملا صاف تر شده و در عین حال برگشت این حالت وجود ندارد. همچنین این روش به راحتی انجام می پذیرد و بیماران به زودی می توانند مراقبت های پوستی روزمره خود را انجام دهند. نتایج حاصله این روش معمولا سه هفته بعد قابل مشاهده است.

این روش درمانی از نوع تهاجمی نبوده و در مسطح کردن، جوانسازی و در عین حال درخشان شدن رنگ پوست بسیار موثر است. این روش" بلدینگ" نیز نامیده می شود چراکه در انجام آن، تیغه ای در جهت از بین بردن سلول های مرده پوست و موهای زاید صورت به کار گرفته می شود.

فواید درماپلنینگ

کاربردهای دیگر روش درماپلنینگ برای پوست

گرچه روش درماپلنینگ غالبا به جهت از بین بردن مو های نرم و زائد صورت شناخته شده اما باید گفت این روش در موارد زیر نیز کارایی دارد:

  • زخم های آکنه
  • خستگی پوست
  • خشکی پوست
  • آسیب دیدگی پوستی با آفتاب
  • چروک های ریز

خشکی پوست

روش انجام درماپلنینگ به چه صورت است؟

در روش درماپلنینگ از یک تیغه استریل با زاویه چهل و پنج درجه استفاده می شود که این تیغه به طور آهسته بر پوست کشیده می شود که در طی این مرحله سلول های مرده پوست و بافت های ناشی از زخم ها برداشته شده و پوست به حالتی کاملا مسطح و هموار و در عین حال درخشان تر در می آید.

این روش به نوعی همانند روش اصلاح صورت در از بین بردن مو های زاید موثر است که حتی موهای بسیار ریز پوست نیز برداشته می شود، اما در عین حال موثرترین روش در مورد لایه های پوستی و رفع ذرات و آلودگی های روی پوست بوده که به سهولت و بدون درد انجام می گیرد.

این روش موجب می شود تا کارایی دیگر محصولات پوستی و نیز روش لیزر درمانی به جهت امکان نفوذ بیشتر در پوست به مراتب تاثیرگذارتر باشند بنابراین تلفیق این روش با دیگر روش های درمانی به نوعی می تواند در جهت رفع خطوط ریز روی صورت ، اثرات ناشی از زخم ها و تجمع رنگدانه های پوستی به خصوص در قسمت بافت های عمیق کمک کند.

پوست به شدت در معرض مواد آلوده سمی محیط زیست مواد محرک و نیز اشعه آفتاب است.

لذا به همین جهت دچار حالت خستگی پوستی و اثراتی چون پیری زودرس می گردد. اگرچه روش درماپلنینگ بر روی سطح پوست سر و کار دارد، اما قادر است که سلول های مرده پوست را از بین ببرد و نتایج سریعی در این خصوص به دنبال خواهد داشت.

مراحل درماپلنینگ

خطرات و عوارض روش درماپلنینگ چیست؟

اگرچه گفتیم که روش درماپلنینگ با لایه های فوقانی پوست سر و کار داشته و روشی ایمن و راحت برای اکثر افراد به شمار می رود، اما در عین حال این روش نیز عوارضی به دنبال دارد که عبارتند از:

  • قرمزی پوست تا چندین ساعت
  • تحریک و احساس خارش
  • التهابات سفید روی سر یکی دو روز بعد از انجام روش درمانی
  • پراکندگی رنگدانه ای پوست

که باید گفت اکثر این عوارض جانبی ظرف یکی دو روز از بین می روند. لذا به منظور بهبودی کامل بهتر است در این مدت آرایش انجام نشود چرا که اجازه می دهد پوست بهتر نفس بکشد و به ویژه باید بسیار محتاط بود مدتی پس از درمان از مصرف محصولات آرایشی که ممکن است حاوی مواد مضر برای پوست باشند، کاملا خودداری کرد.

همچنین باید گفت در مورد فرد دچار آکنه های مزمن و اختلالات شدید پوستی این روش، چندان توصیه نمی شود و بهتر است در خصوص انجام این روش درمانی کاملا محتاطانه عمل کرد.

عوارض درماپلنینگ

برخی معایب روش درماپلنینگ

باید گفت همچون سایر روش های آرایشی این روش هم علیرغم مزایای خود ،معایبی به دنبال دارد که شامل:

  • این روش نسبت به سایر روش های از بین بردن موی زاید ، به مراتب از هزینه بیشتری برخوردار است.
  • مدت زمان رشد مجدد موی زاید بعد از این روش درمانی ، به نسبت دیگر روش ها طولانی است و از طرفی این روش موی زاید را از ریشه برنمی دارد.
  • در عین حال چرخه رویش مجدد موی زاید به شرایط جسمی فرد بستگی دارد.
  • در مورد این روش باید بگوییم هر فردی نمی تواند به انجام آن اقدام کند به عنوان مثال افرادی که دچار آکنه های شدید هستند، هرگز نباید از این روش برای رفع موی زاید استفاده کنند چراکه موجب تحریکات بیشتر پوست آن ها می گردد. همچنین برای افراد مبتلا به بیماری هیرسوتیسم ( رویش موی زاید مردانه در زنان ) توصیه نمی گردد.

معایب درماپلنینگ

پس از انجام روش درماپلنینگ چه انتظاراتی باید داشت؟

از آنجا که این روش تهاجمی نیست ، چندان نیاز به استراحت ندارید و خیلی زود می توانید بعد از درمان به انجام کار های روزمره بپردازید. درعین حال باید گفت هر فردی منوط به شرایط پوستی خود به مراتب نتایج متفاوت تری را تجربه می کند.

بروز برخی از عوارض جانبی گفته شده نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. هرچند این عوارض در طی چند روز آینده از بین می روند.اگر چه بعد از انجام این روش مو های زاید مجددا رشد می کنند، اما باید گفت دیگر مثل قبل چندان سفت و تیره نیستند.

بعد از انجام روش درماپلنینگ، همچنان نسبت به قرار گرفتن در معرض نور آفتاب احتیاط کنید زیرا نور آفتاب در بروز و یا تشدید اثرات جانبی ناشی از روش درماپلنینگ موثر است. همچنین نور آفتاب در تحریک رنگدانه های پوستی اثر می گذارد لذا در صورت نیاز به رفتن در محیط بیرون از خانه حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کرده باشید

 

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دمانس همون آلزایمره ؟
دو شنبه 18 مرداد 1400 ساعت 12:57 | بازدید : 92 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 تفاوت های اصلی دمانس و بیماری آلزایمر چیست؟ نشانه ها و علائم مربوط به بیماری دمانس و بیماری آلزایمر چه چیزهایی می باشد؟

تفاوت آلزایمر با دمانس یا بیماری دمانیتا

بیماری آلزایمر و زوال عقل دو اصطلاح هستند که غالباً به صورت متقابل مورد استفاده قرار می گیرند زیرا بسیاری از مردم بر این باورند که یک معنی دارد. در حقیقت، تمایز بین این دو بیماری اغلب باعث سردرگمی از طرف مراقبین، خانواده ها و بیماران می شود. با مطالعه دقیق این بخش از سلامت نمناک در مورد چگونگی تشخیص تفاوت این دو در حالی که با هم ارتباط دارند، بیشتر بدانید.

دمانس و آلزایمر

بیماری آلزایمر چیست؟

طبق مرکز کنترل بیماری (CDC)، بیماری آلزایمر یکی از دلایل عمده زوال عقل است و باعث ایجاد حدود 50 تا 70٪ از موارد زوال عقل می شود. در حقیقت، آلزایمر نوعی خاص از زوال عقل است. علائم آلزایمر شامل سردرگمی، اختلال در گفتار و اندیشه است.

پزشکان از انواع غربالگری برای تعیین علت زوال عقل، از جمله آزمایش خون، اسکن مغزی و ارزیابی وضعیت روانی استفاده می کنند.

دمانس و آلزایمر

بیماری زوال عقل "دمانس" چیست؟

زوال عقل اصطلاحی برای مجموعه ای از علائم از جمله اختلال در حافظه و تفکر است. اصطلاحی که غالباً با کاهش شناختی پیری همراه است. با این حال، موارد دیگری غیر از آلزایمر می تواند باعث زوال عقل شود.

سایر علل شایع زوال عقل بیماری جنون گاوی، بیماری هانتینگتون و بیماری پارکینسون است.

دمانس عروقی : کمبود اکسیژن به مغز باعث مرگ سلول های عصبی می شود. این می تواند ناشی از سکته، مجموعه ای از حمله های کوچک و یا یک بیماری رگ های خونی کوچک در مغز باشد.

دمانس مختلط : در آن فرد بیش از یک نوع دمانس دارد و ترکیبی از نشانه ها را دارد.

دمانس لوی بادی : در آن ساختارهای غیر عادی بدن و مغز شکل می گیرند و باعث مرگ سلول های عصبی می شوند.

دمانس فرونتو تمپورال: که در آن انبوه پروتئین غیر عادی در قسمت های جلویی مغز شکل می گیرد و باعث مرگ سلول های عصبی می شود.

بیماری دمانتیا

تفاوت این دو چیست؟

هنگامی که یک فرد به زوال عقل، تشخیص داده می شود یک سری علائم وجود دارد این شبیه کسی است که گلو درد دارد اما مشخص نیست که علت این عارضه ویژه چیست این می تواند آلرژی، سرما خوردگی عادی یا گلو درد میکروبی باشد. به طور مشابه، زمانی که فرد مبتلا به زوال عقل است، علائم بیماری را تجربه می کنند، بدون اینکه به آن ها گفته شود که چه چیزی موجب این نشانه ها شده است.

تفاوت اصلی دیگر بین این دو این است که آلزایمر یک بیماری برگشت پذیر و درمان شدنی نیست برخی اشکال زوال عقل مانند یک اثر متقابل دارو یا کمبود ویتامین، در واقع قابل بازگشت و یا موقتی هستند.

هنگامی که یک علت زوال عقل پیدا شود، درمان و مشاوره مناسب می تواند آغاز شود تا زمانی که تشخیص درست انجام شود، بهترین روش برای زوال عقل ارتباط، تعامل و مراقبت از عشق است.

زوال عقل چیست

هشدارها و نشانه های زوال عقل یا همان بیماری دمانس

برخی از مردم علائم زوال عقل را سخت تشخیص می دهند زیرا ممکن است ملایم باشند با این حال، در موارد دیگر، آن ها می توانند به اندازه کافی جدی باشند که به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره تاثیر بگذارند.

نشانه ها بسته به ناحیه مغز متفاوت هستند که زوال عقل بر آن ها تاثیر می گذارد، اما شایع ترین علائم شامل:

  • اضطراب و پریشانی
  • بی حالی
  • بی علاقگی و بی اعتنایی
  • سوال های تکراری
  • روان پریشی
  • اختلالات خواب
  • بدون دلیل خاصی به اطراف قدم می زنند
  • رفتار نامناسب مانند شبکه های اجتماعی و جنسی

این امکان وجود دارد که نشانه های زوال عقل سال ها پس از شروع پدیدار شوند. این می تواند یک مشکل باشد وقتی که برای تشخیص و درمان اقدام می کنند.

ممکن است قبل از اینکه به پزشک مراجعه کنند، آسیب قابل توجهی در یک فرد وجود داشته باشد که می تواند تشخیص و درمان را دشوارتر کند.

دمانس و آلزایمر

هشدارها و نشانه های آلزایمر :

بیماری آلزایمر بر عملکردهای ویژه ذهنی تاثیر می گذارد، زیرا بر بخش های ویژه ای از مغز تاثیر می گذارد. این بیماری برخی علائمی را ایجاد می کند که در سایر اشکال زوال عقل هستند مانند:

  • سردرگمی
  • حواس پرتی
  • مشکلات حافظه
  • تغییر حالت

علایم دیگر مربوط به بیماری آلزایمر عبارتند از:

  • به دشواری می توان حوادث گذشته را به یاد آورد
  • به زحمت به خاطر سپردن اطلاعات جدید
  • تغییرات شخصیت، مثل پرخاشگری و یا خیالاتی
  • بیحالی
  • به سختی آب دهان را قورت دادن، حرف زدن، یا راه رفتن

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


واقعا آلزایمر با گل سرخ و زعفران کامل درمان می شود؟
دو شنبه 18 مرداد 1400 ساعت 12:56 | بازدید : 153 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 تبلیغاتی در مورد درمان آلزایمر با عصاره های گیاهی که ترکیبی است ازگل سرخ و زعفران در فضای مجازی منتشر شده است ، واقعیت درمان قطعی این بیماری چیست؟

درمان آلزایمر با گل سرخ و زعفران !!

بیماری فراموشی که با کهولت سن و نادیده گرفته شدن سلامت مغز در فرد ایجاد می شود به روش های گوناگونی در طب سنتی و طب مدرن قابل پیشگیری و تا حدودی کنترل بعد از بروز است اما نمی توان به یقین گفت که درمان آلزایمر با روشی خاص قطعی است و نتیجه بخش خواهد بود.

درمان آلزایمر

آلزایمر درمان قطعی ندارد فریب تبلیغات فضای مجازی را نخورید

 مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت:اخیرا در فضای مجازی عصاره گل سرخ و زعفران را برای درمان آلزایمر تبلیغ می کنند که چنین چیزی صحت ندارد.دوران سالمندی همراه است با بسیاری از بیماری ها که به دلیل عدم زندگی صحیح در فرد ایجاد می شود و با تضعیف سیستم ایمنی بدن این بیماری ها خود را بروز می دهند.

وی افزود:سالمندان زیادی در کشور تنها زندگی می کنند که به تنهایی قادر به اداره ی زندگی خود نیستند و خدمات مناسبی به این افراد ارائه نمی شود. فضا و مبلمان شهری برای رفت و آمد سالمندان و معلولین مناسب نیست و اغلب سالمندان هنگام رفت و آمد در سطح شهر با مشکل مواجه می شوند.

درمان آلزایمر

درمان آلزایمر با روش گیاهی گل سرخ و زعفران حقیقت دارد؟

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت:آموزش مراقب حرفه ای و نیمه حرفه ای برای سالمندان یکی از ضروریات جامعه ست. ما مواد درسی این آموزش را تدوین کردیم و در سازمان فنی و حرفه ای استاندارد کرده ایم که 200ساعت آموزش تئوری و عملی خواهند داشت ولی متاسفانه به علت نبودن فضای مناسب هنوز عملی نشده است. ما با وزارت بهداشت و درمان وارد گفت و گو شدیم تا این آموزش ها را شروع کنیم که و بدین طریق اشتغالزایی نیز صورت می گیرد.

وی همچنین اضافه کرد:در آینده به دلیل رشد سریع سالمندی و کمبود زاد و ولد با کمبود مراقب سالمند مواجه خواهیم شد. سند ملی دمانس نوشته شده و مراحل کارشناسی خود را در وزارت بهداشت و درمان طی کرده است و به زودی در شورای معاونین مطرح می شود.

همچنین تصریح کرد:هر یک سال تشخصیص زود هنگام بیماری آلزایمر 5 سال معلولیت ناشی از این بیماری را به تعویق می اندازد.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران در خصوص داروهایی که اخیرا در فضای مجازی برای درمان آلزایمر منتشر شده است اظهار کرد:اخیرا در فضای مجازی برخی داروهای گیاهی مانند عصاره گل سرخ به عنوان درمان کننده اصلی بیماری آلزایمر تبلیغ می شود که صحت ندارد.

وی ادامه داد:گل سرخ روی خلق و خوی فرد تاثیر می گذارد و در گذشته از آن برای درمان افسردگی استفاده می کردند. از آنجا که افسردگی یکی از عوامل بروز آلزایمز است. با تاثیر نسبی گل سرخ بر روی افسردگی این برداشت می شود که به درمان آلزایمر کمک شده است در صورتی که چنین نیست و آلزایمر درمان قطعی ندارد.

 

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


همه آنچه قبل از درماپلنینگ صورت باید بدانید
دو شنبه 18 مرداد 1400 ساعت 12:25 | بازدید : 135 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

 حتما شما هم درباره روش درماپیلنینگ صورت که یکی از روش های جوانسازی و زیبایی است شنیده اید. اگر تصمیم به انجام این روش دارید دانستن برخی موارد الزامی است.

درماپلنینگ صورت چیست و برای چه هدفی انجام می شود؟

در مورد روش های درمان زیبایی پوست، وعده وعید های زیادی از نتایج حاصله شان می شنویم .بعضی از این روش های درمانی در هموار کردن سطح پوست و بعضی از آن ها در از بین بردن لکه هایی که بر اثر کهولت سن بر روی پوست ایجاد شده ،کمک می کنند.

درماپلنینگ صورت

درماپلنینگ روشی درمانی است که در واقع هم کارایی از بین بردن شرایط پیری پوست را داشته و هم به از بین بردن موهای زاید کمک می کند. در واقع دوهدف با یک نشان. همچنین درماپلنینگ روشی است که به عملکرد بهتر محصولات پوستی از جمله کرم های شب و پماد های صورت کمک می کند، به نوعی که بهتر به داخل پوست نفوذ داشته باشند.

گرچه روش درماپلنینگ چندان برای افراد مبتلا به آکنه فعال و مزمن توصیه نمی شود، اما به از بین بردن اثرات زخم های آکنه کمک خواهد کرد. این روش ، مزایای فراوانی داشته و به سهولت و در عین حال بدون بازگشت بر روی پوست صورت، انجام می گیرد.

گرچه اغلب افراد تصور می کنند که این روش صرفا در برداشتن موهای زائد موثر است و از دیگر کاربرد های آن مطلع نیستند. در ادامه این بخش از بهداشت و سلامت پوست و موی نمناک در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

درماپلنینگ صورت

هدف از انجام درماپلنینگ برای جوانسازی پوست

درماپلنینگ صورت، در برداشتن لایه های فوقانی پوست نقش دارد. در مورد اکثر افراد این روش قابل انجام بوده و به ندرت خطر عوارض به دنبال داشته است. درواقع درماپلنینگ، روش کاملی است که در خصوص از بین بردن چروک های ریز و زخم های عمیق آکنه ، موثر واقع می شود.

به نوعی که با انجام این روش سطح پوست کاملا صاف تر شده و در عین حال برگشت این حالت وجود ندارد. همچنین این روش به راحتی انجام می پذیرد و بیماران به زودی می توانند مراقبت های پوستی روزمره خود را انجام دهند. نتایج حاصله این روش معمولا سه هفته بعد قابل مشاهده است.

این روش درمانی از نوع تهاجمی نبوده و در مسطح کردن، جوانسازی و در عین حال درخشان شدن رنگ پوست بسیار موثر است. این روش" بلدینگ" نیز نامیده می شود چراکه در انجام آن، تیغه ای در جهت از بین بردن سلول های مرده پوست و موهای زاید صورت به کار گرفته می شود.

فواید درماپلنینگ

کاربردهای دیگر روش درماپلنینگ برای پوست

گرچه روش درماپلنینگ غالبا به جهت از بین بردن مو های نرم و زائد صورت شناخته شده اما باید گفت این روش در موارد زیر نیز کارایی دارد:

  • زخم های آکنه
  • خستگی پوست
  • خشکی پوست
  • آسیب دیدگی پوستی با آفتاب
  • چروک های ریز

خشکی پوست

روش انجام درماپلنینگ به چه صورت است؟

در روش درماپلنینگ از یک تیغه استریل با زاویه چهل و پنج درجه استفاده می شود که این تیغه به طور آهسته بر پوست کشیده می شود که در طی این مرحله سلول های مرده پوست و بافت های ناشی از زخم ها برداشته شده و پوست به حالتی کاملا مسطح و هموار و در عین حال درخشان تر در می آید.

این روش به نوعی همانند روش اصلاح صورت در از بین بردن مو های زاید موثر است که حتی موهای بسیار ریز پوست نیز برداشته می شود، اما در عین حال موثرترین روش در مورد لایه های پوستی و رفع ذرات و آلودگی های روی پوست بوده که به سهولت و بدون درد انجام می گیرد.

این روش موجب می شود تا کارایی دیگر محصولات پوستی و نیز روش لیزر درمانی به جهت امکان نفوذ بیشتر در پوست به مراتب تاثیرگذارتر باشند بنابراین تلفیق این روش با دیگر روش های درمانی به نوعی می تواند در جهت رفع خطوط ریز روی صورت ، اثرات ناشی از زخم ها و تجمع رنگدانه های پوستی به خصوص در قسمت بافت های عمیق کمک کند.

پوست به شدت در معرض مواد آلوده سمی محیط زیست مواد محرک و نیز اشعه آفتاب است.

لذا به همین جهت دچار حالت خستگی پوستی و اثراتی چون پیری زودرس می گردد. اگرچه روش درماپلنینگ بر روی سطح پوست سر و کار دارد، اما قادر است که سلول های مرده پوست را از بین ببرد و نتایج سریعی در این خصوص به دنبال خواهد داشت.

مراحل درماپلنینگ

خطرات و عوارض روش درماپلنینگ چیست؟

اگرچه گفتیم که روش درماپلنینگ با لایه های فوقانی پوست سر و کار داشته و روشی ایمن و راحت برای اکثر افراد به شمار می رود، اما در عین حال این روش نیز عوارضی به دنبال دارد که عبارتند از:

  • قرمزی پوست تا چندین ساعت
  • تحریک و احساس خارش
  • التهابات سفید روی سر یکی دو روز بعد از انجام روش درمانی
  • پراکندگی رنگدانه ای پوست

که باید گفت اکثر این عوارض جانبی ظرف یکی دو روز از بین می روند. لذا به منظور بهبودی کامل بهتر است در این مدت آرایش انجام نشود چرا که اجازه می دهد پوست بهتر نفس بکشد و به ویژه باید بسیار محتاط بود مدتی پس از درمان از مصرف محصولات آرایشی که ممکن است حاوی مواد مضر برای پوست باشند، کاملا خودداری کرد.

همچنین باید گفت در مورد فرد دچار آکنه های مزمن و اختلالات شدید پوستی این روش، چندان توصیه نمی شود و بهتر است در خصوص انجام این روش درمانی کاملا محتاطانه عمل کرد.

عوارض درماپلنینگ

برخی معایب روش درماپلنینگ

باید گفت همچون سایر روش های آرایشی این روش هم علیرغم مزایای خود ،معایبی به دنبال دارد که شامل:

  • این روش نسبت به سایر روش های از بین بردن موی زاید ، به مراتب از هزینه بیشتری برخوردار است.
  • مدت زمان رشد مجدد موی زاید بعد از این روش درمانی ، به نسبت دیگر روش ها طولانی است و از طرفی این روش موی زاید را از ریشه برنمی دارد.
  • در عین حال چرخه رویش مجدد موی زاید به شرایط جسمی فرد بستگی دارد.
  • در مورد این روش باید بگوییم هر فردی نمی تواند به انجام آن اقدام کند به عنوان مثال افرادی که دچار آکنه های شدید هستند، هرگز نباید از این روش برای رفع موی زاید استفاده کنند چراکه موجب تحریکات بیشتر پوست آن ها می گردد. همچنین برای افراد مبتلا به بیماری هیرسوتیسم ( رویش موی زاید مردانه در زنان ) توصیه نمی گردد.

معایب درماپلنینگ

پس از انجام روش درماپلنینگ چه انتظاراتی باید داشت؟

از آنجا که این روش تهاجمی نیست ، چندان نیاز به استراحت ندارید و خیلی زود می توانید بعد از درمان به انجام کار های روزمره بپردازید. درعین حال باید گفت هر فردی منوط به شرایط پوستی خود به مراتب نتایج متفاوت تری را تجربه می کند.

بروز برخی از عوارض جانبی گفته شده نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. هرچند این عوارض در طی چند روز آینده از بین می روند.اگر چه بعد از انجام این روش مو های زاید مجددا رشد می کنند، اما باید گفت دیگر مثل قبل چندان سفت و تیره نیستند.

بعد از انجام روش درماپلنینگ، همچنان نسبت به قرار گرفتن در معرض نور آفتاب احتیاط کنید زیرا نور آفتاب در بروز و یا تشدید اثرات جانبی ناشی از روش درماپلنینگ موثر است. همچنین نور آفتاب در تحریک رنگدانه های پوستی اثر می گذارد لذا در صورت نیاز به رفتن در محیط بیرون از خانه حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کرده باشید 

 

 

چاپ

 

 

 

پوستر سه بعدی

 

 

و پرده زبرا

ارسال سریع به سراسر کشور 

در ابعاد دلخواه شما

به قیمت همکاری خرید کنید

مستقیم از چاپ خانه  بدون واسطه 

هزاران طرح و رنگ برای سلیقه های مختلف

چاپ عکس شخصی و کودک با بهترین کیفیت

بر روی پوستر و پرده زبرا

اتاق کودک 

پذیرایی

اتاق مستر

اتاق جوان و نوجوان

پوستر طبیعت

پوستر مخصوص تمامی مشاغل 

سریع ترین مرکز چاپ پوستر و پرده زبرا

 

سفارشات تلفنی :09357724318

وبسایت شرکت: www.arazdecori.ir

وبسایت تصاویر قابل چاپ : www.arazdecori3D.ir

پیج اینستاگرام سفارشات: www.instagram.com/arazdecori.ir

ارتباط با واتساپ موسسه: api.whatsapp.com/send

 

موضوعات مرتبط: آموزش , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

آیا مطالب وبلاگ مورد پسند و استفاده شما قرار گرفته است ؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 599
بازدید دیروز : 209
بازدید هفته : 2068
بازدید ماه : 10684
بازدید کل : 336990
تعداد مطالب : 911
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آز وب,تکنولوژی,پزشکی,شعر,اخبار و آدرس azweb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 911
:: کل نظرات : 3

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 15

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 599
:: باردید دیروز : 209
:: بازدید هفته : 2068
:: بازدید ماه : 10684
:: بازدید سال : 25498
:: بازدید کلی : 336990